Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

klassiek autistisch kind naar regulier onderwijs.

Hallo Allemaal, Mijn naam is Kelly en heb een zoontje van 7 die gediagnostiseerd is met klassiek autisme en een dysharmonisch intelligentie heeft, zijn verbale iq is 103 terwijl zijn perforale iq op 70 zit. Ondanks dit zit hij op dit moment in groep 4 van het reguliere onderwijs. Mijn vraag is of er ouders zijn die net als ik een kind hebben met deze diagnose die ook op het reguliere onderwijs zit en hoe gaat dat? Waar lopen jullie tegen aan ?
Groetjes Kelly

andere rubriek

Hoi Kelly,

Ik vrees dat ik niet echt antwoord voor je heb, maar je vindt vast meer info in de rubriek 'zorgenkinderen'. Ik heb weliswaar een kind met autisme en adhd, maar die is inmiddels 16 en gestopt met school, dus daar heb je niet zoveel aan.

succes,
Jons

klaar

klaar

05-09-2015 om 00:22

ik denk dat je

niet kunt achterover leunen, geen moment. Behalve misschien als je een jaartje nét die goede leerkracht te pakken hebt, die het in de vingers heeft. Bij de andere leerkrachten zul je mee moeten kijken, constant. Uit moeten leggen, moeten tolken als het ware. Van je kind naar leerkracht en andersom. En misschien naar de groep, iig van groep naar kind maar misschien is info naar de klas ook fijn of wenselijk. Dat kan denk ik veel schelen.
Kijk vooral naar waar je zoon concreet tegenaan loopt en zoek daar oplossingen voor, kijk en denk in mogelijkheden en laat je niet ontmoedigen of wegsturen. In die zin kan het handig zijn flink te investeren in de relatie met school.

zoon van 7,5

Mijn zoon zit in diagnose traject. Verbaal erg intelligent sociaal emotioneel zwak. Oogt naar Asperger. Reguleert onderwijs is inmiddels school 2. Gewone scholen vinden zijn handvatten toch vaak teveel werk. Ze hebben er geen zin in. Ik heb uiteindelijk zelf een pictogrammen schema gemaakt, om voor op school. Ze observeren vragen extra ondersteuning aan maar er gebeur niets. Hij verdrinkt wordt gezien als de stoorzender. Hij snapt gewoon niet wat hij moet doen. School al geattendeerd op de geef me de vijf methode. Deze is hun niet bekend. Meester mag hem niet, dat voelt hij enorm. Het valt en staat op de klik met de leerkracht. Op zijn vorige school had hij nachtmerries broekpoepen en sloeg zichzelf steeds. Nu is hij wel rustiger thuis maar school blijft moeizaam. Het lijkt alsof ze alleen dat vervelende kind zien en niet dat jochie met autisme die wel wilt maar niet weet hoe.
Als hij kortsluiting maakt is hij brutaal, gaat vreselijk schelden of schopt de meester/juf. Dit snappen ze niet. Vorig jaar zat hij onder de blauwe plekken doordat hij steeds wilt uit de klas werd gezet. Ze snappen niet dat dit bijna traumatisch voor hem is.
Ga Op cursus ofzo! ! Zijn juf vorig jaar heeft laten zien dat het wel kan. Zij hadden een klik. Ze was lief en geduldig en legde hem van alles uit. Helaas ging ze weer weg. Dat snapte hij niet, daarna ging het bergafwaarts.
Ik noem het. .. De basisschool overleven. .... Zo voelt het voor hem. ... Maar ook zeker ook voor ons.

@nnemoon

@nnemoon

18-09-2015 om 13:15

Twee redenen

Kelly, jij noemt een disharmoisch intelligentieprofiel in combinatie met klassiek autisme. Van het laatste heb ik geen kennis. Mijn zoon heeft wel een disharmonisch intelligentieprofiel,
verbaal 104 en performaal 74. Het is een lieve, hardwerkende jongen maar vaak begrijpt hij absoluut niet wat er van hem gevraagd wordt op school. Bij zoon op school wordt er gelukkig veel aan RT gedaan, hij krijgt RT voor spelling en rekenen.

Sillina, ik ben van mening dat er veel afhangt van de juf/meester die voor zijn groep staat. Vorig jaar had mijn zoon het getroffen met een geweldige juf. In haar vrije tijd begeleidde zij mensen met een verstandelijke beperking. Zij was zo rustig en geduldig voor hem en legde het gewoon nog een paar keer aan hem uit.

Ook een zoon (13) voor het eerst in regulier onderwijs

wellicht niet hetzelfde, maar mijn zoontje van 13 heeft na 9 jaar SO zelf aangegeven klaar te zijn voor regulier onderwijs om daar zijn middelbare schooltijd door te brengen. Zijn performale iq 112 en verbaal 75. Nu een maandje op het regulaier onderwijs, gaat naar zijn mening goed. Ik merk echter ook wat er niet goed gaat. "klasgenoten vinden dat ik te stil ben" daar zit t hem juist; door zijn zwakke woordenschat, kan hij geen gelijkwaardige gesprekken voeren met de tieners van zijn leeftijd.
Een reguliere school kan hem op deze punt niet begeleiden, helaas.

Qua intelligentie zit het goed met hem. Hij haalt al 7+ op de eerste SOtjes, maar kan hij het ook emotineel redden? ik hoop van wel...

Jamie

Jamie

25-09-2015 om 13:12

Mehr

Welk niveau doet hij nu?

Jamie

zit op de brugklas mavo/havo. Advies vmbo-t dit ook wegens zijn begrijpend lezen waarop hij erg laag scoorde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.