Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pelle

Pelle

11-09-2009 om 19:54

Hoofddoek verboden in 700 vlaamse scholen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

25-09-2009 om 11:33

Bekeringsdrift

Temet:
"Hoezo is de hoofddoek geen verplichting? Volgens veel moslims niet. Volgens andere moslims wel. Waarom zou die laatste groep ongelijk hebben en de eerste gelijk? (..) En dan houdt vrijheid van godsdienst in: je doet maar wat je niet laten kan, tenzij jouw uiting van godsdienst zodanig ingrijpt in de rechten van anderen dat er ingegrepen moet worden. Maar zolang het zo erg niet is, hang je maar een sjaal om als je denkt dat jouw God dat prettig vindt."
Er is nog iets aan de hand. Het heikele punt kun je 'bekeringsdrift' noemen, of wat vriendelijker 'eisen dat anderen rekening houden met jouw geloof'. Voor christendom en islam is geloof principieel geen privee-zaak; het verspreiden van het geloof, met de bijbehorende normen en waarden is integraal onderdeel van het geloof (nunace: ook dit onderdeel wordt niet door iedere gelovige op dezelfde manier geinterpreteerd).
Voorbeeld: christenen zeggen niet alleen dat homosexualiteit strijdig is met de bijbel; ze verwachten ook dat andere christenen, en liefst iedereen, zich ervan onthoudt -wat heeft geleid tot wettelijke verboden en straffen voor homosexueel gedrag.

Izar:
"Niet het hele draadje gelezen, maar wat is de reden achter het verbod op het dragen van een hoofddoek op school?"
Zie boven. Het probleem was blijkbaar bekerinsgdrift (of iig groepsdruk), zo herinner ik me eerder uit dit draadje. Er waren niet alleen wat moslim meisjes met hoofddoeken, op sommige scholen was de groepsdruk ook zo, dat moslims elkaar dwongen zodat alle meisjes hoofddoeken gingen dragen.

Tinus_p

Tinus_p

25-09-2009 om 11:35

Yelle

yelle:
"Wat mijn aanpassing betreft...nou ja,ik heb in ieder geval geen problemen met mensen die een hoofddoek dragen.Het stoort me niet."
Het is goed om te beseffen, dat deze overtuiging indruist tegen de zgn joods-christelijke traditie (waar de islam welbeschouwd onderdeel van is), waar bekeren en het opleggen van normen aan anderen ene grote plaats innemen. Het is een typisch humanistische gedachte.

Maylise

Maylise

25-09-2009 om 22:42

Yelle

Een moslim meisje wat een hoofddoek draagt zal dit wel degelijk doen omdat ze er van overtuigd is dat dit verplicht is.
Een van mijn schoonzusjes draag altijd buitenshuis een hoofddoek en een lange mantel. Zij denkt dat dit moet van de islam. Een ander schoonzusje draagt korte shirts en helemaal geen hoofddoek. Volgens haar is het geen verplichting. Wie heeft gelijk? Geen van mijn schoonzusjes is Islam deskundige. Het schoonzusje met de hoofddoek weet wel heel van de Islam af maar dat maakt nog niet dat ze gelijk heeft. Ook niet dat ze ongelijk heeft. Dit is wat zij in de Koran leest en dat is net zo valide als een andere reden.

Zelfs bij een geloof met een centraal gezag zoals het Rooms-Katholieke heb je heel veel verschillende meningen en interpretaties. De Islam is een geloof zonder centraal gezag dus zoveel moslims zoveel meningen.

Ik vind dat als iemand de beslissing neemt om een hoofddoek te dragen omdat zij denkt dat dit moet van haar geloof ze gewoon de gelegenheid moet hebben om dit te dragen net zoals een Joodse jongen een keppeltje of een Sikh jongen zijn tulband. Die Joodse jongen en Sikh zijn ook van overtuigd dat dit moet van hun geloof. Dat er ook genoeg Joodse jongens zonder keppeltje zijn doet niks af aan het geloof van de Joodse jongen met keppeltje dat het wel moet.

Zolang andere mensen er geen last van hebben zie ik niet in waarom een hoofddoek/keppeltje/tulband verboden zouden moeten worden.

Maylise

yelle

yelle

26-09-2009 om 11:09

Maylisse

Maar...dat is nu net wat het zo moeilijk maakt,niet?
Sommigen dragen wél een hoofddoek omdat ze ervan overtuigd zijn dat dit moet en anderen dan weer niet.
Je ene schoonzusje leest dit in de Koran en is ervan overtuigd dat het een verplichting is.Hoe komt het dan dat het andere schoonzusje dit niet zo ervaardt?
Andere opvoeding,overtuiging...?
Ik begrijp wel dat er bij de Christelijke gelovigen ook verschillen zullen zitten en ieder dit beleefd op zijn manier en gevoel.Alleen uiten wij dit minder naar de buitenwereld toe,door het dragen van bepaalde kledingstukken.
"Zolang andere mensen er geen last van hebben zie ik niet in waarom een hoofddoek....verboden zouden moeten worden."
Het is ook geen verbod in't algemeen.Blijkbaar is het wel storend voor de scholen en druist het waarschijnlijk in tegen andere regels.Onze jongeren mogen bv ook geen pet of muts ophouden tijdens de lessen.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2009 om 12:18

Uitgaand van de theorie

dat de Islam in chronologisch opzicht iets achterloopt op het Christendom zijn de verschillen niet eens zo groot. Waarom denk je dat het zolang normaal is (geweest) dat vrouwen lang haar hadden/hebben? Pas in de eerste 30 jaar van de vorige eeuw mochten we de blote enkels van vrouwen zien. Mijn moeder droeg in de jaren '60 nog een hoofddoekje als ze naar buiten ging. Hoe lang geleden zal het zijn dat meisjes in klederdracht hun hoofdkapje gewoon op hadden in de klas. Het is allemaal zo betrekkelijk.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zo mijn grenzen heb. Een lerares voor gewone Nederlandse klas die in vol ornaat moslim staat te zijn gaat mij wat te ver. Maar een simpel hoofddoekje omgeknoopt dat zie ik niet eens meer. Een léérling die in jurk en sluier (ik ben nog niet zo thuis in de juiste benamingen) naar school komt komt tenminste naar school. Ik ben het persoonlijk niet eens met die outfit vanwege de gedachte die erachter zit, maar dat staat er los van. Voor mij ligt de grens, wat leerlingen betreft, toch echt bij de burka en gezichtsafscherming. Je moet elkaar in de ogen kunnen kijken en elkaars gezichtsuitdrukkingen kunnen zien.
In onze cultuur is het nooit netjes geweest als mannen binnenshuis hun hoofddeksel ophielden. Daar is dus niets aan veranderd. Geen petjes op in de klas dus.

reina

reina

26-09-2009 om 16:04

Yelle

"Alleen uiten wij dit minder naar de buitenwereld toe,door het dragen van bepaalde kledingstukken." Ga eens rondkijken op Urk, in Nijkerk, in Poortvliet, in Schiedam, in Kampen etc etc., ik zie direct wie van een strenge kerkeljke gemeenschap lid is en jij vast ook!.....

Maylise

Maylise

27-09-2009 om 00:18

Yelle

Mijn schoonzusjes zijn zusjes van elkaar dus hebben dezelfde opvoeding gehad. Toch halen ze allebei wat anders uit de Koran. Ik weet niet wie gelijk heeft. Niemand weet dat behalve God en die heeft nog niks van zich laten horen. Dus tot die tijd heeft iedereen gewoon gelijk.
ik vind niet dat dit dingen moeilijk maakt.

Petjes en mutsen hoeven van mij ook niet verboden te zijn in de klas. Ik zou als ik lerares was op een middelbare school daar geen enkele energie aan verspillen. Als die jongens zich nou prettig voelen met een petje op zou ik het best vinden.

Maar het verschil met een hoofddoek is dat de drager van de pet dit meestal doet omdat hij het leuk vind staan maar het is geen heilig moeten. De draagster van de hoofddoek zal het wel ervaren als een moeten ongeacht of dat nou echt moet of niet. Dus ik vind wel dat een school er rekening mee kan houden dat sommige kinderen vanuit hun geloof bepaalde dingen wel of niet doen. Zolang het lesprogramma niet in gevaar komt of het schadelijk is vind ik dat een school daar rekening mee moet houden.

Maylise

yelle

yelle

28-09-2009 om 09:06

Nou ja...

"Petjes en mutsen hoeven voor mij ook niet verboden te zijn in de klas..."
Het gaat er niet om wat jij vindt wat wel of niet moet.Meestal is het nog altijd de directie van een school die de eindbeslissing neemt over de regels die er in haar school gelden,waarschijnlijk voorafgegaan in overleg met leerkrachten.
Ik kan me best inbeelden dat het storend oogt,wanneer een hele klas met petten en mutsen zou opzitten.
Of zou het makkelijker zijn wanneer we dit ook zouden toelaten?Kan iedereen lekker dragen wat ze zelf willen?
Geen gezever meer over hoofddoeken want de rest draagt ook een pet!
Ik denk dat we niet op die manier te werk kunnen gaan,want dat is een beetje de omgekeerde wereld.

reina

reina

28-09-2009 om 09:49

Petten en mutsen (ot)

Ik heb er ook niks op tegen, maar verbiedt het wel, want dat is de regel op school. Het heeft te maken met het feit dat je met petten vaak iemands ogen niet goed ziet. Daarna kwamen de mutsen erbij omdat petten ook niet mogen. Krijg je de leuke discussies of een klein hoofddoekje ( zoals je een paar jaar geleden vaak zag) of brede haarbanden dan wel mogen Toen de geschoren hoofden in waren en ik daar echt slecht tegen kon ( ivm bepaalde associatie) mochten jongens bij mij in het lokaal hun pet wel op houden ( na uitleg waarom), ik heb het nooit als lastig of storend ervaren, kon hun ogen prima zien . Ik zou zeggen 'pet op? Omdraaien dat ding', heb je ook geen last van de klep. Maar ik maak de regels niet

yelle

yelle

29-09-2009 om 12:57

Juist...

..."maar ik maak de regels niet."
Dat is het nu net!
Het is een school die bepaalde regels wil nageleefd zien en daar moeten leerkrachten én leerlingen zich ook bij neerleggen.
Onze jongeren vinden het zeker leuk en cool staan zo'n hippe pet of muts,maar regel is regel.
Als een moslim vanuit zijn 'geloof' vindt dat het dragen van een hoofddoek moet,dan kunnen we dat niet helemaal naast ons neerleggen,maar...wanneer men zich op een plaats bevindt waar regels gelden in verband met het dragen van een hoofddeksel,dan zijn zij net zo gebonden aan die regel als andere jongeren.

reina

reina

29-09-2009 om 18:23

Maar yelle

Je kunt je wel afvragen en erover discussieren waarom een verbod wordt ingesteld. Ik zou er moeite mee hebben als ik vanaf morgen opeens geen spijkerbroek meer aan mag, omdat de schooldirecties dat niet vrouwelijk vindt, om maar eens iets geks te noemen.

yelle

yelle

30-09-2009 om 10:49

Verschil

Je kan hier eindeloos over discussieren,inderdaad,maar een spijkerbroek is iets anders.Het gaat hier om hoofddoeken.Als je't mij vraagt kan dit ook niet echt hygienisch zijn,zeker niet als het zeer warm weer is,net zo min als een muts op pet.

reina

reina

30-09-2009 om 18:19

Yelle

Een spijkerbroek is iets anders dan een hoofddoek ( het ging mij om het voorbeeld dat je opeens iets niet meer mag wat heel erg bij je past). Maar mutsen, petten, vroeger liep heel Nederland ermee (kijk maar eens naar de klederdrachten), mijn opa droeg altijd een pet, hoorde gewoon bij hem, 'k geloof niet dat hij meer last van de warmte had dan petloze mannen (sterker nog, mijn man draagt nooit een hoed of pet, behalve op vakantie als het heet is ). Maar hier kun je inderdaad eindeloos over discussieren .

yelle

yelle

30-09-2009 om 19:29

Verbieden

Juist,heel wat mensen dragen hoeden,petten,mutsen,hoofddoeken...en er is ook geen verbod op wanneer je dit draagt bij je thuis,winkelcentra,bioscoop enz...om maar een paar voorbeelden te noemen.
Alleen vinden ze dat op school dit minder gepast is en daar moeten zowel wij als de moslims zich bij neerleggen.

reina

reina

30-09-2009 om 20:02

Yelle :--)

We praten langs elkaar heen, vrees ik Eén ding is duidelijk, jij bent voor een verbod, ik tegen en we kunnen elkaar niet van ons standount overtuigen

yelle

yelle

01-10-2009 om 09:22

Ja...

...ik zie er niet meteen een probleem in,dat hoofddoeken worden verboden op scholen,omdat daar nog andere factoren meespelen en er ook rekening gehouden moet worden met de andere leerlingen,die ook geen hoofddeksel mogen opzetten.
Ik zou het wél een beetje overdreven vinden wanneer men nu moest een verbod opleggen over't algemeen.Dàt zou een beetje ver gaan.Mij stoort het immers niet wanneer moslims op straat lopen met een hoofddoek op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.