Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Met tegenzin naar school

Hallo allemaal,

Graag zou ik wat tips krijgen wat jullie zouden doen in mijn geval.
Mijn zoon van 8 (groep 4) gaat met veel tegenzin naar school. Hij heeft een ontzettende hekel aan werken zegt hij en dat gaat ook niet goed, hij werkt ontzettend langzaam ookal wordt zijn werk gehalveerd en droomt vaak weg. Even in het kort zijn voorgeschiedenis: 2x groep 2 gedaan vanwege werkhoudingsproblemen, toen onderzocht ADD maar heel slim. Hij is heel visueel ingesteld (beelddenker?). Zijn scores zijn ver boven gemiddeld behalve rekenen dat is gemiddeld (kwam door tempo, niet alles gemaakt, maar de sommen die hij gemaakt had allemaal goed). De automatisering van rekenen gaat langzaam maar met taal gaat het juist heel snel. Zijn resultaten zijn dus erg goed en daar gaat het niet om. School wil hem wat pluswerk geven voor begrijpend lezen en wereldoriëntatie maar dat wil hij eigenlijk niet want dat is extra werk Hij heeft kennishonger en is breed geïnteresseerd maar wil alles passief tot zich nemen, lezen is ook goed want dat kost hem geen moeite. Hij heeft een hekel aan schrijven en is dol op meerkeuzevragen.
Mijn vragen concreet:
- hebben jullie ervaring met het anders leren vanwege het beelddenken en de (on)mogelijkheden binnen een klas met 30 kinderen in regulier basisonderwijs?
- hebben jullie ervaring met extra uitdaging die hij wel leuk zou vinden?
Alvast bedankt voor jullie moeite.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

03-04-2012 om 22:37

Ik..

Ik geloof niet in beelddenken. Ik geloof best dat het ene kind een andere voorkeur heeft qua leerstrategie dan het andere kind, maar beelddenken is in mijn perceptie geen 'probleem'. Rond beelddenken is wel een groot commercieel circus ontstaan: in 2 avonden ben je beelddenkspecialist. Orthopedagogen geloven ook niet direct in beeddenken, de wetenschappelijke basis ontbreekt.

Jammer, dat hij in groep 2 is blijven zitten. Qua capaciteiten had hij het gemakkelijk aangekund en werkhouding en ADD verbeteren niet door te blijven zitten.

Blijkbaar is hij zwak in automatiseren qua rekenen. Dat kan. Is geen probleem, waarschijnlijk is zijn rekeninzicht prima. En vergis je niet: hij heeft waarschijnlijk ook gewoone extra uitdaging nodig voor rekenen.

Jammer, dat je zoon geen pluswerk wil, hij moet. Dat klinkt een beetje raar, maar wil je een goede werkhouding ontwikkelen dan moet je kinderen wel aan het werk zetten. Werk op niveau, dat af moet en ook goed uitgevoerd moet worden. Pluswerk is gewoon werk; de leerkracht moet daar net zo mee omgaan as met regulier werk. Het is wel van belang om sommige zaken te compacten; minder makkelijke sommen zodat er ook meer tijd vrij komt voor plusssommen.

Pluswerk hoeft niet 'leuk' te zijn. Groot misverstand. Sommige dingen op school zijn niet leuk. Tafels stampen is oervervelend, so be it. Je hebt een groot probleem als je slimme kinderen alleen maar 'leuk' werk laat doen. Je wilt juist dat ze ook leren 'niet-leuke-maar-moet-wel' af te ronden.

Hier ook wel eens kont-tegen-de-kribbe-gedrag; dat is vaak het punt waar we hem nu net willen hebben.

Succes!

Chippie

Chippie

03-04-2012 om 22:38

En ik zou...

En ik zou de mogelijkheid van een 'versnelling' (is eigenlijk geen versnelling maar terugdraaien van vertraging) overwegen...

Maak het zittenblijven ongedaan

Je zoon leert makkelijk maar is een jaar blijven zitten vanwege werkhouding. De werkhouding is niet verbeterd door het zittenblijven, cognitief gaat het hem allemaal heel makkelijk af en loopt hij voor. Ik zou inzetten op het toewerken naar een 'versnelling', wat dus eigenlijk het ongedaan maken van het zittenblijven is.

Ben het met Chippie eens dus, ook voor wat betreft beelddenken, waar ik ook niet zo in geloof. Mocht je daar desondanks wat meer over willen lezen dan is dit nog het zinnigste wat ik daarover heb kunnen vinden: http://www.beelddenken.info/documenten/omgekeerd_briljant.pdf

skik

Emmawee

Emmawee

03-04-2012 om 23:52

Beelddenken

Onze Stoffer (9) lijkt wel een beetje op jouw zoon. Daar hebben we best mee getobd in zijn kleutertijd, maar vanaf groep 3 gaat het steeds beter. Hij is zelfs best ijverig geworden. Beelddenken werd hier ook geroepen en het zal allemaal best. Net als Chippie zou ik dat niet willen benaderen als probleem.
Wij hebben Stoffer uitgelegd dat leren niet leuk is, omdat als je echt iets leert, je eerst merkt dat je het nog niet kunt. Je maakt fouten en dat is nooit leuk. We lieten hem meer bewust zien hoe goed het was als hij door inspanning resultaat behaalde. Ik ben hem minder gaan prijzen voor alles wat hij wist (want dat deed ik eigenlijk best vaak) en meer gaan prijzen voor alles wat hem moeite kostte. Dat klinkt doelgerichter dan dat ik het bedoel. Ik ben gewoon anders gaan kijken.
Als je zoon op school te weinig moeite ervaart, dan zal daarvoor gezorgd moeten worden, misschien door pluswerk, hoewel het ongedaan maken van het zitten blijven natuurlijk nog mooier zou zijn.
Nog een andere vraag, kan hij goed schrijven?
Groeten, Maw.

Thursday Next

Thursday Next

04-04-2012 om 09:13

eens met Chippie. En pluswerk moet geen extra werk zijn, maar ander werk. Dus niet: als je klaar bent dan mag (moet) je... maar: je doet minder herhalingen van de taaloefeningen en in plaats daarvan ga je pluswerk doen.
Let er ook op dat het duidelijk is wat hij precies moet doen aan pluswerk (welke dingen wanneer af) en dat de leerkracht het pluswerk nakijkt. Mijn ervaring is dat het vaak als iets vrijblijvends en extras gezien wordt, dat werkt zeker niet motiverend.

T&T

T&T

04-04-2012 om 10:28

Beelddenken (ot)

Beelddenken... heette dat vroeger niet "een fotografisch geheugen"? en werd dat toen niet als een bijzonder handige gaven gezien? Ik ben het al vaker tegengekomen, maar snap het niet helemaal.
Zelf heb ik een zoon met klassiek autisme, die ik ernstig verdenk van dat beroemde "beelddenken" schijnt ook wel vaak met autisme samen te vallen maar het moment dat mensen me dat als een "probleem" gaan verkondigen haak ik af. Wat is het probleem dan?
groetjes, Tess

Tess, beelddenken

Ik geloof niet dat wat vroeger (en nog steeds) fotografisch geheugen heette, nu als beelddenken gezien wordt. De enige overeenkomst is dat het beide omstreden begrippen zijn.

Er zijn mensen die zeggen dat ze beelddenker zijn omdat ze zich makkelijk iets kunnen inbeelden, een levendig voorstellingsvermogen dus. Maar wat als beelddenken beschouwd wordt in de link die in hierboven gaf is iets anders. Een deel van de mensen schijnt voornamelijk auditief-volgordelijk te denken, een deel visueel-ruimtelijk en een deel gecombineerd. Naar verluidt kunnen auditief-volgordelijkdenkenden beter rijtjes onthouden, zoals tafels, en onthouden zij verhalen chronologisch. Visueel-ruimtelijk denkenden zouden bijvoorbeeld een verhaal als een 'big picture' onthouden, dus niet zozeer chronologisch, ze springen via andere verbanden van het verhaal (bijvoorbeeld ruimtelijke verbanden) van het een naar het ander.

Maar in elk geval is er geen overtuigend wetenschappelijk bewijs dat iets als beelddenken bestaat en dat het ook nog eens een probleem zou zijn. Gezien de redelijk evenredige verdeling a-v-denkenden, v-r-denkenden en gecombineerd denkenden zijn de verschillende variaties zo veel voorkomend dat noch het een, noch het ander een uitzondering. Wel schijnt het huidige onderwijs meer auditief-volgordelijk van aard te zijn, en daarom makkelijker voor a-v-denkenden.

skik

Primavera

Primavera

04-04-2012 om 13:07

Beelddenken wetenschappelijk gezien

Wetenschappelijk gezien is beelddenken zeker geen onbekende en prima te testen met normale psychologische testen. het heet alleen dan geen beelddenken, maar dat een kind meer visueel is ingesteld. Dat is verder helemaal geen probleem of gave, gewoon een manier van denken, die betrekkelijk vaak voorkomt.
Soms is zo'n kind echter zwak in auditieve verwerking van nieuwe kennis. In dat geval kan het handig zijn om in gedachten te houden dat in het onderwijs juist vaak het audietieve kanaal wordt gebruikt om nieuwe dingen te leren. Denk aan leren lezen door te hak-ken-en-plak-ken of tafels opdreunen. Die manier van aanbieden heeft dan weinig resultaat en ipv het kind als 'moeilijk lerend' af te schrijven kan de oplossing zijn om dezelfde kennis op een visuele manier aan te bieden en te laten leren.
Die link hierboven is wel aardig. Ik weet alleen niet of er werkelijk een koppeling is tussen visueel en ruimtelijk en auditief en volgordelijk. Je hebt nou eenmaal kinderen die beter volgens het schoolse model stapje-voor-stapje down-top leren en anderen die pas iets ervan begrijpen als ze de stof top-down aangeboden krijgen.
Groeten Primavera

Barbara4

Barbara4

04-04-2012 om 20:53 Topicstarter

Chippie

Dank je voor je goede tips o.a. over het pluswerk. Ik had er al wat moeite mee het als een soort van beloning te zien want 1 voor hem is het geen beloning en 2 het moet niet afhankelijk zijn van iets anders. Heel belangrijk voor hem is dat de totale hoeveelheid niet meer wordt. Wat versnellen betreft ben ik wat sceptisch; het is ook niet echt zo dat hij echt voor is t.o.v. anderen, behalve algemene kennis/ontwikkeling dan. Het is alleen bij hem zo dat het geleerde bij hem voor 100% beklijft en hij heel perfectionistisch is.

Barbara4

Barbara4

04-04-2012 om 21:01 Topicstarter

Skik

dank je, zoals ik al schreef aan Chippie is het volgens mij niet echt zo dat hij voorloopt. Cito toets toch het geleerde of worden er ook dingen gevraagd die ze nog niet gehad hebben om de "voorlopers" eruit te vissen? Hij is perfectionistisch en wat hij geleerd heeft doet hij foutloos.

Barbara4

Barbara4

04-04-2012 om 21:04 Topicstarter

Maw

wat een goede tip over het moeite doen voor dingen! heb ik vanavond gelijk gebruikt Hij schrijft netjes want heel perfectionistisch maar langzaam! Ook hier gaat de automatisering stroef (net als aankleden, zwemmen, fietsen, enz enz)

Barbara4

Barbara4

04-04-2012 om 21:08 Topicstarter

Thursday

dank je, dit ga ik zeker meenemen met het pluswerk. het is denk ik ook heel belangrijk dat deze spelregels al bij het begin met mijn zoon afgesproken worden.

Tango

Tango

04-04-2012 om 21:47

Fysio?

Is het een idee om eens met hem langs een kinderfysiotherapeut te gaan? Je schrijft dat hij moeite heeft met zwemmen, fietsen, schrijven e.d. Misschien dat er niets aan de hand is, maar kan nooit kwaad natuurlijk.
Daarnaast zou je hem kunnen laten testen om iets meer te weten over zijn intelligentie.

Barbara4

Barbara4

04-04-2012 om 21:57 Topicstarter

Tango

dank voor de tip. toevallig loopt hij al bij een fysiotherapeut omdat hij ook hypermobiel is. Ookal is zijn motoriek niet super, we geloven toch dat probleem toch in het hoofd zit. automatismes gaan niet goed, alles moet hij met aandacht doen.
zijn iq is getest bij de diagnose ADD. Verbaal heel sterk perfomaal en verwerkingssnelheid gemiddeld. Dus weer een omstreden begrip: Vp kloof ook hier.

bibi63

bibi63

04-04-2012 om 22:02

Mindmappen

Wat prima werkt voor visueel ingestelde kinderen is mindmappen. Zoek het eens op. Het meest voor de hand liggende hiervoor zijn zaakvakken, maar ook taal kan.
Gr. Bibi

Emmawee

Emmawee

04-04-2012 om 22:46

Schrijftempo

De juf stuurde ons naar de Cesartherapeut. Ik was daar nogal op tegen (therapie voor een gezond kind, mopper mopper), maar het schrijftempo bleef zover achter dat we het toch maar geprobeerd hebben. Zohee, daar heeft onze Stoffer dus echt veel aan. Ik weet niet precies of Cesar en fysio elkaar veel ontlopen, maar misschien is het een idee om zijn schrijven eens met de fysiotherapeut te bespreken.
De Cesartherapeut legde het hier zo uit: het is de bedoeling dat je schrijftempo en je denktempo steeds meer op elkaar afgestemd raken. Als je handen te langzaam gaan, moet je je denken afremmen. Dat is vervelend en daardoor gaat het werken tegenstaan. Dat wordt soms verkeerd uitgelegd als 'lui' of 'onderpresteren', 'verkeerde werkhouding' etc. In werkelijkheid wordt het kind door een motorische achterstand gewoon belemmerd. Daar hoef je geen drama van te maken, maar door te oefenen kun je er beter in worden en zie je dat de ontwikkeling op andere terreinen ook weer in een versnelling komt.
Ik merkte al vrij snel dat Stoffer handiger werd en geconcentreerder kon werken. Misschien hebben jullie er ook wat aan?
Groeten, Maw.

T&T

T&T

05-04-2012 om 09:11

Aha... (weer ot)

Goh, ik had zelf een verkeerde interpretatie gemaakt van wat beelddenken zou zijn zo zie je maar weer. Bedankt voor de uitleg.
Mijn kinderen (beide met ass) zijn wel visueel ingesteld, daar hebben we intussen handig mee leren omgaan plaatjes helpen, schema's helpen, vaak ook letterlijk het voorwerp; dus niet alleen zeggen "doe je schoenen aan" maar de schoenen voor zijn neus zetten.
groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.