Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Literatuurtje

Literatuurtje

28-08-2015 om 08:42

Thema boeken examen

Mijn dochter doet dit jaar examen VWO. Voor Nederlands is er natuurlijk de boekenlijst. Naast boeken uit verschillende perioden moet ze drie boeken kiezen met alle drie hetzelfde thema, bijvoorbeeld oorlog of geloof. Dochter is wel dol op lezen, maar dan vooral series als Percy Jackson, Hunger games en fantasy-achtige boeken. De boeken die ze tot nu toe voor school heeft gelezen (Wolkers, Mulisch, Van Eeden, Bordewijk) spraken haar niet echt aan. Ik heb haar overigens aangeraden haar mening over de Nederlandse literatuur op school niet zo duidelijk te ventileren als ze dat thuis doet, maar dat terzijde
Heeft iemand nog een goed idee voor een thema en bijbehorende boeken? Ik denk dat modernere boeken haar meer aanspreken dan die 'oubollige troep met woorden als mieters en andere taal uit jouw tijd, mam'.

Moni

Moni

28-08-2015 om 08:59

3 boeken

Tip van oudste (net examen gedaan):
Voor haar lol leest ze hetzelfde soort boeken als je dochter.

De tweeling (Tessa de Loo)
De brug (Geert Mak)

Ze kan in haar lijst het thema oorlog terugvinden, maar daar zitten ook Engelstalige boeken bij. Die werden gecombineerd met Nederlandse boeken voor het vak Literatuur.

Katniss

Katniss

28-08-2015 om 09:44

Mijn thema

Wij hadden vroeger keuze tussen een thema of boeken van een bepaalde schrijver. Mijn thema was Couperus, en dat is nog steeds een van mijn favorieten.

helemaal geen andere talen?

Ik heb geen geniale tips, ik heb ook niet zo veel met Nederlandse literatuur. Vaak kan er wel iets buiten de lijst als het echt om bijzondere boeken gaat. Zo mocht ik destijds op school op mijn Nederlandse lijst boeken zetten (vertaald) uit talen die niet op school onderwezen werden, dat werd bij mij Umberto Eco (De naam van de roos) en Plato (Phaedros). Die Phaedros was eigenlijk achtergrond voor een boek bij Engels (Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance) en ook dat was een speciaal verzoek (stond niet op de lijst met boeken en punten per boek die je mocht kiezen); en diezelfde Phaedros bleek ook nog achtergrond te zijn voor een boek dat we bij Duits in de les hadden gelezen. Bij Duits ook nog Nietzsche's allereerste boek toe mogen voegen (ook speciaal verzoek), dat was dan weer achtergrond voor Doctor Faustus. En het mooie aan al die speciale verzoeken is dat ze ook allemaal aan bod kwamen tijdens de tentamens.

Maar ja, die speciale verzoeken waren ook wel echt speciaal. Het is erg jammer dat het thema binnen één taal moet liggen, zoveel boeken zijn juist beinvloed door boeken uit een andere taal!

Is (modern geschreven) historische fictie misschien wat, ligt toch een beetje in de buurt van fantasy?

Echte fantasy wordt niet als literatuur gezien, maar je zit er wel tegenaan met psychologische romans en magisch realisme. Bijvoorbeeld 'De Engelenmaker', 'De komst van Joachim Stiller', 'De ontdekking van de hemel'.

mwah

Misschien WO II als thema, dan kan Het Bittere Kruid erop, een permanente lijstjesfavoriet, en dan nog De Aanslag en er is vast nog wel ergens iets redelijk duns te vinden dat over WO-II gaat. O ja, schiet me te binnen: de ondergang van de familie Boslovitz (als ik het goed spel). Van Reve, maar erg mooi en erg dun.

Maar misschien komen er nog suggesties die en aansprekend en binnen een thema zijn ...

Groeten,

Temet

De ontwikkeling van fantastische vertellingen

in de Nederlandse literatuur

Te beginnen bij Vondel, Lucifer,
Bordewijk Fantastische vertellingen
Belcampo Het grote gebeuren
Hubert Lampo De komst van Joachim Stiller
Tais Teng - ruime keus...

http://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_00867.php
http://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_02742.php

Ja Couperus

Naast Theo Thijssen mijn favoriet. Maar denk niet dat ik mijn kinderen aan het lezen van Couperus heb gekregen. Laat staan Theo Thijssen. In 2013 was het Couperus jaar en ik heb mijn best gedaan. Noodgedwongen las mijn kind een boek van Geert Mak, omdat het een dun boekje was.
Ik ben blij dat ze het zo goed kan vinden met de bibliothecaresse van school want dit jaar gaat ze haar lijst voor Nederlands afmaken.
En de lijst voor Engels is gelukkig ook afgekomen buiten mij om. Ik vind het ook echt moeilijk om boeken aan te geven die de belangstelling van mijn dochter kunnen hebben. Zeker als het moet.
In het verleden kochten we nog weleens zomaar een leuk boek, dat was toch heel anders.

Katniss

Katniss

28-08-2015 om 15:23

Geert Mak

Oh, dat is ook zo'n goede! Misschien kan ze als thema reisverhalen nemen, en dan naast In Europa nog een paar andere onderhoudend geschreven reisverhalen kiezen.

Katniss

Katniss

28-08-2015 om 15:25

Ander thema

Volgens mij is Knielen op een bed violen ook wel aardig leesbaar, en dan als thema godsdienstellende ofzo.

Beetje dik dat boek Katniss

In Europa gaat um bij mijn dochter niet erg worden. Ze las 'Het ontsnapte land' van Geert Mak, dat is veeeeeel dunner.
Kan onder het thema nostalgie, heimwee, reizen, landschap, water, varen.
Ik had 'in Europa' wel op een stapel gelegd van boeken die voor Nederlands konden. Die stapel had ik ooit met zoon uitgezocht uit mijn boekenkast. Zoon is veel meer een lettervreter met een tic voor geschiedenis. Toch heeft hij voor de lijst het grootste deel nauwelijks gelezen behalve de samenvattingen op internet en daar dan zijn eigen werk van gemaakt.
Dochter moet het perfect doen en die moet het voor haar doen allemaal van kaft tot kaft gelezen hebben. Dan maakt de omvang ook echt uit.

neteret mut

neteret mut

28-08-2015 om 17:54

ot nieuwsgierig

hoeveel boeken moeten er eigenlijk gelezen worden op het vwo? Ik weet wel hoeveel ik er vroeger moest lezen en ik heb ook wel een idee wat er hier (Belgie) gevraagd wordt maar van nu in NL weet ik het niet. Nieuwsgierig dus

Guera

Guera

28-08-2015 om 18:52

Een geweldig boek

En superdun in het gouden ei van Krabbe. Iedereen las dat. Als thema heb ik Willem frederik hermans gelezen. Vond ik echt mooie boeken, zoals au pair....al zijn ze niet dun.

Bij scholieren meeste geliefde boeken op een site

http://www.scholieren.com/ranglijst?jaar=2014

Dunne boekjes aan de top. 'Het gouden ei', 'de aanslag', 'het diner' van herman koch

Ik kan alleen zo snel geen leeslijst vinden en die van dochter helemaal uittypen lijkt me ook een gedoetje.

Van een document van de website 'lezen voor de lijst' het volgende document.
http://www.slo.nl/downloads/Handreiking_Nederlands_DEFINITIEF.pdf/

De nieuwe examenprogramma’s Nederlands voor havo en vwo zijn vrijwel identiek.
Het enige verschil doet zich voor bij het domein Literatuur (zie eindterm 7): havoleerlingen moeten minimaal 8 literaire werken lezen en hiervan verslag uitbrengen; vwo-leerlingen minimaal 12 literaire werken waarvan 3 van voor het jaar 1880.

In mijn fantasie moest ik wel zo'n 20 boeken voor de lijst lezen?
Nou ja, dat gedwongen lezen leidt mogelijk wel tot overdrijving.

Havo Nederlands - 14

Dan toch maar de lijst van dochter. Het zijn er echt wel wat meer namelijk 14 boeken. Uit elke historische periode minimaal 1 boek. 2 Van voor de oorlog en 7 van na de 2e wereldoorlog. 1 gedichtenbundel van na 1880.

Literatuurtje

Literatuurtje

28-08-2015 om 20:01

Ik geloof 15

Dochter is al een tijdje bezig met boeken uit verschillende perioden. Ik geloof dat ze er in het totaal 15 moet lezen. Eigenlijk bemoei ik me er nauwelijks mee. Maar nu kwam van haar uit de vraag of ik misschien een thema kon bedenken en daar drie boeken bij wist. Knielen op een bed violen vond ik zelf verschrikkelijk, ik kom uit zo'n familie. Heel beklemmend.
Ik ga al die links even doornemen met dochter. Bedankt allemaal, maar blijf vooral nog even meedenken.

Vrouwelijke auteurs

http://www.dbnl.org/letterkunde/enquete/enquete_dbnlmnl_21062002.php
Tot mijn schande stond op mijn lijst geen enkele vrouwelijke auteur. Niet eens Majoor Frans van Bosboom Toussaint dat ik ooit gelezen had.
Dat kan anders. Hoewel de meeste toplijstje met name uit mannelijke auteurs bestaan, zijn ze wel te vinden.

"Betje Wolff & Aagje Deken, Sara Burgerhart (1782) (24)
Ida Gerhardt, Verzamelde gedichten (1980) (10)
Hadewijch, Strofische gedichten (13de eeuw) (8)
M. Vasalis, Parken en woestijnen (1940) (4)
Carry van Bruggen, Prometheus (1919) (3)
Anne Frank, Het achterhuis (postuum, 1947) (3)
Hella Haasse, Oeroeg (1948) (3)
Hella Haasse, Het woud der verwachting (1949) (3)
Carry van Bruggen, Eva (1927) (2)
Tessa de Loo, De tweeling (1993) (2)"

"naar sexe
vrouwelijke auteurs
Betje Wolff & Aagje Deken (36)
Hadewijch (29)
Hella Haasse (28)
Ida Gerhardt (22)
M. Vasalis (12)
Carry van Bruggen (10)
Annie M.G. Schmidt (10)
Anna Blaman (7)
Ina Boudier-Bakker (4)
Marga Minco (4)
Anne Frank (4)
Tessa de Loo (4)"

En nog een lijstje modernen, nou ja van na 1880. Er wordt ook naar een boek verwezen met vrouwelijke auteurs uit eerdere periodes.
http://www.athenaeum.nl/boek-van-de-nacht/jacqueline-bel-thomas-vaessens-schrijvende-vrouwen

Zou mooi zijn als er ergens een uitgebreidere lijst te vinden zou zijn.

Tihama

Tihama

28-08-2015 om 21:29

Lezen voor de lijst

Op de site van Lezenvoordelijst.nl kun je de boeken ook selecteren op genre. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als thema, maar het zoekt misschien iets makkelijker.

Zoon hier houdt erg van science-fiction, net zoals ik trouwens. Geen fantasy, maar echter SF. Zijn docente zei dat SF geen literatuur was. Hij ging onderhandelen, want hij vond het een elitair standpunt. Uiteindelijk kreeg hij de opdracht om een essay te schrijven dat aantoonde dat SF wel literatuur was. Als hij daarin slaagde, dan mocht hij ook SF boeken op zijn lijst zetten.

Ik was onder de indruk van zijn essay. En ja, hij mocht dus SF op de lijst zetten. Het grappige was natuurlijk dat hij door dat essay uiteindelijk veel meer tijd en energie in literatuur gestoken heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.