logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Regels mbt kinderstoeltjes op voorbank?

Onderdeel: Algemeen
Titel: Regels mbt kinderstoeltjes op voorbank?
Berichtnummer: F02272
Datum: 29 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik vroeg mij af wat de precieze regels zijn met betrekking tot het plaatsen van een kinderstoeltje op de voorbank in de auto:

- mag een maxicosi voorin;
- zo ja, in beide posities;
- mag een 'opvolgstoeltje' (v.a. 9 mnd) voorin.

Ik weet dat je nooit een stoeltje mag plaatsen als er een airbag is, maar vroeg me eigenlijk af wat er over de plaats als zodanig(in Nederland) gezegd wordt.

Bij mijn weten mag ook een stoeltje voor een kind vanaf 9 maanden voorin, zolang er maar geen airbag actief is.
Klopt dit?

Ciao
Monique

Titel: Autostoeltjes
Berichtnummer: F02272-1
Datum: 30 juni 1998

Ja, volgens mij mogen alle autostoeltjes voorin. En een maxi cosi mag je alleen tegen de rijrichting in gebruiken, zowel voor als achterin de auto. Ik weet niet of dit echte regels zijn, maar zo denk ik dat het is. Ik ben benieuwd of het klopt!

Groetjes, Annemieke

Titel: Staat op stoeltje
Berichtnummer: F02272-2
Datum: 30 juni 1998

Monique,
In een test in een Consumentengids over autostoeltjes heb ik gelezen (hebben ook een site op Internet waar je alle tests kunt bekijken) dat op alle (CE) goedgekeurde stoeltjes op het plaatje waar ook het serienummer e.d. is vermeld tevens staat waar en hoe het stoeltje bevestigd mag worden en hoe (voorin/achterin, voorwaarts/achterwaarts). Uiteraard moet degene die dergelijke stoeltjes verkoopt je ook alles kunnen vertellen. Ook hebben alle stoeltjes een gebruiksaanwijzing waar e.e.a. in staat vermeld. Er gelden m.i. dus geen regels die voor ALLE stoeltjes gelden, m.u.v. de airbag-'regel' (nooit stoeltje op plek waar airbag aanwezig is).

Voorbeeld
Maxi Cosi plus mag zowel voor- als achterin (achterwaarts) en de Maxi Cosi Priori mag zowel voor-als achterin (advies is achterin, moet voorwaarts).

Gr. Moniek

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003