Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Informatie over het vrachtwagenrijbewijs

Hallo iedereen,

Mijn zoon wil graag vrachtwagenchauffeur worden en denkt er dus over om het vrachtwagenrijbewijs te halen. Hij is op zoek naar meer informatie over de opleiding en het examenย ๐Ÿค”

Heeft iemand van jullie een vrachtwagenrijbewijs en kan mij hierover meer informatie geven?

Alvast bedankt !ย ๐Ÿ˜€

Heb je al rijscholen en/of transportbedrijven benaderd met deze vragen, zij lijken mij namelijk de eerste bronnen waar je al je gewenste informatie vandaan kunt halen?

Mijn man is vrachtwagenchauffeur (wel elke avond thuis) maar hij heeft zijn rijbewijs al zo'n 40 jaar dus aan die informatie heeft je zoon niks, alles in intussen zoveel veranderd.ย 
Dus ook ik zou je zoon aanraden contact op te nemen met rijscholen of transportbedrijven voor meer informatie.

aangezien heel veel bedrijven zitten te springen om personeel, kan hij het beste contact opnemen met een vrachtbedrijf in de buurt. Misschien willen ze zelfs wel gedeeltelijk zijn opleiding betalen als hij daarna in dienst komt.ย 

https://werkenbijsimonloos.nl/opleiding-tot-vrachtwagenchauffeur
Mijn zoon had als bijbaan planner in de logistiek, het aansturen van chauffeurs bij Simon Loos en was tevreden over de werkgever. Een goede chauffeur die meedenkt is z'n gewicht in goud waard.

Hallo Dany !ย ๐Ÿ˜ƒ

Het eerste wat je moet weten, is dat je een rijbewijs B moet hebben en een medische keuring moet ondergaan om het rijbewijs C te kunnen behalen voor het mogen rijden met de vrachtwagen. Dan, als je er je beroep van wil maken, moet je ook het vakbekwaamheidsattest code 95 behalen.

De opleiding wordt gegeven in een rijschool met theoretische en praktische lessen, net als voor de auto. Over het algemeen wordt er een vrachtwagen ter beschikking gesteld voor de duur van de opleiding.

Het examen bestaat uit twee fasen:

  • Een theoretisch gedeelte met meerkeuzevragen en mondelinge vragen, waaronder enkele vragen specifiek voor de code 95
  • Een praktisch gedeelte met vier basismanoeuvres die in 30 minuten moeten worden uitgevoerd. Als je voor dit deel slaagt, volgt er een examen op de openbare weg dat 90 minuten duurt.

Ik hoop dat dit je zoon een beetje helpt ๐Ÿ˜Š

Bertie09 schreef op 08-06-2023 om 16:16:

Hallo Dany ! ๐Ÿ˜ƒ

Het eerste wat je moet weten, is dat je een rijbewijs B moet hebben en een medische keuring moet ondergaan om het rijbewijs C te kunnen behalen voor het mogen rijden met de vrachtwagen. Dan, als je er je beroep van wil maken, moet je ook het vakbekwaamheidsattest code 95 behalen.

De opleiding wordt gegeven in een rijschool met theoretische en praktische lessen, net als voor de auto. Over het algemeen wordt er een vrachtwagen ter beschikking gesteld voor de duur van de opleiding.

Het examen bestaat uit twee fasen:

  • Een theoretisch gedeelte met meerkeuzevragen en mondelinge vragen, waaronder enkele vragen specifiek voor de code 95
  • Een praktisch gedeelte met vier basismanoeuvres die in 30 minuten moeten worden uitgevoerd. Als je voor dit deel slaagt, volgt er een examen op de openbare weg dat 90 minuten duurt.

Ik hoop dat dit je zoon een beetje helpt ๐Ÿ˜Š

En die code 95 moet regelmatig herhaald worden, dacht 35 uur scholing per 5 jaar.ย 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.