Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

spreekbeurt

Dag ouders

Willen jullie voor mij 1 vraag beantwoorden i.v.m. studie. Ik probeer ICT en onderwijs met elkaar te verbinden.

Binnenkort is er een online stappenplan waarmee kinderen zelfstandig een spreekbeurt kunnen maken! Ik zal de link tegen die tijd hier ook zetten

http://www.poll-maker.com/poll319228xBC5E5701-12?s=res

Pieter

Pieter

29-05-2015 om 10:20

interessant

Dus zonder dat stappenplan kan een kind geen spreekbeurt in elkaar zetten? Hoe deden wij dat vroeger dan?

Half a twin

Half a twin

29-05-2015 om 10:24

stencil

Toen kreeg je van de jus of meester een stencil met stappenplan. Nu krijgen mijn kinderen een programma van eisen waar de spreekbeurt aan moet voldoen en moet je als ouder de stappen bewaken of je laat ze een stappenplan googlen.

Half a twin

Half a twin

29-05-2015 om 10:24

jus is juf

Op tablet maak ik ongewild typfouten.

Bernice

Bernice

29-05-2015 om 22:52 Topicstarter

vroeger...

Vroeger hielpen mijn ouders mij. Heel veel ouders denk ik (maar dit onderzoek ik dus). http://www.poll-maker.com/poll319228xBC5E5701-12?s=res

Gevolg: betrokken en bekwame ouders begeleiden hun kinderen, maken een mooie presentatie en hun kinderen halen veelal een hoog cijfers voor informatieverwerking in een mooie presentatie.

Kinderen van ouders die hun om welke reden dan ook niet goed kunnen begeleiden hebben automatisch een achterstand. Ze doen goed hun best, maar hoe bepalen ze welke informatie die ze vinden nuttig is om te vertellen? Hoe bouw je het verhaal op? En hoe maak je een mooie presentatie in powerpoint of prezi?

Om dit soort vragen te beantwoorden hebben kinderen begeleiding nodig. Ik ben van plan om een webquest te maken waar alles stap voor stap uitgelegd wordt. Evt met filmpjes. Is hier vraag naar?

Moni

Moni

29-05-2015 om 23:20

correctie

Jij schrijft: "Gevolg: betrokken en bekwame ouders begeleiden hun kinderen, maken een mooie presentatie en hun kinderen halen veelal een hoog cijfers voor informatieverwerking in een mooie presentatie."

Dit zou moeten zijn: Gevolg: betrokken en bekwame ouders begeleiden hun kinderen zodat die leren hoe een spreekbeurt of werkstuk gemaakt moet worden, welke stappen ze moeten doorlopen en hoe ze dat kunnen doorlopen. Deze kinderen leren echt iets. En nog beter, ze leren iets dat past bij hun niveau, wat dat niveau ook is.

Het doel is namelijk bij die ouders niet het cijfer. Het doel is het leerproces. En dat gaat die leerkracht nooit lukken bij begeleiding van 25 leerlingen in één klas. Die kan hoogstens de gemiddelde groep begeleiden. En niet de leerlingen die meer begeleiding nodig hebben en niet de groep die meer uitdaging nodig hebben (voor die laatste groep is een spreekbeurt of werkstuk nou juist een geweldig middel om extra uitdaging te geven)

Heel goed om een middel te vinden dat kinderen helpt die deze begeleiding thuis niet krijgen. Maar zet ouders die dat wel kunnen, niet zo negatief weg.

Een webquest klinkt wel goed. Maar die zijn er toch al? Heb je die al uitgeprobeerd en leerlingen/leerkrachten gevraagd naar hun ervaringen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.