Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Papieren werkelijkheid voor geweigerde MBO-leerlingen

http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2049454-mbo-scholen-blijven-kwetsbare-jongeren-weigeren.html

Nu al mogen jongeren niet geweigerd worden maar dat worden ze wel. Scholen vinden dat ze afgerekend worden op mindere prestaties en dat het ze geld kost. Minister Bussemaker vind dat scholen nu al gecompenseerd worden en vaak ook nog miljoenen reserves hebben en bovendien een maatschappelijke plicht. Kastje muur dus.

Nu komt er een wet in de 2e kamer om scholen te verplichten jongeren aan te nemen. Maar als ze nu al niet geweigerd mogen worden is het nog maar de vraag of een wet het beter gaat regelen.

Passend Onderwijs is zo vooral een papieren exercitie waarbij steeds meer kwetsbare jongeren juist uitgestoten worden uit het onderwijs.

Naast de problemen die een jongere heeft die ook geen uitkering krijgt maar wel geweigerd wordt en dus ook geen studiebeurs.

Ja, dat gaat helpen

Een wettelijk toelatingsrecht geeft leerlingen op individueel niveau de mogelijkheid om toelating op te eisen - desnoods via de rechter - of, als de school volhoudt dat dat niet mogelijk is, recht op compensatie (geld).

Neem het geval van het bloemenmeisje: ze zit in het examenjaar mbo4, wordt ziek en wordt vervolgens alleen nog toegelaten in mbo2.(*)
Het resultaat is dat het meisje wel het volle pond subsidie oplevert voor de school (SK gehaald), terwijl het meisje zelf de rekening van het onderwijs gepresenteerd zal krijgen omdat ze de opleiding die ze is begonnen (mbo4) niet heeft afgemaakt. Duo zal geld willen zien.

De plichten die scholen hebben tav passend onderwijs zijn plichten tov de subsidiegever. Niet tov de leerling. Die plichten heeft de school in dit geval voldoende ingevuld. Bovendien zal een bestuurlijke straf niet worden opgelegd nav één geval dus kan de subsidiegever de sanctiemogelijkheden die er zijn niet gebruiken voor individuele leerlingen.
Last but not least: er bestaat geen politieke meerderheid voor wetgeving die scholen strakker aan de lijn van een toezichthouder stelt.

Met een beschreven toelatingsrecht kan dit meisje plaatsing op MBO4 niveau opeisen. Daarbij zal de rechter belangen afwegen. Niet toegelaten worden kost haar geld. Direct (Duo wil dan geld zien), maar ook indirect (haar carriere kansen).
Het zijn belangen die gewicht in de schaal leggen tov de klachten die scholen hebben (deze leerlingen zijn duurder, als ze niet afronden krijgen we geen subsidie). Dat gaat ook over geld namelijk.
De vraag is eigenlijk: wie zal dat betalen?

De minister geeft al aan dat de scholen al geld hebben gekregen. Daarmee is eens te meer helder dat het onrechtvaardig is als dit bloemenmeisje de rekening zou moeten betalen.
Ook al levert het niet direct toelating op, dan levert het wel een andere afweging op voor scholen. Als leerlingen weigeren geld kan kosten, dan doet dat wat in het hoofd van de boekhouders die in het onderwijs aan de touwtjes trekken.

(*)Overigens ben ik wel blij met dit voorbeeld. Dat dit gebeurde op MBO scholen, leerlingen worden gedwongen MBO2 examen te doen ipv MBO3/4 vanwege voor de school gunstige subsidieregels, heb ik al eens aangedragen. Daar is vol ongeloof op gereageerd.

Klopt

Wat M Lavell schrijft zie ik ook in de praktijk. Leerling een negatief advies geven voor een niveau 4 opleiding en wel toelaten op niveau 2.
Met een negatief advies is er geen sprake van een weigering, school houdt zich aan de regels.
We hebben het hier dan over leerlingen die voldoen aan de toelatingseisen.

Mijn zoon start wel op niveau 4, na 1 jaar volgt het advies voor vervolg. Ik vermoed dat hij met enkele zesjes al een afstroomadvies krijgt.

Vrienden van hem, met gelijkwaardig diploma op zak starten op niveau 2. Geen weigering, niveau 4 is "wat hoog gegrepen".

Het kunnen opeisen van een plek, als je aan de toelatingseisen voldoet, lijkt me geen verkeerde zaak.

Wat daarbij nog tegenzit is dat mbo scholen zelf nog eisen toevoegen. Een portfolio, een toelatingsgesprek en minimale cijfers op cijferlijst voor bepaalde vakken. Vind ik ook vreemd, een tl diploma moet toereikend zijn.

Dat klopt dus niet

"Mijn zoon start wel op niveau 4, na 1 jaar volgt het advies voor vervolg. Ik vermoed dat hij met enkele zesjes al een afstroomadvies krijgt."
Dat moet je niet pikken. Dat kost hem geld. Hij moet dan zijn studie terug gaan betalen wegens het niet halen van een diploma voor de opleiding die hij gestart is.

De Stufi regels geven studenten 10 jaar om de opleiding af te ronden die ze begonnen zijn. Het mag niet zo zijn dat scholen veel scherpere regels stellen, waardoor het niet mogelijk is om je opleiding af te ronden.

Vooral ook niet omdat vmbo/t op doorstroomniveau gelijk is aan mbo2. Naar school gaan levert een leerlinge helemaal niks op als de school aanstuurt op zo snel mogelijk een sk scoren en in dat belang zoveel mogelijk leerlingen die kant op duwen.

Het is verschrikkelijk noodzakelijk dat die leerlingen rechten krijgen. Recht op toelating. Recht op 10 jaar proberen. Gewoon: recht op onderwijs.

mirreke

mirreke

01-08-2015 om 10:41

Dit gaat om MBO

Maar ik heb ook gehoord van gevallen waarbij hetzelfde gebeurd op HBO (en ongetwijfeld ook op de Uni).

Ironisch genoeg is het ook juist het Passend Onderwijs dat een struikelblok vormt. Door alle registratiegekte en verlies van privacy (al je informatie komt overal, het is niet eens bij te houden waar) komt haarfijn in je dossier te staan wat je mankeert, ongetwijfeld gelardeerd met persoonlijke opmerkingen van begeleiders, leden van het sociaal wijkteam, enz. Dan krijgt zo'n vervolgopleiding zo'n dossier onder ogen en schrikt zich rot, weigert de aanmelding met een smoesje enz. enz.
Dus vind ik: ook een recht op onderwijs voor hoger dan MBO. Is dat wel een mogelijkheid?

Ik zie het al gebeuren: zoon werkt zich uit de naad op school, verlengde brugklas, maar mag volgend jaar op VWO-niveau werken. Haalt hij straks het vwo, krijg je dat een vervolgopleiding hem weigert...

Ik ben wel blij dat dit probleem nu weer aandacht krijgt. Er is al eens onderzoek naar gedaan en de onderwijsinspectie heeft daar een rapport van opgesteld:

http://www.handicap-studie.nl/89_328_Conclusie_onderzoek_Onderwijsinspectie_AUTI-weigerscholen.aspx

Samenvattend: opleidingen weigeren niet OMDAT aanmelders autisme zouden hebben, maar omdat ze vinden dat de opleiding niet zou passen bij autisten of omdat er gaan baanperspectief zou zijn... Mij lijkt dat de weigering dan dus wel gebeurd vanwege dat iemand autisme heeft. Want als je weigert op basis van baanperspectief, dat zijn er nogal wat opleidingen die onderhand zouden kunnen stoppen... `Journalistiek bijvoorbeeld.

Een kanttekening bij de conclusie vd inspectie wordt dan ook geplaatst door:

http://www.autismewerktwel.nl/eindrapport-weigerscholen-onderwijs/

"Met het onderwerp, i.c.de jongeren zelf,is niet gesproken door de inspectie. Alle informatie komt van de ‘dader’ en niet van het ‘slachtoffer’. Wanneer bijvoorbeeld in de spreekkamer is gezegd: “Jij komt er hier niet in, want in deze opleiding is geen plaats voor autisten”, staat dit nergens zwart-op-wit. Wij hebben herhaaldelijk meldingen gehad waarin woorden van gelijke strekking werden gebezigd.

Het arbeidsmarktperspectief-argument lijkt plausibel, maar het werd naar ons idee vaak van stal gehaald met als achterliggend feit het ontbreken van adequate kennis over autisme, waardoor snel gegeneraliseerd werd: “Autisme en ICT is een goede match. Autisme en zorg is een nagenoeg onmogelijke combinatie.” Stereotypen die vaak de oorzaak zijn van feitelijk weigeren. Overigens zeggen de scholen ook zelf in het rapport dat ze ‘regelmatig gebrek hebben aan expertise op het gebied van autisme.’

Ten slotte blijft het opmerkelijk in onze ogen dat een in principe drempelloze instroom in het mbo niet gewaarborgd kan worden. Met de vereiste vooropleiding moet je in wezen toegelaten worden tot de opleiding van je keuze, tenzij er een grotere vraag is dan aanbod."

Het meldpunt is nog steeds open. Merk op: dit gaat speciaal over opleidingen die leerlingen met autisme weigeren.

http://www.startfoundation.nl/autisme?session=j7f8ekepbki9b023766fdbclp1

Leen13

Leen13

01-08-2015 om 10:59 Topicstarter

Meldpunt

Goed om te blijven melden lijkt mij. Maar dat resultaat: scholen weigeren niet vanwege autisme, is gewoon een smoes.
Ik heb mijn zoon dan ook geadviseerd bij toelating HBO niet de vraag naar autisme positief te beantwoorden.
Nu hij eenmaal binnen is, hoop ik dat ze hem de kans blijven geven en niet afgaan op hun eigen vooroordelen.

mirreke

mirreke

01-08-2015 om 11:43

tuurlijk is dat een smoes

Mijn dochter gaat de kunstacademie doen. Voor zover ik weet liggen de banen dan ook niet echt voor het oprapen. Maar daar wordt echt niemand om die reden geweigerd hoor.

Bovendien, als je iemand weigert omdat je vindt dat de keuze van baan niet past bij je 'aandoening' (zoals werken in de zorg als je autisme hebt), dan weiger je uiteindelijk dus wel vanwege dat autisme. Omdat een ander die opleiding wel mag doen.

En dan is het discriminatie. Net alsof je zwart zou zijn, of een vrouw/man. Worden mannen dan ook geweigerd als ze een zorgopleiding willen? Want het gaat dus blijkbaar ook op basis van stereotypen.

Ik vind het rapport vd Inspectie zelf dan ook van een vrij hoog quatsch-gehalte...

Hortensia

Hortensia

01-08-2015 om 13:01

zelf meegemaakt

Mijn kind is aangemeld voor MBO4. Hij heeft extra begeleiding nodig, die we hem ook vanuit het PGB kunnen leveren (duimen dat die indicatie verlengd wordt...!)

Vanwege zijn asperger dreigde hij geweigerd te worden. Reden: "Samenwerken is bij ons héél belangrijk. Als hij het niet redt vanwege zijn sociale beperkingen verandert zijn studiefinanciering van een gift in een lening."

"Wat fíjn dat hij nog lang geen 18 is," heb ik direct geroepen. "Dan kunnen we het een jaar lang uitproberen zonder dreiging van een studieschuld!"

Ze weigerden hem op 4 toe te laten. Ze zagen hem het liefst naar 2 gaan maar konden die richting niet bieden. Maar vooruit, 3 wilden ze dan wel proberen.

Ook zijn zeer intelligente, maar eveneens autistische broer is met moeite en héél veel praten toegelaten. Gelukkig komt het autisme bij hem er anders uit, hij is socialer, kan samenwerken en hij is met jubelende resultaten het tweede jaar in gegaan. Maar of dit kind, dat erg op zichzelf is, dat ook redt?

Ik ben benieuwd, hoop het beste maar hou rekening met het slechtste.

Hortensia

Hortensia

01-08-2015 om 13:03

AnneJ, autisme verzwijgen

Mijn oudste kind dacht het ook te kunnen verzwijgen, maar bij de intake werd er toch doorheen geprikt. Mijn jongste kind heeft helaas het woord "autisme" bijna met neonletters op zijn voorhoofd staan. Bij sommigen zie je het namelijk al van 100 meter afstand.

Leen13

Leen13

01-08-2015 om 13:27 Topicstarter

Ja Hortensia voordeel en nadeel

Omdat je het bij mijn kinderen moeilijk ziet aan de buitenkant, het speelt zich in hun hoofd af en ze kunnen heel goed doen 'alsof je normaal bent'. Om die reden was het ook heel moeilijk om door te dringen tot de school en in de omgeving. Dat is nu in hun voordeel.
Andersom krijg je dan misschien makkelijker dat men toch wat meebeweegt als je het aan een kind ziet, maar dan hebben ze ook direct te maken met alle vooroordelen.
Het is blijkbaar toch een soort natuurwet dat als je hulp nodig hebt, met name op het gebied van ontwikkelingsverschillen en psychiatrie, dat je juist hele goede sociale vaardigheden moet hebben en slimmer en behendiger zijn dan een gemiddeld iemand om die benodigde steun ook te krijgen. Gelukkig dat er ouders zijn.

mirreke

mirreke

01-08-2015 om 13:49

Grappig Annej

Dat heeft mijn zoon ook: hij kan heel goed 'normaal doen'. Wij hebben dan ook telkens weer de discussie met school of de door hen geboden extra zorg wel nodig is. En ik maar roepen: jahaaa, het gaat juist zo goed dóór die extra zorg.
Erg lastig, school is zeer van goede wil maar heeft ook weer met budgetten en zorgcoördinatoren te maken.

Inderdaad: heb je een zorgbehoefte, dan zit je echt in een spagaat.

bieb63

bieb63

01-08-2015 om 14:23

oh... dan ben ik wel benieuwd hoe dat zal gaan in onze situatie

Onze dochter is aankomend schooljaar toegelaten tot MBO4 (heeft dit jaar VMBO-TL diploma behaald). Iedereen die zich aanmeldt moet een toets doen (rekenen en taal), dat was ergens in april of zo, dus voor de eindexamens. Die toets had ze volgens de begeleidende docent beneden gemiddeld gemaakt en ze gaf aan dat een commissie zou bepalen of ze niveau 4 mocht doen of niveau 3 moest doen. Het werd niveau 4, dus dat is fijn. Verder begreep ik dat niveau 3 en 4 van deze opleiding (deels) bij elkaar zitten (er is overigens ook nog een niveau 2, maar dat staat er los van). Niveau 3 heeft meer praktijk dan niveau 4. Verder weet ik eerlijk gezegd niet precies of de algemene vakken (NL, Eng en rekenen) voor niveau 3 en 4 even zwaar zijn, maar ik neem aan dat niveau 4 zwaarder is in die vakken. Hoe dan ook: stel dat aan het einde van het 1e jaar (of evt 2e jaar) blijkt dat dochter op de algemene vakken te laag scoort (engels bijv. is nou niet bepaald haar sterkste kant). Dan zou zij het daarna verder kunnen vervolgen op niveau 3. Niet de insteek, maar als ze niveau 4 niet redt, dan is dat niet anders en het voordeel in dit geval dat ze gewoon dezelfde klas houdt, alleen het niveau 3 dan zou gaan vervolgen. Als ze start is ze 16 (okt 17) en stufi is dus nog niet aan de orde. In het 2e jaar wordt ze dus in okt 18 en gaat stufi spelen. Als ze in de 2e (nog) op niveau 4 blijft, dan vraagt ze stufi aan voor niveau 4. Als ze in de 2e verder moet met niveau 3, dan vraagt ze stufi aan voor niveau 3 (maar oorspronkelijk is ze dan wel gestart op niveau 4).
Dus ik vraag mij dan af: heeft dat consequenties voor de kwijtschelding van de stufi, mocht ze in enig jaar van niveau 4 naar niveau 3 gaan?

Leen13

Leen13

01-08-2015 om 14:26 Topicstarter

Ja goede vraag

Er zijn nogal wat kinderen die van studierichting of niveau veranderen omdat ze niet direct vinden wat bij ze past.
Maar dan wel een studie afmaken. Het is toch een beetje raar dat je daarop afgerekend wordt. Maar ja, dat hele afrekenen is natuurlijk een toestand.
Maar alles gewoon terug betalen zoals het in de nieuwe regeling gaat is dan wel minder gecompliceerd maar wel een blok aan je been en ook niet erg motiverend om zaken af te maken.

Leen13

Leen13

01-08-2015 om 14:27 Topicstarter

Nog een regeltje

Even uit het hoofd maar ik heb weleens begrepen dat als je dan voor februari stopt als de studie niet past, dat je het beursgedeelte en ov niet hoeft terug te betalen over dat jaar.

bieb63

bieb63

01-08-2015 om 14:45

maar

In mijn voorbeeld gaat het niet over wisselen van soort opleiding, maar van niveau 4 naar 3 bij dezelfde opleiding.

Vraag het duo (of hoe heet dat tegenwoordig)

Volgens mij is wisselen van niveau voor studie hetzelfde als wisselen van opleiding.
Dus: Als je op niveau 4 begint dan wordt je lening een gift als je binnen 10 jaar een diploma op voor die opleiding op niveau 4 haalt.
Kom je niet verder dan 3 dan blijft je lening een lening en moet je dus terug betalen.

bieb63

bieb63

01-08-2015 om 16:20

Oke

Ik zal daar eens verder zoeken. I.i.g om vante voren te weten wat evt consequenties zijn.

Jamie

Jamie

18-10-2015 om 08:38

hortensia?

Hoe gaat het nu met je zonen en welk niveau doet je oudste?

Hortensia

Hortensia

18-10-2015 om 10:40

Jamie

Oudste doet 4, gaat met begeleiding vrij goed!

Jongste doet 3, heeft het naar zijn zin maar loopt toch tegen allerlei zaken aan mbt het sociale gebeuren. Over enkele weken is de eerste evaluatie. Ik ben er nog niet bepaald gerust op als ik zie hoe moeilijk het gewone meedraaien gaat. Hij is slim en getalenteerd, maar er is meer nodig om daar mee te kunnen draaien en dat kost veel moeite. Hij is dan ook erg moe.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2015 om 10:57

Hortensia

Is jongste het kind dat je hier eerder beschreef? Die jij op 4 wilde hebben en school op 2?

Hortensia

Hortensia

18-10-2015 om 11:14

Ginny Twijfelvuur

Ja.

Pluisje

Pluisje

26-05-2018 om 06:24

Geweigerd voor komend jaar

Onze dochter ( over 7 weken 18 ) zit nu in de examens.
Het theorie gedeelte heeft ze super gedaan.
Engels 9,5, ICT, 8,3 en Nederlands 9,6.
Nu heeft ze enkele maanden terug zich aangemeld voor een hoger niveau, en daar ging veel mis.
Wij moesten een digitaal doorstroom formulier invullen.
Dit is gedaan waarop ik ook bevestiging kreeg van de school ( gelukkig had ik die uitgeprint), toen moest de stagebegeleider een formulier invullen en dat moest samen naar de school gestuurd worden. Dit is allemaal gebeurd waarop ik bevestiging kreeg van school dat alles compleet was en ze uitgenodigd werd voor een gesprek.
Dit gesprek heeft samen met ons plaats gevonden, echter het begon met jullie hebben de dossiers niet door gestuurd, ik zei jawel kijkt u maar en gaf haar het bewijs dat ik had uitgeprint.
Vreemd zei ze, ik kan niets vinden in mijn dossier.
Nou het gesprek werd voortgezet en het verliep niet soepel.
Het betrof om een 2 jarige ICT opleiding en omdat onze dochter boven haar niveau zit is er door de directie gezegd dat ze meteen in het examen jaar zou komen, dus in een jaar de opleiding.
Dit werd meteen ingetrokken door de persoon van het gesprek.
Wij als ouders hebben haar aangegeven dat ze dit even aan de directie zou navragen.
Nou dat zag ze niet zitten.
Opeens zei ze tegen onze dochter, je kunt beter op gesprek komen zonder je ouders.
Wij keken elkaar aan, en vonden dit vreemd.
Afijn het gesprek was afgelopen.
Echter een maand erna opnieuw een uitnodiging alleen voor onze dochter, ja dacht ik dat kan ze alleen.
Echter tijdens het gesprek werd er alleen dingen over ons als ouders gevraagd.
Waar wij werkte en wat voor een werk.
Of ze thuis moest helpen, en ze wel vrije tijd had ( vreemd ze rijdt in de top dressuur bij de paarden bij een officieele bond).
En uiteindelijk werd er gezegd dat ze door ons waarschijnlijk niet tot de volgende opleiding was aangenomen, door ons als ouders.

Mag een school haae weigeren, door ons ?
Ik weet niet wat wij fout gedaan hebben, wij zijn 2x daar geweest 1x oudergesprek in het eerste leerjaar en nu voor de vervolg opleiding op dezelfde school.

Wie kan mij hier antwoord op geven ?
Onze dochter maakt zich echt zorgen, ze wil graag daar verder studeren.

Blijkbaar

Je noemt twee gesprekken op school, maar in het gesprek zelf verwijs je naar een gesprek met 'de directie' en op grond van dat gesprek wil je een bepaald traject voor je dochter (in 1 jaar in plaats van 2 jaar). Bovendien ga jij aangeven wat de ander moet gaan doen: 'Wij als ouders hebben haar aangegeven dat ze dit even aan de directie zou navragen.' Daarmee heb je haar gedegradeerd tot iemand die moet uitvoeren wat jij met de directie besproken hebt en die moet doen wat jullie als ouders zeggen.
Ik weet niet hoe oud je dochter is en of er een reden is dat ze niet alleen het gesprek aan zou kunnen.
Het kan ook zijn dat de opleiding vol zit en dat ze een rotsmoes moeten verzinnen om bepaalde mensen te weigeren.
Ik neem aan dat je de grond van weigering niet op papier zult krijgen.
Je dochter zal nu zelf in het geweer moeten komen, dingen op papier zetten (email kan ook) en reacties op papier moeten ontvangen. En ondertussen nadenken of ze zelf een andere plek voor haar opleiding kan vinden.

Tsjor

Leen13

Leen13

26-05-2018 om 12:04 Topicstarter

Unicum

Vreemde zaak. Zou een school een leerling weigeren omdat ze de ouders serieus niet zien zitten?

Blijkbaar heeft je dochter er al een opleiding gevolgd. Is het soms Belgie? Niet dat het daaraan ligt maar het is de formulering zonder te noemen waar het over gaat mbo3, mbo4.

Het is natuurlijk niet netjes om een leerling te weigeren. Is er iemand die dit voor jullie zou kunnen bemiddelen? Is er een onderwijstype die iets kan doen?

In Amsterdam heb je bijvoorbeeld Onderwijsconsumenten, die kunnen goed advies geven. Maar anders bel je naar het stadhuis en stelt die vraag: wie, van welke dienst, kan mij helpen om dit raadsel op te lossen. Hoe kan dochter op haar school blijven. Wat is hier aan de hand.

Leen13

Leen13

26-05-2018 om 12:14 Topicstarter

Er duikt een gevalletje "Veilig Thuis" op? Iemand heeft zijn onderbuik laten spreken, ouders hebben een 'eigen' communicatiestijl, wat rechtlijnig en plechtig en geen idee van sociale of politieke verhoudingen, en nu vermoed men 'kindermishandeling'.
Daar duiden de vragen in het gesprek dat school alleen met de dochter had op.

Maar dan weigert school ook omdat ze zo'n heet hangijzer er ook niet bij willen hebben, terwijl (in NL) school wel geld krijgt voor 'zorg' en dat geen reden zou moeten zijn.

Leen13

Leen13

26-05-2018 om 12:17 Topicstarter

Gemeente

Mijn dochter was vanwege haar autisme en angststoornis geweigerd op een MBO opleiding. Dankzij het plaatselijke aanjaagteam tegen thuiszitten werd ze alsnog aangenomen. Niet dat ze daar toen nog naar toe wilde, maar in dit geval heeft zo'n thuiszittersteam zijn/haar werk gedaan. Gelukkig kon ze elders wel terecht (waar we haar autisme verzwegen hebben).

Maar kan best zijn dat er ergens wat te bewegen valt, mogelijk bij de gemeente.

Welk niveau?

Als je dochter aan de toelantingscriteria voldoet, zal ze gewoon toegelaten moeten worden. Tenzij de opleiding vol is.
Wacht af.
Er volgt een toelatingsbrief, of een afwijzingsbrief.
Tegen de afwijzing kun je bezwaar maken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.