Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Historyfan

Historyfan

28-03-2015 om 21:05

Richard III

Met zeer grote belangstelling de opgraving en later de daadwerkelijke vaststelling via DNA gevolgd van Richard III (1452-1485). Wie heeft dit ook op de voet gevolgd en wat vinden jullie van alles rond de herbegravenis?
Persoonlijk vind ik dit prachtig om te zien. Echt Engels om het op deze manier te doen en deze middeleeuwse Koning alsnog de begrafenis te geven die hij verdient.

Ja Jammer

http://en.wikipedia.org/wiki/Philippa_Langley

De BBC kent geen uitzending gemist voor overzee, dus je kunt alleen als je toevallig naar de BBC kijkt er iets van vinden.
Maar het is natuurlijk een geweldig historisch project. Met allerlei spinoff. Er komt een film over Richard III en Shakespeare zal ook wel in de lift komen.

Historyfan

Historyfan

29-03-2015 om 10:44

Youtube

Op youtube kun je nog wel dingen vinden van de onderzoeken die gedaan zijn (zeer uitgebreid en gedetailleerd overigens) om via het DNA vast te stellen of hij het werkelijk is, hoe hij eruit moet hebben gezien (knappe man overigens ) en een heel onderzoek om na te gaan hoe hij met de kromming in zijn rug in harnas te paard heeft kunnen vechten. De conclusie: "Ja" dus. Echt geweldig om te zien. Ook zijn er vraagtekens gezet bij de bewering dat hij zijn neefjes heeft laten vermoorden in de Tower. Ik heb zo mij. Twijfels. Zijn opvolger, Hendrik VII, had er namelijk alle baat bij om de prinsjes om zeep te helpen en om Richard of te laten schilderen als een gemene bruut, wat je ook later kunt teruglezen in memoires van Sir Thomas Moore (een Tudor-aanhanger) en later in het stuk kunt lezen van William Shakespeare (ook een aanhanger van Hendrik VIII van de Tudor clan). Natuurlijk zetten zij Richard neer als een boosaardig iemand en werd zijn aandoening schromelijk overdreven.

Verder ben ik in de familie stamboom gedoken. Het mooie is dat Richard III zeker 2 kinderen had. Een zoon en een dochter. De zoon heeft waarschijnlijk nakomelingen gehad. Dat is niet direct terug te vinden, maar we zoeken verder.

Men heeft via een zus van Richard III, Anne of York, het DNA kunnen herleiden tot ene Michael Ibsen. Hij is meubelmaker en degene die zijn kist heeft gemaakt (ook zo'n mooi gebaar). Stel dat ze via het DNA materiaal later directe afstammelingen via de zoon van Richard III kunnen achterhalen. Die mensen weten niet wat ze meemaken...

BBC-uitzending gemist - jawel, dat kan wel.

Ik weet niet meer wie hier met de gouden tip kwam, maar als je Hola Better Internet op je computer zet dan kan je computer doen alsof ie Brits is, en dan kan je lekker wel BBC I-player kijken. Ik krijg wel de indruk dat er een soort wapenwedloop aan de gang is tussen BBC en Hola, want soms werkt het niet, dan moet je Hola weer even opporren en dan werkt het weer wel.

Nou ja, een uitleg van lik-me-vestje, maar ik ben dan ook een onbenul in dat soort dingen, maar er is dus wel degelijk een oplossing voor wie behoefte heeft aan een Britse Uitzending Gemist.

Groeten,

Temet

Tegeltje

Tegeltje

29-03-2015 om 22:18

Mee eens

Historyfan. Een dramatische levensloop om te beginnen en dan met zo'n vervolg in de 21ste eeuw! Wat een verhaal!

Overdracht van de universiteit naar de kerk van Leicester


https://www.youtube.com/watch?v=w-mSBl97e4Q

"It is with a due sense of honour and responsibility....acting on behalf of the nation......that we provide this place of lasting sanctuary...for the remains of the last English king to die in battle."

Faraodag

http://www.npo.nl/zondag-met-lubach/29-03-2015/VPWON_1240411

Nederland kan er ook wat van. Faraodag! Uiteindelijk is het ook allemaal theater.
2e kamer leden en ministers spelen het spel van Arjan Lubach 'gezellig' mee.

Fiorucci

Fiorucci

30-03-2015 om 22:14

Helaas

Ik heb het helaas te druk gehad om er ook maar iets van te zien...

Historyfan

Historyfan

31-03-2015 om 13:37

Fiorucci

Wat ontzettend jammer. Hou je van die geschiedenis? Kijk op youtube en zoek op Richard III. Daar kun je heel veel terug zien. Van het onderzoek naar de botten tot aan zijn begrafenis.

Het mooie is dat de onderzoekers een breuk of zelfs meerdere breuken in de bloedlijn hebben aangetroffen waardoor de vraag is gerezen wie nu eigenlijk op de Britse troon hoort te zitten.
Blijkt dat uiteindelijk een man te zijn die in Australië woont die de rechtmatige Koning van Engeland en Australië is (helaas in 2012 overleden). Hele gewone en aimabele kerel. Staat op Youtube. Erg leuk om te zien.

Hij blijkt een afstammeling te zijn van de broer van de toenmalige Koning Edward IV en diens broer Richard III. George Plantagenet (Duke of Clarence). Hij was de tweede in lijn van troonopvolging.

Nakomelingen van Edward IV zijn uitgesloten van troonopvolging omdat Edward eerder een trouwbelofte had gemaakt met ene Eleanor Butler en later trouwde met Elizabeth Woodville. Dat was onwettig dus hun kinderen waren ook onwettig en dus kwam Richard III op de troon.

Tweede broer George of Clarence was ter dood veroordeeld door broer Edward IV (wegens verraad).
Maar die tweede broer had dus nakomelingen waar uiteindelijk die man uit Australië een verre nakomeling van is.

Het verbaasd me wel dat ze die lijn niet hebben onderzocht, aangezien ze zelfs haar hebben afgegeven voor DNA onderzoek.

Ze hebben alleen DNA kunnen traceren via hun zus waarna ze uiteindelijk gekomen zijn bij ene
Michael Ibsen (die meubelmaker),

Maar het kan ook zijn dat het juist ging om een specifiek DNA patroon wat alleen door vrouwen wordt doorgegeven. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ze niet hebben gekeken naar de nakomelingen van die tweede broer….of misschien toch wel. Moet ik even induiken

Maartje

Maartje

31-03-2015 om 14:46

Mitochondriaal DNA

"Maar het kan ook zijn dat het juist ging om een specifiek DNA patroon wat alleen door vrouwen wordt doorgegeven."

Het gaat dan om mitochondriaal DNA, dat erft iedereen van zijn moeder.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondriaal_DNA. Michael Ibsen zou dus hetzelfde mitochondriaal DNA moeten hebbenals Richard III. Het DNA op het Y-chomosoom, dat jongens altijd van hun vader erven, kan op dezelfde manier gebruikt worden om afstamming te bepalen, maar ja, vaderschap is helaas wat minder zeker

Verder, ik heb het helaas gemist op televisie, maar het is een mooi verhaal, ik zal eens wat youtube filmpjes gaan bekijken.

Fiorucci

Fiorucci

02-04-2015 om 09:24

Historyfan

Ja, ik hou erg van geschiedenis, dank voor de tip. Leuk!

Barvaux

Barvaux

02-04-2015 om 11:25

Fio

Happy Birthday!

Fiorucci

Fiorucci

04-04-2015 om 10:23

Barvaux

Veel te laat maar: gefeliciteerd!

Barvaux

Barvaux

04-04-2015 om 10:59

ach (ot)

Mijn mans kadootje (week geleden besteld via bol) komt tot ziin schaamte pas dinsdag haha en dan te bedenken dat ik de jongens op 1 april nog moest helpen herinneren en die kwamen met hele leuke verrassingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.