logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Niet-klinische kijk op bevallen

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Niet-klinische kijk op bevallen
Berichtnummer: F02140
Datum: 13 juni 1998
Afzender: (naam en e-adres bij redactie bekend)

Ik zou graag in contact willen komen met vrouwen die net als ik opzien tegen de wetenschappelijke/klinische kijk op zwangerschap en bevalling.

Ik ben iemand die bezig is met de alternatieve wereld, maar absoluut met beide benen op de grond staat! Ik geloof echter wel dat een baby een moeilijke tijd doormaakt rond de bevalling en ik wil dus ook tijdens de zwangerschap en bevalling samen met mijn man het kindje welkom heten en geruststellen. Niet op een zweverige manier en uiteraard mag er geen gevaar voor de baby aan te pas komen.

Ik hoor nu overal vage geluiden over zwangerschapsyoga en babymassage en dat heeft mijn interesse wel gewekt. Tijdens de zwangerschap wil ik de band met mijn baby zo sterk mogelijk maken, maar ook als de kleine er is, wil ik op een 'spirituele' (klinkt zo zwaar!) wijze het nieuwe leventje begeleiden en ondersteunen. Graag hoor ik meningen en ervaringen van andere (toekomstige) moeders.

Groetjes, M.

Titel: haptonomie
Berichtnummer: F02140-1
Datum: 14 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Misschien dat haptonomische zwangerschapsbegeleiding voor jou wat is?

Hierbij wordt er duidelijk naar gestreeft contact te krijgen tussen jullie en he kindje, voor, tijdens en na de bevalling! Er zijn een aantal haptonomen die deze cursussen geven.

Toch wel een aantal nadelen die ik wil noemen: het is prijzig: ongeveer fl 100,- per keer en je moet rekenen op 6 tot 10 keer. Ook is het een individuele cirsus: je bent daar als stel met de haptonoom. Met name als dit je eerste kindje is kun je het contact missen met andere zwangeren wat je op een aantal andere cursuusen wel hebt.

Maar je kunt ook een combinatie doen: de (bijna) gratis cursus van de kruisvereniging (voor het contact en m.i. prima oefeningen) en naar de haptonoom voor jullie specifieke begeleiding.

Veel plezier
Renate

Titel: yoga
Berichtnummer: F02140-2
Datum: 27 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Zelf ga ik zwangerschapsyoga doen over een korte tijd, ben nu bijna 6 maanden zwanger. 'normaal' doe ik ook yoga en dat bevalt me zeer goed, het is helemaal niet zweverig of zo, maar juist zeerd aards en je wordt er lekker soepel en rustig van. JKe kunt ook als je je handen op je buik legt en aan je kindje denkt via de energie en warmte in je handen contact maken, dat is eigenlijk een haptonomie-variant. het kind voelt dat je liefde en aandacht via je handen geeft en reageert daar echt op, probeer maar eens. groeten, Fieke

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003