Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hij wilt

Ad Hombre noemde het in een draadje in Ouders en School, meen ik: hij wilt. Hij hoort het de leerkracht zeggen en zegt er dan wat van.

Mijn dochter van 6 zegt het soms ook, en dan fluiten we haar terug, maar behalve jonge kinderen hoorde ik eigenlijk nooit 'hij wilt' in het wild, in elk geval niet van mensen die het Nederlands als moedertaal hebben.

Tot ik gisteren een jongeman, een autochtone student, meer dan eens 'hij wilt' hoorde zeggen. En behalve ik vertrok zo te zien niemand een spier. Hoe wijdverbreid is dit woordgebruik eigenlijk? Zegt 'iedereen' het tegenwoordig, en heb ik gewoon niet zitten opletten? Is het iets van jongeren? Verschilt het per regio?

Wat zijn jullie ervaringen met dit fenomeen?

Groeten,

Temet


Katniss

Katniss

09-10-2015 om 11:37

Nooit

Ik lees het wel eens op fora maar hoor het nooit in het wild.

Taalstaat

Dat lijkt me een vraag voor Frits Spits http://www.radio1.nl/detaalstaat

Ik heb twee (hoogblonde goed geschoolde) buurvrouwen die het zeggen.
Het klinkt expres en gekunsteld.
Doen alsof, zoals 'effe' in plaats van 'even' ingeburgerd is.

Paddington

Paddington

09-10-2015 om 11:39

Ik hoor het eigenlijk nooit

ik lees het wel vaak, dan gaan mijn tenen al krommen. Als ik het zou horen, dan zou ik het waarschijnlijk ook niet kunnen nalaten om het te verbeteren.

Ik denk dat het komt doordat mensen niet beseffen dat 'willen' een onregelmatig werkwoord is.

Baas en juf

Mijn oerhollandse baas zei en schreef het altijd. De rillingen liepen dan over mijn rug. De toenmalige groep 5 juf van dochter maakte ontzettend veel taalfouten en ging bij werkwoordsvervoeging 'hij wilt' op het bord schrijven. Want het is ook 'hij loopt' was haar argumentatie. Vreselijk.

skik

Anns

Anns

09-10-2015 om 12:18

hoor

hoor het regelmatig maar dan in de combinatie met woorden aan elkaar plakken door snel praten en dialect of restanten van dialect.

Zo kijk ik vaak voor mijn plezier de reacties op b.v. de sites waar dingen worden weggegeven.
"Ik wilt dat wel" en ongeveer in dezelfde categorie: "Leuk voor ME zoontje". en "mij mannetje wilt dat wel".
Mannetje...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-10-2015 om 12:22

Oh skik

Dat is erg! Zo zou iemand toch niet voor de klas mogen staan.....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-10-2015 om 12:24

Alleen op fora

Hier in het land van de zachte g heb ik dat nog nooit iemand horen zeggen. Denk dat het ook iets plaats/streekgebonden is. In Rotterdam plakken ze toch overal een 't' achter?

Ginny

Deze juf kwam juist uit Limburg. Ze zei ook rustig dingen als 'jouwn moeder is groter als mij'. Gelukkig liet ze het schrijven van de rapporten over aan haar duo-collega.

skik

Ginny

"In Rotterdam plakken ze toch overal een 't' achter?
Jazeker, maar nu juist niet bij de derde persoon enkelvoud

Het is: ik loopt, en hij loop. Bij de regelmatige werkwoorden dan hè. De rest is een beetje aanvoelen: het is bijvoorbeeld niet "ik heeft".

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-10-2015 om 12:50

Goh

Apart slag die Rotterdammers...
Voor de rest riep ik ook maar wat. Ik herken het in ieder geval niet, gelukkig.

Vanuit het Limburgs is het vaker wel wat moeilijker. Voor een echte, echte Limburger is Nederlands toch vaak de tweede taal. Zelfs na ruim 20 jaar in Brabant denk ik nog steeds in het Limburgs.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-10-2015 om 12:56

Anneque

"Jazeker, maar nu juist niet bij de derde persoon enkelvoud"

Klopt helemaal, dat is een heel ander dingetje. 'Hij wilt' is volgens mij een voorbeeld van hypercorrectie, staat zelfs als voorbeeld op:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypercorrectie

Ik heb de nieuwe 'meester' van mijn zoon erop aan gesproken. Die erkende het, hij probeerde het af te leren, maar dat was zo moeilijk...

Bij zo'n juf als die van Skik was ik subiet naar het schoolhoofd gelopen.

Wat mij opvalt is dat heel veel ouders die het zelf goed zeggen het bij hun kinderen niet corrigeren als die het fout zeggen. (waar ik bij ben) Dat snap ik niet, want als mijn kinderen het fout zeggen corrigeer ik ze altijd. Dat werkt, want de oudste (9) zegt het nooit meer fout en de jongste (5) bijna nooit meer, terijl nagenoeg al zijn vriendjes het fout zeggen. (ik vermoed dat het ook met de concentratie allochtonen te maken heeft voor wie dat soort dingen niet met de paplepel beschikbaar zijn)

Als het de ouders niet interesseert of hun kinderen goed Nederlands spreken is het snel gedaan met 'hij wil' vrees ik. Geen nood, dan beginnen we gewoon weer met iets anders, 'hij ist' of zo...!

40er

40er

09-10-2015 om 13:02

hier

En hier is twente, hoor ik het eigenlijk nooit. Komt in het dialect ook niet voor moet ik zeggen.
Lezen ja, vaak genoeg, net als idd me.
Wat ik ook heel erg vind, kunnen en kennen. Ik kon hem bv....

Jamie

Jamie

09-10-2015 om 13:05

anns

'"Ik wilt dat wel".'

Zoiets heb ik nog nooit gezien en ja ik zit ook in facebookgroepen waar pijnlijk duidelijk wordt dat vroeger een bepaald slag mensen bijna nooit meer iets op schrift zette na de basisschool en dat nu door internet opeens wel doen. Prima hoor, ik vermaak me wel maar wat jij ziet vind ik nogal vreemd. Hij wilt vind ik niet onlogisch, dat is een leerdingetje, maar waarom zou iemand zeggen: 'Ik wilt dat wel'?

Ad Hombre

Ad Hombre

09-10-2015 om 13:15

Jamie

Zoals gezegd, da's typisch plat Rotterdams: Ik gaat mopperen. Mijn opa zei dat ook wel eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2015 om 13:18

Best vaak

En ik heb altijd de neiging om te corrigeren. Net als dat in schrijftaal vaak 'me' wordt geschreven ipv 'mijn'.

Lees het

veel vaker dan ik het hoor.
Als mijn kinderen het fout zeggen, dan laat ik het ze wel verbeteren.

Pfff

Dan dat, dus.
Blijft lastig

soehn

soehn

09-10-2015 om 13:29

brabander hier

Ik hoor het helaas wel eens bij jongste als hij snel iets eruit gooit. Wbt verbeteren; in een groep ligt het eraan of ik er wat van ga zeggen én zeg ik er wat van dan zeg ik dat met een knipoog. Ik wil ook niet dat hij zich vervelend voelt. Thuis corrigeer ik alles, ook in huiswerk als dat lees.

Als of dan wordt in het brabantse land heel vaak door elkaar gehusseld. Maar nog vaker: naast iemand zitten kennen ze hier amper, langs langs langs. Zelfs op school, heel apart.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2015 om 13:30

Ginny

Ik gun je het Limburgs, maar aangezien het geen taal is, maar verschillende dialecten en ook nog eens niet begrepen wordt in de rest van Nederland, is het toch onhandig om de Nederlandse taal niet als een automatisme in je systeem te hebben? Ik vind dat echt niet meer van deze tijd. Vroeger, toen paard en wagen niet veel verder ging dan een plaats verderop, ja toen redde je je wel met dialect, maar nu moet je in staat zijn om fatsoenlijk met heel Nederland te communiceren. Zoals je waarschijnlijk weet is communiceren Nederlanders mijn 'vak' en ik verbaas me echt over de mensen die van wal steken in hun eigen taaltje en verontwaardigd zijn als je een vertaling vraagt.

bieb63

bieb63

09-10-2015 om 14:08

Genootschap Onze Taal

Geeft ook aan dat het hij wil moet zijn. En dat dat komt omdat het oorspronkelijk in de gebiedende wijs werd gebruikt en daar komt nooit een extra letter achter (ga heen, leve de koning enz.).

Maar ze vermelden ook: "Overigens vermeldt het Woordenboek der Nederlandsche Taal dat vormen als hij wilt "tamelijk frequent" zijn aangetroffen in de zestiende en de eerste helft van de zeventiende eeuw. In sommige delen van ons taalgebied is hij wilt heel gewoon. Maar alleen de vorm hij wil wordt als standaardtaal gezien."

bieb

"Leve de koning" is de optatieve wijs. Je gebiedt hem niet te leven (zou wat zijn zeg Je wenst dát hij (lang) leven mag.

Krullevaar

Krullevaar

09-10-2015 om 14:41

vooral hier!

In mijn omgeving hoor ik het nooit, maar ik lees het regelmatig hier. Ik denk dat deze mensen niet eens beseffen dat ze het fout doen, het is immer toch ook hij leest?? Tja... toch niet goed opgelet vroeger.

Wat je hier op dit forum weer niet zo vaak leest gelukkig is 'me moeder'. Dat vind ik echt tokkie taalgebruik.

@Anneque

Optatief?

Wij noemen dat in het Nederlands de aanvoegende wijs, in het Duits heet het equivalent Konjunktiv, in het Frans Subjonctif.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanvoegende_wijs

Optatief

Dat noemen we in Rotterdam 'tieft op'. Met een t.

skik

Heeft alles te maken met

Ontlezing. Er wordt minder en minder gelezen door jongeren. Ze leren het op school en daarna stoppen ze er zo snel mogelijk mee.
Kranten worden niet meer gelezen door jongeren en tijdschriften ook niet.

Wat ze nog lezen is elkaars misbaksels op Whatsup, snapchat, instagram en facebook vol met fouten en met hypercorrecties door de spellingchecker.

je hoort tegenwoordig weinig anders dan "hun hebben" en inderdaad, je hebt hele ladingen jongeren die denken dat de spreektaalvorm "me moeder" gewoon goed Nederlands is. Ze lezen nl. niks anders.

Mark

Ik ken de optatieve wijs uit het Grieks, en ging er gemakshalve vanuit dat wij die ook gebruiken. Het is een variant van de aanvoegende wijs.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Optatief

Skik

LOL!!

Het

Oudgrieks, modern grieks kent die archaische vorm niet meer.

Het is één van de oude oervormen die in het proto-Indo-Europees ooit voorkwamen. De verrre voorouder van (vrijwel) alle moderne Europese (en Indiase en Iraanse) talen.

Dat was nog eens een taal! Als die oersprekers de verarmde grammatica van nakomelingen zoals Latijn of Oud-Grieks zouden zien, laat staan wat er tegenwoordig voor een taal moet doorgaan zouden ze zich diep schamen.

8 naamvallen, drie getallen, naat enkel- en meervoud ook een tweevoud, alle zelfstandige, bijvoeglijke naamwoorden en voornaamwoorden verbogen anar die acht naamvallen en die drie getallen. het Duits is er niks bij. Om over de vervoegingen nog maar niet te spreken, 3 personene, 3 gwetallen, 4o f 5 wijzen, 3 aspecten en nog meer en allemaal met eigen verbuigingen.

Duits of Frans is er een eitje bij.

@skik

Waarmee maar bewezen is dat talen dus niet alleen achteruit evolueren of degenereren.

In het Rotterdams is een een heuse Tieft maar op wijze uitgevonden!

Mark

Mooi hè

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.