Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoek Cito-toets

Hallo Ouders,

Mijn naam is Merit Kok, ik ben bezig met mijn afstudeeropdracht voor de opleiding Toegepast Psychologie. Mijn onderzoek gaat over de invloed van taal op de Cito-toets Rekenen-Wiskunde. Nu is mijn vraag of jullie er ervaring mee hebben dat jullie kind prima scores haalt op de methodetoets (normale toetsen) en een minder hoge (anders dan verwacht) scoort op de cito-toets?

Alvast bedankt voor de reacties!

Thomas

Thomas

30-06-2015 om 12:14

ja

alies

alies

30-06-2015 om 12:15

ik ook

ik ook

Thursday Next

Thursday Next

30-06-2015 om 12:28

nee

..

nee

niet, dus

Madelief

Madelief

30-06-2015 om 12:44

Ja

Elke

Elke

30-06-2015 om 13:04

Nee

Nee

Evanlyn

Evanlyn

30-06-2015 om 13:55

geen flauw idee

ik wist niet eens dat er methode-toetsen bestonden, laat staan dat ik uitslagen kreeg.

Nee

De resultaten kwamen overeen of de citoresultaten waren hoger dan die van de methodetoetsen. Dat gold voor mijn vier verder erg verschillende kinderen op twee verschillende basisscholen.

skik

Evanlyn

Methodetoetsen zijn de gewone proefwerken, die toetsen of de aangeboden stof uit de door school gebruikte methode beheerst wordt.

Evanlyn

Evanlyn

30-06-2015 om 14:50

maar

kennelijk kregen jullie daar wel uitslagen van. Dan was onze school nog slechter dan ik al dacht...

Noet

Noet

30-06-2015 om 14:52

n dan vooral omdat de cito toetsen vooral begrijpend lezen testen en geen rekenen.

Ach, uitslagen

Neuh, ik hoor wel eens van een van de kinderen zelf dat ze een rv of een goed hadden. Die uitslagen worden niet structureel aan ouders doorgegeven hoor. Maar het rapport is wel gebaseerd op die resultaten. Waar baseerde jullie school de rapporten dan op?

Evanlyn

Evanlyn

30-06-2015 om 15:14

Anneque

Op de natte vinger van de docent, denk ik. Of toch op die toetsen, maar wij mochten dat dan niet weten. Zoals we ook pas na de open dagen de schooladviezen kregen. Dat laatste is nu gelukkig wel veranderd.

Nee

De cito was nóg beter gemaakt dan de methodetoetsen.

Bij ons stonden beide in het rapport vermeld. Rapportcijfers op basis van schoolwerk/methodetoetsen en cito eronder. Rekenen, Spelling en Begrijpend lezen.
Ook Avi niveau overigens.

Yeti

Yeti

03-07-2015 om 20:09

Nee

Beide uitslagen waren goed, en klopten met mijn eigen beeld. Inmiddels heeft mijn dochter het eerste jaar voortgezet onderwijs achter de rug, en blijkt de cito ook weer te kloppen met wat ze nu laat zien.

cappu

cappu

03-07-2015 om 20:28

zorgelijk

cito altijd flink slechter dan methodetoetsen. Best lastig want over 2 jr doet zoon examen en dan zal hij die cito toch goed moeten maken. Geen enkele onvoldoende verder op zijn eindrapport maar cito frustrerend slecht. Vooral rekenen wiskunde is verrrrr onder de maat

Caesar

Caesar

03-07-2015 om 20:43

Cuppu

Is dat bij iedereen van zijn klas dat de Cito resultaten achterblijven bij de methode toetsen?

mirreke

mirreke

03-07-2015 om 20:52

Bij ons wel

Vooral ons jongste kind heeft er erg veel last van. We gaan nu toch maar oefenen met de cito.

cappu

cappu

03-07-2015 om 21:51

ik weet waarom je het vraagt en

nee, het ligt helaas echt aan zoon. Heel zijn basisschooltijd zo geweest en nu op het vo, dus andere school, weer hetzelfde. Volgend jaar(3e) gaan we eens flink aan de slag met de toetsen oefenen, heb al het 1 en ander klaar liggen. Vooral bij de somnen pikt hij het gevraagde er niet uit. Veel teveel info eromheen. Ik zit wel eens naast hem met huiswerk, dan begrijpt hij het allemaal wel na wat uitleg van mij maar ik mag er helaas niet naast zitten met de cito's . Enige cito waarop hij heel hoog scoort voor zijn niveau is Engels.

Methodetoets meer verspreid

Ik denk dat het verschil kan komen omdat de methodetoetsen een afsluiting zijn van de behandelde stof en zodoende meer verspreid. Wat mij bij de citotoetsen opviel, was de twee maal per jaar drukke twee weken die in teken stonden van de cito- toetsen tbv de LVS. Een cito- toets is spannender want de tafels moesten uit elkaar.

mijk

mijk

13-08-2015 om 12:16

nee maar mijn kind

Scoorde ook heel goed op begrijpend lezen. Nog wel een leuk citaat voor je. Toen zoon in groep 5 zat hebben we eens bonje gehad omdat ik zei dat hij ook citotoetsen rekenen had. Hij boos dat was niet zo en ik wist er niks van dus op een gegeven moment maar eens gevraagd wat voor citotoetsen hij dan wel had. Nou hij had toetsen begrijpend lezen met sommen en begrijpend lezen zonder sommen!

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.