Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sammy

Sammy

14-02-2016 om 11:30

Bestaat de opleiding die wij zoeken?

Dochter wil na de havo een hbo opleiding gaan doen, maar weet niet wat. Ze is creatief maar heeft niet ergens een bijzonder talent in. Ze kan wel veel, maar ze blinkt niet op 1 ding uit. Ze houdt van naaien, fotograferen, digitaal tekenen met tekentablet, websites verfraaien, armbandjes maken etc. We kunnen niet echt een opleiding vinden. De hogeschool voor de kunsten heeft best een paar opleidingen die haar aanspreken maar de toelatingseisen zijn hoog en je moet dan een portfolio laten zien. Die heeft ze niet en kan ze op korte termijn ook niet meer maken.
Een tussenjaar wil ze niet. Mbo ook niet, vwo ook niet, docent in creatieve vakken ook niet. Wie kent een brede creatieve hbo opleiding die wij nog niet zijn tegen gekomen op het internet.

bloemetje

bloemetje

14-02-2016 om 11:33

hobby ?

Eerlijk gezegd klinkt het alsof ze verwacht dat ze haar hobby's kan omzetten in een studie. Misschien moet ze daar wat anders naar gaan kijken? Die hobby's kan ze gewoon blijven uitvoeren, misschien met een aanvullende cursus ofzo. Een HBO-studie moet vooral opleiden voor een baan, niet voor je hobby.

Emma

Emma

14-02-2016 om 11:48

Skik

Ziet eruit als een mooie opleiding. In dit soort beroepen moet je het echter hebben van portfolio's en presentaties. Als je daar nu al geen tijd voor hebt.....
Een "creatief" beroep uitoefenen is keihard werken en zaken doen. Als je dochter hierin een studie wil volgen zal ze meer moeten laten zien dan tekenen op een tablet en armbandjes maken.

Hortensia

Hortensia

14-02-2016 om 11:55

bloemetje

Is het niet leuk om van je hobby uiteindelijk je werk te kunnen maken? Mij is het gelukt.

Sammy

Sammy

14-02-2016 om 11:55

Skik

Ja dit is best een leuke studie. We gaan er even goed naar kijken. Meer tips zijn nog welkom!

Sammy

Sammy

14-02-2016 om 11:58

Als ze echt wil

Als ze echt een opleiding wil waar ze haar creativiteit in kwijt kan dan ga ik toch het gesprek met haar aan om een tussenjaar te nemen. Dan kan ze een baantje zoeken en ondertussen een portfolio opbouwen. Nu met school wordt het lastig om op korte termijn dat nog voldoende te realiseren. Met een tussenjaar kan ze dat wel.

mijk

mijk

14-02-2016 om 12:00

Sph

En dan de activiteitenbegeleiderskant op. Of gewoon tussenjaar nemen om te werken portfolio op te bouwen...

Mijk

Angela67

Angela67

14-02-2016 om 12:04

een baan in een creatieve omgeving

Als ze ervanuit gaat dat ze zelf niet de uitvoerende kunstenaar hoeft en wil en kan worden, kun je een algemene hbo opleiding zoeken (economisch, juridisch, talen, commercieel etc) en dan werk zoeken in de creatieve sector. Dan hou je dus je hobby en je belangstelling ernaast, maar zorg je voor een opleiding waarmee je je zelf kunt bedruipen. Er zijn zat leerlingen op hbo's die niet concreet een vak tot doel hebben, en hoeveel mensen werken er niet in banen waar ze niet voor opgeleid zijn? Ik vind het ook 'gevaarlijk' dat je op de Havo een opleiding zou moeten kiezen die per direct in vier jaar naar een baan precies passend bij die opleiding zou moeten hebben. Vrijwilligerswerk en hobbywerk in de lijn van haar belangstelling daar zou ze dan in kunnen investeren, maar ondertussen een wat algemenere opleiding doen.
gr Angela

Hortensia

Hortensia

14-02-2016 om 12:07

denk ook eens...

...aan de richting van grafische vormgeving. Ik ken deze opleiding alleen op MBO-niveau (3 en 4) omdat ik verder weinig met HBO en WO te maken heb, maar ik herken veel in de liefhebberijen van je dochter (met name fotografie, werken met de computer) wat hierin terug komt. Er zal vast ook wel zoiets op hoger niveau zijn.

Misschien kan ze beter toch eerst zoiets op MBO4-niveau doen om haar portfolio gerichter te kunnen vullen, in plaats van een tussenjaar waarin ze het zelf allemaal maar moet uitzoeken.

Ik heb dan wel van andere hobbies mijn werk kunnen maken (meerdere zelfs!) maar ik vind het nog altijd eeuwig zonde dat ik op die leeftijd niet de kans heb gekregen die opleiding te volgen, dit past me als een handschoen. Als ik het nog eens over kon doen...

bloemetje

bloemetje

14-02-2016 om 12:18

ja hoor

Ja, Hortensia, ik heb van mijn hobby mijn beroep kunnen maken. Dat kan (op HBO-niveau) over het algemeen als je uitblinkt in je hobby. Zoals Sammy zelf al schrijft: je moet wel een portfolio hebben of door een strenge selectie heen.

Ik lees echter dat dochter vooral een brede interesse heeft in creatieve dingen, maar daar niet persé in uitblinkt of een keuze wil maken. En dan wordt het op HBO-niveau gewoon heel lastig. Op MBO niveau zijn wel opties (zoals het al genoemde activiteitenbegeleider), maar Sammy schrijft dat haar dochter dat niet wil.

Fiorucci

Fiorucci

14-02-2016 om 12:24

Nou...

Activiteitenbegeleiders worden weggebezuinigd...is het grafisch lyceum in Rotterdam een idee?

Tijgeroog

Tijgeroog

14-02-2016 om 12:28

Hangt ook af van je hobby

Sommige hobby's lenen zich nou eenmaal meer als toekomst beroep dan andere hobby's. Met programmeren, koken, tuinieren of schoonmaken als hobby heb je meer kans om er je beroep van te maken dan wanneer je graag kolonisten van Catan speelt, in de bergen wandelt, boeken leest of punnikt. En ook daar zijn wel beroepen bij te verzinnen, maar dat is meer rondom de hobby, en er is veel minder vraag naar.

Hortensia

Hortensia

14-02-2016 om 12:30

bloemetje

"Ik lees echter dat dochter vooral een brede interesse heeft in creatieve dingen, maar daar niet persé in uitblinkt of een keuze wil maken. En dan wordt het op HBO-niveau gewoon heel lastig. Op MBO niveau zijn wel opties (zoals het al genoemde activiteitenbegeleider), maar Sammy schrijft dat haar dochter dat niet wil."

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Soms heb je niks te willen als je nu niet aan de eisen (portfolio) voldoet. En dan kun je hardnekkig blijven hangen in wat je wil maar (nog) niet kan, maar ook kijken naar wat wel kan, desnoods met een omweg, om toch te krijgen wat je wil.

Vandaar toch mijn idee om richting MBO4 media/vormgeving oid te kijken. Ik ken die opleiding van dichtbij en het is een heel interessante, ook al is het "slechts" MBO, er wordt ook marketing en zo gedaan dus niet alleen maar lekker creatieveren.

Juist vanwege het gebrek aan een portfolio en "welke richting", lijkt me dit een geweldige opstap richting iets hogers.

Emma

Emma

14-02-2016 om 12:38

Mbo

Als je geen portfolio of ervaring hebt is mbo een hele goede stap, zoals Hortensia noemt. Je bent iets breder geschoold, meer thuis in de marketing en niet alleen in je eigen kunstrichring. Daarna kun je altijd nog hbo gaan doen.
Dit is een prima opleiding
http://www.nimeto.nl
Je kunt een dag meedraaien, studenten komen uit het hele land.

Hortensia

Hortensia

14-02-2016 om 13:14

aanvulling Emma

Ja, dat bedoelde ik, Emma!

Ik kan deze van harte aanbevelen: http://www.landstedembo.nl/MBO/Vormgeving-en-Entertainment

Sammy

Sammy

14-02-2016 om 14:33

Fijn dat jullie mee denken

Bedankt voor de reacties. Dochter weet heel goed wat ze niet wil en wel wil. Heb haar verteld dat ze een opleiding moet kiezen waar ze met plezier heen gaat en waar uiteindelijk ook geld mee te verdienen valt. Sommige dingen zal ze als hobby moeten houden. De grafische kant trekt haar wel. Maar ze wil echt perse geen mbo opleiding. Ze komt van het vwo en doet nu havo examen. Ze wil echt hbo. We zoeken verder. Ik kwam al een jaar basisopleiding tegen bij hogeschool voor de kunsten. Dat lijkt me ook wel wat, maar daar wordt je ook voor geselecteerd als je portfolio voor 1 van de richtingen wel laat zien dat je talent hebt maar ze nog niet helemaal overtuigd zijn of nog vinden dat je eerst nog een stap moet maken. We gaan het allemaal maar eens navragen op de open dag.

Basisopleiding

Inderdaad of iets vergelijkbaars, kan je portfolio opbouwen. Ken een moeder die dat doet op zaterdag, zij zegt met allemaal jonkies in de klas te zitten, die jonkies werden niet aangenomen wat te weinig portfolio, die bouwen ze met een 20 weekse cursus op en daarna hopelijk aangenomen worden in 1ste jaar.

Sph zou ik niet doen, is echt mensen helpen, activiteitenbegeleiding is maar een heeeeel klein deel van de op,eiding

Elfje65

Elfje65

14-02-2016 om 15:13

Sammy

Zit ze in examenjaar? DAn wordt het wel wat kort dag. Voor 1 mei moet ze ingeschreven staan en ik zag op de site van de Hogeschool van Amsterdam dat ze er al meerdere opleidingen vol zaten. Dat zal op meerdere scholen wellicht ook wel zo zijn. Is het een idee om oriëntatiejaar te nemen bij het HBO?

Elfje65

Elfje65

14-02-2016 om 15:21

Is dit wat?

Communication en multimedia design? Bij het HVA. Geen idee of dat in de buurt is natuurlijk. Maar hier hoef je volgens mij geen portfolio in te leveren.

Mijntje

Mijntje

14-02-2016 om 15:29

binnenhuisarchitect?

Of binnenhuisarchitect? Is dat niet wat voor haar? Ontwerpen en vormgeven.

bieb63

bieb63

14-02-2016 om 15:34

is dit wat?

Industrieel ontwerpen?

Mijntje

Mijntje

14-02-2016 om 15:51

rietveldacademie: zaterdag

Op de rietveldacademie kan je op de zaterdag een orientatiejaar volgen en kan ze tegelijkertijd een portefolio opbouwen. http://www.gerritrietveldacademie.nl/nl/orientatiejaar
Het geeft weliswaar geen garantie tot toelating, maar het is wel een manier te onderzoeken wat ze kan en wil.
Vroeger was het zo dat mensen vaak werden afgewezen omdat ze te jong waren, dus eerst bv werken en zo'n zaterdagopleiding is denk ik wel handig.
Maar ook voor de zaterdagopleiding zal ze wel iets moeten kunnen laten zien. Ik denk dat ze heus wel al wat heeft liggen (ontwerpen?) maar dat ze misschien schroom heeft dit te laten zien?

Marie

Marie

14-02-2016 om 17:24

Meeloopdagen

Tip voor je dochter - Meeloopdagen doen.

Dan kan ze echt de sfeer proeven van opleidingen en de vakken die gegeven worden ervaren.

En zit hier ook wat tussen?

https://www.artez.nl/

Succes

Advanced business Creation?

Is dat wat?

vlinder72

vlinder72

14-02-2016 om 19:00

portfolio

Als ze echt zo dol is op armbandjes maken, fotografie etc dan heeft ze toch wel wat werk liggen? Kan ze komende maanden dan niet alsnog bezig zijn met het maken van haar portfolio?

Een dochter van een collega van mij is ook niet een jaar lang bezig geweest met haar portfolio voor de kunstacademie. Maar ze was wel al langere tijd bezig met kunstzinnige dingen. En daarom had ze genoeg om te laten zien.

Sammy

Sammy

14-02-2016 om 19:03

Portfolio

We gaan deze week alles eens bij elkaar sprokkelen van wat ze al heeft. Misschien heeft ze wel meer voor een portfolio dan ze nu denkt. Bedankt voor alle tips voor opleidingen. Er zitten zeker leuke bij zoals die crossmedia bij Artez. Misschien is ze wel te laat voor diverse opleidingen, maar als er echt iets tussen zit dan moet ze er gewoon voor gaan. Dit jaar of volgend jaar.

Christine

Christine

15-02-2016 om 11:53

CMD inderdaad

Communication & Multimedia Design; niet alleen bij de HVA, maar ook in verschillende andere steden. Elk met een eigen insteek (Utrecht bijvoorbeeld focust wat meer op de journalistieke kant en Arnhem heft ICT als insteek). In maart zijn er volgens mij overal nog open dagen en meeloopdagen geven vaak een aardig beeld van wat je nou precies doet op zo'n opleiding.

Als ze toch meer de kunstzinnige kant op wil, kan ze misschien in een tussenjaar de vooropleiding van (bijvoorbeeld) Artez gaan doen. Daar kan ze dan aan haar portfolio werken en de kans dat ze tot de kunstacademie wordt toegelaten is daarmee wat groter.

Succes met de keuze!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.