Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Anemoon

Anemoon

28-02-2017 om 09:03

Wat is dat toch met achtergrondmuziek?

Ik heb er al een tijdje hinder van maar de laatste dagen valt het me nog meer op: waarom wordt er bij programma's onder het praten muziek of beats gezet? Ik kan dan het praten slecht verstaan. Ik heb weliswaar een gehoorafwijking, kan slecht geluiden discrimineren maar mijn man die dat niet heeft, ergert zich er ook aan. Bijvoorbeeld bij allerlei verkiezingsdebatten/gesprekken.

Ja dat viel ons ook al op

En het is bij steeds mee programma's ,het lijkt wel of er altijd meerdere geluiden tegelijk moeten zijn. Het liefst zo hard mogelijk. Ik hoor goed maar heb er moeite mee om het te verstaan hoor. Bovendien schrik ik snel van die ineens harde muziek/trom/bons geluiden. Bloed irritant.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2017 om 09:26

Tijdens het debat

Bij het debat viel het mij ook op. Ik had de indruk, maar dat kan helemaal fout zijn, dat dat werd gebruikt om een tijdslimiet aan te geven. De muziek was in mijn herinnering niet constant.

Verder is het mij nog niet als storend opgevallen, maar je zult zien dat ik, nu ik er op gewezen ben, dat meer zal gebeuren .

oh ja

Ook op de radio is het irritant, muziek op de radio, leuk, maar moet dit nu persé onder de gesproken nieuwsteksten? Ik snap de meerwaarde er niet van. Bij zo'n programma als Floortje naar het einde van de wereld vind ik de muziek de beelden versterken, en wordt er ook niet zo veel gepraat, dán geniet ik er van. Maar ik herken je irritatie bij muziek onder praatprogramma's.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

28-02-2017 om 13:00

Stel je voor dat het saai wordt !

Dat gevoel heb ik erbij. De kijker/luisteraar moet met alle macht meegesleept worden.

Anemoon

Anemoon

28-02-2017 om 14:50

Ik denk dat het gisteren bij Jinek/Pauw was dat de boel bij mij teveel werd. Ik dacht ook dat als muziek aanzwelt, dat het bijna tijd is om te wisselen van onderwerp. Dat was niet het geval en het ging maar door. Ik ben dus afgehaakt, terwijl ik het best interessant vond. Ja, misschien is het ook wel om het spannend te maken. Mijn dochter zei daarnet dat er op twitter ook zo hier en daar over geklaagd werd. Anyway, ik ben bang dat als het zo doorgaat ik steeds vaker moet afhaken. Ik versta het gewoon echt niet of ik moet teveel moeite doen. Jammer. Of ondertiteling. Kan dat nog via teletekst?

Tabitha

Tabitha

28-02-2017 om 21:05

888

Ja, ondertiteling kan nog steeds via teletekst. Pagina 888. In ieder geval bij de publieke omroep. Die gebruik ik wel eens als mijn kinderen ergens teveel doorheen tetteren

Bennikki

Bennikki

28-02-2017 om 21:38

Het viel mij ook op

Ik keek vorige week "wie is de mol" bij mijn ouders en we konden het gewoon niet meer volgen door de keiharde achtergrondmuziek. Maar deze zaterdag keek ik hetzelfde programma thuis en was het veel minder. Wij hebben een veel oudere tv dan mijn ouders, zou het ook daar aan kunnen liggen?

Demelza

Demelza

01-03-2017 om 08:37

Benniki

Het kan ook een geluidsinstelling op je tv zijn. Bij jullie staat dat blijkbaar goed ingesteld, bij je ouders niet voor dit soort programma's.

Triva

Triva

01-03-2017 om 16:05

888

Ik kijk bijna alles via teletekst. Ideaal. Zeker wie is de mol. Zelfs op de commerciëlen werkt het en laatst voor het eerst ook tt via de smarttv uitzending gemist.

Weg ermee.

Al die jakkerige underscores en die keiharde jingles leiden me zo af, en irriteren me zodanig dat ik amper meer naar de radio luister en uitgeweken ben naar podcasts en storytel. Terwijl ik dus wel graag nog steeds liever de actualiteit tot me neem via de radio dan via de sociale media.
Zelfs bij het gezapige Adres Onbekend op de seniorenzender radio 5 worden er tegenwoordig al muziekjes onder de gesprekken gezet.

Ik vraag me ook af voor wie ze het nu doen. Types als mijn man, die goed achtergrondgeluid kunnen filteren, horen ze niet een en ik krijg als die jakkerdreinen lang aanhouden er echt op een opgejaagd gevoel van als ik onder het koken naar het nieuws luisteren wil.

Suze

Suze

12-03-2017 om 17:46

klagen

Ook ik heb er een hekel aan, alsof we een stelletje imbecielen zijn die ze tijdens het praten met muziek "bezig moeten houden" omdat we anders te snel afgeleid raken of overschakelen.

De vraag is: Waar kunnen we massaal klagen, zodat ze er mee stoppen?

Misschien heeft iemand puf e-mail adressen van radiozenders te verzamelen en hier te noteren. Kunnen we die allemaal aanschrijven.

Of een actie via social media: stop achtergrondmuziek tijdens gepraat (of zoiets)?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2017 om 17:59

Ik heb er té weinig last van

om het als probleem te zien blijkbaar. Bij Wie is de Mol? heb ik me geen seconde gestoord, dus wie weet ligt het inderdaad aan de instellingen van de tv.

Ik probeer ook maar wat hoor, maar zouden ze met iets meer aanwezige achtergrondmuziek de wat jongere kijker hopen te kunnen trekken?

Ik luister al járen geen radio. Deels omdat ik er gewoon niet aan denk, maar ook omdat ik het erg onrustig vind. Ik luister liever naar de tv, programma's die ik nog niet gezien heb, luister ik dan zo'n beetje in de herhaling.

Astrid

Astrid

12-03-2017 om 18:30

Engels

Vaak is het geluid bij films wat rommelig (de stemmen), hol; of dat ligt aan mijn oren, maar volgens de audicien niet. Men praat wat binnensmonds, een accent, een weggedraaid hoofd, elkaar in de rede vallen bij interviews en dan om het spannend te maken zo'n kl..temuziekje er onder; zonde dat ik het zeg.
Kom je bij de reclame dan gaat het geluid ineens loeihard en zo blijf je die volumeknop bedienen. Hoe later op de avond, zo viel mij op, hoe harder je het geluid moet zetten.
Waarbij ik om half 8 met 20 makkelijk vooruit kan, zo moet ik naar de soms 65 voor het midden van de avond. Rond 24.00 uur gaat het geluid weer terug.

Als ik eens een film zonder ondertiteling kijk, dan is het voor mij bijna niet meer te doen om dan een film te begrijpen. Ben nog niet zo oud dat je me bezig kunt houden met plaatjes kijken, ik heb er echt last van.

Het mooiste zou zijn om alles naar voorkeur weg te filteren, verkeer, muziek, restaurantgeluiden, kantoor/schoolgeluiden enz.

Aaaarggggghhh

As we speak probeer ik na Radio 1 te luisteren over een reportage over het onderwijs, waar woordvoerders van verschillende belangengroeperingen de partijen op het gebied van onderwijs vergelijken.

En die wordt dus helemaal verknald door ritmische bliepjes en piepjes> Waarom toch. Niet even, maar het hele item door.

Radio 1 heeft een volgens mij een app waarmee je direct kunt reageren.Ik ga het maar eens doen.

Gedaan

http://www.nporadio1.nl/

hier kan je rechtstreeks een app sturen aan de redactie, ik heb het via de desktop gedaan. Onder eigen naam, niet met eigen telefoonnummer

Ik probeer net te luisteren naar de reportage over het onderwijs. Door de indringende underscores werd ik zo afgeleid dat de inhoud me ontging. Ik vind het zo respectloos, achtergrondmuziek achter gesproken woord. Alsof wat de spreker te vertellen heeft niet boeiend genoeg is, en de luisteraar een leeghoofd is is die alleen tot luisteren te paaien is met een stampende dreun. Voor mensen die echt lastig horen, gaat het probleem verder dan irritatie. Waarom muziek onder gesproken woord?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2017 om 15:50

Astrid

Hoe later op de avond, zo viel mij op, hoe harder je het geluid moet zetten.===

Hier juist niet. Wij hebben een ander volumenummer dan jullie blijkbaar, maar als het overal rumoerig is (koken, wasmachine aan e.d.), zitten we al snel op 11 of zelfs 12. Als alles verder rustig is, ramen dicht en dergelijke, dan kan het volume naar 10 en aan het eind van de avond zit ik op 9. Soms sta ik er niet zo bij stil hoe hard de tv eigenlijk staat en opééns heb ik dat door en zet ik 'm snel een tandje zachter. Volume standje 11 is laat in de avond echt hard.

Astrid

Astrid

13-03-2017 om 18:32

Kaaskopje

Einde avond wordt het geluid weer minder schreef ik ook.
Bij koken hoef ik het niet te verstaan/kijk ik niet, dus dan merk ik het niet..
Bij commercials knalt het geluiddan wel weer de kamer in, maar dat is bekend.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2017 om 23:28

Astrid

Ihkv erg belangrijk ,bedoel je nou dat jullie 's avonds laat het volume hoger moet zetten of juist niet? Het ligt vast aan mij dat ik je niet begrijp.

Als er gekookt wordt moet het volume een beetje harder. Als ik mee wil luisteren zeker. Dat heb je met een open keuken.

Astrid

Astrid

14-03-2017 om 23:56

Kaaskopje

Ik begin de avond op 20-25, dan vanaf half 8 tot een uur of 23.00 beduidend harder (40-50, bij een film met teveel achtergrondgeluid nog harder) daarna dus zachter: 25 en zelfs terug naar 18.
Voor de goede orde: 0 is geen geluid en harder dan 100 kan het niet.

Astrid

Astrid

15-03-2017 om 01:01

Aha..

Ik zie al wat ik verkeerd opschrijf: geluid moet harder moet zijn: de volumeknop hoger.
En dan nog klopt er iets niet, want ik wil eigenlijk zeggen dat het geluid tussen half 8 en 23.00 uur harder is.
Alleen dat laat mijn gebruik van de volumeknop juist omgekeerd zien.
Ik denk dat mijn bijdrage maar vergeten moet worden behalve dat ik erg veel last heb van achtergrondgeluiden

DoofKind

DoofKind

15-03-2017 om 09:00

Klagen

Ik zou klagen bij de omroep. Ik ben lid van een vereniging van ouders van slechthorende kinderen. Wij klagen als vereniging ook steeds vaker dat programma's niet te verstaan zijn. We dringen er ook op aan in elk geval geen muziektapijtje achter het nieuws en bijvoorbeeld de verkeersberichten te plakken. Dat moeten mensen goed verstaan, anders heeft het geen zin.

Als nu zelfs niet-slechthorenden er last van hebben, gaat het wel heel ver! Klagen! Laat je horen! Deze muziek schiet zijn doel compleet voorbij.

Anemoon

Anemoon

15-03-2017 om 09:12

Kenfan

Ik ben benieuwd of je een reactie krijgt.
En verder, gisteren schrok ik weer op van een rinkelende telefoon bij Opsporing Verzocht. Toen bedacht ik dat bij Flikken Maastricht ook de telefoon steeds overgaat, als men op het bureau is. Dat is toch overbodig geluid en bovendien, niemand belt meer rechtstreeks naar het bureau. Dat gaat allemaal via de centrale. Niets authentieks ook nog eens, alleen maar hinderlijk.

NIks gehoord

Tot nu toe geen reactie.Nu aanloop van de verkiezingen luister ik weer naar de radio maar eigenlijk was ik daarmee al gestopt en overgestapt op podcasts omdat ik hoorndol van de steeds meer toenemende ruis werd. Best balen, want ik ben een radioliefhebber en word graag gewekt door de actualiteit. Dat laatste vind ik echt niet meer te doen sinds ene Jurgen in de vroege ochtend zit ,waarschijnlijk ook in een poging radio 1 spannend en dynamisch te maken en een jong publiek te trekken. Veel zinloos geluid en de man is zo druk, dat hij nog geen zin behoorlijk uit kan spreken zonder over zijn eigen woorden te struikelen. Toen hij in een reactie van een luisteraar daarop aangesproken werd, was zijn reactie dat ie geen robot was.

Ik vraag me toch zo af wat het doel is van dat behang, want of je hebt er last van, of het ontgaat je. Man is een type dat ook prima de krant kan lezen met de radio aan, die hoort die underscores niet eens.

Suze

Suze

15-03-2017 om 17:10

DoofKind

Ik ben het helemaal eens met je oproep.

Behalve dat het zeer storend is voor slechthorende mensen neemt door al die achtergrondgeluiden (= ruis) volgens mij de stress bij mensen toe. Nog meer geluid, afleiding, alsof we al niet genoeg op ons bordje hebben.

Als jij wilt stimuleren dat mensen gaan klagen (wat ik in dit geval graag doe) zou het de drukke medemens (waartoe ik mezelf reken) helpen als je:
- zoveel mogelijk e-mail adressen van omroepen wilt verzamelen en hier wilt vermelden
- een concept klachtmail wilt formuleren die mensen zo copy paste kunnen gebruiken en aan alle omroepen kunnen sturen, waarin de diverse argumenten tegen het gebruik van achtergrondmuziek worden genoemd.

Als jij dat voorwerk doet, zal ik ze wel verzenden en hopelijk velen met mij.

Hetzelfde kunt je misschien ook op Facebook doen ((zit ik zelf niet op), om nog een veel groter bereik te bewerkstelligen en dus hopelijk nog veel meer klaagmails.

Ik hoop dat jij er tijd voor kunt vrijmaken om dit voor te bereiden.

DoofKind

DoofKind

23-03-2017 om 10:30

Suze

De vereniging zit al op Facebook, ik zal eens vragen of ze standaardbrieven willen opstellen en verspreiden.

Zelfs bij documentaires van David Attenborough tegenwoordig gierende violen en/of jankende vrouwenstemmen te horen.
Krankzinnig gewoon! Je ziet prachtige beelden, er wordt interessant verteld en dan ook nog die pokkenherrie op de achtergrond.
De mensen zijn gek geworden.

annaderu schreef op 27-03-2023 om 15:47:

Zelfs bij documentaires van David Attenborough tegenwoordig gierende violen en/of jankende vrouwenstemmen te horen.
Krankzinnig gewoon! Je ziet prachtige beelden, er wordt interessant verteld en dan ook nog die pokkenherrie op de achtergrond.
De mensen zijn gek geworden.

Je reageert op een topic van 6 jaar geleden, denk niet dat TO het nog leest. 

Maar achtergrond muziek is meestal erg irritant.

Ja is mij ook opgevallen. Het is waar dat het soms saai is 😐️

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.