Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Luizenmoeder ziet lege neten voor Luizen aan


Assy kam

heb ik bij de apotheek gehaald.
Vind het een onding trouwens, mijn haar blijft er in ieder geval in vast zitten, heeft me al heel wat plukken gekost. Gelukkig in al die jaren maar een keer luizen bij dochterlief gevonden, en niks bij mezelf.

Bij ons op school ook redelijk fanatieke luizenpluizers, maar dat kan ik me best voorstellen. Zowel zoon als dochter hebben een meisje in de klas (zijn zusjes) die al jaren achter elkaar, bij elke controle luizen hebben. Ouders zijn uit elkaar, maar weigeren beiden om er iets aan te doen. Kan je vertellen dat het mij ook enorm zou frustreren als mijn kind steeds luizen zou krijgen door een van deze meiskes...

viola

viola

07-10-2015 om 20:41

jeetje Fenix

Hoe weet jij dat nou?

Half a twin

Half a twin

08-10-2015 om 08:34

Dat gaat rondzingen bij het hek

Voordat ik luizenouder werd hoorde ik bij het kleuterhek het verhaal gaan dat X en haar broertje altijd luizen hadden, dat de ouders er niets aan deden om het op te lossen. X een paar keer hier laten spelen , nooit luizen gevonden bij mijn kind gelukkig dus ik dacht dat het een roddel was om X haar ouders in kwaad daglicht te zetten.

Bij een hele grote luizenuitbraak werd ik zelf luizenmoeder en de roddel bleek waarheid, X had echt elke controle levende luizen in haar haar. Uiteindelijk ging het gezin verhuizen en gingen de kinderen naar een andere school. Of ze nog steeds luizen hebben weet ik dus niet.

Viola,

Bedoel je hoe ik weet dat ze altijd luizen hebben, of hoe ik weet dat de ouders er niets aan willen doen?

Wat het eerste betreft:
Ik ben zijdelings betrokken bij het luizenpluizen. Pluis zelf niet, maar regel wel het een en ander er om heen. Ik ben dus ook op de hoogte van wie er in welke klas luizen hebben.

Daarnaast zijn er klasgenootjes, die, omdat ze met de meisjes spelen, ook steeds luizen kregen, en waarvan sommige ouders het haar van hun dochter maar hebben afgeknipt om te voorkomen dat ze steeds door hun klasgenootje worden besmet, of, wanneer dat gebeurde, niet zo'n lange bos hoeven te kamnmen. Dit komt dan wel eens ter sprake op het plein (i.h.k.v. 'Goh, haar van dochter afgeknipt? Ja moest wel, ze had steeds luizen omdat ze met ...... speelt, en ik was er wel een beetje klaar mee')
Kinderen vertellen zelf ook dat ze luizen hebben.

Mocht je je afvragen hoe ik weet dat dat de ouders er niets aan willen doen, dat blijkt uit het feit dat ze door school zijn aangesproken dat hun kinderen telkens luizen hebben (dus niet de standaard mededeling; Uw kind heet luizen, graag kammen en/of behandelen) en de ouders als antwoord geven dat zij er niets van merken en het dus een probleem van school is (?!?)
De kinderen lopen regelmatig dagenlang met dezelfde (steeds verder uitzakkende) invlechten in het haar, en worden waarschijnlijk dus niet gekamd.

viola

viola

08-10-2015 om 09:59

natuurlijk zingt dat rond

bij hekjes, daarom houd ik niet van hekjes.
Mijn vraag aan Fenix was hoe ze kan weten dat ouders weigeren er iets aan te doen.
Er zijn wel meer gezinnen met steeds terugkerende luizenplagen. Mijn theorie is dat theorieën tot dusverre tekort schieten; ik denk dat er nog factoren zijn die meespelen of je snel luizen krijgt die we niet weten. (natuurlijk zijn er ouders die ech niets willen doen. Maar krijg jeuk van al die praatjes)

viola

viola

08-10-2015 om 10:03

Fenix

Had jouw bericht nog niet gelezen.
Maar hoe weet je dat ouders dat zeggen aan school? Of gaat dat dan via jou?
En juist die gesprekjes die je beschrijft op schoolplein, die bedoel ik. Erger dan luizen!

Jamie

Jamie

08-10-2015 om 10:03

Fenix

Wat ik dan weer niet begrijp is dat school dit dan zelf niet oppakt: kinderen uit betreffende gezin dus elke dag kammen en school is er na 2 wk van af.

Viola, Jamie

Viola: Ja, gaat via mij.
En dat schoolpleingeroddel, daar probeer ik me aan te onttrekken, maar je wilt niet weten wat je al hoort als je alleen maar naar je kind zwaait voor het raam, onvoorstelbaar.
Of ouders die gewoon vragen: 'Wie uit groep... heeft er luizen?'
(Niet dat ze antwoord krijgen, van mij i.i.g. niet)

Jamie: Dat voorstel heb ik ook al eens gedaan, omdat elke vergadering ook steeds weer hierover ging. School en luizenpluizers willen er niet aan, want: 'eigen verantwoordelijkheid van de ouders'.

Dan zeg ik dat je dan niet meer moeten klagen dat het steeds dezelfde kinderen zijn.

Lastige factor in dit verhaal is dat er ook een kind al op de middelbare zit, die wordt dan niet meegenomen met pluizen.

Krullevaar

Krullevaar

08-10-2015 om 13:37

terugkerende luizenplagen

viola - ik zou dat ook wel opvallend vinden hoor, als telkens dezelfde kinderen in de groep het hebben. Jij niet?

Ik zou het ook niet prettig vinden dat mijn kinderen daarbij in de klas zitten en ermee geconfronteerd worden. Een keer kan iedereen overkomen, twee keer ook, maar telkens weer?? Ik heb het gelukkig nooit meegemaakt.

Luizenmoeder

Luizenmoeder

09-10-2015 om 08:24

"Vatbaar"

zoals in het muggenseizoen de één totaal lekgeprikt wordt en een ander niet, zie je bij hoofdluis ook dat vaak dezelfden de pineut zijn...... Ik moet ook eerlijk zeggen dat we daar bij controles extra nauwkeurig keken. en ja, ik heb ook meegemaakt dat een ouder moedeloos werd, omdat kind telkens weer luizen kreeg terwijl zij zich het rambam kamde. wij konden zien dat het beste vriendinnetje telkens niet lang/goed genoeg behandeld werd, terwijl deze ouder vanuit professie zelfs beter zou moeten weten. Heel frustrerend, maar daar kan je als luizengroep niet meer mee dan er op hameren om lang genoeg te blijven kammen en ook de neten te verwijderen!

viola

viola

09-10-2015 om 09:31

nee

Ik heb zeker vaker dezelfde kinderen gezien met luizen. Ik heb daar nooit twijfels over gehad. Nogmaals: ik ga er vanuit dat we nog niet alle factoren weten. Wat we iig weten is dat bepaalde olieen (beperkte ) bescherming bieden en gel. En vies haar.
(Wij hebben bijv best wel eens een paar neten gehad thuis. Een luis heb ik maar één keer gezien. Ik heb niet zo heel fanatiek verzorgd moet ik zeggen, want mijn kinderen zitten héél moeilijk stil. Ik gooide er shampoo op en het was klaar! Verder deed ik niet zoveel...Ik zou wel meer hebben gedaan mochten er wel meer zijn gekomen. Maar wil maar zeggen dat het 'niet eerlijk' is; ik doe er nauwelijks iets aan en heb nauwelijks last. Anderen werken zich kapot en zitten met tig luizen...
Maar misschien werkte het 'vies haar' hier als factor, zou kunnen. Heb vanwege gevoelige huid erg weinig haren gewassen van de kinderen. (Niet bang zijn; sinds pubertijd worden ze wél veel gewassen)

Katniss

Katniss

09-10-2015 om 09:53

Ook

Mijn oudste heeft een keer flink onder gezeten, na behandeling met Prioderm zaten we met honderden dode luizen. Die keer alle bedden verschoond, huis gestofzuigd, alle jassen in de was, auto gesprayd, mijn kantoor op mijn werk gesprayd (tikje overdreven). De week daarna een paar keer gekamd en nooit meer een luis gezien.
Bij haar vriendinnetje (met zeer krullend haar) zijn de ouders maanden aan het kammen en gif smeren geweest en toch vonden ze steeds levende luizen.

viola

viola

09-10-2015 om 10:15

Katniss

De eerste x dat er neten waren heb ik heel veel gedaan. Echt iedere dag alles verschoond en gezogen en en en.
De tweede x heb ik niks meer gedaan. Alleen de shampoo en af en toe kijken. Was ook genoeg.

Eruit

Ik controleerde het haar een paar keer per week. Als ik een neet, leeg of niet, tegen kwam, trok ik de haar eruit. Geen gezeur over wel of niet levend, hoe ver van de hoofdhuid en het wel of niet ontwikkelen tot een luis zodat die weer eitjes kan achter laten. Hup, weg ermee.

Door vaak te controlleren, was ik er vroeg bij. Als ik een luis tegen kwam, had het amper de tijd gekregen om eitjes achter te laten of ik kon ca. 20 haren eruit trekken. Nu verlies een kind bij het kammen van de haren ook haren dus 20 haren bewust eruit halen in belang van het stoppen van een luizenkolonie, vind ik niet zo'n drama.
Kind gelukkig ook niet.

Ik ben ook luizenmoeder geweest. Ik merkte dat het ook een beetje ging om de indruk die een team van een ouder heeft. Was de ouder een betrokken persoon, die het zelf meldde en daarmee ook liet zien dat zij/hij zelf ook de moeite nam frequent te controlleren, dan was het team ook wat meegaander. Kwam een ouder over als iemand die zelf nooit keek en de controle overliet aan het team, dan was het protocol de leidraad.

Ik zeg niet dat TS tot die groep lakse ouders behoort. Haar inspanning bij andere schoolse zaken laat zien dat ze betrokken is bij school en dus bij haar kinderen. Maar voor een luizenteam houdt het niet op bij die ene controle na de vakanties. Ze moeten terug komen voor de kinderen die de controles gemist hebben, vb wegens ziekte. Daarbij moeten ze ook terug komen voor de hercontroles na gebruik van lotions ed.
Ze worden ook geconfronteerd met discussies over het nut van lotions of het stofzuigen van de stoffen bekleding omdat op een website stond dat dat geen zijn had etc. Juist die houding van het minimale willen doen terwijl men voorbij gaat aan de tijd die een luizenteam in hun kind steekt, kan een team en de school doen besluiten strikt op te treden.

Tip; trek de haar eruit dan krijg je geen gezeur over een wit hulsje. Was het haar van een kleuter zodat het zandkorrel vrij is op de dag van controle. Bovenbouw-ll hebben eerder last van berg door niet goed uitspoelen van shampoo of gel. Vertel je kind dat. Heeft je kind wel berg, doe dan een poging om op de vooravond van de vaste controle dagen, de berg los te weken zodat voor een luizenouder zichbaar is dat eraaan gewerkt wordt.
Zo is de geur van tea tree olie ook een signaal voor het luizenteam dat de ouder ermee bezig is.
Puur de perceptie dat je de kopzorgen niet aan een ander overlaat.

Ouders die hun kind op de controledagen naar school laat gaan met kilo's gel in het haar, geven ook het signaal af dat ze geen respect hebben voor het werk van een luizenteam. Dat geldt ook voor ouders die over de schouder willen meekijken en melden dat ze het werk niet goed doen omdat een goede controle wel 10 minuten duurt. Met een klas van 30 ll ziet een leerkracht een team aankomen. Er moet ook nog les gegeven worden. Vandaar de vaste checkpunten op de warme plekken. Dan mogen de ouders het thuis beter doen.

TS, je hoeft niet plukken te knippen, behandel het haar met een lotion tegen de luizen volgens de instructie en verwijder gewoon de haren met een neet, dat voorkomt een hoop gezeur en kan je dochter in de speelhoek haar gang gaan. Vergeet niet dat de belichting op school niet van die orde is dat je snel kan beoordelen of het een lege huls is. Om te voorkomen dat in de klas een plaag uitbreekt kiest men voor een beleid waarin de ouders worden gewezen op het beter in de gaten houden van de haren.

Katniss,

Honderden dode luizen en niet gemerkt hebben dat ze jeuk had?
Brr, krijg er meteen jeuk van-.

Maar het volledig schoonmaken van je huis kan ik goed begrijpen, het is meer het gevoel dat je een verspreiding van luizen naar de andere huisgenoten probeert te voorkomen of dat je opnieuw kan beginnen.

Katniss

Katniss

09-10-2015 om 11:26

Flanagan

Ja, stom hè?! We waren op vakantie geweest en op de camping had ze een nacht met 10 andere kinderen in een tent geslapen. Paar weken thuis en toen viel me wel op dat ze veel krabde. Ik heb zelfs wel eens gezegd dat ze moest ophouden met krabben toen ze naast me in bed lag. Gewoon niet beseft dat het wel eens luizen konden zijn. Het zal je niet verbazen dat ik zelf ook onder zat. Mijn destijds 1-jarige gelukkig niet.

Dood of levend

Even het draadje helemaal lezend, merk ik dat TS vooral valt over de criteria van 2 cm. 2cm, dus dood.
Tijdens het verwijderen van haren met een vastgeplakt dingetje, ben ik meerdere haren tegen gekomen waarbij het dingetje dat zich op ca 4 cm van de haarzak bevond, was onder de vergrootglas niets anders was dan een bruine neet, een levende dus.
Laat die 2 cm regel los. Misschien zitten de meeste dicht bij de hoofdhuid, een bruine neet op 4 cm kan ook een luis worden.

Moeder

Moeder

12-10-2015 om 22:24

Berg

Gelukkig hebben mijn 4 zonen nooit last gehad van luizen ondanks verschillende uitbraken op school. Weet van andere kinderen dat die steeds weer besmet werden en ik denk echt dat er mensen zijn die zelden of nooit luizen krijgen door iets in hun lijf.
Over berg. Vaak is berg een schimmelinfectie van de hoofdhuid. Ga dus bij hardnekkige berg even langs bij de huisarts, die kan iets geschikts voorschrijven.

Calenzia

Calenzia

03-11-2015 om 10:16 Topicstarter

Kleine update

Voor de herfstvakantie had de directrice al laten weten dat ze de maandag na de herfstvakantie (gisteren) overleg zouden hebben met de luizenmoeders. En er is in de middag weer een luizencontrole geweest

Mijn zoon heb ik gisterenochtend van school gehaald, omdat hij had overgegeven. Die hebben ze in de middag niet gecontroleerd, dochter wel. Na schooltijd had juf gebeld, maar ik was iets te laat met opnemen. Teruggebeld en de directrice aan de telefoon gehad. Het protocol is aangepast. Ze kijken nu alleen naar neten die op een kortere afstand dan 2 cm van de hoofdhuid afzitten. Alles wat meer dan 2 cm is, wordt niet meer naar gekeken. Daar heb ik in ieder geval iets mee gewonnen.

Helaas kreeg ik de mededeling dat bij mijn dochter toch weer neten gevonden waren en dat deze binnen die 2 cm zat. Thuis heb ik haar goed gekamd. Geen luizen aangetroffen ook geen neten. Wel heeft ze beginnende berg en veel schilfers op haar hoofdhuis. De kans is heel groot dat er dus een schilfer voor een neet is aangezien.

Ik laat het in ieder geval hierbij. Het is niet altijd makkelijk te zien of het een schilfer is of een neet en ik heb er genoeg energie ingestoken. Gelukkig is er naar me geluisterd en hebben ze het protocol aangepast. Dat scheelt weer iets als de neten op ruime afstand van de hoofdhuid zitten en echt alleen maar oud zijn.

Quiry

Quiry

03-11-2015 om 10:59

Tuurlijk wel!!!!!

Natuurlijk kun je duidelijk verschil zien tussen neten en roos schilvers berg etc. De neten zitten vast. Ook zijn neten niet rond. Misschien dat de luizenmoeders toe zijn aan een leesbril..... Ik zie wel vaker bij kinderen die luizen hebben dat ze ook roos hebben. De hoofdhuid heeft soms ook korstjes van het krabben. Nadat ze behandeld zijn is gaat de roos ook vaak weg en glanst het haar ineens meer. Volgens mij hebben luizen best wel invloed op de gezondheid van je hoofdhuid.

Calenzia

Calenzia

03-11-2015 om 11:17 Topicstarter

schilfers

Ik wou die strijd in ieder geval niet meer aangaan. Je loopt toch tegen een muur te roepen bij de luizenmoeders van de school van mijn kinderen.

Mijn zoon heeft als baby ernstige eczeem gehad en veel berg. Elk jaar als het kouder wordt, krijgt hij weer last van berg en lichte eczeem. Mijn dochter heeft geen eczeem, maar wel een gevoelige huid en ook bij haar dus berg en schilfers bij de hoofdhuid als het kouder wordt en de verwarming aan gaat.

Het kan best dat in het geval van luizen, je ook meer schilfers krijgt. Maar bij mijn kinderen heeft het dus een andere reden.

Maar goed ik hou het wel in de gaten, omdat ik zelf wel zeker wil zijn dat het ook echt geen luizen zijn

Charis

Charis

03-11-2015 om 11:19

Hele huis zuigen, bedden verschonen en knuffels in de vriezer

Dat is al een paar jaar achterhaald, in 2011 is er een aanpassing van de richtlijn van het rivm geweest:

http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2011/Hoofdluisrichtlijn_aangepast

Quiry

Quiry

03-11-2015 om 11:34

Calenzia

Irritant is dat. Bij mijn dochter die elke dag in de zandbak speelde en vaak onder de zand zat zagen de luizenmoeders de zand voor neten aan. Toen besloot ik zelf luizenmowder te worden. Ik kan me nog goed herinneren dat ik die ochtend me aansloot bij het groepje. Ik hoorde toen een moeder zeggen: vies hè die luizen, echt zo eeeuw.. Oja bij wie hadden we ook al weer die rare neten gezien en zoveel. Alleen waren er geen luizen. Toen zei ik: heb je het over dochter uit groep 3. Hahaha ze schrok zich rot en zei snel: onee dat was zand... Grrrrr wat een geklets. Ik was pissig. Als ze luizen had dan had ik er heus wel iets aangedaan. Er was ook geroddel over een luizenfamilie met 4 kinderen op school. Door de manier van benaderen van deze familie is er flinke ruzie tussen de luizenmoeders en deze familie geweest. Voornamelijk door het geroddel van de luizenmoeders.... En het eeeuw geroep op het schoolplein gewoon waar de kunderen bij zijn.

viola

viola

03-11-2015 om 15:09

Quiry

Ik begrijp niet dat je dat gepikt hebt. Daar had ik dus wel werk van gemaakt; luizenouders moeten er altijd discreet mee omgaan, dit kan echt niet.
Calenzia, je wordt vern*#kt. Maar kan me voorstellen dat je het laat zitten.

Jamie

Jamie

03-11-2015 om 15:35

maar

Mag je dochter nu wel weer overal spelen in de klas?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.