Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bellefleur

Bellefleur

30-03-2015 om 13:09

Waar bewaar je de oude sok?

Sparen bij een bank is niet echt aantrekkelijk meer. De rente is laag, en kan zelfs negatief worden. Je zou daarom net zo goed je geld thuis kunnen bewaren. Dan kost het je niets. Maar, waar bewaar je die oude sok? Niet zo opzichtig dat dieven het zo mee kunnen nemen. Maar ook niet zo diep verstopt dat je het zelf niet meer terug weet te vinden. Of dat iemand anders je huis gaat opruimen, en het boek met daarin je zuurverdiende duizendjes meegeeft aan de kringloop. Of de bank met de uitgeholde kussens. Wat is de slimste plek voor je geld? In een (leeg) gezinspak slagroomijs in de vriezer?

Katniss

Katniss

30-03-2015 om 13:14

Volgens mij mag het niet eens

Ik weet niet of je duizenden euro's zomaar thuis mag bewaren. Het valt in ieder geval niet onder je inboedelverzekering. En als je het dan op een gegeven moment naar de bank brengt, hebben ze bij meer dan (ik meen) 10.000 euro een meldingsplicht i.v.m. MOT.
In de bak van het slagroomijs bij mij in de vriezer zit erwtensoep

Evanlyn

Evanlyn

30-03-2015 om 13:20

Paspoorten

Toen een "gezin" op vakanie ging bij Koefnoen, bleken de paspoorten uiteindelijk in de vriezer te zitten. Maar goed, daar kan je ook wel wat duizendjes tussen stoppen natuurlijk.

Ik kan me niet voorastellen dat het niet zou mogen, het is jouw geld! Maar dat de verzekering niet zou uitkeren kan ik me dan wel weer voorstellen. Bijvoorbeeld bij brand, maar ook bij diefstal. Je kan er ook goud of diamanten voor kopen, dat valt dan weer wel te verzekeren en ook makkelijk mee te nemen als je naar het buitenland zou verhuizen of vluchten. Dat doen ze in veel andere culturen. Of je opent een Zwitserse bankrekening.

Onzin.

Je mag best je geld in een oude sok bewaren. Zolang je het maar niet verzwijgt voor de belastingen. Het hoort bij je vermogen en moet dus aangegeven worden(als het een substantieel bedrag is)

Kluis?

Ik heb geld in een geldkistje, samen met papperassen. Als het om duizenden euro's zou gaan dan liever in een kluis.

Mijntje

Mijntje

30-03-2015 om 15:29

Ik heb liever niet veel geld in huis, maar als je het niet op de bank wil zetten kan je het ook investeren in bv de hypotheek, dubbele beglazing of zonnepanelen, dat verlaagt de maandlasten weer.

Evanlyn

Evanlyn

30-03-2015 om 15:38

idd hypotheek

Vooral als je van je tophypotheek af kan komen, dat scheelt een smak geld. Maar ja, waar moet je dan weer met dat ebspaarde geld heen? Vooral als je een potje wil opbouwen voor de studie van de kinderen.

Een kluis lijkt me niet handig. Die nemen ze geheid mee, of ze breken hem open, want daar valt de aandacht op. Verstoppen is beter, liefst in de kinderkamer of zo.

Charis

Charis

30-03-2015 om 15:42

Buffer

Hypotheek, zonnepanelen of dubbele beglazing zijn goede bestemmingen voor je spaargeld. Maar je wilt toch een buffertje hebben voor grote, onverwachte uitgaven, zoals de wasmachine die het begeeft, autokosten enzovoort. En dan is het niet handig als dat geld in je huis of de zonnepanelen op je huis zit .

Een kluis huren bij de bank is in veel gevallen ook geen optie. Veel banken bieden die mogelijkheid namelijk al niet eens meer.

guera

guera

30-03-2015 om 17:28

onzin

Als je reden is een buffertje te hebben voor studie of auto dan is cahs echt onzin natuurlijk. Negatieve rente gaat echt niet gebeuren en als het al gebeurt gaat het over zeer grote vermogens op spaarrekeningen. Het valt niet echt aan te raden meer dan 100.000 euro in je vriezer te leggen. Dus een spaarrekening is altijd beter. Tenzij je de belasting dus wil omzeilen. Je bent verplicht het op te geven maar ze kunnnen dit niet controleren. Anders zie ik niet in waarom je die spaarcenten in de vriezer zou willen stoppen

Barvaux

Barvaux

30-03-2015 om 17:33

inderdaad

Dat de banken het administratief/computertechnisch zo gewijzigd hebben dat een negatieve rente mogelijk is wil niet zeggen dat dat gebeurt. Als dat gebeurt haalt iedereen zijn geld van de bank en dan heb je echt een grote crisis.

Nooit doen dus je geld in een oude sok bewaren.

Charis

Charis

30-03-2015 om 18:06

Aals het mogelijk is

gebeurt het ook. In Duitsland zijn er al banken

Charis

Charis

30-03-2015 om 18:06

vervolg

die negatieve rente berekenen.

Barvaux

Barvaux

30-03-2015 om 19:46

Charis

Ja, en dan zet je je geld toch op een bank die dat niet doet?

Charis

Charis

30-03-2015 om 20:36

Als

Als het zover komt dat banken negatieve rente gaan berekenen, dan verwacht ik dat ze rap elkaars voorbeeld zullen volgen.

Arawen

Arawen

30-03-2015 om 20:43

In een pan in de keukenkast

Mijn bejaarde moeder haalt 2 x per maand geld uit de muur en stopt dat in een pan in de keukenkast. Daar leeft ze van, ze betaald alles contant. Zoals ze haar hele huwelijk al heeft gedaan. Lekker overzichtelijk.. Overigens weten wij, haar kinderen, van het hoe en waar van de pan. Voor noodgevallen, als er iets met haar zou gebeuren.

Ik heb persoonlijk niet zo'n behoefte aan een pan. Ik ben wel opgegroeid met een bankrekening en een pinpas en electronisch bankieren. Vind het toch nog altijd veiliger onze 'sok' bij de bank te laten dan hier ergens in huis.

rode krullenbol

rode krullenbol

30-03-2015 om 21:47

Nood breekt wet

Een beetje tandarts weet toch wel raad met het verfraaien van je gebit met gouden tanden en kiezen, met daarin, afhankelijk van je koopkracht, nog wat kostbare diamantjes?

Toegegeven, het zal best wel een investering zijn, zo met die huidige tarieven. Bovendien valt negatieve rente te verwachten in de vorm van slijtage.

Maar hé; je moet toch wat in geval van nood?

Rode krullenbol

Barvaux

Barvaux

30-03-2015 om 22:31

krullebol

Er zijn mensen om veel minder omgebracht

rode krullenbol

rode krullenbol

31-03-2015 om 08:52

Oh ja

Alles van waarde is weerloos. Dat is waar ook.

Bellefleur

Bellefleur

31-03-2015 om 09:42

Duizenden?

Wat een grootse bedragen hier: duizenden euro's, of een ton. Dan heb je al meerdere gezinspakken roomijs nodig. Die gouden kiezen lijkt me niets. Voor geen goud een tandarts die mijn kiezen trekt. Maar wat leuke glitters lijkt me wel een goed idee: wat diamantjes in de doos met knopen. Het gaat me niet eens zozeer om of de rente negatief wordt. Maar met die 1 procent rente tegenwoordig, met daarbij de kosten die de bank berekent, voel ik al aardig beetgenomen. Mijn man stelde voor om munten in stroop te laten zakken. Maar om een beetje kapitaaltje te hebben heb je wel heel veel stroop nodig. En bij een spoedaankoop lijkt het me wat tijdrovend.

beetgenomen

"Maar met die 1 procent rente tegenwoordig, met daarbij de kosten die de bank berekent, voel ik al aardig beetgenomen"

Ja, dat zal best. Maar dan blijft toch staan dat de risico's bij de bank vele malen kleiner zijn dan de risico's van sokken, pannen en gezinspakken roomijs. Een tijdje geleden nog zo'n huilverhaal van een gezin hier in Amsterdam dat een groot bedrag was kwijtgeraakt bij een inbraak - spaarpotje voor de studie van de kinderen, pensioen, huil jammer, alles weg.

Toen ik het bedrag las zag ik een aap uit de mouw komen: het ging op een bedrag waarover anders vermogensrendementheffing zou zijnn geheven - zie ook de opmerking van Mark. Tja, denk je slim te zijn, krijg je dat. Het risico op een inbraak in je woning lijkt me aanzienlijk groter dan dat van een negatieve rente.

Natuurlijk zijn die banken boeven, maar je geld staat er wel veilig (ook al gaat de bank ten onder: tot een ton ofzo is gegarandeerd). Veiliger dan in een pan of op je lijf. En als er ooit negatieve rente zou komen kan je altijd nog besluiten om van dat geld gouden armbanden te kopen. Daar kan je trouwens ook een lelijk negatief rendement op halen.

Mocht je een koopwoning hebben en geld over, dan is de best renderende oplossing uiteraard je hypotheek gedeeltelijk af te lossen, de rente die je daarop uitspaart is, ook als je rekening houdt met een lagere belastingaftrek, altijd nog meer dan de spaarrekening nu.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.