Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Enquête handschrift bij kinderen

Beste mevrouw/meneer

Wij zijn studenten aan de KU Leuven in de richting: Advanced Master in Innovative Health Technology. Voor een project ontwikkelen wij een tool die kinderen met handschriftproblemen helpt. Het doel is dat deze tool de kinderen helpt te leren schrijven met een mooier/duidelijker handschrift, en de fijne motoriek helpt te verbeteren. Om meer inzicht te krijgen aan welke vereisten dit hulpmiddel moet voldoen, en hoe deze zo optimaal mogelijk ontworpen kan worden, zoeken wij naar de ervaringen van leerkrachten, ouders, ergotherapeuten,... die een kind met handschriftproblemen begeleiden.

De enquête bestaat uit 13 vragen en zal enkele minuten duren.
Uw gegevens en antwoorden zijn anoniem en zullen enkel gebruikt worden voor dit project.

Dank u wel voor de hulp!

Met vriendelijke groeten
Joren, Heleen, Lyssa, Hendrik en Pauline

link: https://forms.gle/ZwvMQYF6TBQmkAwe7

Beste studenten aan het KU Leuven,
Ik wilde als ouder een bijdrage leveren aan jullie enquête maar de enquête werd afgebroken bij de eerste vraag of kind te maken had met een motorische handschrift problematiek. Kind heeft geen motorische handschrift problematiek maar wel veel moeite gehad met leesbaar schrijven.

Ten eerste ben ik gaan letten op de ruimte tussen de regels in de schriften. In de onderbouw schrijven kinderen in schriften waar meer ruimte tussen de regels zit, zo kunnen ze met name de letters als een g neer pennen zonder dat deze door bv een letter a in het woord erover klieft.

Ten tweede liet ik kind schrijven met een frixion ball. Deze pennen liggen licht in de hand maar zijn niet te smal voor de greep tussen de vingers. Verder kan een foutieve of lelijk geschreven letter of woord gemakkelijk worden uitgegumd.
Mijn kind heeft dyslexie en maakt zodoende genoeg fouten om minder plezier in schrijven te beleven. Het is belangrijk om met trots naar je werk te kijken zoals  een werk dat niet vol krassen zit of moeilijk te lezen is.
Maar deze info kon ik niet in de enquête verwerken, dan maar via deze reactie.
Succes met het project.

Als je kinderen met handschriftproblemen wilt helpen, waarom beperk je je dan tot kinderen met motorische beperkingen?

Wat bedoelen jullie met "motorische beperkingen"? Ik vat een "motorische beperking" op als iets wat zich uit in meerdere domeinen en niet alleen in een slecht handschrift. Want een slecht handschrift heeft in de meeste gevallen een andere oorzaak; zie daarover het artikel van Freek Turlings over "Dysgrafie of dysdidactiek?" Dus ik reken mezelf niet tot de doelgroep van die enquete, ook al heb ik kinderen met slechte handschriften begeleid.

Jullie willen een tool maken die leidt tot een beter handschrift en tot een betere fijne motoriek. Daarmee claimen jullie dat het - met jullie tool - werken aan een handschrifttaak leidt tot verbeteringen aan andere, niet nader gedefineerde "fijn motorische" taken. Welke dan? Veters strikken? Viool spelen? En hoe kan dat?

Anyway, waar het me om gaat is dat jullie flinke aannames doen over motoriek, over de oorzaken van handschriftproblemen, over transfer tussen verschillende "motorische" taken, etc. Probeer die aannames helder en expliciet te maken, en vervolgens te toetsen aan wetenschappelijke literatuur. Want die aannames beinvloeden je onderzoek op allerlei manieren: de oplossingen die jullie overwegen, de vragen die jullie stellen, de selectie van jullie onderzoeksgroep, en de bereidheid van je onderzoeksgroep om de enquete te voltooien. 

Mijn kind had moeite met het hellendverbonden schrift zoals dat op de basisschool wordt aangeleerd. Om dat enigszins leesbaar te laten zijn had ze een lijnenkaart die de richting en mate van helling aangaven onder haar werk. Ze had een zeer geforceerde pengreep en deed heel lang over het maken van haar werk.
Volgens school moest ik thuis met haar oefenen en toch echt in dat hellendverbonden schrift. Ze was bijna niet te motiveren, het werd een lijdzaam uitzitten en aftellen tot ze op de middelbare zelf haar handschrift vorm mocht gaan geven.
Ze heeft nu een prachtig handschrift dat goed leesbaar is.
In plaats van het ontwikkelen van een tool zou er ook gekeken kunnen worden naar de haalbaarheid van de schrijfmethodes voor kinderen. Als na bijvoorbeeld 2 jaar blijkt dat er geen progressie zit in het aanleren van een leesbaar handschrift volgens de gehanteerde methode op school laat het kind dan niet oeverloos doormodderen maar geef het de vrijheid om leesbaar te schrijven op een andere manier, blokletters, hellend naar links, rechtopstaande letters als het maar leesbaar is.
Mijn kind heeft 8 geweldige jaren basisschool gehad maar vanaf groep 3 tot en met 7 waren de lessen schrijven zo ongeveer de hel op aarde.

Ja, zowel de lettervormgeving zelf als de explicitering daarzelf zijn enorm belangrijke factoren in het schrijfonderwijs. 
Maar dat is natuurlijk niet 'innovatief' genoeg voor dit onderzoek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.