Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Masterscriptie over mondgezondheid

Beste ouder/verzorger,

Bent u een ouder van een kind op de basisschool en wilt u mij helpen met mijn masterscriptie? Ik onderzoek het verschil in kennis van en houding tegenover mondgezondheid van ouders van kinderen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en zonder ASS.
Uw hulp hierbij is erg belangrijk en kan inzicht geven in de eventuele extra benodigde voorlichting over mondgezondheid, waardoor de mondgezondheid van kinderen verbeterd kan worden en daarmee ook de algehele gezondheid.
U kunt meedoen door onderstaande vragenlijst in te vullen. Het invullen hiervan duurt maximaal 5 minuten.
https://redcap.umcg.nl/redcap/surveys/?s=RE3X7J3WHDRXKCX8

U zou me ontzettend helpen bij het meedoen aan dit onderzoek, mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag en zal ik deze beantwoorden.
Delen met andere ouders wordt erg gewaardeerd!
Alvast bedankt voor uw deelname.

Met vriendelijke groet,
Lisanne (Rijksuniversiteit Groningen, Tandheelkunde CTM-UMCG)




Wat een rare en soms onduidelijke vragen.. is dit goedgekeurd door je begeleider?

Ik heb het voor je ingevuld, maar ik vraag me wel af hoezo je denkt dat er een verschil is in kennis over mondgezondheid tussen ouders met en zonder kinderen met ASS.
Met andere woorden, waarom zouden ouders van kinderen met ASS hier meer of juist minder van weten dan ouders van kinderen zonder ASS. Kennis van mondgezondheid en of je kind welke niet gebitsgerelateerde aandoening dan ook heeft, staat toch los van elkaar?

Autisme is een prikkelverwerkingsstoornis. Dat kan betekenen dat een kind gevoelig is in de mond en daarom mondverzorging niet fijn of erg belastend vindt. Maar dat zegt dan weer niks over de kennis die ouders daarvan hebben. 

Bijzonder, een quiz over mondgezondheid op basis van je opleidingsniveau en of je kind ass heeft of niet.

Liz167

Liz167

15-12-2023 om 13:20 Topicstarter

Peaches schreef op 15-12-2023 om 11:31:

Wat een rare en soms onduidelijke vragen.. is dit goedgekeurd door je begeleider?

Beste Peaches,

De vragen kunnen soms als wat onduidelijk beschouwd worden, maar dit heeft ermee te maken dat ze eenduidig moeten zijn en vertaald moesten worden vanuit een Engels gevalideerde vragenlijst. Hierdoor lijkt de verwoording soms een beetje krom, maar technisch gezien kloppen de zinnen wel en zijn ze bewust op deze manier opgesteld.
De vragenlijst is zeker goedgekeurd door de begeleider, en tevens ook door de examinator, en we zijn ons ervan bewust dat het soms als onduidelijk beschouwd zou kunnen worden.
Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.

Liz167

Liz167

15-12-2023 om 13:23 Topicstarter

Index224 schreef op 15-12-2023 om 13:05:

Bijzonder, een quiz over mondgezondheid op basis van je opleidingsniveau en of je kind ass heeft of niet.

Beste Index224,

De vragenlijst moet niet gezien worden als een quiz, waarbij het de bedoeling is om te kijken wie het het beste doet. Het is om te zien of er kennis ontbreekt op sommige gebieden wat betreft mondgezondheid. Of het kind ASS heeft of niet is in dit geval belangrijk aangezien wij dus willen kijken of er verschillen zijn in de kennis van en houding tegenover mondgezondheid van ouders. Er zijn meerdere factoren die hiermee samen kunnen hangen, waaronder ook opleidingsniveau. Het zijn in dit geval dus belangrijke dingen om te weten en vandaar dat dit dan ook is opgenomen in de vragenlijst.
Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft

Liz167

Liz167

15-12-2023 om 13:36 Topicstarter

MamaE schreef op 15-12-2023 om 11:39:

Ik heb het voor je ingevuld, maar ik vraag me wel af hoezo je denkt dat er een verschil is in kennis over mondgezondheid tussen ouders met en zonder kinderen met ASS.
Met andere woorden, waarom zouden ouders van kinderen met ASS hier meer of juist minder van weten dan ouders van kinderen zonder ASS. Kennis van mondgezondheid en of je kind welke niet gebitsgerelateerde aandoening dan ook heeft, staat toch los van elkaar?

Autisme is een prikkelverwerkingsstoornis. Dat kan betekenen dat een kind gevoelig is in de mond en daarom mondverzorging niet fijn of erg belastend vindt. Maar dat zegt dan weer niks over de kennis die ouders daarvan hebben.

Beste MamaE,

Uit onderzoek blijkt dat kinderen met ASS een hogere niet vervulde tandheelkundige behoefte hebben, oftwel er zijn minder behandelingen die uitgevoerd worden dan eigenlijk nodig zou zijn. Dit heeft uiteraard verschillende redenen. Er zijn eerder onderzoeken gedaan naar het verschil in kennis van ouders van kinderen met en zonder ASS en hieruit kwamen geen eenduidige antwoorden en waren uitgevoerd in het buitenland. Om deze reden is besloten dit ook te onderzoeken in Nederland. Op het moment dat een kind (met of zonder ASS) gebitsgerelateerde klachten heeft, maar de ouder heeft misschien niet genoeg kennis hierover om te weten dat er aan de bel getrokken moet worden, dan kan dit resulteren in grotere problemen en dat willen we uiteraard voorkomen.
Naast dat we dus kijken óf er een verschil is in kennis en houding tegenover de mondgezondheid tussen de verschillende groepen, kijken we ook naar waar de eventuele lacunes zitten in de kennis of houding zodat in de toekomst hier ook wat aan gedaan kan worden, door bijvoorbeeld meer informatie erover te verschaffen bij bijvoorbeeld consultatiebureaus.
Ik hoop hiermee een beetje duidelijkheid te hebben gecreëerd, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag.

Liz167 schreef op 15-12-2023 om 13:36:

[..]

Beste MamaE,

Uit onderzoek blijkt dat kinderen met ASS een hogere niet vervulde tandheelkundige behoefte hebben, oftwel er zijn minder behandelingen die uitgevoerd worden dan eigenlijk nodig zou zijn. Dit heeft uiteraard verschillende redenen. Er zijn eerder onderzoeken gedaan naar het verschil in kennis van ouders van kinderen met en zonder ASS en hieruit kwamen geen eenduidige antwoorden en waren uitgevoerd in het buitenland. Om deze reden is besloten dit ook te onderzoeken in Nederland. Op het moment dat een kind (met of zonder ASS) gebitsgerelateerde klachten heeft, maar de ouder heeft misschien niet genoeg kennis hierover om te weten dat er aan de bel getrokken moet worden, dan kan dit resulteren in grotere problemen en dat willen we uiteraard voorkomen.
Naast dat we dus kijken óf er een verschil is in kennis en houding tegenover de mondgezondheid tussen de verschillende groepen, kijken we ook naar waar de eventuele lacunes zitten in de kennis of houding zodat in de toekomst hier ook wat aan gedaan kan worden, door bijvoorbeeld meer informatie erover te verschaffen bij bijvoorbeeld consultatiebureaus.
Ik hoop hiermee een beetje duidelijkheid te hebben gecreëerd, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag.

Kinderen met ASS zijn niet altijd even goed behandelbaar. Het geeft veel prikkels, is belastend en soms ook beangstigend voor een kind. Ik kan me voorstellen dat een behandeling soms niet haalbaar is of dat er bewust gekozen wordt voor niet behandelen om bepaalde redenen (bijvoorbeeld kind gaat bijna wisselen). Het lijkt me echter sterk dat ouders van kinderen met ASS minder kennis hebben van mondgezondheid. Die kennis is er in bepaalde mate, los van of je überhaupt kinderen hebt en wat ze wel of niet mankeren. En als mensen er minder kennis van hebben, lijkt het hebben van een kind met ASS me daar niet de oorzaak van. Die redenering volg ik niet.

Waarom zou je met een kind met ASS dat kiespijn heeft niet naar de tandarts gaan en met een kind zonder ASS dat kiespijn heeft wel?

En aangezien autisme een erfelijke factor kan hebben, zou het verschil (als dat er is) ook kunnen liggen in of een ouder wel of geen autisme heeft. 
Maar zit het verschil niet vooral in de mate waarin het kind toelaat om goed gepoetst en/of behandeld te worden, dan in de kennis van ouders?
N.b. ik heb geen basisschoolkinderen meer, dus heb zelf niet de test gedaan. Ik reageer alleen op jullie berichtjes hier.

Liz167

Liz167

15-12-2023 om 14:03 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 15-12-2023 om 13:57:

En aangezien autisme een erfelijke factor kan hebben, zou het verschil (als dat er is) ook kunnen liggen in of een ouder wel of geen autisme heeft.
Maar zit het verschil niet vooral in de mate waarin het kind toelaat om goed gepoetst en/of behandeld te worden, dan in de kennis van ouders?
N.b. ik heb geen basisschoolkinderen meer, dus heb zelf niet de test gedaan. Ik reageer alleen op jullie berichtjes hier.

Beste Schemerlampje,

Mijn onderzoek is onderdeel van een groter onderzoek. We kijken hierbij naar verschillende factoren, dus inderdaad ook naar bijvoorbeeld de behandelbaarheid van een kind, of een bepaalde kleur tandenborstel invloed heeft op het wel of niet kunnen poetsen van het kind en dergelijke. Het zou zeker kunnen zijn dat het verschil ook ligt in of een ouder autisme heeft of niet, maar dat is iets wat in een vervolgonderzoek uitgezocht zou kunnen worden. 
Het is niet zo dat bij mij de verwachting is dat een ouder van een kind met ASS minder kennis heeft of juist meer, het gaat er vooral om om te kijken óf dat verschil er inderdaad is en of daar dan iets aan gedaan kan worden. Ongeacht of de verminderde kennis dan bij de ouders ligt van kinderen met of zonder ASS. Het zou heel goed kunnen zijn dat er helemaal geen verschil is en uiteraard zou het heel fijn zijn als blijkt dat het niveau van de kennis op pijl is. Er is hier echter in Nederland dus nog geen onderzoek gedaan hierover, waardoor we er niets over kunnen zeggen. Dit onderzoek zou hierbij dus kunnen helpen en vandaar dat we het uitvoeren.

Liz167

Liz167

15-12-2023 om 14:11 Topicstarter

MamaE schreef op 15-12-2023 om 13:47:

[..]

Kinderen met ASS zijn niet altijd even goed behandelbaar. Het geeft veel prikkels, is belastend en soms ook beangstigend voor een kind. Ik kan me voorstellen dat een behandeling soms niet haalbaar is of dat er bewust gekozen wordt voor niet behandelen om bepaalde redenen (bijvoorbeeld kind gaat bijna wisselen). Het lijkt me echter sterk dat ouders van kinderen met ASS minder kennis hebben van mondgezondheid. Die kennis is er in bepaalde mate, los van of je überhaupt kinderen hebt en wat ze wel of niet mankeren. En als mensen er minder kennis van hebben, lijkt het hebben van een kind met ASS me daar niet de oorzaak van. Die redenering volg ik niet.

Waarom zou je met een kind met ASS dat kiespijn heeft niet naar de tandarts gaan en met een kind zonder ASS dat kiespijn heeft wel?

Beste MamaE,

Persoonlijk ga ik er ook niet vanuit dat een ouder van een kind met ASS per definitie minder kennis heeft. Het ''probleem'' is echter alleen dat er in Nederland nog geen onderzoek is gedaan naar dit onderwerp, waardoor we er niet onderbouwd iets over kunnen zeggen. Dit is dan ook de reden voor het uitvoeren van dit onderzoek, zoals ik ook heb aangegeven in een reactie op iemand anders (heb het daar wat uitgebreider neergezet). Het gaat dus meer om het grote plaatje. Mocht eruit komen dat ouders van kinderen met ASS bijvoorbeeld minder kennis hebben, dan is het vervolg om uit te zoeken hoe dit dan komt en waar het aan ligt. Vervolgend daarop dan natuurlijk hoe we dit kunnen verbeteren. Echter geldt dit ook exact hetzelfde wanneer dit blijkt te zijn voor de groep van ouders van kinderen zonder ASS.

Ik denk niet dat een ouder van een kind met ASS sneller of minder snel naar een tandarts zal gaan op het moment dat het kind aangeeft kiespijn te hebben. De vraag is natuurlijk hoe de pijnbeleving is en of dit misschien verschilt van een kind zonder ASS (uiteraard verschilt pijnperceptie van kind tot kind in zijn algemeenheid). Als je als ouder echter weet wat de risicofactoren zijn voor bijvoorbeeld het ontwikkelen van een gaatje en als je weet hoe dit eruit zien, dan kan je als ouder zelf ook actiever erop letten in plaats van moeten afwachten totdat een kind misschien kiespijn te hebben. Dit is echter iets wat geldt voor zowel ouders van kinderen met en zonder ASS. Daarom ook dat van zowel ouders van kinderen met als zonder ASS de informatie uit de vragenlijst nodig is, zodat in zijn algemeenheid ook gekeken kan worden welke onderwerpen uit de vragenlijst misschien slechter of beter scoren.

Liz167 schreef op 15-12-2023 om 14:11:

[..]

Beste MamaE,

Persoonlijk ga ik er ook niet vanuit dat een ouder van een kind met ASS per definitie minder kennis heeft. Het ''probleem'' is echter alleen dat er in Nederland nog geen onderzoek is gedaan naar dit onderwerp, waardoor we er niet onderbouwd iets over kunnen zeggen. Dit is dan ook de reden voor het uitvoeren van dit onderzoek, zoals ik ook heb aangegeven in een reactie op iemand anders (heb het daar wat uitgebreider neergezet). Het gaat dus meer om het grote plaatje. Mocht eruit komen dat ouders van kinderen met ASS bijvoorbeeld minder kennis hebben, dan is het vervolg om uit te zoeken hoe dit dan komt en waar het aan ligt. Vervolgend daarop dan natuurlijk hoe we dit kunnen verbeteren. Echter geldt dit ook exact hetzelfde wanneer dit blijkt te zijn voor de groep van ouders van kinderen zonder ASS.

Het lijkt alsof je een correlatie zoekt tussen dingen die weinig met elkaar te maken hebben. Er zijn ook ouders met twee of meer kinderen, waarvan een deel ASS heeft en een deel geen ASS. De kennis van die ouders over mondgezondheid is op een bepaald niveau en dat is precies hetzelfde als je dat relateert aan hun kinderen met ASS als aan hun kinderen zonder. hoe filter je die uit je onderzoek? waarom zou hun kennis toe of afnemen als ze een kind met ASS krijgen? Waarom is ASS eruit gepikt en geen andere psychische afwijkingen? Ik begrijp nog steeds de correlatie niet, ook niet nadat enkelen voor mij er ook naar gevraagd hebben en je uitgebreide antwoorden hebt gegeven. 

In de sociologie zijn ze dol op vreemde correlaties. Dan vragen ze bijvoorbeeld in een onderzoek naar haarkleur en of mensen eerst hun onderbroek of juist eerst hun sokken aandoen bij het aankleden en dan concluderen ze dat meer roodharigen dan blonde mensen eerst hun onderbroek aandoen dan hun sokken en dat meer zwartharigen juist eerder hun sokken dan hun onderbroek aandoen dan mensen met bruin haar. 

Liz167 schreef op 15-12-2023 om 13:20:

[..]

Beste Peaches,

De vragen kunnen soms als wat onduidelijk beschouwd worden, maar dit heeft ermee te maken dat ze eenduidig moeten zijn en vertaald moesten worden vanuit een Engels gevalideerde vragenlijst. Hierdoor lijkt de verwoording soms een beetje krom, maar technisch gezien kloppen de zinnen wel en zijn ze bewust op deze manier opgesteld.
De vragenlijst is zeker goedgekeurd door de begeleider, en tevens ook door de examinator, en we zijn ons ervan bewust dat het soms als onduidelijk beschouwd zou kunnen worden.
Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.

De zinnen kloppen technisch niet. 
een missende tand = een ontbrekende tand

Een gaatje in een melktand hoeft nooit behandeld te worden = een ontkenning in een enquetevraag is voor mensen lastig
ik heb de enquete ingevuld met mijn kind met ASS in gedachten. Wat zou er gebeuren als ik hem invul met mijn kinderen zonder ASS in gedachten? Dan vul ik precies dezelfde antwoorden in. Hoe kan je dan conclusies trekken uit de antwoorden?

Succes met je onderzoek en je studie. 

Annaniem2023 schreef op 15-12-2023 om 21:58:

[..]

Het lijkt alsof je een correlatie zoekt tussen dingen die weinig met elkaar te maken hebben.

Ik begrijp uit de antwoorden van TO juist dat ze niet per se op zoek is naar correlatie. Eerder dat ze een verband wil uitsluiten. En op zijn minst dat ze een nog niet onderzocht 'witte vlek' op dit gebied in kaart wil brengen (althans een begin ervan). Lijkt mij een prima uitgangspunt bij universitair onderzoek.

Courage schreef op 15-12-2023 om 22:21:

[..]

Ik begrijp uit de antwoorden van TO juist dat ze niet per se op zoek is naar correlatie. Eerder dat ze een verband wil uitsluiten. En op zijn minst dat ze een nog niet onderzocht 'witte vlek' op dit gebied in kaart wil brengen (althans een begin ervan). Lijkt mij een prima uitgangspunt bij universitair onderzoek.

Volgens mij is het uitgangspunt van academisch onderzoek ook dat er wel een correlatie vermoed wordt. Of dat het gezochte verband iets zou kunnen verklaren. Want zo'n onderzoek over haarkleur en sokken of onderbroek eerst aantrekken, dat dient bepaald geen wetenschappelijk doel. Ook al is het misschien wel volgens wetenschappelijke methoden uitgevoerd.

En zoals Annaniem als zei; de kennis van ouders heeft een bepaald niveau, ongeacht hoeveel kinderen ze hebben en of die wel of niet autisme hebben.

Liz167

Liz167

16-12-2023 om 09:41 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 15-12-2023 om 21:58:

[..]

Het lijkt alsof je een correlatie zoekt tussen dingen die weinig met elkaar te maken hebben. Er zijn ook ouders met twee of meer kinderen, waarvan een deel ASS heeft en een deel geen ASS. De kennis van die ouders over mondgezondheid is op een bepaald niveau en dat is precies hetzelfde als je dat relateert aan hun kinderen met ASS als aan hun kinderen zonder. hoe filter je die uit je onderzoek? waarom zou hun kennis toe of afnemen als ze een kind met ASS krijgen? Waarom is ASS eruit gepikt en geen andere psychische afwijkingen? Ik begrijp nog steeds de correlatie niet, ook niet nadat enkelen voor mij er ook naar gevraagd hebben en je uitgebreide antwoorden hebt gegeven.

In de sociologie zijn ze dol op vreemde correlaties. Dan vragen ze bijvoorbeeld in een onderzoek naar haarkleur en of mensen eerst hun onderbroek of juist eerst hun sokken aandoen bij het aankleden en dan concluderen ze dat meer roodharigen dan blonde mensen eerst hun onderbroek aandoen dan hun sokken en dat meer zwartharigen juist eerder hun sokken dan hun onderbroek aandoen dan mensen met bruin haar.

Beste Annaniem2023,

Het doel van een onderzoek is om uit te zoeken óf er ergens een verband tussen zit. Een uitkomst kan ook zijn dat er geen verschil is en daarmee is het onderzoek dan niet mislukt. Waarom er is gekozen voor ASS heeft te maken met het bredere onderzoek waarbinnen dit onderzoek binnenvalt, zoals ook al eerder aangegeven. Zoals eerder aangegeven blijkt uit onderzoeken die in het buitenland zijn uitgevoerd dat er wel een verschil bleek te zijn, deze uitkomsten waren echter niet eenduidig en dus ook niet uitgevoerd in Nederland. Dat is dan ook de reden dat het onderzoek uitgevoerd wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.