Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Vragenlijst heuponderzoek bij kinderen

Voor ons afstudeeronderzoek zijn wij op zoek naar ouders van kinderen die tussen de 6 maanden en 4 jaar oud zijn.

In 2016 zal worden gestart met de ontwikkeling van een richtlijn voor de Jeugdgezondheidszorg om de opsporing van heupafwijkingen bij jonge kinderen op het Consultatiebureau te verbeteren. Met deze reden willen we de ervaringen van ouders in kaart brengen door middel van een vragenlijst.

Wij willen u daarom vragen deze vragenlijst in te vullen. Dit zal maximaal 10 minuten duren.

Alvast bedankt voor uw tijd.

Link naar de vragenlijst: https://surveys-igs.utwente.nl/index.php?r=survey/index/sid/446972/lang/nl

Protocol

Huisartsen en consultatiebureauartsen hebben al een afdoende protocol voor het al dan niet doorverwijzen bij mogelijke heupdysplasie.
Het is voor mij ook een onwenselijke situatie om dat bij de huisartsen weg te halen. Die coördinatie wil je,zeker als gezin, juist bij de huisartsen laten.
Geneeskunde is ook geen wiskunde, het blijft altijd voor een deel subjectief en een inschatting die soms heel persoonlijk kan zijn.
Dat onze huisarts mij met zoon doorstuurde voor foto's bij 'heupjes' was voor mij de reden om van huisarts te wisselen. Dat kwam in mijn hele familie niet voor, er waren voor mij geen duidelijke aanwijzingen, wel was een familielid al eerder onjuist doorverwezen. Een van de argumenten voor inzending is dan ook dat het in de familie voorkomt.
Bij ons waren meer kwesties van asthma en allergie aan de orde en later autisme. Daar bleek de nieuwe huisarts briljant in. Zo zelfs dat we na constatering van asthma niet op de poli bleven hangen maar direct nazorg bij de huisarts kregen die ook daar expert in bleek.
Je wilt niet van alles in kleinere (goedkopere) taakjes onderbrengen, daar zit een grens aan. Overdracht kost ook tijd en geld en zo'n cb of jeugdarts is een passant terwijl de huisarts je praktische steun en toeverlaat is.

Puck

Puck

28-05-2015 om 08:54

Nou ja Anne

"Geneeskunde is ook geen wiskunde, het blijft altijd voor een deel subjectief en een inschatting die soms heel persoonlijk kan zijn.
Dat onze huisarts mij met zoon doorstuurde voor foto's bij 'heupjes' was voor mij de reden om van huisarts te wisselen. Dat kwam in mijn hele familie niet voor"
Nu is dat juist een subjectieve en niet wiskundige reactie van je huisarts en dat is dan voor jou die het heel statistisch (komt niet voor in de familie) bekijkt reden om te wisselen van huisarts? Overigens ben ik niet met je eens dat er een goed protocol is (of ons cb en ha hebben zich daar nooit aan gehouden, dat kan natuurlijk ook) maar ik ben heel blij dat we nog een keer op nacontrole bij de kinderarts moesten komen. Hoewel kindlief geen enkele tekenen van heupdysplasie bleek te vertonen twijfelde zij en in het kader van "better safe than sorry" (ook al komt bij os ook geen hd voor in de familie) zijn toen echo's en foto's gemaakt. Die bleken buiten de grenzen te vallen, maandje afgewacht, weer foto's: juist binnen de grens. De orthopeed wilde ons toen toch nog een keer terug zien en toen bleek dat ze in de groei toch een dysplasie en zelfs subluxatie ontwikkeld had. Ben ik even blij dat ik toch zonder duidelijke redenen geluisterd heb naar de kinderarts...

Klopt hoor PUck

Je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat het me gewoon irriteerde omdat we niet op dezelfde golflengte zaten en ik met mijn vragen over allergie geen antwoord kreeg.
Ik kan zelfs meegaan met een attentie van een arts die ik zelf niet heb maar als mijn zorgen geen antwoord krijgen zit ik niet goed.
Maar je hebt zeker gelijk. Juist niet helemaal niet protocol volgen vanwege een subjectieve beoordeling kan een goede arts betekenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.