Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Annemarie

Annemarie

30-04-2016 om 16:55

Wat doe ik in mijn vrije tijd?

Steeds vaker voel ik me wat alleen en heb ik een leeg gevoel. Ik wil hier graag wat aan doen, maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik zal even iets over mijn leven vertellen. Ik ben 44 en getrouwd. Ik heb kinderen die nu puber zijn, maar die wel diagnoses hebben. Ik werk 3 dagen per week en heb daar op mijn vrije dagen ook voorbereidingen voor. Mijn kinderen hebben me steeds minder nodig en ik merk dat ik mijn dagen anders moet gaan invullen. Veel vriendinnen heb ik niet doordat we kinderen hebben waar iets mee is. Mensen zijn afgehaakt of hebben we zelf op een heel kaag pitje gezet doordat ze ons niet begrepen. Onze kinderen doen het nu overigens redelijk goed hoor. Ik ben niet een type die makkelijk op mensen af stapt en ga om die reden ook niet graag naar feestjes. Mijn wereld is wat klein vind ik. Dat merk ik op vrije dagen en in vakanties. Dan zou ik graag iets ondernemen. Mijn kinderen willen niet en mijn man is veel aan het werk en heeft zijn eigen hobby. Ik heb ook na zitten denken hoe ik mijn tijd leuk kan invullen en ik zou ook wel een hobby willen, maar weet eigenlijk niet wat. Ik ben een beetje verleerd wat ik wil, wie ik ben etc. Ik kan natuurlijk ergens een cursus volgen, maar vaak is dat weer lastig te combineren met mijn gezin en mijn werk. Plus dat ik het heel eng vind om ergens alleen op af te stappen. Nou jullie merken het al; ik maak het mezelf niet makkelijk. Wie heeft tips voor mij om een leuke hobby te vinden, nieuwe mensen te leren kennen waar hopelijk ook nog een leuke vriendschap uit ontstaat?

Angela67

Angela67

30-04-2016 om 16:57

word lid van een politieke partij

of verdiep je in een lokaal probleem en help een oplossing vinden. Oftewel, treed toe tot het (politiek) actieve deel van de maatschappij. Zet een buurtwebsite op, organiseer een feest in het lokale buurthuis, wordt lid van een wijk-groep dat soort dingen.
gr Angela

Hortensia

Hortensia

30-04-2016 om 17:03

Jezelf terugvinden

Ik herken heel goed wat je schrijft, heb in hetzelfde schuitje gezeten (ook kinderen met extra zorgvraag, alleen ben ik niet meer getrouwd).

Je schrijft: " Ik heb ook na zitten denken hoe ik mijn tijd leuk kan invullen en ik zou ook wel een hobby willen, maar weet eigenlijk niet wat. Ik ben een beetje verleerd wat ik wil, wie ik ben etc."

Ik denk dat dáárin het antwoord schuilt. Wij kunnen wel van alles aan komen dragen, maar ik denk dat het belangrijker is dat jij jezelf gaat terug-ontdekken. Probeer er eens achter te komen waar je hart lag voor de kinderen er waren. Als dat moeilijk is, kijk dan eens naar oude foto-albums, dagboeken of zo waardoor je dat gevoel misschien weer terug krijgt.

En je bent getrouwd, zeg je. Misschien kunnen je man en jij nu meer dingen samen gaan doen, dingen die er bij ingeschoten zijn? Avondje uit, weekendje weg, dat soort dingen?

Suze

Suze

30-04-2016 om 17:07

meer draadjes

Er zijn hier meer draadjes over op dit forum, dus als je zoekt op hobby vind je die vast wel.

Het terug-ontdekken van je hobby's lukt vaak door terug te denken aan wat je vroeger graag deed.

Verder zou je ook vrijwilligerswerk kunnen gaan doen. Je hoeft niet zozeer politiek actief te zijn, maar kunt ook meer maatschappelijk/sociaal actief zijn.

Bijv. langs gaan bij oude mensen in verzorgingstehuizen. Daar zijn genoeg mensen die alleen zijn. Die zijn blij met alle aandacht. Hebben geen hoge verwachtingen en zijn al blij als je even 15-30 min langswipt, zodat zij even hun verhaal kunnen doen. Heel bevredigend en flexibel, wanneer het jou uitkomt.

Annemarie

Annemarie

30-04-2016 om 17:08

Reactie

Een politieke partij vind ik niks en een buurtcentrum is hier ter ziele. Wat ik leuk vind is mijn werk en dat vloeit voort uit mijn jeugd. Dat was eigenlijk mijn hobby en daar heb ik mijn beroep van kunnen maken. Maar daarnaast heb ik dus niks. Mijn man en ik doen wel dingen samen, maar als hij werkt of in het buitenland is moet ik het toch zelf doen.

Suze

Suze

30-04-2016 om 17:10

vriendinnen

En verder zou je kunnen kijken of je vriendschappen met vriendinnen (een op een) toch weer opnieuw meer leven kunt inblazen.

Wat je aandacht geeft groeit...

Vriendschappen zijn belangrijk voor het welvinden van mensen, dus daar zou ik echt energie op zetten.

Angela67

Angela67

30-04-2016 om 17:11

je kunt altijd iets proberen

geef je zelf twee maanden om iets te proberen, juist als je weinig andere dingen hebt gedaan heb je er misschien een heel ander beeld bij dan de werkelijkheid. Je hoeft het ook niet meteen heel fantastisch gaaf te vinden, anders had je dit probleem niet, toch?
gr Angela

Suze

Suze

30-04-2016 om 17:14

Reactie

Ik lees net je reactie. Het lijkt me voor jou inderdaad belangrijk dat je zelf meer/betere vriendschappen ontwikkelt. Dus niet vriendschappen 2 aan 2 weer beter maken, maar juist vriendinnen/kennissen alleen opzoeken.

Niet bang zijn "nee" te horen, want mensen zijn druk, of wat jij voorstelt spreekt hen niet aan, maar gewoon blijven proberen. Is spannend, maar als het uiteindelijk een vriendschap oplevert is dat zeer de investering waard. Niets is zo bevredigend als je iets doet wat je eigenlijk niet durft, maar het toch doet! Daar groei je van als persoon! Zelfs als zo'n actie niet direct oplevert wat je wilde, geeft het je toch een goed gevoel dat je het gedurfd, geprobeerd hebt!

Nimbo

Nimbo

30-04-2016 om 18:16

ik heb ook op

dat punt gestaan in mijn leven. Mijn ADHD zoon werd groter en ik vond vrijwilligerswerk bij Balans waar ik veel van mijn opgedane kennis kon inzetten in het geven van cursusse, organiseren van lotgenotenavonden en dergelijke. Dat was behoorlijk leuk en heb ik veel van opgestoken. Dat heeft bij mij ook weer de aanzet gegeven tot het volgens van een lerarenopleiding.

Daarnaast kun je eens proberen te bedenken wat je leuk vond als kind. Daar kun je misschien opnieuw een weg in vinden, in een volwassen versie. Creatief bezig zijn, sportief wat vond je leuk?

Hier in het dorp

Zijn verschillende groepjes meest dames van boven de 30 die gezamelijk paar keer per week wandelen.
Redelijk vrijblijvend maar het groepje waar ik
Ooit aansloot ( toen renden we nog ...) is ongemerkt uitgegroeid tot een soort semi vriendinnen groepje die ook andere dingen samen doet zoals een keer film, koffie, borrel.
Heb geen idee meer hoe het ooit begon. Maar misschien is er zoiets in de buurt? Of je kan het beginnen? Oproepje ergens voor wandelmaatjes en een paar tijdstippen per week op een bepaalde plaats starten. Kijken wie er komt.

Volkstuin

Neem een volkstuin. Je hebt dan altijd wat te doen, je moet er wel regelmatig heen dus een stok achter de deur, je bent veel buiten en lichamelijk bezig, je kan er creatief zijn, je hebt aanspraak van medetuinders, je bent meteen lid van een vereniging, je hebt een plek om naar toe te gaan ter afwisseling van thuis en je kan zelfgekweekte bloemen en groenten mee naar huis nemen.

skik

Niki73

Niki73

03-05-2016 om 17:40

Uitnodigen

Toen ik net gescheiden was, nodigde ik vaak aardige collega's of kennissen uit met mij mee te gaan om iets te doen. Zo van: ik ga volgend weekend naar die en die tentoonstelling, heb je zin om mee te gaan? Ik ga morgenavond daar wandelen/naar de film, ga je mee? Het was heel vrijblijvend doordat ik zei dat ik toch zou gaan, de aanwezigheid van die persoon zou gewoon een meerwaarde zijn. Of ik nodigde mensen uit bij mij thuis te komen eten. Zo kun je vriendschappen nieuw leven inblazen.

Als je cultureel geïnteresseerd bent, kun je regelmatig krantjes met activiteiten inkijken, bijna elke stad heeft er wel een. Dan zie je concerten, theaterstukken, films en tentoonstellingen waar je anders nooit van zou hebben gehoord.

Is een sportclub of cursus iets voor je? Dansen, wandelen, joggen, schilderen, bloemschikken, auto-onderhoud, noem maar op.

Diana

Diana

03-05-2016 om 18:33

Oh heerlijk

Ik ben jaloers!
Niet echt/helemaal natuurlijk, maar beetje wel hoor...
Hier is zorgenkind ook al ouder maar de zorg wordt niet minder. Zelf begin ik een beetje op te raken, energie raakt op, veel lichamelijke klachten.
Zoveel nog dat ik zou willen! Maar geen tijd/puf/energie/geld.

Ik zou proberen er een flink feest van te maken, ga jezelf ontdekken! Spreek een tijd met jezelf af, ik zou daar echt een flinke tijd voor uittrekken, een jaar ofzo. Gewoon een heel plan maken, vanalles tijdelijk/eenmalig uitproberen. Nouja, lijkt me iig erg leuk! (dus vanuit positieve motivatie en niet vanuit negatieve, ik durf niet oid.
Maarja, die mal is vast ook ergens op mijn eigen leven te leggen, maar ik zie het gewoon even niet...)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.