Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even zo

Even zo

23-09-2015 om 22:30

Mag ik dit raar vinden? [actie mentor dochter van 15]

Ik heb vandaag een gesprek gehad met de mentor van mijn 15-jarige dochter en ik heb er nog steeds een nare smaak van in mijn mond.
Aan het begin van het schooljaar is tijdens het mentoruur gesproken over de klas als groep. Er zijn vragen gesteld als: voel je je veilig in deze klas? Wie wordt er gepest? Aan sommige kinderen is letterlijk gevraagd: wie vind je niet aardig in deze klas? Aan wie heb je een hekel? Met wie zou je nooit vrienden willen zijn? Ken je iemand die gepest wordt, wie dan? Gelukkig zijn ook de vragen gesteld: wie zijn je vrienden? Met wie zou je bevriend willen zijn? Wie vind je aardig?
Een van de kinderen uit de klas heeft op de vraag: aan wie heb je een hekel, een antwoord gegeven. Dat kind werd naar voren gehaald en voor de klas bevraagd: en, wat vind je daar van? In mijn optiek, doe je dit niet.
Vorige week ouderavond gehad en het daar aan de orde gesteld. Sommige ouders waren het met mij eens en sommigen ook niet. Op een gegeven moment zegt de mentor, in een klas vol ouders: wie zijn de ouders van die-en-die? Jullie kind heeft tijdens het kringgesprek verteld over.... en dat was een heel persoonlijk verhaal. Eigenlijk wil ik zo'n verhaal helemaal niet horen! Dat is toch privé?
Dat doe je toch niet? Ten eerste uit de school klappen over een kind, maar ook die vragen stellen in een klas. Wat wil de mentor daarmee bereiken? Als mijn kind gepest wordt, de mentor vraagt in de klas, wie wordt er gepest, dan geeft zo'n kind toch geen antwoord? Door te vragen aan wie je een hekel hebt, creëer je geen veilige sfeer in de klas, denk ik. Maar nee, zo moet ik het niet zien. De buitenwereld is hard mevrouw, laat ze daar maar aan wennen. Voor mijn gevoel heeft dit niks met de hardheid van de buitenwereld te maken, maar begeeft de mentor zich op bijzonder glad ijs en daar heb ik vandaag met hem over gesproken maar ik ben overbluft, overdonderd, er is niet naar me geluisterd en ik voel me zo raar. Wat moet ik hiermee?

dc

dc

23-09-2015 om 22:35

de buitenwereld is hard?

Volgens mij is niets zo hard als de middelbare school. Ik zou een klacht indienen over deze werkwijze. Je zet een kind niet voor paal zo midden in de klas. Dat is onprofessioneel.

Ik ben het helemaal met je eens en ik zou er zeker wat mee doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-09-2015 om 22:47

De enquete op zich vind ik zo gek nog niet. Maar dan ieder voor zich en op papier en met een goed persoonlijk gesprek achteraf.
Waar ik vooral moeite mee heb is met de insteek dat ze maar beter kunnen wennen aan de harde buiten wereld. Dat creëert een onveilig gevoel in de groep. En als iets pesten in de hand werkt is het dat wel.

Els

Els

24-09-2015 om 07:33

Hobbiest

Het lijkt erop dat deze leerkracht als hobby psychologie heeft en dat hij zich laat leiden door programma's als 'over de streep' en zelfhulpboeken. Vindt kennelijk dat hij, als mentor, overal verstand van heeft? Ik zou een gesprek aangaan met de jaarlaagcoördinator en vragen wat er bedacht is aan sociale programma's in deze jaarlaag en hoe dat wordt vormgegeven. Voorbeeld: op school van mijn kinderen is er elk jaar een programma dat de mentor doet met de klas. Onderwerpen variëren, het 'je goed en veilig voelen in de groep' zit er altijd in en in de brugklas veel 'leren leren' en later onderwerpen als sexuele variaties (of zoiets), alcohol, drugs, pesten, etcetera.

sociogram

Een deel van wat ik hier lees lijkt op het maken van een sociogram. Google maar even. Alleen een sociogram moet je anoniem maken. Het is feitelijk niet voor de klas maar voor de leerkracht om te zien wie er goed ligt in een klas en wie er (nog) niet goed ligt. Daar kan dan actie op ondernomen worden. Voorbeeldvraag is (Lagere school) noem twee kinderen op naast wie je heel graag wil zitten. Noem teee/een kind op naast wie het ok zal zijn om te zitten. Noem een kind op naast wie je absoluut niet wil zitten. Nu is het zo dat als kind 1 pietje op noemt naast wie die absoluut NIET wil zitten maar kind 2 noemt pietje juist op als het kind naast wie die juist heeeeeeel graag wil zitten dan is er geen probleem. Pietje is geliefd bij sommigen en bij anderen niet. Als Pietje nou het kind is in de hele klas (of een groot deel van de klas) als het kind waar niemand naast wil zetten dan is er dus een probleem. daar kun je dan op gaan handelen. Bij een sociogram is het echter de bedoeling dat het nooit direct teruggekoppeld wordt naar de klas. Dat doe je dus subtiel. Je let eens op waarom Pietje niet goed ligt en probeert daar iets aan te doen. Wat die man deed is dus opzn minst apart. Maar wellicht is het iets anders en zou ik ff navragen wat daar de bedoeling van is. Kan ook een goede methode zijn maar moet wel ff uitgelegd worden.

Emma

Emma

24-09-2015 om 14:54

klacht

Hier moet je echt iets tegen doen hoor, dit is niet oké. Het ergste van dit soort dingen is dat kinderen achteraf zeggen dat niemand iets deed. Ga er vóór liggen met je volle gewicht!
Je kunt om te beginnen een gesprek aanvragen bij de vertrouwenspersoon van de school.

Stenna

Stenna

24-09-2015 om 21:30

kul

rare gang van zaken. Ik zou er ook zeker nog werk van maken. Een patroon (of sociogram) maken van onderlinge relaties in een klas is op zich ok, als je er verstand van hebt dan, maar dat hoort ge-anonimiseerd te zijn. Niet voor de klas besproken te wordnemet naam en toenaam. En zeker niet een kind eruitpikken. Wat ik ook erg raar vind is om een verhaal van een kind bij ouders te verifieren waar anderen bij zijn?!
Dat de wereld hard is en je daar als schoolkind al aan moet wennen hoor je wel eens vaker en is de grootste kul die er is. De hardheid van de wereld kun je nog lang genoeg leren, als je minder kwetsbaar bent dan als kind, en dat gaat juist beter vanuit een veilige basis waar je in opgroeit. Ik vind trouwens de wereld (de directe onmiddelijk om me heen dan) helemaal niet zo hard als de middelbare school destijds.

Ik vind het (als mentor) heel vreemd

Ik ben al jaren mentor van een 3Havo klas, en vind het vreemd wat je hier neerzet. Ik zou de mentor erop aanspreken en als het niets oplevert de teamleader (bijna elke school werkt tegenwoordig met teams) vragen om een gesprek. Als regel bespreek je nooit andere kinderen uit de klas samen met meerdere ouders, tenzij er een bepaald probleem is met die groep (pesten, spieken etc). En dan nog. Met beleid en zonder de ouders van de kinderen die er niet betrokken bij zijn. Dus nee ik vind het niet kunnen.
Sinilind

actie voor de ouders van die leerlingen

Ik begrijp dat niet jouw dochter ter sprake kwam maar andere namen aan bod kwamen. Je hebt het al met de mentor besproken en je kreeg geen gehoor. Ergens vind ik het nu de taak van de ouders van de kinderen die het betrof, om contact op te nemen met de groepsleider of conrector om te horen of de school achter deze actie staat.

Het gaat om een actie die de sfeer in de klas kan doen omslaan tot onrust. Daarnaast zullen de ll de mentor ook niet meer vertrouwen; wat hij een ander aandeed kan jou ook gebeuren. Maar een groepsleider zal het probleem serieuzer nemen als de ouders zelf hierover komen dan een 'buitenstaander'. Want als een 'buitenstaander' er over begint en de ouders van de betrokken ll niet die moeite nemen, zal het ook wel meevallen...

femkemaria

femkemaria

06-10-2015 om 13:59

heel raar

Lijkt me wel duidelijk dat dit heel raar is. Zo kun je je nooit veilig voelen. Zou er idd wel wat mee doen.

Ja, je mag dit raar vinden

Ik ben zelf altijd gepest op school. Dus als de leraar had gevraagd "Wie wordt er gepest?" dan zou ik geen antwoord geven. Dat geeft ze alleen maar meer reden om te pesten.

Mijn vroegere leraar maatschappijleer heeft ons laten opschrijven of we wel eens iemand gepest hadden en hoe we ons daar bij voelden. En hoe ze zich zelf zouden voelen als ze gepest werden. Het werd een heftige discussie in de klas waarbij een aantal pesters naar voren kwamen en zeiden er spijt van te hebben. Dit werkt beter dan iemand bij naam te moeten melden om te zeggen wie het was.

huh

Echt niet normaal dit, belachelijk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.