Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Kel

Kel

29-09-2015 om 18:41

VVE programma

Hallo,

Karen en Ik zijn studenten van de opleiding Pedagogiek te Windesheim. Wij zitten in leerjaar 4, het afstudeerjaar. Momenteel zijn wij bezig met onze keuze minor 'Ontwikkelingsstimulering'.
Wij hebben vanuit school het thema VVE gekregen. Wij moeten hier zo veel mogelijk informatie over verzamelen aangezien wij straks een discussie hierover moeten voeren.

Onze stelling luidt als volgende: 'Het toetsen van peuters en kleuters moet afgeschaft worden!'

Wat is hierover jullie mening?

Eventueel horen wij ook graag hoe jullie algemeen tegen het vve-programma aankijken.

Dankjewel!

Groetjes Karen en Kelly

vlinder72

vlinder72

29-09-2015 om 19:58

vve

Ik dacht even dat jullie op zoek waren naar programma's van VvE's. Dus Verenigingen van Eigenaren.

Toetsen.

Ik ben niet tegen het toetsen van peuters en kleuters als daarmee vroegtijdig achterstanden kunnen worden opgespoord. Als er dan ook daadwerkelijk de juiste hulp wordt geboden aan het kind is dat mooi.

Of er al goede resultaten geboekt worden weet ik niet. Ook niet of er juist kinderen "afgeserveerd" worden bij aanmelding op een basisschool. Dat kunnen nadelen zijn van vroegtijdig testen, alles staat op papier en een dossier werkt niet altijd in het voordeel van een kind.

Maar als vroegtijdig testen lijdt tot vroege begeleiding en hulp, dàn ben ik voor.

MamavanSenH

MamavanSenH

30-09-2015 om 16:27

Dit is echt een vraag

voor mijn vrouw. Want die is zo fel tegen toetsen dat daarom onze kinderen inschrijven op een peuterspeelzaal en zelfs basisschool voor haar een absolute nee is.

Haar mening: Kinderen worden door de toetsen ingedeeld in gemiddeldes terwijl gemiddelde kinderen helemaal niet bestaan. Elk kind hoort zich op eigen tempo te kunnen ontwikkelen zonder dat daar een voorsprong of achterstand aan gekoppeld word. Wat een kind doet is belangrijk, niet de resultaten die het vervolgens haalt. Ze is bang dat vervolgens het kind word behandeld naar wat het nog niet kan en dat er niet word gekeken naar waar het wel goed is. En dat dat onzekerheid in de hand werkt.

Mijn mening: Ik heb een pedagogische achtergrond en ben het met haar eens dat kinderen zich allemaal verschillend ontwikkelen en er niet één gemiddelde is waar bijvoorbeeld elk kind van vier aan moet voldoen om geen stempel opgeplakt te krijgen. Maar ik neem aan dat de toetsen daar wel rekening mee houden. Het is tenslotte gewoon een feit dat kinderen allemaal anders zijn en zich niet als robots allemaal precies hetzelfde ontwikkelen. En dat een kind dat met 2,5 nog niet de kleuren kent niet meteen het label "achterstand" opgeplakt krijgt of een kind dat met 2,5 al tot 50 telt "hoogbegaafd" word genoemd. Zij is daar bang voor, en volgens mij met haar wel meer want ze kent een hoop soortgenoten . Ik denk dat dat hartstikke meevalt en dat alleen de echt extreme achterstanden of voorsprongen die echt problemen gaan opleveren eruit worden gepikt en met de rest die gewoon redelijk scoren niets gedaan word omdat het bij hen niet nodig is.
Dus dat die toetsen een middel zijn om die extreme gevallen eruit te pikken. Zo ja, heel goed.

Dus wat ik eigenlijk vind is dat er goed duidelijk moet worden gesproken over het doel van de toetsen en wat er met die resultaten gedaan word. Daarmee voorkom je doembeelden zoals mijn vrouw die nu heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.