Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Carla Gerwen

Carla Gerwen

29-12-2012 om 21:11

Dyscalculie (rekenstoornis) op het mbo, betekent geen diploma, geen toekomst!

Beste lezer,

Deze topic heb ik toegevoegd om aandacht te vragen voor mijn dochter. Zij heeft dyscalculie en zal daardoor geen diploma kunnen halen. Zij is niet de enige, er zijn op dit moment 25.000 studenten op het MBO met rekenproblemen!

Voormalige minister van onderwijs, Marja van Bijsterveldt heeft besloten dat studenten op MBO een centraal rekenexamen moeten afleggen. Deze moet met een voldoende afgerond worden, anders krijgen zij geen diploma. Dit noemt zij een "inhaalslag"!

Mijn dochter is een van de vele studenten met dyscalculie. Een voldoende halen is voor haar onmogelijk. Haar rekenniveau is basisschool groep 6.

We hebben een gesprek gehad op school. Haar lerares rekenen heeft verteld dat ze geen diploma kan halen, als er niks verandert aan de regeling. Zij heeft ons geadviseert om het groter aan te pakken, om het onder de aandacht te brengen.

Daarom zijn wij een petitie gestart, om zoveel mogelijk handtekeningen in te zamelen. Deze petitie kunt u vinden en onderteken op : http://discalculiemaartochdiploma.petities.nl/

Het ondertekenen van de petitie duurt maar 1 minuutje en het kan anoniem! Alleen kunnen wij het niet..

Let op! Na het ondertekenen van de petitie, krijgt u een mail. In deze mail moet u klikken op de link, dan kom je op de site en moet je nogmaals op de bevestigingsknop drukken. Dan pas staat je handtekening erbij!

Het doel van de petitie: "Bij het behalen van een diploma, moet wiskunde niet bepalend zijn voor de studenten die voor een beroep aan het leren zijn, waarbij rekenen niet van belang is."

We hebben ook een eigen site waarop u meer informatie kunt vinden.
www.everyoneweb.com/petitierekenen

En ze heeft in de krant gestaan met haar persoonlijk verhaal.
http://www.prepresskelpen.nl/epaper/5112_eindhoven/index.html

Mijn dochter heeft al die jaren geknokt om te komen waar ze nu is! Ze wilde al van kleins af aan de gehandicaptenzorg in. Ze volgt nu de opleiding gehandicaptenzorg en ze heeft het zo naar haar zin. Dit is wat ik wil, zegt ze! Maar nu kan ze geen diploma halen. Ze zegt: "Is dit nu allemaal voor niks geweest? Waar doe ik het nog voor?". Wil je mijn dochter en vele anderen studenten helpen? Teken de petitie!

Ik heb een brief geschreven , deze kunt u hieronder lezen

Veel mensen weten niet wat inhoud en hoeveel impact het heeft een rekenstoornis. Dat is ook te begrijpen. Wij hebben van dichtbij ervaren hoe het is om je voor 100 procent in te zetten voor rekenen, maar het niet voor elkaar krijgt. Onze jongste dochter heeft hier tot op de dag van vandaag mee te maken. Vanaf groep 3 lagere school heeft ze geworsteld met rekenen. Op 8-jarige leeftijd ontwikkelde ze daardoor ook nog eens faalangst. Dit kwam ook er ook nog eens bij. Mijn dochter heeft deze angst overwonnen. We zagen een heel ander meisje, een meisje die weer zin had om naar school te gaan en groep 8 met veel plezier heeft afgerond. Op aanraden van haar leraar en lerares, en wij als ouders, is ze naar het Were Di 3 gegaan. Ze bloeide in deze tijd helemaal op. Ze heeft kunnen ervaren dat ze zeker niet dom is en dat ze over vele verschillende capaciteiten beschikt. Doordat het haar enorm goed afging op basisniveau, is ze overgestapt op kaderniveau. Wij als ouders waren hier een beetje huiverig voor omdat we bang waren dat ze een terugslag zou krijgen. Maar Tessa wilde bewijzen dat ze dit aankon en dat heeft ze gedaan. Ze heeft haar diploma behaald met geweldige punten. Wij waren natuurlijk super trots als ouders zijnde. Tessa wilde graag de opleiding gehandicapten zorg op het ROC gaan volgen. Omdat ze graag alleen met deze doelgroep wilde werken, moest ze MBO-3-4 gaan doen. Weer hadden wij onze twijfels of dit de juiste oplossing zou zijn. Ze heeft het geprobeerd en het is haar enorm goed afgegaan. Ze heeft goede cijfers gehaald en haar stage heeft ze met veel plezier gedaan tot tevredenheid van het team. Maar nu herhaald het probleem zich opnieuw: ‘Rekenen!’. Ze heeft een periode gehad dat ze het weer niet zag zitten zoals ze zelf zegt: ‘Ik kan mijn diploma toch niet halen, wat heeft al dat studeren dan nog voor zin?’. Rekenen staat wederom in de weg. Om haar weer wat zelfvertrouwen terug te geven hebben we besloten om haar te laten testen op dyscalculie, om de onzekerheid weg te nemen. Wij weten ook pas sinds een jaar dat dit bestaat. Na wat onderzoek te hebben gedaan op het internet hebben we een instantie gevonden, die haar binnen een enkele weken konden testen op dyscalculie. Na de test te hebben gedaan werd de diagnose ‘dyscalculie’ gesteld. En hoe gek het ook klinkt, wij waren hier enorm blij mee. Eindelijk een bevestiging. Wij, maar vooral Tessa, zijn blij dat het nu een naam heeft. Vooral voor haar was het een hele opluchting. Maar dat neemt het probleem met het behalen van een diploma niet weg. Ze moet voor het examen rekenen minimaal een 5 scoren, maar dit kan ze niet waarmaken. Door alle frustraties die er op dit moment spelen, hebben we een petitie opgestart. Wij willen niet afwachten maar actie ondernemen. Lukt het niet, dan hebben wij er alles aan gedaan wat binnen onze mogelijkheden ligt. Wij doen het niet alleen voor onze dochter, maar ook voor alle andere studenten die hier mee te maken hebben, of nog zullen krijgen. De achterstand die ze hebben opgelopen haal je niet zo maar in. Ook zij hebben het recht om in de toekomst te kunnen doen wat ze zelf willen. Nu kunnen de studenten geen kant op en staan ze met hun rug tegen de muur.
Het zou mooi zijn als hier in Nederlands dezelfde regeling word gehanteerd, als in België. In België is het zo dat je toch je diploma kunt behalen, met uitzondering van wiskunde.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

29-12-2012 om 22:41

Ik heb getekend!

....

Carla Gerwen

Carla Gerwen

30-12-2012 om 00:29

Dankjewel voor het tekenen

Bij deze wil ik je enorm bedanken! Dankzij jou handtekening komen we weer een stukje dichterbij ons einddoel, dat ook studenten met een stoornis gewoon hun diploma kunnen behalen. En later kunnen doen waar ze goed in zijn!

Rafelkap

Rafelkap

30-12-2012 om 08:57

Ook

Ook getekend. Deze ge motiveerde jongens en meiden zijn hard nodig in de zorg. Om goed voor mijn zoontje te zorgen hoef je niet te kunnen rekenen. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken!

Cicade

Cicade

30-12-2012 om 12:06

Ook getekend!

Mijn dochter op VMBO-assistent ( deze richting wordt volgend jaar ws. wegbezuinigd) moet de rekentest ook doen terwijl zij ook dyslectisch, maar volgens ons vooral dyscalculisch ( vast fout geschreven ) is. De kans dat zij die gaat halen is dus minimaal.
Zij is erg creatief en heeft een goed technisch inzicht, maar door met name haar rekenproblemen kan zij niet de richting vorm en ambacht volgen die zo goed bij haar zou passen... Er komt heus wel iets anders geschiktst op haar pad, maar toch ....

An-nA

An-nA

30-12-2012 om 14:10

Hier ook 2 kids die rekenproblemen hebben

Net op het VMBO beiden. Dochter 1 had altijd al rekenproblemen op de basisschool maar men zei dat vanwege haar lage IQ dyscalculie niet vast te stellen was/is. Gelukkig gaat het nu redelijk maar ze heeft wel wat extra ondersteuning. Bij dochter 2 worden alle zeilen bijgezet zowel op school als thuis extra RT op zowel reken als wiskunde gebied, en daarnaast ook nog veel begeleiding thuis. We streven naar een 5 dan kan ze toch slagen als de overige verplichte examenvakken tenminste voldoende zijn. Ook hier geen diagnose dyscalculie vanwege IQ, daarnaast is ze ook nog eens dyslectisch. Overigens is het ons al een eerder verteld dat dyslectie wel wordt erkend en gediagnostiseerd en dyscalculie niet, hier gelden dan ook geen uitzonderingsregels voor net als bij dyslectie. overigens wordt spelling ook een verplicht (eind)examenonderdeel...dus eenzelfde petitie zal straks getekend moeten worden voor de dyslecten

An-nA

An-nA

30-12-2012 om 17:29

Dubbelgeplaatst

Dit onderwerp is dubbelgeplaatst ook in de rubriek 12 jaar en ouder
Forumbeheerder kunt u deze draden samenvoegen of in ieder geval in 1 rubriek plaatsen?

Carla Gerwen

Carla Gerwen

30-12-2012 om 21:15

Iedereen bedankt! reactie op an-na!

Dyscalculie is sinds een jaar pas erkend in Nederland als een stoornis! Ik begrijp alleen niet het verband tussen een te laag IQ en dyscalculie niet kunnen testen? Kijk eens bij de Triangel (onderzoekscentrum voor dyscalculie) in Belgie! In belgie is dyscalculie al veel langer erkend, zij weten dan ook veel meer over deze stoornis, daarbij is de test veel goedkoper!

Bedankt voor al jullie steun! Als iemand wil kan ik ook nog een doorstuur mail, naar u mailen! Deze mail kunt u dan doorsturen naar vrienden enz.. zo worden zij ook op de hoogte gesteld en kunnen we nog meer handtekeningen verzamelen!

Evanlyn

Evanlyn

30-12-2012 om 23:51

Succes!

Voor andere studies dan MBO mag dit ook wel gelden, vind ik! Maar het is een begin.

Certificaten

Ik vraag me af hoe het verder zal gaan, want er zullen meer kinderen zijn die een bepaalde toets niet halen. Wellicht komen er certificaten en dan is het aan de vervolgopleiding of de werkgever de vraag of die certificaten voldoende zijn om bepaald werk te doen. Bij bepaalde beroepen in de zorg moet je wel degelijk kunnen rekenen, bijvoorbeeld als je met medicijnen omgaat. Maar dat is net met alle beroepen zo.
Of je de eis moet afschaffen weet ik niet, het dwingt scholen ook om een bepaald niveau na te streven en dat er op dat gebied iets zou moeten gebeuren was overduidelijk.

Tsjor

Mama

Mama

31-12-2012 om 12:10

Het wordt denk ik een ramp

Mijn dochter zit in de eerste klas van het MBO. nivo 4. Ze had wiskunde in haar pakket op de mavo. Net als de meeste andere klasgenoten op het mbo.
Bij de eerste toets die hebben moeten doen voor deze nieuwe regeling is 85 procent gezakt. Haalde niet het door mv Bijsterbos bedachte nivo. De school is zich rot geschrokken. Niet alleen door de hoeveelheid gezakten maar ook vonden ze te toetsen gewoon erg moeilijk voor een mbo-er.
En dat geldt dus op alle nivo's, van de VWO-ers zakte ook bijna 75 procent! Dan is er denk ik ook iets mis met de toetsen. De verwachtingen zijn blijkbaar te hoog. Je kan blijkbaar tot in VWO 5 of 6 komen en zakken voor de rekentoets. Het schort dan niet aan je intelligentie. (hoofd) rekenen wordt denk ik schromelijk overschat.
Ik vraag me af of mv Bijsterbos de rekentoets zal halen die past bij haar vooropleiding. Nu is die vooropleiding in haar geval niet zo hoog. Dat scheelt dan weer.

Iets bieden

Het is weer de omgekeerde wereld. Als je wilt dat de rekenvaardigheden verbeteren dan zorg je dat het aanbod verbetert. Ik denk dat er meer in oplossingen gedacht moet worden. Wel kinderen met dyscalculie toestaan om gebruik te maken van hulpmiddelen. Individuele leerlijnen ontwikkelen waar sommige kinderen met dyscalculie mee gebaat zijn. Een veel lagere minimumeis voor studies waar rekenen niet tot de hoofdvaardigheden behoort. En ontheffing waar rekenen geen toegevoegde waarde heeft. Zo zorg je dat iedereen meedoet en daar heb je als samenleving wat aan. Kinderen diskwalificeren helpt niet.

Primavera

Primavera

01-01-2013 om 09:52

Hmmm

Tsjor:"Of je de eis moet afschaffen weet ik niet, het dwingt scholen ook om een bepaald niveau na te streven en dat er op dat gebied iets zou moeten gebeuren was overduidelijk."
Hmmm, over het algemeen hebben maatregelen die scholen zouden moeten dwingen tot lesgeven op een beter niveau alleen maar tot resultaat dat scholen beter worden in het selecteren van leerlingen die dat niveau zonder al te veel moeite bereiken. Ik krijg nou niet het idee dat er inhoudelijk veel verbetert.
Als je wilt dat dit soort maatregelen effect hebben moet je ook acceptatieplicht invoeren op scholen, en dan acceptatieplicht op de school zelf en niet alleen binnen het samenwerkingsverband, want dan wordt het weer heel makkelijk om lastig lerende leerlingen af te schuiven naar dumpscholen.
Verder vraag ik me heel erg af hoe belangrijk dat hoofdrekenen nou is. Ook goedrekenende volwassenen pakken er bij wat ingewikkelder berekeningen of als er simpelweg veel cijfers zijn toch echt een rekenmachine bij, die je tegenwoordig op iedere mobiel bij je hebt.
Dit soort algemeen beschikbare hulpmiddelen niet toestaan, zeker bij dyscalculie, is alsof je een slechtziend kind dwingt zijn eindexamen zonder bril te maken.

nathalie

nathalie

01-01-2013 om 10:18

Die toetsen

die zo moeilijk zijn, dat doet mij denken aan een draadje laatst over taaltoetsen die in de kinderopvang gemaakt moesten worden. Daar haalde ook lang niet iedereen het niveau wat moest. En toen de OO-ers het probeerden bleek dat ook nog vies tegen te vallen!
Het zou inderdaad leuk zijn als de bedenkers van dit soort dingen zelf eens zo'n toets zouden maken! Het lijkt erop dat e.e.a. nogal wordt overschat.

Primavera

De redeneringen 'ze gebruiken toch een rekenmachine', 'dan zet je toch de spellingscontrole aan', of 'na groep 8 gaan ze toch allemaal anders schrijven' heeft er in het verleden toe geleid, dat er op de basisschool dús geen aandacht meer was voor rekenen en schrijven. Men ging over op mandelatekenen en sociale interactiebezigheden. Door het invoeren van die verplichte toetsen wordt dat teruggedraaid, en dat werkt op dit moment wel degelijk door in het onderwijs.
Of je specifieke hulpmiddelen moet toestaan voor kinderen met specifieke problemen is een andere vraag.
De meeste MBO's zijn niet zo vlot met aanpassingen van hun lesprogramma's. Dat moet door veel schijven en onder docenten is nooit zoveel animo om iets te veranderen aan wat ze al jarenlang doen. Op heel wat ROC's is de mentaliteit onder docenten toch, dat het door boven maar bepaald en aangereikt moet worden, om daar vervolgens dan weer op tegen te zijn. En dan inderdaad, klagen over het niveau van de leerlingen en 'eisen' dat bepaalde leerlingen afstromen.
Ondertussen is er wel degelijk iets aan de hand met de toetsen, en dat is dat toetsenontwikkelaars bepalen hoeveel procent van de deelnemers zal slagen. Stel dat ze een toets hebben waarbij 100% slaagt, dan is die toets te gemakkelijk en zullen ze een andere toets ontwikkelen of de criteria aanpassen. Dat gebeurt bij rijlessen, inburgeringsexamens, eindexamens etc. Met andere woorden: de toetsontwikkelaars bepalen welk percentage van de studenten niet zal slagen. Ik vind dat een van de grootste problemen van die toetsen.
Maar dat er een discussie op gang is gekomen over de vraag wat nu eigenlijk de kennisvaardigheden moeten zijn die leerlingen moeten halen, dat vind ik op zich een positieve ontwikkeling binnen een beweging in het onderwijs die massaal aan het afstromen was.

Tsjor

Mama

Mama

01-01-2013 om 11:50

Tsjor en primavera

Het probleem op het mbo is dat het niet uitmaakt op welke opleiding je zit. Iedereen maakt dezelfde rekentoets. Dus als je die bij Toerisme niet haalt, haal je hem bij dierenverzorger ook niet. Je bent gauw klaar. Switchen heeft geen zin.
Het gaat wel om kinderen die gewoon hun VMBOT of Kader hebben gehaald. Vaak met wiskunde in hun pakket. Zonder onvoldoendes in ons geval. EN dan haalt op de mbo grote MBO instelling hier in de stad 80 procent de rekentoets in het eerste jaar niet. Daar kan je veel over zeggen, maar ik vind niet dat je het die leerlingen kan kwalijk nemen. Zij hoefden op het VMBO nog niet eens te rekenen, dat is pas nu in de 4e klas verplicht.
Ik weet ook dat de MBO instelling niet precies weet hoe dit op te lossen. Het was de bedoeling om bijlessen te organiseren voor alle leerlingen die onder het gewenste nivo zaten. Nou, aangezien dat bijna iedereen is, wordt dat een hele klus. En ze hebben nu sowieso al rekenen op hun rooster een paar keer per week. Dat is voor de meesten dus niet genoeg.
De bijlessen zijn eerst weer afgeblazen. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Ze zijn op het mbo echt helemaal niet blij met deze rekenmaatregel. EN terecht. Ze krijgen dingen op hun bord, die voor hun niet te handelen zijn.

Fiorucci

Fiorucci

01-01-2013 om 18:27

Tsjor ot

De afgelopen 16 jaar liep ik rond op de basisschool, ik heb werkelijk geen moment de indruk gehad dat er minder aandacht was voor taal en rekenen. Het was vergelijkbaar met het onderwijs wat ik kreeg, kwa taal en rekenen, misschien zelfs nog wel iets meer.

Tineke

Tineke

01-01-2013 om 19:30

Ik snap het niet

Mijn dochter zit op het mbo, ze heeft dyscalculie. Ze doet niveau 4, mag versnellen. De rekenlessen vormen geen enkel probleem tot nu toe. Ze heeft van de opleiding een pas gekregen waarop precies staat van welke hulpmiddelen ze gebruik mag maken. Extra tijd, en rekenmachine. In de les wordt haar zorgvuldig geleerd hoe ze gebruik maken van deze hulpmiddelen. Hierdoor haalt ze heel redelijke cijfers op alle toetsen.
Ondertussen leert ze ook eenvoudige strategieën, zo eenduidig dat zij ze kan toepassen. Geen nieuwe rekenen, dus.
Dyscalculie en mbo is hier dus een zeer geslaagde combinatie. En ja, ik vind het rekenen ook nuttig, altijd overal moet je rekenen. Al is het maar om een fles babyvoeding te kunnen maken of een medicijn vier keer in 24 uur toe te dienen. De getallenwereld maakt een groot deel uit van onze wereld, en wie zelfstandig wil functioneren en zelfs voor anderen wil zorgen moet toch wel enige kennis van de getallenwrreld hebben. Ook met dyscalculie kun je daarin nog best ver komen. Mits goede begeleiding en hulpmiddelen.

Bij mijn kinderen niet

Het laatste 'conflict' was bij mijn jongste dochter (inmiddels 15). Zij leerde op de basisschool alleen maar blokletters schrijven. De reden was volgens de juf, dat de kinderen na groep 8 toch allemaal een eigen handschrift gaan ontwikkelen en meestal ook rechtop gaan schrijven. Dus geen aandacht meer besteden aan een aaneengesloten schrift.
Ik was het daar niet mee eens. Aaneengesloten schrijven gaat sneller dan blokletters schrijven. Bovendien had mijn oudste zoon een chaotisch schrift (dat lag neit zozeer aan hem als wel aan het aangeleerde handschrift) en hij had een lichte vorm van dyslectie. Van de psycholoog krijg hij het advies om lussen te gaan tekenen. Maar ja, dat doet een oudere jongen niet meer. Ik heb hem toen mijn handschrift geleerd, aaneengesloten schrijft met gelijkwijdige lussen. Dat heeft hem geholpen om beter te schrijven, maar vooral ook beter verzorgd werd te krijgen in zijn schrift, waardoor het leren ook beter ging.
Ik heb daar toen emt de juf van mijn dochter over gepraat, ook artikelen met d eediscussie over blokschrift of aaneengesloten schrift gegeven. Ook het verhaal van de training van de hersenhelften door het maken van lussen. Haar reactie was, dat ze triomfantelijk een mandelatekening liet zien waar de kinderen mee bezig waren geweest. Tsja, ik heb de juf maar niet meer uitgelegd wat het verschil is tussen een keer een tekening maken en elke dag bepaalde hand/oogbewegingen maken met het schrijven. Soms moet je bepaalde discussies gewoon maar stoppen.
Mijn dochter heeft een mooi handschrift, echt waar. Maar op de middelbare school was ze wel langzaam.en nog. Langzaam met proefwerken maken, met schrijven, met aantekeningen maken etc. Netjes, maar langzaam. Zij wil het andere schrift helaas niet van mij leren.
En ik wil als ouder niet zowel het leren lezen, topo, rekenen (ook daar zo'n verhaal over, het realistische rekenen, praat me er niet van) en schrijven meer leren. Ik was basisschoolmoe. De samenleving krijgt de kinderen die ze zelf heeft opgeleid.
Ik denk dat de kinderen die nu op het MBO zitten dezelfde basis met rekenen hebben als mijn dochter, het realistische rekenen. Het ingewikkelde voor het MBO is, dat rekenen op VMBO niet onderwezen wordt, wel wiskunde, maar niet rekenen. Dus de kinderen die nu op het MBO zitten hebben minstens vier jaar lang geen onderricht gehad in rekenen. Nog lastiger is, dat hun basis in het realistische rekenen ligt. Dat betekent dat er eigenlijk geen basis is (behalve bij de kinderen die het toch wel begrepen, ook zonder onderwijs). Er is dus geen basis op grond waarvan je kunt gaan herhalen en opnieuw opbouwen.
Voor de meeste kinderen zullen ze helemaal opnieuw moeten beginnen, wel in versneld tempo, met een andere rekenmethode dan wat de kinderen op de basisschool hebben geleerd.
Mijn dochter heeft het rekenen geleerd toen ze na de basisschool een jaar Jan Ligthartschool deed. Ze was zo blij dat ze het eindelijk een beetje kon.
Op de dag dat ik van de basisschool op mijn verzoek extra oefenmateriaal kreeg om het rekenen anders te gaan leren (automatiseren dor veel sommen te maken, helaas wilde mijn dochter dat thuis niet doen) kwam mijn zoon thuis, hij had een bijbaantje op de markt bij de groentekraam. Zijn baas was steeds boos op hem, omdat hij niet goed uit het hoofd kon rekenen en hij mocht het niet op een papiertje doen. Hij stopte ermee. zijn opvolgster, zag ik later, mocht wel een papiertje gebruiken. De baas van de groentekraam moest er blijkbaar nog aan wennen, dat jongeren niet uit het hoofd konden rekenen en kleine bedragen niet zomaar bij elkaar konden optellen. Daarmee heb ik ook meteen iets gezegd over het nut voor later. Zonder een basale vorm van rekenen kun je zelfs niet op de markt gaan werken.
En als je ingewikkeldere baantjes wil zul je toch ook ingewikkeldere vormen van rekenen aan moeten kunnen, zoals werken met percentages bijvooorbeeld.

Tsjor

anna van noniemen

anna van noniemen

01-01-2013 om 20:03

krijgen de kinderen wel rekenen op het VMBO Tsjor, zijn extra uren voor ingeruimd. Ik vind het ook wel goed dat er aandacht aan wordt besteed, maar zorg dan wel dat er ook aanpassingen mogelijk zijn waar dat nodig is, net als bij dyslectie. Dat geldt eigenlijk wel voor alle stoornissen die het leren belemmeren....Maar nee, we moeten eenheidsworsten krijgen....

mama

mama

01-01-2013 om 20:17

Heksenvet

Jouw dochter heeft mazzel. Officieel mag je ABSOLUUT geen hulpmiddelen gebruiken voor de rekentoets van het mbo. Waarom jou dochter dat wel mag is mij een raadsel.
Ook zit zij volgens mij op het MBO terwijl ze eigenlijk een hoger nivo zou kunnen. Dan is vergelijken met de "gewone"mbo-ers niet erg eerlijk.
Ok zou het heel goed kunnen zijn dat jouw de rekentoets ontloopt. Het is een paar jaar uitgesteld omdat de pilots zo verschrikkelijk slecht gemaakt zijn.
Mijn dochter is een gewone MBO-er die met hard werken EN wiskunde het VMBOT gehaald heeft. Ze heeft al die 4 jaar NOOIT rekenen gehad. EN haar hele eerste klas met haar op het MBO. Ook bij haar klas zakte driekwart voor de toets in het eerste jaar. Ze hadden 2f moeten halen ( eind VMBOT, maar zoals ik al zei hebben ze NOOIT rekenen gehad op het VMBOT) Driekwart haalde 1f, eind basisschool-nivo, klopt dus, want dat was de laatste keer dat ze rekenen hadden.
En bij de opleiding die ze doet is 1f gewoon ruim vol voldoende.

Fred de Velde

Fred de Velde

01-01-2013 om 20:39

Hard nodig.

"Deze gemotiveerde jongens en meiden zijn hard nodig in de zorg."

Hmm, ik weet niet of ik zo blij ben met een verzorger die niet kan rekenen.

"Was de dosis van deze patiënt nou 50 of 0.50 milligram?'

P

P

01-01-2013 om 20:56

Fred

Dat is geen rekenen maar goed lezen!

Mama

Mama

01-01-2013 om 21:05

In de zorg

In de zorg krijg je de tabletten van de patienten gewoon in een baxter of blister aangeleverd. De apotheek zorgt voor de goede dosering. Dat kan de zorg niet eens meer aflezen, ze hebben geen doosjes meer.
Het enige wat ze moeten doen is de naam van de patient lezen. Daarvoor hoef je echt niet te rekenen.
Verpleegkundigen is een ander verhaal.

Fred de Velde

Fred de Velde

01-01-2013 om 22:49

Eenheidsworst.

"Dat geldt eigenlijk wel voor alle stoornissen die het leren belemmeren....Maar nee, we moeten eenheidsworsten krijgen"

Eenheidsworsten? Of leerlingen die in ieder geval aan een bepaalde minimumeis voldoen?

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik ben blij dat de verplegers, agenten, treinmachinisten en de andere mensen die ons land draaiende houden in ieder geval wél 'eenheidsworsten' zijn. Ik ben blij dat ze die diploma's niet zomaar aan iedereen weggeven (omdat het anders zo zielig is).

En ja, er zijn pilletjes in doordrukstrips, en rekenmachines. Dus.. zou rekenen 'niet relevant' zijn voor bepaalde banen. Maar dat is wel een heel nauwe blik op een bepaalde functie. Verzorger zijn is meer dan een pilletje uit een stripje halen, of een bewoner wassen. Je moet ook zelfstandig kunnen nadenken. En wie het basale minimum van cijferkennis niet haalt, is in dat zelfstandig nadenken toch wel behoorlijk gehandicapt.

Wat K heksenvet ook zegt:

"De getallenwereld maakt een groot deel uit van onze wereld, en wie zelfstandig wil functioneren en zelfs voor anderen wil zorgen moet toch wel enige kennis van de getallenwrreld hebben."

anna van noniemen

anna van noniemen

01-01-2013 om 22:56

Wat een onzin zeg!

"En wie het basale minimum van cijferkennis niet haalt, is in dat zelfstandig nadenken toch wel behoorlijk gehandicapt."

Ik kan heel goed zelfstandig nadenken hoor, ook al ben ik geen rekenwonder! En weet je, mijn oudste ook, ook is hij geen rekenwonder en heeft hij ADHD! Dit slaat echt nergens op. Alsof we de maatschappij verbeteren omdat degenen die van MBO afkomen op het juiste nivo kunnen rekenen!

Fred de Velde

Fred de Velde

01-01-2013 om 23:32

Overdrijven is ook een kunst.

"Ik kan heel goed zelfstandig nadenken hoor, ook al ben ik geen rekenwonder!"

Overdrijven is ook een kunst.Rekenwonder is heus wat anders dan een minimum halen. Ik ben zelf ook geen rekenwonder.

MBOers hoeven heus geen professor in de wiskunde te zijn, maar het is wel handig als ze snappen dat twee keer twee vier is. Of vijf min zeven min twee is. Dat zijn toch geen heel gekke eisen?

Mama

Mama

01-01-2013 om 23:57

Fred

dat is het nou net.
De eisen die aan ALLE mbo-ers wordt gesteld is echt wel heel wat hoger dan 2 plus 2 is 4!!
Kijk maar eens naar de voorbeeldopgaven. 3f is wat er verwacht wordt eind MBO nivo 4.
EN 2f voor MBO nivo 2. Dat is het laagste nivo waarbij je een startkwalificatie hebt.
Eind basisschool wordt verwacht dat de leerlingen 1f hebben. En dat is al heel wat meer dan 2plus2. Dan heb je het al lang over procenten, breuken, kommagetallen, verhoudingen, delen, opppervlakten enz. En alles zonder rekenmachine. Lijkt me meer dan voldoende om in deze gecomputeriseerde maatschappij mee te kunnen komen.

donderkopje

donderkopje

02-01-2013 om 00:53

Onderdrijven is ook een kunst

"MBOers hoeven heus geen professor in de wiskunde te zijn, maar het is wel handig als ze snappen dat twee keer twee vier is. Of vijf min zeven min twee is. Dat zijn toch geen heel gekke eisen?"

Ik geloof dat Fred wat houtjes op het fikkie gooit in de hoop dat het vuurtje wat harder gaat branden. Hai Fred.

Fiorucci

Fiorucci

02-01-2013 om 08:45

Fred

Weet je eigenlijk wat dyscalculie inhoudt? Ik vraag het me af, als ik je berichten lees. Verplegen is zoveel meer dan wat jij schrijft, overigens. Invoelend vermogen kun je nergens leren.

Fred de Velde

Fred de Velde

02-01-2013 om 12:35

Redelijke eis.

"Eind basisschool wordt verwacht dat de leerlingen 1f hebben. En dat is al heel wat meer dan 2plus2. Dan heb je het al lang over procenten, breuken, kommagetallen, verhoudingen, delen, opppervlakten enz. En alles zonder rekenmachine. Lijkt me meer dan voldoende om in deze gecomputeriseerde maatschappij mee te kunnen komen."

Sja, het is een behoorlijke eis, maar ik denk niet dat het een onredelijke eis is. En je hoeft er zeker geen rekenwonder voor te zijn.Dat het kunnen werken met kommagetallen en breuken als als 'rekenwonder' gezien wordt laat alleen maar meer zien hoe langzaam maar zeker de eisen naar beneden worden bijgesteld.

Ik denk gewoon dat het erg belangrijk is dat er een bepaald rekenkundig niveau van mensen verwacht wordt. Anders krijg je zo'n gevalletje Lilian Helder die de basisbegrippen van de statistiek niet snapt, en daarom de waarde van een wetenschappelijk onderzoek totaal niet kan inschatten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.