Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dianne

Dianne

03-08-2015 om 09:05

3 x een grafische rekenmachine?

Ik heb 3 kinderen in de bovenbouw havo/vwo na de vakantie. Voor alle 3 is een grafische rekenmachine verplicht. Ik heb er nu al 2 met een gr en mag dus gr nummer 3 aanschaffen.
Is dat nou nodig, die dingen zijn tenslotte niet helemaal cadeau?
En klopt het dat over een paar jaar de standaard Texas Instruments niet meer gebruikt mag worden op het cse? Maar wel de ti 84 plus c-et? Want dan schaf ik die maar aan, die kan ik dan nog weer eventueel 2e hands verkopen.

1 is genoeg

Rekenmachines, atlassen en woordenboeken zijn persoonlijke middelen die geacht worden aanwezig te zijn in huis. Daarom moet je hem zelf kopen. Je kinderen mogen samen doen.

Je mag bovendien zelf weten welke machine de kinderen gebruiken.
Als de school wil dat je een speciaal model hebt, dan moet de school de machine verstrekken.

Allemaal leuk en aardig Miriam,

Maar als ze tegelijkertijd toetsweek of pta's hebben ( of examen!) is het wel erg fijn als iedereen een eigen rekenmachine bij zich heeft.. En ook tijdens de lessen hebben ze hem regelmatig nodig trouwens, niet alleen bij het maken van huiswerk.

Dus er mag van alles. Maar of het praktisch is??

Ingrid

En ze zijn best ingewikkeld om mee om te leren gaan....

Dus ook hier...,je mag vast ook een heel ander type kopen dan school adviseert, maar dan loop je wel de kans dat medeleerlingen of docent je niet zo gemakkelijk even op gang kunnen helpen bij het gebruik van het ding,,,,

Ingrid

Marjoleine64

Marjoleine64

03-08-2015 om 09:25

Valt wel mee Ingrid

Ja ze hebben hem af en toe nodig op school. Maar het enige vak waarbij ze hem mogen (moeten) gebruiken bij toetsen en examens is wiskunde B (en wis D). Dus juist NIET bij alle andere vakken, daarvoor hebben ze de gewone rekenmachine nog nodig. Dus voorlopig zou ik Dianne aanraden dat 2 wel genoeg is in huis, totdat je merkt dat ze vaak echt klem lopen.

Afweging

Ingrid, de school kan om de argumenten die je gebruikt besluiten om rekenmachines te verstrekken. Het is een afweging. De voor- versus de nadelen.

Ouders maken die afwegingen ook en zolang zij moeten betalen voor de rekenmachine (juist omdat het model er niet zo zeer toe doet is dan de theorie), zullen er leerlingen zijn die 'm niet bij zich hebben, of die een ander model hebben.

Mikke

Mikke

03-08-2015 om 09:42

Ervaring

Mijn zoon had 3 van de 5 dagen wiskunde B of D, dat geldt straks ook voor z'n broer. Samendoen wordt dan een hoop geregel. Ik denk dat ik dus toch voor ieder 'n eigen rekenmachine ga aanschaffen... Maar jij hebt er al eentje meer, en misschien minder vaak wiskunde. Ik zou het gewoon even aankijken, lukt het niet dan kan je er altijd nog een extra aanschaffen.

Marjoleine...

In ieder geval ook bij natuurkunde, scheikunde. Samen met wiskunde b en d zijn dat potentieel al 4 vakken.

En nogmaals, je gebruikt het ding ook in de lessen. En mijn oudste zoon ( betapakket) neemt hem nu ook mee voor zijn studie.

Hier krijgt ieder kind dus zijn eigen. En wordt er niets 2e hands doorverkocht.

Maar goed, als je kinderen alleen wi b hebben , en later iets niet beta-s gaat studeren, dan kun je best kijken of het eerst met 2 lukt. Je kunt er altijd nog 1 bijkopen als het nodig is.

Maar nogmaals, hier ( met 3 a 4 vakken per kind waar het ding gebruikt wordt) vind ik het handiger en praktischer als ie standaard in de tas zit.

Ingrid

Precies Mikke...dat bedoel ik

En met al dat geregel en geschuif zul je zien dat in een toetsweek kind zijn 10 euro gewone machientje meeheeft bij wi b. Ik zeg standaard in de tas. Voorkomt een hoop problemen ( los van wat school wel of niet kan verplichten) en als je een doorverkoopbaar model aanschaft dan valt de investering toch wel mee? Hier kopen we ze via de lokale kantoorboekhandel met school- korting. Iets van 80 euro. Als je hem na drie jaar voor de helft verkoopt praat je over 40 euro afschrijving over 2 of 3 jaar. Daar zou ik al dat geschuif en gedoe en geregel niet voor over hebben. Om 15 of 20 euro per jaar te besparen.....

Ingrid

Marjoleine64

Marjoleine64

03-08-2015 om 09:54

Nee Ingrid

Juist NIET bij natuurkunde en scheikunde, daar MAG de grafische rekenmachine niet gebruikt worden bij toetsen en examens, alleen de gewone rekenmachine. Misschien wel af en toe in de les, en ja als ze allemaal zowel wiskunde B als wiskunde D hebben dan wordt het wel lastig als je niet allemaal een eigen hebt. Maar een paar maanden proberen kan toch geen kwaad? Dianne's jongste gaat nu naar de bovenbouw, dus zo kritisch komt het daar nog niet.

iets van 80 euro

Ingrid:'Iets van 80 euro. Als je hem na drie jaar voor de helft verkoopt praat je over 40 euro afschrijving over 2 of 3 jaar. "
Als iemand 'm dan wil kopen. De te verwachten levensduur van dit soort digitale dingen is hooguit een jaar of 5. Wie wil er 40 euro betalen voor een machine die het elk moment op kan geven?
Maar belangrijker: je wil dat leerlingen die machine in de tas hebben die de school adviseert. Hoe lang gaat dat advies mee dan? Je kunt toch ook niet van te voren weten wanneer dat advies gaat wijzigen?

Heb je een tweedehands machine van 40 euro kun je alsnog een nieuwe kopen.

Ik snap je wel en ik zou het ook zo doen. Elk kind een eigen machine, zoals elk kind een eigen fiets heeft. Maar ik snap mijn moeder ook. Wij hadden een periode met zijn drieën één fiets. Eentje hollen twee op de fiets.

Er is heel veel iets van 80 euro.

Dianne

Dianne

03-08-2015 om 10:06

euhm

Niet alleeen wiskunde b en d hoor, ook voor wiskunde a en c is ie verplicht. En inderdaad, voor natuurkunde en scheikunde mag hij niet gebruikt worden. Ik heb er een met wiskunde b, a en c.
Ik heb met de oudste 2 overlegd. Zij zeggen dat ze hem geregeld nodig hebben in de les, dat je hem lastig kunt delen zoals wel woordenboeken en de bosatlas en dat het wel erg fijn is om een eigen te hebben. Bij een van de twee zit iemand met een afwijkende rekenmachine en die kan vaak thuis nog uitzoeken hoe het in zijn gr werkt.
Dus, het meest praktische is toch een aanschaffen. Ik denk er nog even over na, hier zijn de meningen dus verdeeld.

Evanlyn

Evanlyn

03-08-2015 om 10:39

maar

ik heb voor oudste nu die sjieke rekenmachine aangeschaft en dacht haar oude door te schuiven naar kind 2. Begrijp ik nu dat ze de oude in sommige lessen weer nodig zal hebben en de sjieke niet mag gebruiken? Want dan moet ik nog een gewone aanschaffen voor kind 2.

Sorrysorry

Ik ben niet helemaal up to date. Hij wordt idd vanaf volgend jaar niet meer toegestaan bij de eindexamens vwo natuurkunde/ scheikunde. Dit jaar al in de havo ingegaan Dus het gebruik in de bovenbouw zal dan idd wel,wat ontmoedigd worden. Mijn eindexamen vwo-er heeft heeft hem dit jaar echt nog bij ongeveer alle beta vakken gebruikt.....

Maar zelfs als het alleen bij wiskunde nodig is blijf ik denk ik bij mijn standpunt....ieder zijn eigen apparaat.

Ingrid

Evanlyn

Je mag de sjieke in alle lessen gebruiken, alleen bij een aantal vakken ( dus tegenwoordig......alles behalve wiskunde) is de grafische rekenmachine vaak verboden bij toetsen. dan zul je dus een 'simpele' bij je moeten hebben. Mijn oudste leende in zo'n geval een simpele van broer, zus, of mij. Hij had op gewone schooldagen zijn grafische mee.

Ingrid

Mikke

Mikke

03-08-2015 om 10:57

De grafische rekenmachine mag alleen gebruikt worden voor wiskunde. Tijdens de lessen mag je hem wel gebruiken bij andere vakken, maar tijdens toetsen/examens niet. Dan moet je dus een niet-grafische rekenmachine hebben. Dat lijkt me nog wel onderling te regelen thuis. Mijn zoon gebruikt z'n normale rekenmachine echt alleen nog maar in de toetsweken.

In elk geval tot en met 2018/2019 (havo/vwo) blijven grafische rekenmachines met examenstand toegestaan. Dus ook de TI 84+. Je hoeft dus niet per se het nieuwste model te kopen.

Dianne

Dianne

03-08-2015 om 10:57

die gewone

De 2 die al een gr hebben, hebben hun simpele gehouden. Eentje heeft economie en daar mag de gr niet gebruikt worden, bij de ander mag hij niet bij natuur- en scheikunde gebruikt worden, dus ook de gewone nodig. Ik dacht ook door te kunnen schuiven maar dat werkte niet helemaal. En gelukkig zijn die eenvoudige dingetjes niet zo heel duur. Ik heb trouwens tot voor kort mijn oude casio van 30 jaar geleden nog geregeld gebruikt, hij is nu kapot en ik gebruik tegenwoordig mijn telefoon. Ook handig.
Het rare is, Miriam, dat de gr nou niet zo heel snel zijn waarde verliest.

Noet

Noet

03-08-2015 om 13:22

5 jaar? En dan niet meer doen

mijn grafische houdt het toch echt al een jaar of 20 vol. Ik gebruik 'm vrij wel dagelijks. (Als je 1x hebt leren rekenen met een HP zijn andere erg onhandig)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-08-2015 om 13:45

Grafische rekenmachine

Hier ook een zoon die naar 4 VWO gaat en wiskunde B in zijn pakket heeft. Op zijn school wordt met ingang van dit schooljaar gewerkt met de TI-84+ CE-T (dus met kleurenscherm) en is de versie met zwart-wit scherm niet meer toegestaan. Via school kon ik hem wel met korting kopen. Het is even een hoop geld maar het ding gaat wel jaren mee en wellicht is hij ook nuttig bij vervolgstudies en/of werk. Zijn "gewone" rekenmachine houdt hij natuurlijk ook voor de overige vakken.
Als ik jou was zou ik ook voor alle kinderen een eigen grafische rekenmachine aanschaffen uit praktische overwegingen.

verzameling

#18 "mijn grafische houdt het toch echt al een jaar of 20 vol."

Vroeger was alles beter

Ik had het niet over werkelijke levensduur. Ik had het over te verwachten levensduur. Als een rekenmachine er na 5 jaar de brui aan geeft dan heb je pech, maar heb je toch niks te klagen. Doet ie dat binnen 3 jaar dan heb je recht van klagen bij de winkel (duur apparaat, moet het toch 5 jaar kunnen doen).

Overigens is het feit dat rekenmachines (en woordenboeken en atlassen) langer mee gaan dan één schoolleven, precies de reden dat die dingen door de ouders verstrekt moeten worden. Je wordt geacht zo'n ding wel in huis te hebben al is het van je eigen schooltijd. Je hoeft hem niet speciaal te kopen.

#19 "Op zijn school wordt met ingang van dit schooljaar gewerkt met de TI-84+ CE-T (dus met kleurenscherm)"
Kijk aan. Kleurenscherm. En dan die ouwe machine weggooien zeker.
"Het is even een hoop geld maar het ding gaat wel jaren mee"
Nou nee dus. Lang voordat de levensduur van die apparaten verstreken is, wil de school alweer dat je een nieuwe koopt. Ik zou die wens niet zomaar opvolgen.
Kleurenscherm
Tssss

Bestaat er al een rekenmachinemuseum?
Ik heb nog een rekenlineaal.

Dianne

Dianne

03-08-2015 om 16:00

tsss

Miriam, vlgs mij wordt de TI-84 plus waar hier over gesproken al een jaar of 10 gebruikt in het voortgezet onderwijs. Laat het eens een of twee jaar korter zijn of misschien wel 1 of 2 jaar langer. Dus wordt het al vaak langer gebruikt dan menig schoolboek/-methode meegaat.
Het is een handig apparaat dat geprogrammeerd kan worden en daardoor ook helaas oneigenlijk gebruikt kan worden/wordt. Hele lappen tekst kunnen er in gezet worden. Ook teksten die niet bedoeld zijn om ingezien te worden tijdens proefwerk/so/examen. Maar die wel toegankelijk zijn geworden op deze manier. Het is natuurlijk lastig te controleren wat er in zo'n ding staat. Daarom mag dat ding al niet meer gebruikt worden bij andere vakken dan wiskunde. Het kan gewist worden maar dat is moeilijk te checken. Wij als ouder hebben daar een mailtje over gehad vlak voor de vakantie en oudste werd geacht haar gr te wissen voor de laatste proefwerkwek (A5). School zou dat controleren maar ik weet niet hoe dat afgelopen is. Per cse 2018 havo en 2019 vwo is de opvolger verplicht. Daar zit een knop op die examenstand genoemd wordt. Ik ben verder niet technisch of zo maar dan schijnen die lappen tekst niet meer toegankelijk te zijn.
Overigens vindt mijn wiskunde b-dochter een kleurenscherm wel een fijne bijkomstigheid, je schijnt de grafieken beter te kunnen herkennen, vooral meerdere.
Tot 2018 of 2019 kun je nog met de oude werken, leerlingen die nu de bovenbouw binnenstappen, schaffen beter de nieuwe aan. Dan werken zij al met de vereiste nieuwe. Net zoals vaak met nieuwe lesmethodes gebeurt.
Het ligt dus iets genuanceerder dan alleen maar een fraaier apparaat. Het is minder fraudegevoelig.

Mikke

Mikke

03-08-2015 om 19:56

Mwah..

De TI84+ is uit 2004 en tot 2019 is sowieso te gebruiken op het eindexamen (misschien nog wel langer). Dat is 15 jaar...

Overigens zou ik op dit moment wel een CE-T kopen, zeker als ik 'm over 3 jaar op Marktplaats wil verkopen. Maar niet als ik al een TI84+ hebt liggen, natuurlijk. Die heeft trouwens ook gewoon 'n examenstand, alleen is die met een kleurenscherm makkelijker te herkennen (balk bovenin het scherm).

Smartphone in de lessen?

Mogen ze een smartphone gebruiken in de lessen? Dan zou je een emulator kunnen downloaden. Bijvoorbeeld wabbitemu voor Android, kost niets. Dan hoef je alleen voor de toetsen de 'echte' rekenmachines te herdistribueren, dat moet toch wel lukken?

maan.

maan.

05-05-2016 om 11:38

rotdingen

Inderdaad rotdingen. En na school hebben ze ze nooooit meer nodig (aldus de wiskundedocent alhier). Op school hebben ze ook niet altijd die grafische rekenmachine nodig, met bepaalde hoofdstukken is het noodzaak maar meestal voldoet de goedkope variant.

Hier één jaar overlap bovenbouw gehad, gelukkig hebben we het kunnen redden met één grafische rekenmachine, geen gelijktijdige lessen of toetsen gehad en goede afspraken gemaakt over waar-laten-we-de-rekenmachine. Al snel een extra kluissleutel laten maken zodat ze ook tijdens de schooldag beiden over het apparaat konden beschikken. En tot mijn verbazing is dat allemaal goed gegaan.

Een app op de smartphone klinkt inderdaad superhandig, maar zullen ze natuurlijk nooit toestaan. Want hoe wou je dat met toetsen doen? Hier zelfs al een horlogeverbod tijdens toetsen, dit vanwege de smartwatch(?).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.