Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Margriet

Margriet

12-09-2014 om 16:59

Citotoetstrainer

Wie heeft er ervaring met de Cititoets trainer? Hoe lang heb je laten oefenen en heb je het idee dat het geholpen heeft om je kind op de juiste plek te krijgen?

geen ervaring...

Maar ik heb vaak gehoord dat trainen niet zo zinvol is.
Je traint je kind naar wen hoger niveau dan het blijkbaar uit zichzelf aan kan, wat het eenmaal op het VO kan opbreken.

En daarnaast: wat is je motivatie om de citoscore omhoog te willen krijgen?
Het schooladvies is van groter belang dan dat getal..

Cito

meet inderdaad wat er uit komt, niet wat er in zit. Wij hebben het niet gedaan. Het is hooguit nuttig om even te oefenen met de opgaven om er vertrouwd mee te raken, maar bij ons deed de school dat al.

Druif

Druif

12-09-2014 om 17:33

spelling

Hier heb ik het idee dat de spellingstrainer heeft geholpen. Ons kind viel altijd uit bij spelling. Op de entree toets was alles boven de 80 percentiel en spelling zat rond de dertig. (geloof ik)

Met de toetstrainer kon hij de vraagstelling oefenen en dat hielp wel geloof ik.

Inmiddels zit hij in 4 vwo en spelling is nog steeds zijn ding niet. Maar op het vo heeft hij daar veel minder last van. Bij het begin van het vo kreeg hij trouwens zo'n ingangstoets om te kijken of er mogelijk sprake was van dyslexie, maar die heeft hij wel voldoende gemaakt.

Ik denk dat de manier van vragen bij cito hem gewoon niet lag.

Bijjzonder zinvol

Cito meet verkregen kennis. Kennis verkrijg je door oefening. Trainen en oefenen helpt.
Oefenen voor Cito toetsen is net zo zinvol als oefenen voor een eindexamen of het theorieexamen voor je rijbewijs.

Ik zou me concentreren op oefeningen taal en rekenen. Er zijn verschillende trainers online.

Kan ook zinloos zijn

Ik kan me meer vinden in het volgende stuk van Nathalie van Thiel:
- Het is niet nodig om extra te oefenen voor de Cito wanneer je vertrouwen hebt in de school en de leerkrachten, en de kwaliteit van hun onderwijs. Het is niet verstandig om de uitslag op te krikken door een toets te gaan trainen. Zo bereik je misschien dat je kind nu een hogere eindscore haalt, maar je kind zal zich straks toch zonder constante extra training moeten redden op het voortgezet onderwijs. Het blijkt ook dat je een intelligentietest kan foppen door erg veel van deze testen te oefenen. Zinloos naar mijn mening, want je zult de intelligentie van je kind er niet door verhogen. Je vergroot daarentegen wel de kans op een verkeerde keuze voor het middelbaar onderwijs.
- Het kan wel zinvol zijn om te oefenen wanneer je het idee hebt dat je kind door gebrek aan voldoende of goed onderwijs lager scoort dan in zijn vermogen ligt, of wanneer je kind last heeft van faalangst.

Margriet

Margriet

12-09-2014 om 22:24

Het gaat mij om het juiste niveau

Opvallend dat de eerste reactie is dat je kind op een te hoog niveau zou komen door de Cito toets te oefenen, alsof de uitkomst van de toets bij niet oefenen per se een juiste graadmeter zou zijn.
Mijn kind is getest hoogbegaafd, draait al tijden mee in plusklas en mag dit jaar naar een masterklas, heeft prachige rapporten, een hele brede belangstelling en prima algemene ontwikkeling. Maar voor de Cito eind groep 7 was de score rond de 35-40, met een uitschieter naar 5. Er is geen sprake van faalangst.
Leerkracht schat kind in op VWO, maar ja de middelbare school kijkt naast dit advies ook naar de resultaten van de toets. Om allerlei ingewikkelde gesprekken te voorkomen leek mij de meest praktische oplossing om de Cito te laten oefenen, zodat de uitkomst hopelijk overeen komt met de schoolprestaties en het beeld van de leerkrachten van de laatste jaren. En blijkbaar loont oefenen, dus volgens mij is het een goed plan.
Heeft iemand nog een trainer als aanrader?

Primavera

Primavera

12-09-2014 om 22:46

Voorspelt die Citotoets wel zo goed?

In het buitenland wonende verbaas ik me er altijd weer over hoe het gros van de Nederlanders een heilig geloof schijnt te hebben in de voorspellende waarde van de citotoets. Naar wat ik uit onderzoeken heb gelezen voorspelt hij helemaal niet zo goed en wordt het resultaat aardig beïnvloed door de kwaliteit van onderwijs die een kind heeft genoten. Een slechte leerkracht in een kritiek jaar en weg zijn je kansen. De voorspellingen van de citotoets zijn in ieder geval niet beter dan die van de leerkrachten en zelfs niet beter vergeleken bij landen waar je het als kind en ouders helemaal zelf mag weten.

Nederland heeft een zeer hoog zittenblijfpercentage vergeleken bij andere Europese landen en er wordt ook behoorlijk wat afgestroomd ( en in veel mindere mate opgestroomd). Hoezo zou de citotoets dan een goede voorspeller zijn? Het is een tamelijk arbitrair middel waar ik niet zomaar voetstoots de toekomst van mijn kind af zou willen laten hangen.
De citotoets werkt volgens mij ook erg het pygmalion-effect in de hand. De uitkomst van de toets bepaalt hoe er over je gedacht wordt en welke kansen je krijgt en dat werkt dan weer een ongegronde zelfbevestiging van de zogenaamd voorspellende waarde ervan in de hand.

margriet

Mijn kind idem dito, precies jouw verhaal.
Eindtoets was helaas ver onder zijn maat.
Maar met het hele leerlingvolgsysteem, de ooit gemaakte IQ test en bovenal het schooladvies in de hand kwam ie gewoon op vwo hoor. Dat gaat in zo'n geval echt niet om 1 toets.

en ja...

Dat vwo kende hem al van de masterclasses

Thursday Next

Thursday Next

12-09-2014 om 23:04

hier gewoon oude cito's bekeken

We hebben dochter delen ervan laten maken, zodat ze kon zien hoeveel tijd ze ervoor had (ruim voldoende, dus afraffelen hoeft niet). Daarna de vragen samen doorgenomen om de manier van vragen stellen en antwoorden vinden goed door te krijgen.
Hier ook een HB-kind dat op de entreetoets lager scoorde dan verwacht, op deze manier hebben we de eindtoets "op niveau" gekregen.

Piano

"- Het is niet nodig om extra te oefenen voor de Cito wanneer je vertrouwen hebt in de school en de leerkrachten, en de kwaliteit van hun onderwijs."

En wat als school nou zelf folders meegeeft van diverse toetstrainers, o.a. Squla? Hebben die dan geen vertrouwen in zichzelf?

skik

Omdat

ouders er om vragen? Of omdat school een andere mening heeft?
Verder snap ik wel dat het in het geval van TS anders ligt en heeft het waarschijnlijk wel zin om te oefenen.

En Primavera, het zou kunnen dat er veel zittenblijvers en afstromers zijn door o.a. te hoge citoscores.

Maar het helpt wel

Piano:"Ik kan me meer vinden in het volgende stuk van Nathalie van Thiel:
- Het is niet nodig om extra te oefenen voor de Cito wanneer je vertrouwen hebt in de school en de leerkrachten,"
Maar het helpt wel. Althans: Als je gelooft dat onderwijs geven helpt, dat herhaling bieden helpt, dan helpt oefenen voor een Cito toets ook. Je kunt het vertrouwen hebben dat de leerkracht dat doet met de klas, je kunt er zelfs blind op vertrouwen dat jouw kind bij die oefening op school er op geen enkele manier bij inschiet, maar dan nog helpt extra oefenen.

Ik ken die mevrouw trouwens niet. Ik heb de bewering dus maar even opgezocht en ik zie dat deze uit 2012 stamt.

Anno 2014 met (bijna) volledig geintergreerde referentieniveaus taal en rekenen, helpt oefenen nog beter. De toetsen zijn er nu namelijk op gericht om die referentieniveaus te meten. Niet langer hoe de positie is van de leerling ten opzichte van de klas of van een of ander landelijk gemiddelde, maar hoe de positie is ten opzichte van die referentieniveaus.

Bij wet

Primavera, inmiddels is de voorspellende waarde van gemeten niveaus bij wet vastgelegd (hilarisch lollig eigenlijk).

De gedachte hierbij is dat de ontwikkeling van kinderen lineair verloopt en dat de mate waarin een kind zich gemiddeld in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld, voorspellend kan zijn in de volgende jaren.
Alsof het om lengtegroei gaat.

Je kunt het er vreselijk niet mee eens zijn, maar vooralsnog heb je daar niet zoveel aan. Ondertussen gaat het ook gewoon ergens over. Over taal (werkwoordsvormen, spelling, woordenschat), rekenen (-,+,:,> gemiddelden, etc.). Dat zijn allemaal dingen die je kunt leren. Het zijn zelfs allemaal dingen die bijna iedereen kan leren, ook leerlingen voor wie dat vaak nog voor onmogelijk gehouden wordt.

De kernvoorwaarde is dat er voldoende geoefend wordt. De ene leerling heeft aan een beetje oefening genoeg, de andere moet er meer van hebben. Maar voor allemaal geldt dat meer oefenen tot een beter resultaat (hoger referentieniveau) leidt.

En dat opent weer deuren die anders gesloten blijven.

bros

bros

13-09-2014 om 12:01

en bovendien

Zijn er steeds meer ouders die kinderen laten oefenen, dus als jij het niet doet...Doe het hier ook niet maar dat is omdat kind niet wilt.
Ik ken ouders met kind met gewoon vwo advies (en dito uitslagen steeds!) die toch nog gaan oefenen want het kan altijd beter, en voor de zekerheid enz. Bezopen.

Waar doe je het voor?

Kennelijk doen die ouders het niet voor het advies (dat is al vwo) maar voor de vaardigheid. Kennelijk willen die ouders dat hun kinderen zo goed mogelijk kunnen rekenen, spellen, schrijven, lezen.
Is dat een bezopen wens?

Met de referentieniveaus gaat het reken- en taalonderwijs en in ieder geval het toetsen daarop, in het vo gewoon door. Als je op het vo je referentieniveau niet haalt dan krijg je geen diploma.
Op het vo is oefenen gewoon huiswerk.

Kan wel 'bezopen' zijn

als het kind gepusht wordt en er zijn genoeg ouders die dat doen.

Hoeveel?

Hoeveel denk je?
En wat versta jij onder pushen eigenlijk?

bros

bros

13-09-2014 om 13:04

de ouders die ik ken

Zijn bang dat advies alsnog naar beneden gesteld wordt. Oefenen is misschien niet verkeerd, maar doe dat dan met vervolgstof? Een kind eindeloos laten oefenen met stof die t allang beheerst (anders geen vwo scores) lijkt me suf. Biedt het kind dan wat anders aan.
Een kind kan van veel oefenen ook onzeker worden en slechter gaan scoren. Je geeft toch een boodschap af als ouder, zeker als het stof betreft dat kind al goed beheerst.

Cijfers?

Moet ik met cijfers komen over hoeveel ouders het gaat? Die heb ik niet, maar ik weet uit ervaring wel dat het er steeds meer zijn. En onder pushen versta ik dat ouders proberen hun kind op een hoger niveau te krijgen dan ze eigenlijk aankunnen, op een manier waar hun kind last van heeft.

Ik werk in het VO en heb hier helaas ieder jaar weer mee te maken. Stimuleren is goed, maar pushen zie ik als negatief.

Inmiddels zijn we wat mij betreft wel OT bezig, want dit alles slaat natuurlijk niet meer op zoon van TS.

bros

bros

13-09-2014 om 13:21

die berichten

hoor ik steeds vaker vanuit vo komen. (ouders die kind op te hoog niveau willen) Kun je uitleggen wat je precies bedoelt Piano? (Ik kan me zo slecht voorstellen dat het negatief is het beste voor je kind te willen)

Primavera

Primavera

13-09-2014 om 13:35

Maar Piano

Maar Piano, als jouw redenering dat het hoge aantal zittenblijvers en afstromers of het Nederlandse VO alleen zou zijn te wijten aan pushende ouders die hun kinderen 'onterecht' hoge citoscores laten halen, hoe verklaar je dan dat in een land als Italië, waar je het helemaal zelf mag weten deze percentages veel lager zijn?
In Italië is het zittenblijfpercentage op het VO na de schoolkeuze 2%. In Nederland is het 3% in de onderbouw en 15% in de bovenbouw.
Ze krijgen hier wel advies van de leerkrachten wat betreft schoolkeuze, maar dat kan je helemaal naast je neerleggen. Mijn oudste zit op het gymnasium wat ondanks de vrije schoolkeuze helemaal niet uit zijn voegen blijkt te barsten van de leerlingen die zich inschrijven. Het is juist een vrij kleine school omdat een heleboel student het helemaal niet zien zitten om zo'n zware school te doen.

Natuurlijk zijn hier ook wel een paar pushende ouders die hun kind ver boven hun kunnen inschrijven, maar dat zijn er maar een paar en na een teleurstellend jaar verdwijnen die kinderen over het algemeen naar een school die beter bij hen past. Ik vraag me alleen af of het gerechtvaardigd is om een veel grotere groep kinderen hun kans op hoger onderwijs te ontnemen alleen maar om die paar werkelijk weinig inzicht hebbende ouders het moeilijker te macken om hun kind te hoog in te schrijven. Zo veel blijken dat er helemaal niet te zijn.

Wat ik ook vreemd vind is dat een tegenvallende citotoetsuitslag in Nederland geheel aan de leercapaciteiten van het kind worden geweten. Dat de school wellicht die stof onvoldoende heeft behandeld, ze in dat jaar 3 verschillende leerkrachten hebben gehad of dat het kind ernstig gepest is ( door klasgenoten en/of leerkracht), of diens ouders net gescheiden zijn wordt niet meegerekend alsof externe factoren er voor het leren niet toe doen en die de hele verdere schoolcarrière niet veranderen.

Ik bedoel

dat veel ouders met kinderen met een havo advies koste wat kost willen proberen om hun kind op het vwo te krijgen. Vervolgens halen veel van die kinderen de eerste twee jaren met hangen en wurgen en moeten in de bovenbouw alsnog afstromen. Ondertussen komen de ouders steeds maar bij ons om te vragen waarom het niet lukt en wat wij daar dan aan gaan doen. Nou, dat komt omdat niet ieder kind naar het vwo kan. En natuurlijk doen wij er alles aan om het beste uit het kind te halen.

En ik zeg nergens dat het negatief is om het beste te willen voor je kind, maar het beste voor je kind betekent niet altijd het hoogste niveau. Wij willen ook het beste voor onze leerlingen en doen er alles aan om dat voor elkaar te krijgen, maar als vwo niet haalbaar is, dan is het het beste voor het kind om havo te doen.

Ik werk vooral in de havo en vwo klassen, vandaar dat ik het hier over die niveaus heb.

Primavera

Wat jij zegt heb ik allemaal niet beweerd.

Moeder

Moeder

13-09-2014 om 21:07

toetstrainer

Ik heb met mijn oudste ervaring met toetstrainer. We kwamen begin december er achter dat hij behoorlijk achterliep bij taal en in 7 wk heb ik hem behoorlijk bijgespijkerd door de vragen samen te doen. Ik kwam er achter dat hij heel vaak verkeerd dacht en dat had school er nooit uit kunnen halen.

Zijn score op taal bij de citotoets was veel hoger dan op de entreetoets.

Bij mijn jongste heb ik er geen tijd aan besteedt, het was al snel duidelijk welk niveau hij ging doen het leek zo te zijn dat dat makkelijk haalbaar was voor hem. Helaas was het VO het daar niet mee eens en nu heb ik toch enorm spijt dat wij vorig jaar bij hem ook niet meer geoefend hadden.

Voorbereid zijn

Hier getraind om zodoende de puntjes op de i te zetten, wel via training bij een instituut. Ook de oefen-citotoets bij dat instituut in de kerstvakantie, was een prettige voorbereiding. Kind wist wat het kon verwachten en hoe intensief de toets zou worden. Nu was het niet bevreesd meer; het ging ontspannen het de Cito-toets in. Resultaat was conform de oefentoets bij het instituut.
Een paar klasgenoten hadden de toets verknalt; zo gespannen omdat ze niet wisten wat hun te wachten stond..

Karin

Karin

15-09-2014 om 11:04

Moeder

Jij schrijft "dat had school er nooit uit kunnen halen'. Moet dat niet zijn 'dat had school er al lang uit moeten halen'?

lisbeth

lisbeth

15-09-2014 om 12:00

hoe train je

oude cito's of website maar welke?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.