Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het lerarentekort


LydiaDietz schreef op 05-04-2024 om 22:54:

Yup. In mijn huidige klas heb ik van 7 leerlingen een onderzoeksrapport liggen wegens adhd, hb, lvb met prachtige adviezen. Naast de observaties met daarna adviezen. Of ik een bepaalde leerling voor de instructie iets zwaars kan laten tillen. Een bank ofzo. (Ik verzin dit niet).
Leerling X heeft een tragere verwerkingssnelheid en wordt nerveus als juf er de vaart in houdt. Leerling Y voelt fysiek onbehagen als hij te lang moet wachten. Leerling Z kan niet tegen stilte, maar lerrling A heeft als een klasgenoot twee keer zijn potloden met teveel "herrie" opruimt toch echt een koptelefoon nodig.

Ik heb dus van 7 leerlingen onderzoeksrapporten. Tot in detail staat daarin wat de behoeftes van deze leerlingen zijn. En dat zijn allemaal verschillende behoeftes. En ik kan daar gewoon echt niet aan voldoen. En ik ben inmiddels zo ver dat ik me daar niet meer heel rot onder voel. Ik werk hard om het zo goed mogelijk te doen voor zoveel mogelijk leerlingen.

En ja, dan ben ik soms dus die domme juf die niks met het onderzoeksrapport doet. Waarbij niks betekent 6 punten wel, 12 punten niet.

Ik ben officieel nog een starter in het onderwijs en dit (in combinatie met de boze of teleurgestelde ouders die hierbij horen) is mijn grootste struikelblok gebleken. Juist omdat ik het écht goed wil doen voor die kinderen/ouders en omdat ik bij gebrek aan ervaring nog zoekende ben in wat wel en wat niet mogelijk is.

Ik voel me continu tekortschieten hoe hard ik ook mijn best doe en daardoor wegen extra's en veranderingen ook weer extra door. Want ik loop al op mijn tandvlees, ben enorm aan het overleven en dan is het ineens kerst en moet er voor ieder kind nog een cadeautje besteld en ingepakt worden, moet ik lampjes en batterijen kopen voor het kerstdiner, moet er nog een intekenlijst komen voor de hapjes etc. Of er ligt ineens een memo op mijn bureau dat de indeling van het lokaal voortaan aan allerlei nieuwe voorwaarden moet voldoen. Of we starten voor de zoveelste keer met een nieuwe methode voor begrijpend lezen waar weer allerlei cursussen, boeken, vergaderingen en lesbezoeken mee gemoeid zijn.

Ik hield het nog net vol, maar toen liepen er een aantal dingen spaak in mijn privéleven en nu zit ik sinds kort ziek thuis. Soms vraag ik me af of ik nog wel weer terug wil, terwijl ik het wel echt een fantastisch vak vind.

Eleanor schreef op 06-04-2024 om 10:44:

[..]

Ik ben officieel nog een starter in het onderwijs en dit (in combinatie met de boze of teleurgestelde ouders die hierbij horen) is mijn grootste struikelblok gebleken. Juist omdat ik het écht goed wil doen voor die kinderen/ouders en omdat ik bij gebrek aan ervaring nog zoekende ben in wat wel en wat niet mogelijk is.

Ik voel me continu tekortschieten hoe hard ik ook mijn best doe en daardoor wegen extra's en veranderingen ook weer extra door. Want ik loop al op mijn tandvlees, ben enorm aan het overleven en dan is het ineens kerst en moet er voor ieder kind nog een cadeautje besteld en ingepakt worden, moet ik lampjes en batterijen kopen voor het kerstdiner, moet er nog een intekenlijst komen voor de hapjes etc. Of er ligt ineens een memo op mijn bureau dat de indeling van het lokaal voortaan aan allerlei nieuwe voorwaarden moet voldoen. Of we starten voor de zoveelste keer met een nieuwe methode voor begrijpend lezen waar weer allerlei cursussen, boeken, vergaderingen en lesbezoeken mee gemoeid zijn.

Ik hield het nog net vol, maar toen liepen er een aantal dingen spaak in mijn privéleven en nu zit ik sinds kort ziek thuis. Soms vraag ik me af of ik nog wel weer terug wil, terwijl ik het wel echt een fantastisch vak vind.

Sterkte.  Ik wens je een goed herstel en daarna een fijne werkplek, of dat nu in het onderwijs is of elders. 

En het kan anders. Ik hoefde mij op school niet bezig te houden met zaken als cadeautjes, lampjes, batterijtjes, intekenlijst enz. 
Dat werd 'gewoon' geregeld door de conciërge of door de ouderraad. 
Ik had echt ondersteuning aan de ib'er. Zeker als starter die iedereen ook met beide benen op de grond hield. Wat niet kan, dat kan niet en moeten we ook niet willen. Die die gesprekken ook samen aanging met ouders. En een directeur die daarachter stond. 

Ik liep overigens wel aan tegen onnodig lange vergaderingen over dingen als, mogen kinderen wel of geen slippers aan naar school. Nou daar hou ik me niet mee bezig enz enz.  En ook eindeloze discussies over eigenlijk kleine dingen. 

En nieuwe methodes en dingen die dan even tussendoor komen. Leuk met de klas naar het museum. Blijken er 5 voorbereidende lessen te zijn... ik wil het best voorbereiden maar 5 lessen! Enz enz

tsjor

tsjor

06-04-2024 om 14:47 Topicstarter

Eleanor, dat is geen persoonlijk falen, maar een probleem van de organisatie van het onderwijs zelf. De boze ouders komen door de beloftes die worden gedaan (uw kind staat centraal!). Het is idioot dat je cadeautjes moet gaan kopen voor kinderen met kerst! Ik hoop dat je de tijd kunt besteden aan het nadenken over wat jouw voorwaarden zijn om weer aan de slag te gaan en dat te gaan bespreken met de directie. Want uiteindelijk maakt de directie het allemaal mogelijk en dus je werk onmogelijk.

Tsjor

Sinterklaascadeautjes en andere vieringen gaan van de ouderbijdrage (Op zoon zijn school was dat 30 euro per jaar) en dat werd allemaal geregeld door de ouderraad. 

Hetzelfde met de Avondvierdaagse. Het schoolgebouw kon (deels) gebruikt worden door de begeleiders en school verstrekte de (leen)t-shirtjes.

tsjor

tsjor

06-04-2024 om 15:39 Topicstarter

'Sinterklaascadeautjes en andere vieringen gaan van de ouderbijdrage (Op zoon zijn school was dat 30 euro per jaar) en dat werd allemaal geregeld door de ouderraad.'
Maar ook daar mag je kritische vragen bij stellen. Soms zijn ouders nog drukker en betalen ze meer aan de school,zodat de school leuk kan doen, dan dat ze zelf het geld daarvoor hebben. School is niet het gezin, school heeft andere taken en daar betalen we ook voor. Ik vind het geen charme als iemand leuk loopt te doen met mijn portemonnee.

Tsjor

tsjor schreef op 06-04-2024 om 15:39:

'Sinterklaascadeautjes en andere vieringen gaan van de ouderbijdrage (Op zoon zijn school was dat 30 euro per jaar) en dat werd allemaal geregeld door de ouderraad.'
Maar ook daar mag je kritische vragen bij stellen. Soms zijn ouders nog drukker en betalen ze meer aan de school,zodat de school leuk kan doen, dan dat ze zelf het geld daarvoor hebben. School is niet het gezin, school heeft andere taken en daar betalen we ook voor. Ik vind het geen charme als iemand leuk loopt te doen met mijn portemonnee.

Tsjor

Ouderbijdrage is altijd vrijwillig. Tegenwoordig mogen er zelfs geen herinneringen gestuurd worden dus je krijgt 1 keer per jaar de oproep, waarin moet staan dat het vrijwillig is. Bij ons iets van 25 euro per kind. Kun of wil je dat niet missen dan betaal je dus niks. Of je maakt minder over. Dat mag ook. Je mag er niet op aangesproken worden als je niet betaald. Het lastige is dat het natuurlijk nooit anoniem is. Onze penningmeester (van de ouderraad) heeft gezegd dat ze dit niet bijhoudt. Ik hoop dat dat klopt. 

Het andere lastige is dus ook dat er dan gewoon minder kan. Dat cadeautje met sint of kerst kun je het over hebben of dat nodig is. Is nog niet zo'n makkelijke beslissing omdat er ook kinderen zijn voor wie dit het enige cadeautje is dat ze zullen krijgen in december (en ja, de kans is ook groot dat dit dan is bij gezinnen waar de ouders de ouderbijdrage niet betalen, dus ook ik betaal dan voor het cadeau van een ander. Vind ik persoonlijk geen punt hoor). Andere kant is dat het vaak niet de meest duurzame dingen zijn. Het budget is beperkt. Hier is het cadeautje van dit jaar toevallig afgelopen week weg gegooid. Ik persoonlijk zou dan meer zien in een klassencadeau. De leerkracht mag dan (al dan niet met de kinderen) aangeven wat ze wil. Heeft ze geen tijd om daarover na te denken dan kan de ouderraad dat ook doen maar is het wellicht minder passend.  Maar ja, die kinderen dan die thuis ook niks krijgen....

En je kunt terug naar de basis willen maar hoort daar dan niks extra's bij? 

Als ik terugdenk aan mijn basisschooltijd was het echt wel meer klassikaal. Minder aandacht voor al die verschillen. Minder onderzoeken enz. Ik ken het voorbeeld van een kind die onrustig was. Die heeft zonder diagnose of behandeling een groot deel van haar basisschooltijd ritalin geslikt. Dan was ze beter te hebben in de klas en hoefde er geen heel dossier bij de leerkracht te liggen. 

Maar ook in die tijd hadden wij wel 1 keer per jaar schoolreisje, 1 keer per jaar sportdag, deden we aan sinterklaas/surprise, vierden we kerst en pasen, ging groep 8 op kamp en vast nog wel iets wat ik vergeten ben. 

zelfs mijn moeder en vader deden dat al op school als kind. Die zijn nu in de 70.


En deze dingen, in mijn ogen ook belangrijk en je hoeft daarbij niet te overdrijven, kosten nu eenmaal geld. Dan kun je een ouderraad hebben die het helemaal regelt en oppakt en daarin de leerkrachten ontziet, je hebt hier nu eenmaal geld voor nodig. Ik persoonlijk vind 25 of 30 euro per jaar ook niet veel om te betalen aan school. We betalen immers geen schoolgeld. Maar ik kan het betalen, ik weet dat dat niet voor iedereen zo is. En daarom hoef je het ook niet te betalen en mag school je ook nooit uitsluiten als je niet betaalt.

tsjor

tsjor

06-04-2024 om 21:04 Topicstarter

Duizel, dat begrijp ik allemaal en heb ik zelf ook gedaan ten de kinderen op school zaten. En het kan best zijn dat sommige dingen daarvan bewaard kunnen blijven. Maar ik zou echt willen dat school weer iets anders werd dan thuis, dat de verantwoordelijkheden weer beter gescheiden werden.
Ik zag net op het journaal een item over Japanse scholen die moeten sluiten, waar heel kleine kinderen de vloer aan het schoonmaken waren. Wanneer je als school bedenkt dat je als school moet doen wat je als school moet en wil doen, dan komen er andere oplossingen.

Tsjor

duizel schreef op 06-04-2024 om 17:30:

[..]

Ouderbijdrage is altijd vrijwillig. Tegenwoordig mogen er zelfs geen herinneringen gestuurd worden dus je krijgt 1 keer per jaar de oproep, waarin moet staan dat het vrijwillig is. Bij ons iets van 25 euro per kind. Kun of wil je dat niet missen dan betaal je dus niks. Of je maakt minder over. Dat mag ook. Je mag er niet op aangesproken worden als je niet betaald. Het lastige is dat het natuurlijk nooit anoniem is. Onze penningmeester (van de ouderraad) heeft gezegd dat ze dit niet bijhoudt. Ik hoop dat dat klopt.  

Bij de school waar zoon op zat was er naast de ouderraad nog een stichting met als enig doel geld genereren voor de extra's. Doen ze door bv een kookboekje, kaarten verkopen en andere acties te organiseren. Maar ook het jaarlijkse ouderfeest met band levert daar geld voor op. De bandleden zijn ouders van de school. 

Daar worden dan de gastsprekers zoals schrijvers of astronaut (André Kuipers) betaald.

Verder wordt er zuinig omgegaan met geld want schoolreisje met bus is maar 1x per 2  jaar, binnen de provincie met een educatief deel. Het andere jaar is het een schoolpleinfeest.

Miraval schreef op 06-04-2024 om 08:11:

Maar dat is toch ook haast onmogelijk omdat voor elkaar te krijgen? En eigenlijk ook wel een beetje te gek om dat van iemand te verwachten.

Ik snap niet zo goed hoe dat komt dat mensen verwachten dat iedereen aan hun wensen kan voldoen en de wensen van hun kinderen terwijl dat voor andere kinderen weer niet gunstig is.

Precies, en daarom voelen veel leerkrachten zicht tekort schieten. Ze ‘rennen’ de longen uit hun lijf, proberen alles goed te doen. Passend onderwijs is sowieso al een plan wat totaal verkeerd is gelopen, maar dat is een ander verhaal.  En wanneer de resultaten dan minder zijn dan de directie verwacht moeten leerkrachten op het matje komen en zich verantwoorden. 

Theekopje schreef op 07-04-2024 om 14:11:

[..]

Precies, en daarom voelen veel leerkrachten zicht tekort schieten. Ze ‘rennen’ de longen uit hun lijf, proberen alles goed te doen. Passend onderwijs is sowieso al een plan wat totaal verkeerd is gelopen, maar dat is een ander verhaal. En wanneer de resultaten dan minder zijn dan de directie verwacht moeten leerkrachten op het matje komen en zich verantwoorden.

Ik merk dat de term passend onderwijs ook niet altijd goed gebruik wordt. Passend onderwijs zou ervoor moeten zorgen dat we leerlingen binnen het reguliere onderwijs houden. Maar die 7 leerlingen met onderzoeksrapporten horen echt niet allemaal op het s(b)o thuis. Sterker nog, slechts 1 leerling zou daar beter af zijn. 

Het is dus niet zo dat de klassen vol zitten met leerlingen die daar eigenlijk niet horen. Maar de verwachting ligt er dat het onderwijs voor iedereen passend is. En dat is het niet en zal het ook nooit zijn. Hoe mooi je intenties als leerkracht ook zijn. Je kan nooit 30 leerlingen exact aanspreken op hun zone van naaste ontwikkeling. Je kan niet op 7 of 8 verschillende instructieniveaus werken en ook leerlingen die volkomen leerkrachtafhankelijk zijn bedienen. Ik vind vooral de term passend onderwijs een verzwaring. Niet het passend onderwijs zelf. Ik heb in al mijn jaren 3 lln naar het s(b)o zien vertrekken. Allemaal na passend onderwijs. Maar er ligt bij (niet alle, maar wel steeds meer) ouders een verwachting dat onderwijs dus passend wordt gemaakt. Dus als Pietje roept dat school saai is dan volgt daar een gesprek en worden er dingen verwacht. Als Marietje praat over onzekerheid volgt een gesprek en worden er dingen verwacht. Als Mo thuis zegt dat rekenen moeilijk is wordt er een gesprek aangevraagd en wordt er RT verwacht. En met een beetje geluk wordt er hardop getwijfeld aan je didactische vaardigheden. 

En al die dingen vind ik belangrijke signalen, en hoor ik graag. Maar ik kan er niet voor zorgen dat Pietje nooit iets saai vindt, Marietje zich niet onzeker voelt en Mo een kei wordt in rekenen. En dat wordt toch vaak wel verwacht. Dat je dit oplost. Want onderwijs is maatwerk en passend toch?

 

tsjor

tsjor

07-04-2024 om 20:09 Topicstarter

Lydia, ik ben het met je eens. Maar hoe doorbreek je dat? Je zegt zelf: ik hoor het graag. De school maakt reclame dat het kind (individu) centraal staat en mobiliseert van alles om maar tegemoet te komen aan van alles en nog wat. Ouders verwachten dat ook, Maar tegelijkertijd gaat het zo niet. Prachtige onderwijsconcepten, maar niemand meer die het uit kan voeren, en zelfs dan nog gaat het onderwijs achteruit, niet vooruit.
Vandaar dat ik zou willen dat de PABO 3 uitstroomrichtingen zou hebben, dan zou je alle afwijkende ontwikkelingen ook meer kunnen verdelen en concentreren.
Tsjor

tsjor schreef op 07-04-2024 om 20:09:

Lydia, ik ben het met je eens. Maar hoe doorbreek je dat? Je zegt zelf: ik hoor het graag. De school maakt reclame dat het kind (individu) centraal staat en mobiliseert van alles om maar tegemoet te komen aan van alles en nog wat. Ouders verwachten dat ook, Maar tegelijkertijd gaat het zo niet. Prachtige onderwijsconcepten, maar niemand meer die het uit kan voeren, en zelfs dan nog gaat het onderwijs achteruit, niet vooruit.
Vandaar dat ik zou willen dat de PABO 3 uitstroomrichtingen zou hebben, dan zou je alle afwijkende ontwikkelingen ook meer kunnen verdelen en concentreren.
Tsjor

Probleem van tegenwoordig is dat ze veel te veel individueel willen " aansluiten" en dat ouders teveel eisen stellen.

Ga gewoon terug naar de eenvoudige basis.

Thy

Thy

14-04-2024 om 00:25

Misschien het verkeerde draadje ( of niet, lerarentekort ontstaat m.i. ook of zelfs juist door alles wat steeds maar van bovenaf wordt opgelegd ), maar ik lees dat burgerschapsonderwijs een verplicht examenonderdeel wordt voor het MBO. Niet van het HBO of WO, alleen voor het MBO.
Een aantal doelen zijn: 
Grondrechten en -plichten in Nederland kennen, kenmerken en oorzaken van spanningen tussen verschillende culturen in Nederland kennen, het doel en de invloed kennen van sociale en professionele netwerken, de juiste afstemming vinden tussen werken en zorgen ( voor jezelf en anderen ), de belangrijkste principes van budgetering kennen, leren over de verzorgingsstaat en de consumentenmarkt, inzicht in politieke besluitvorming en basiswaarden van onze samenleving.
Een ander doel is: acceptatie van diversiteit, o.a. religieuze, seksuele en genderdiversiteit. 
Als men dit soort onderwerpen zó belangrijk vindt in Nederland, hoe bestaat het dan dat we dit alleen belangrijk  vinden voor po, vo en mbo? 
Geven we hiermee ook geen pervers signaal af?  HBO-ers en WO-ers hebben dit allemaal niet nodig? Die doen niet aan balans vinden tussen werken en zorgen, ervaren geen ( seksuele/gender) discriminatie ( ik denk even aan de nieuwe bangalijst die een paar weken geleden in het nieuws kwam en de berichtgeving dat studenten met een niet Nederlandse achternaam zo moeilijk een stage kunnen vinden ), weten precies wat onze grondrechten zijn en zijn uitmuntend in budgetteren ( een voorbeeld: studieschulden die niet per definitie noodzakelijk zijn )?
Als je HBO informatica studeert, event manager wilt worden, de PABO doet of verpleegkundige wilt worden dan is dit allemaal niet belangrijk?
Ik merk dat dit iets bij me oproept ( excuses 😉 ), maar ik kan dit niet begrijpen en ik vind dat je als overheid hiermee een impliciete boodschap afgeeft.
Ik heb thuis en MBO-er ( meisje ) van 17 die een opleiding volgt waar voornamelijk jongens zitten. Daar wordt regelmatig nogal neerbuigend gedaan over vrouwen en ook over homoseksualiteit. Deze opleiding wordt ook op HBO niveau aangeboden, de onderwijsinhoudelijke verschillen zijn bij deze specifieke opleidingen niet zo groot. De vooroordelen van de studenten in beide opleidingen zijn echter hetzelfde, maar de HBO'ers hebben burgerschapsvorming niet als verplicht vak. 
Hoe kijken jullie hier naar?

ik vind er wel wat van maar misschien iets voor een nieuwe topic?

Als docent mbo ben ik het helemaal met je eens. Wij hebben geen problemen met generieke examens op dergelijke onderwerpen, maar wel met de ongelijke behandeling van mbo-studenten in verhouding tot hbo en wo studenten.

Het was mij ook opgevallen. Ik hoopte eigenlijk dat het idee erachter is dat Havo en VWO leerlingen op de middelbare school eea krijgen tijdens maatschappijleer op het moment dat ze ongeveer dezelfde leeftijd hebben als veel mbo-ers.
Maar ook als dat de reden is, ziet het er vanaf de buitenkant slecht uit en roept het irritatie op.

Laat wiskunde maar weer opgenomen worden in het curriculum op het MBO, zeker op de technische opleidingen.

Opvoeding en burgerschap begint in de wieg, niet als schoolproject.

Poezenmeisje schreef op 14-04-2024 om 12:35:

Laat wiskunde maar weer opgenomen worden in het curriculum op het MBO, zeker op de technische opleidingen.

Opvoeding en burgerschap begint in de wieg, niet als schoolproject.

School is nou juist een plek waar het op een neutrale manier onderwezen kan worden. Burgerschap aan ouders overlaten giet er altijd een sausje overheen, omdat ouders een geloof/een mening/een overtuiging hebben die niet neutraal is. 

Geboren eind jaren 60 in de katholieke zuil was de protestantse zuil nog iets waar je je niet in begaf. We kochten bij de katholieke slager, en kleermaker. Niet neutraal dus. Nu met nog meer culturen in de steden en dorpen vind ik ouders mensen die kinderen basisvaardigheden aanleren, de echte vorming van het kind tot verantwoordelijke burger moet elders plaatsvinden, omdat de invloed van thuis altijd er altijd is en afhankelijk van tot welke groep je behoort meer of minder is.

tsjor

tsjor

14-04-2024 om 17:48 Topicstarter

Kinderen als staatseigendom dus. Alsof de staat neutraal is. Bizar dat je ouders zo weg wil zetten.

Tsjor

tsjor schreef op 14-04-2024 om 17:48:

Kinderen als staatseigendom dus. Alsof de staat neutraal is. Bizar dat je ouders zo weg wil zetten.

Tsjor

Overheidsbemoeienis meteen wegzetten als 'staatseigendom', dat vind ik nou weer bizar. Je zegt het zelf: de overheid is niet neutraal. Overal je handen vanaf trekken is ook een duidelijk signaal vanuit de overheid.

Niemand hier beweert dat ouders hun kinderen niks meegeven of nergens toe in staat zijn. Maar de wereld is wel wat complexer dan dat je thuis leert wat goed en kwaad is en op school alleen rekenen en taal. 

tsjor

tsjor

15-04-2024 om 06:39 Topicstarter

Ik ken ouders die hun kinderen ook iets leren over die complexiteit.
Jij praat over een neutrale manier van onderwijs als dat vanuit de overheid is.  En je hebt gelijk, dat is niet neutraal.

Tsjor

tsjor schreef op 15-04-2024 om 06:39:

Ik ken ouders die hun kinderen ook iets leren over die complexiteit.
Jij praat over een neutrale manier van onderwijs als dat vanuit de overheid is. En je hebt gelijk, dat is niet neutraal.

Tsjor

Ik heb dat zelf als ouder geprobeerd en het is verdomd moeilijk. Dat de school nog wat toevoegt is helemaal niet erg. Als docent heb ik het ook geprobeerd. Als een school geen heldere visie over democratisch burgerschap uitdraagt en de docenten niet onvoorwaardelijk rugdekking geeft werkt het niet.

Ik leerde op de lagere school dat onze ouders en volwassen broers/zussen niet op de Centrumpartij moesten stemmen.

Diezelfde leraar is nu politiek actief voor de PVV.

Poezenmeisje schreef op 15-04-2024 om 07:12:

Ik leerde op de lagere school dat onze ouders en volwassen broers/zussen niet op de Centrumpartij moesten stemmen.

Diezelfde leraar is nu politiek actief voor de PVV.

Ja, veel sociaal democraten van de oude stempel zijn verhuisd naar rechts.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.