Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Elena

Elena

01-02-2016 om 23:37

wat zeggen jullie? Taalverschillen


Puck

Puck

08-02-2016 om 11:07

de deur is los...

Die heb ik nog niet langs zien komen. Komt uit Twente. Als bij ons de deur los is dan betekent het echt nog wel dat ie in zijn hengsels hangt, hij is alleen niet op slot. En als de deur los staat moet je hem dicht doen.

Noet

Noet

08-02-2016 om 11:32

ja, los en open zijn verschillend

de deur is los, wordt ook gebruikt in Noord-Holland, in de betekenis dat de deur niet op slot is. Die moet je dan nog open doen als iemand naar binnen of buiten wil.

Je staat dan ook aan de vaste deur als je er niet in kunt en je sleutels vergeten bent.

Puck

Puck

08-02-2016 om 11:55

Precies Noet

En als iemand een deur die los is open doet dan staat ie los....

Noet

Noet

08-02-2016 om 11:56

nee puck

dant staat ie open.

elena

elena

08-02-2016 om 12:19

winkel

Ik had die deur die los is al genoemd in #31
Maar er kan van alles los zijn, de winkel is los (dwz dan is hij open in de zin van, je kan er boodschappen doen), het raam is los (dan staat ie open, niet op een kier maar echt open) en van de deur kan het vlgs mij beide betekenen, niet op slot en niet dicht.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-02-2016 om 12:57

Volgens mij ...

Maar ik kan het mis hebben, is (weer eens) de beer los!

Rode krullenbol

Puck

Puck

08-02-2016 om 13:17

Noet

DAt geldt dan misschien voor Noord Holland, maar niet uit het gebied waar "mijn man weg komt"

otobaan

Zo noemen de achterhoekers die ik ken de snelweg. Van het Duitse Autobahn denk ik. Klinkt als: oodoobaan.

Noet

Noet

08-02-2016 om 15:09

cors

het heeft even geduurd voor ik daar bij zoon van Twents vriendinnetje 'cars' uit begreep, hij wilde cors zien op tv.
Nu zat ik al niet in de jongenstv maar deze kwam ik echt niet uit.

Tonny

Tonny

08-02-2016 om 16:11

Muggen

Waar we nu wonen, worden muggen mezikken genoemd.
Bij mijn Friese schoonfamilie heten dat neven. En muggen zijn voor hen vliegen. Oh ja en de deur is daar los.

Het meest hilarisch vjnd ik het ' it ken net' van de Friezen en de Groningers, wat precies het tegenovergestelde betekent. Hoe krijgen zulke buren dat voor elkaar.

Noet

Noet

08-02-2016 om 16:12

Tonny

dat ligt aan die Friezen, want de Noord-Hollanders hebben hetzelfde taalgebruik als die Groningers.

Wij hadden een Friese examinator, die heeft wel een paar keer peentjes gezweten toen de examinant vrolijk stevig optrok bij zijn mededeling "Ken net"

Hier een noorderling

maar bij ons betekent 'ik heb er zat van' dat je ergens voldoende van hebt, en 'ik ben er zat van' dat je ergens geen zin meer in hebt.
Maar volgens mij is het ook in het noorden nogal streekgebonden hoe je iets zegt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-02-2016 om 11:57

Ha ha, herkenbaar!

In het Twents is de deur niet alleen los als 'ie wel in de hengsels hangt en niet op slot is. Hij is vooral los als 'ie naar het begrip van de meeste mensen open is. Net als het raam, de kast enzovoorts.

Verder lig je in Twente niet in maar op het ziekenhuis. En als iemand 'een slimme is', is hij of zij niet zozeer intelligent maar meer een kwaaie. Komt natuurlijk ook uit het Duits..... En er zijn nog wel een boel mooie Twentse manieren van uitdrukken.

En nog één, maar dan uit 'die andere streek uit het Oosten' : in het Achterhoeks zit je niet naast iemand maar langs iemand....

Maar goed, volgens mij gaan we wat of topic

Aagje

V@@s

V@@s

17-02-2016 om 12:37

aangezien hier nogal wat uitspraak experts zitten

Hoe spreek je ischias uit? Ik heb er last van, maar heb geen idee hoe ik het uit moet spreken .

V@@s

V@@s

17-02-2016 om 13:08

dank je wel

Gewoon zoals je het schrijft dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.