Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nicola

Nicola

14-05-2014 om 00:43

Dyslexie en de verplichte taaltoets

Mijn zoon (11) zit nu in groep 7, en volgend jaar staat de keuze voor een middelbare school alweer voor de deur. Ik schat in dat zoon straks een VMBO-TL of HAVO-advies krijgt. Zijn cijfers voor rekenen zijn hoog (sinds jaren A-tjes) maar zijn cijfers voor taal liggen door zijn dyslexie helaas een stuk lager: C's voor spelling, B of C voor begrijpend lezen en E's voor 'snel lezen'.
Het is mij niet ontgaan dat vanaf het schooljaar 2015-2016 de taaltoets in het VO verplicht wordt. Nu vroeg ik me af of dit straks een probleem gaat worden als je je kind wil inschrijven voor een middelbare school. Kunnen scholen straks kinderen aan de poort weigeren als ze denken dat die in de toekomst de taaltoets niet gaan halen? Het is natuurlijk zeer waarschijnlijk dat veel dyslectische kinderen de toets helemaal niet halen, of hem alleen maar kunnen halen op een veel lager niveau dan hun verdere capaciteiten.
Wat zijn jullie gedachten hierover? Mij slaat de schrik best een beetje om het hart. Ik heb een lief, slim kind en ik zou het jammer vinden als hij straks misschien noodgedwongen een lager schoolniveau moet volgen dan dat hij werkelijk wil en kan. Hij had een score van 116 op zijn WISC-test (vorig jaar afgenomen bij zijn dyslexie-onderzoek)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Nicola

**Chrissie**

**Chrissie**

14-05-2014 om 08:44

Anders dan verplichte rekentoets

In tegenstelling tot de verplichte rekentoets is er van de verplichte taaltoets niets te merken. Deze toets(en?) zit voor zover ik begrepen heb verweven in de Nederlandse lessen en toetsen die ze het hele jaar door krijgen. Er kan dus blijkbaar ook gecompenseerd worden met andere toetsen, ik weet verder niet hoe dat precies zit. Maar onze dochter heeft ernstige dyslexie en haar Nederlands gaat boven verwachting goed (3 VMBO TL, ze had op de basisschool zelfs slechtere scores met spelling dan jouw zoon).

Nicola

Nicola

14-05-2014 om 10:10

Chrissie

Als er geen verplichte taaltoets komt, dan maak ik me natuurlijk zorgen om niets. Maar weet je het zeker? http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/19/invoering-verplichte-taal-en-rekentoets-uitgesteld/

Onderdeel van eindexamen

Van de site van de rijksoverheid:

Toetsen en examens voortgezet onderwijs
Om het taal- en rekenniveau van leerlingen te verbeteren, zullen de eindexamens in het voortgezet onderwijs veranderen. De examens Nederlands moeten vanaf het schooljaar 2014-2015 zijn afgestemd op de referentieniveaus.

De rekentoets is een apart afgenomen toets, de taaltoets wordt een onderdeel van het eindexamen zelf. Het is dus niet ondenkbaar dat vo-scholen bij de niveauplaatsing rekening houden met dyslexie en de taalscores op het basisonderwijs. Maar C's voor spelling en begrijpend lezen zijn best goede scores voor een dyslect. Snellezen zal geen onderdeel zijn lijkt me, dus die scores doen niet ter zake. Ongetwijfeld zal zinsontleding en grammatica ook onderdeel uitmaken. Ik neem aan dat scholen al die onderdelen alle jaren tot aan het examen voldoende aan bod laten komen in de lessen.

Gek dat je weinig kan vinden over de taaltoets terwijl de rekentoets wel een hot topic is.

skik

**Chrissie**

**Chrissie**

14-05-2014 om 10:52

Weinig over te vinden inderdaad

Ik kon toen ook zo weinig te weten komen over de taaltoets. Juist i.v.m de dyslexie van onze dochter was ik daar erg nieuwsgierig naar. Maar het zit verweven in de lessen. Dochter heeft Nederlands nog nooit zo makkelijk gevonden als dit jaar... (en dat terwijl haar score op de basisschool voor spelling soms zo slecht was dat de grafiek het niet kon weergeven)Ik denk ook dat het heel veel herhaling is.

Nu is het zo dat voor het examen van onze dochter die taal- en rekentoetsen nog niet verplicht zijn, maar ze moet ze wel maken. Helaas is ze door een heel klein tekort aan punten gezakt voor de rekentoets... Die is erg talig en daar heeft ze toch best wel moeite mee vertelde ze. Op zich was ze vroeger juist niet slecht in rekenen. Nu nog maar 1 laatste kans op het halen van die toets.

Scholen kunnen natuurlijk wel gaan selecteren, maar eerlijk gezegd kan ik daar niet veel over zeggen. Op de school van onze dochter komen in het eerste jaar alle niveaus gemengd in de klas dus daar speelde dit niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.