Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
polke

polke

17-04-2015 om 07:24

type cursus of niet groep 8

Dochter is ooit gestart met typetopia maar dat is op een bepaald moment helaas verstoft.
Nu in groep 8 vraag ik me af of het niet handig/ nuttig/ nodig is voor vo om een cursus te doen.
En zo ja welke? (geen typetopia meer natuurlijk..) Kan me nog wel herinneren dat het veel stress opleverde, maar denk dat dochter net wat te jong was.
Ze heeft nu wel goede werkhouding denk ik, kan ik niet helemaal beoordelen want nauwelijks huiswerk.
Ik denk dat ze toen net de basis onder de knie heeft gekregen, is niet echt aan snelheid toegekomen.
Ohja, dochter is niet het type om het zich zelf aan te leren, heeft denk ik wel baat bij de structuur van een cursus.
Maar wil er wel goed over nadenken. Ben ook wel huiverig voor 'saai, saai' en dat ik er dan achter aan moet ondanks afspraken. En goedkoop zijn de cursussen ook niet.
Vinden jullie het lonen? Dus de moeite vd cursus, versus de tijdwinst met typen?
(Zelf nooit gedaan en typ eigenlijk belabberd)

Half a twin

Half a twin

17-04-2015 om 08:12

Goede cursus zeer zinvol

Ik heb zelf een goede cursus gedaan bij een plaatselijk instituut waar je toen nog typen en steno kon leren. De nazaten van de toenmalige instructeur hebben de cursus nu omgezet naar een typecursus voor de computer waarbij de kinderen ook gelijk wat handigheidjes leren van word.
1 uur les in de week en een uur huiswerk. Dochter tikt geweldig, nagenoeg foutloos en snel, zoon is nu bezig.
Voor werkstukken op VO is het zeker handig.
Hoor mijn man regelmatig klagen over de tikvaardigheden van zijn collega's, mannen die met typen met 2 vingers inmens veel tijd verknoeien en dan een document afleveren met heel veel tikfouten.
Ik weet niet waar je woont maar een cursus bij een echte juf in plaats van online raad ik zeker aan en dan liefst nu nog in groep 8, het brugjaar is voor veel kinderen erg wennen en dan typen er nog bij was voor mijn dochter zeker teveel geweest.

Barvaux

Barvaux

17-04-2015 om 08:14

nu ja

Zeker niet volgend jaar en ik zou proberen korting te vragen bij typetopia.

Ulla

Ulla

17-04-2015 om 08:19

Zeker doen

En hier werkte online cursus wel goed (Pica).

polke

polke

17-04-2015 om 08:33

korting

Nu ja, ik denk dat typetopia niet meer werkt, dat is toch echt gericht op kleine kinderen? Voor dochter denk ik te kinderachtig nu.
Half a twin, dank voor je tip. Denk dat dochter liever online cursus volgt, is erg gehecht aan haar vrijheid. (Heeft ook echt maar 1 vaste bezigheid na school)
Zal eens kijken naar Pica, ken ik niet.

polke

polke

17-04-2015 om 08:37

iemand

bekend met een cursus gericht op pubers? Zie dat Pica ook voor kinderen is. Denk dat het meer kans v slagen heeft bij dochter als het niet te kinderachtig is. (Maar cursus voor volwassenen is het misschien ook net niet)

Half a twin

Half a twin

17-04-2015 om 08:47

juf die het kind aanspoort.

Wat ik zo fijn vond aan die cursus met real life juf is dat zij een uur mijn kinderen achter de vodden zit en dat ik thuis nog maar 1 uur hoef te doen. Ervaring leert dat het snel verveelt en dat je er gedurende de cursus steeds meer achteraan moet zitten. Bij een online cursus gebeurt alles thuis, en moet je er als ouder dus achteraan zitten. Regelmatig oefenen geeft het beste resultaat, dat uur bij de juf is echt een uur dat er continue geoefend wordt, thuis is het hier 5 minuten dan een keer 10 maar nooit lang achter elkaar en dat moet je wel kunnen als je werkstukken/verslagen of rapporten moet maken later als je groot bent.

polke

polke

17-04-2015 om 08:59

geloof ik wel

Maar dochter wil dat denk ik niet. Ze hecht zo aan haar vrije tijd, vindt clubjes om die reden al niet leuk. Dagen zijn al te kort voor haar. Maar kan het eens met haar bespreken. (Als die optie tenminste niet te duur is)
Ze wil zelf ook wel type cursus doen. Ik probeer dan natuurlijk wel goede afspraken te maken, is niet de bedoeling dat ik achter haar aan ga rennen. Kan ze goed aan maar neemt de verantwoordelijkheid niet altijd, dus gelijk goed leerpunt voor ons.
Wordt makkelijker denk ik als het een cursus is die haar aanspreekt. Vorig jaar zou ik nog dd gekozen hebben, was ze dol op. Maarja, ze zit nu echt tussen kind en puber in en is erg gevoelig voor 'kinderachtig'.(speelt best nog wel maar mag dat niet meer goed van zichzelf!)

Katniss

Katniss

17-04-2015 om 09:49

Vroeger gedaan

Ik heb een typecursus gedaan toen ik in de zesde klas (groep 8) zat, met les op zo'n ouderwetse hamermachine waar je vingers tussen de toetsen bleven hangen. Erg nuttig, ik heb er later veel profijt van gehad.
Volgend jaar gaat (hopelijk) mijn jongste op les. Dat is ook een beetje een noodgreep omdat ze niet leesbaar kan schrijven. De kosten hebben me er tot nu toe nog een beetje van weerhouden, maar ik denk dat een echte (strenge) juf voor ons beter werkt dat zelfstudie.

four

four

17-04-2015 om 10:16

type topia

Ik zou haar alsnog de cursus van typetopia laten afmaken. Daar heb je per slot van rekening al voor betaald.

Kan ze er gelijk aan wennen dat je ook wel eens huiswerk moet doen dat je niet leuk vindt.

(als je account het niet meer doet even een mailtje naar type topia, dan kun je dat weer laten activeren)

Lusithania

Lusithania

17-04-2015 om 10:18

Hier

De oudste kregen wij op geen enkele manier aan de typeles. In de brugklas werd het aangeboden op school (elke week een uur) en toen wilde hij wel. Hij heeft er al jaren profijt van.
In verband met de moeite met het schrijven van de jongste is zij in groep 5 of 6 begonnen met de LOI cursus. Zij was wel blij dat het klaar was maar was later ook erg blij dat ze blind kon typen.
Als je voor een online typecursus kiest moet je even opletten of je echt elke week een cursusdeel kan doen of dat je het sneller of langzamer mag/kan doen.

polke

polke

17-04-2015 om 10:34

four

Oh, ik dacht echt dat account niet meer geactiveerd kon worden bij typetopia, het is inmiddels echt lang geleden.
Als dat wel nog kan dan is het idd zonde er geen gebruik van te maken. (Ik dacht dat account maar 1 jaar geldig was, inmiddels is het zeker 5 jaar geleden, misschien langer)

polke

polke

17-04-2015 om 10:35

vind het

jammer dat school het niet aanbiedt. Vo waar ze naartoe gaat ook niet.

four

four

17-04-2015 om 10:47

destijds niet

Ik heb ooit de algemene voorwaarden doorgespit om erachter te komen of er een tijdsduur aan zat. Dat was destijds niet het geval (ze maakten juist reclame met de mogelijkheid om het in eigen tempo te doen).

Overigens kan het toch geen vijf jaar geleden zijn, dan zou je dochter in groep 3 gezeten hebben.

Moni

Moni

17-04-2015 om 12:24

Ik denk niet dat typelessen leuk kunnen zijn

Er kan wat franje omheen zitten om het op te leuken. Maar uiteindelijk komt het neer op oefenen, oefenen, oefenen.
Hier hebben beide kinderen leren typen met een cdrom Type expert junior.
Als je de animaties uitzet, houd je een normaal leerprogramma over.
De voortgang wordt gevolgd, je kunt rapporten vragen de slechtste vinger, slechtste letters, etc. Zo kun je dat oefenen wat nog niet goed gaat. Kost geloof ik 15 euro.

LOI Kidz

Mijn dochter heeft op de basisschool een typecursus van LOI Kidz gedaan en dat vond ze erg leuk. Ze heeft er erg veel plezier van dat ze kan typen, ze zit inmiddels in de vijfde van het VO.

polke

polke

17-04-2015 om 13:48

loi

Daar heb ik naar gekeken. Werkt die fijn? Kinderachtig?
Het fijne van online (tov cd rom) lijkt me toch een stok achter de deur. Bij typetopia kwamen iig steeds mails binnen ter aansporing, weet niet of dit bij loi ook is. Denk dat dat bij dochter wel kan werken. (Vreemde ogen dwingen sterk hier)

LOI

Dochter vond het leuk, niet kinderachtig. Na elke les is er een spelletje dat je online kunt spelen, natuurlijk met letters en cijfers die je snel moet typen. Tenminste, dat was toen zo. Je kreeg per post lessen toegestuurd en stickertjes die je op de toetsen van je toetsenbord moest plakken zodat je blind leert typen. Wij hadden gelukkig nog een extra toetsenbord dat we speciaal daarvoor gebruikten, dat plugde dochter voor gebruik gewoon in de computer in plaats van het gewone toetsenbord.
Hier werkte het goed om op vaste tijden te typen, bij ons bijvoorbeeld als ik aan het koken was. Dan krijg je een ritme.

Proberen

http://www.jemagalles.nl/gratis/typeles/online_1.php
Het is mij met de kinderen helaas niet gelukt. Eigenlijk denk ik dat er in groep 3 al typeles gegeven zou moeten worden.
Ik heb geprobeerd gratis cursussen met mijn kinderen te doen, maar het is mij niet gelukt helaas.
Later gezocht naar lessen op een andere locatie -vreemde ogen dwingen- maar alleen kregen we inderdaad de typetopia op een gegeven moment op school van dochter aangeboden. Leek me niets want het was me thuis al niet gelukt.
Maar ik denk inderdaad als je het op een vaste tijd aanbied dat je net zo goed een gratis typecursus thuis kunt doen.

Anne Carin

Anne Carin

17-04-2015 om 15:19

Hier ook Pica

Zoon hier heeft een online typecursus gedaan bij Pica toen hij in groep 7 zat. Beviel goed. De afspraak was dat hij elke doordeweeksedag na het avondeten daar 20-30 minuten voor oefende. Natuurlijk moesten wij hem daar wel aan herinneren en had hij niet altijd zin maar het lukte toch wel zonder al te veel gedoe. Op het VO heeft zoon heel veel baat bij het goed en snel kunnen typen!

tsja

wat je dochter ook gaat doen, een type cursus is gewoon saai. je moet letters typen, woorden typen en dan heel veel herhalen. en dan nog eens herhalen. en dan nog herhalen tot het er helemaal in slijt. Het begin is altijd ok, en als ze doorhebben hoe het een beetje werkt dan is het vervelend aan het worden en willen ze niet meer.

Mijn dochters hebben tegelijkertijd Typetopia gedaan, ene dochter zat in groep 7 en de andere in groep 5. Het ging op zich ok, maar na een paar weken moest ik ze echt aansporen om te gaan oefenen. en ook voor die leeftijdscategorie was het kinderachtig (vonden zij).

Desondanks ben ik blij dat ze/ik heb doorgezet, ze hebben er veel baat bij. er wordt op het vo veel geoefend op de computer, alle rijtjes-woorden staan tegenwoordig op een programma als wrds ofzo om mee te oefenen, en dan is snel kunnen typen handig: dan leer je sneller en makkelijker. Maar ook veel werkstukken e.d. In de eerste op typeles doen lijkt me niet verstandig, in jouw geval zou ik er nu mee beginnen, dan is ze ergens in de zomervakantie toch wel klaar?

Barvaux

Barvaux

17-04-2015 om 20:43

koop je dochter om..

Ik zou je dochter omkopen met die cdrom die Moni bedoelt. Ik heb gekozen voor typetopia voor jongste ivm zijn dyslexie maar mijn oudste heeft het ook met die cdrom gedaan.

Bekijk die cdrom en beloon haar met geld en leg haar uit dat je HAAR liever geld geeft dan die typecursusmensen.

Moni

Moni

17-04-2015 om 21:14

Goed idee Barvaux

En als je besluit met die cdrom te gaan werken, dan heb ik nog wel een rijtje tips.....

Karen

Karen

18-04-2015 om 11:09

Type expert

Hier ook 2 zoons die beiden in groep 7/8 de CDrom Type expert junior hebben doorlopen. De eerste zoon helemaal en serieus, tweede zoon met meer moeite. Vooral het doorpakken naar snelheid was bij hem lastig. Ik heb het toen even laten rusten en later pakte hij het zelf weer op omdat hij ontdekte, bij de eerste in te leveren opdracht in de brugklas dat het echt een ENORM voordeel gaf in de tijd die hij kwijt was ten opzichte van klasgenootjes.
Mijn aanvullende suggestie zou nog zijn: Ga samen de CD rom doen (meerdere accounts aanmaken is mogelijk) en plan in dat jullie elke dag samen (minimaal) 1 les doen. In het begin is 1 les nauwelijks tijd, om er sneller vanaf te zijn, kun je dan ook meerdere lessen doen. Maar doe dat niet om vervolgens dagen niets te doen… Het gaat om de herhaling en de oefening. En dan, bij het afronden van de cursus geld of een cadeau!

bieb63

bieb63

19-04-2015 om 22:45

Tip

Start in het najaar, niet in het voorjaar. De meeste kinderen hebbeb bast bij een vast moment. ' ergens' op de dag is voor velen een te ruim begrip: jaaa, straks (en komt die 'straks' dan wel...?). Dus kiefst een vast moment, bijv net voor of na het eten. Maar als de dagen gaan lengen..., dan willen veel kinderen nog evan naar buiten voor of na het eten. Hier was dat dus een super gedoe(tien groep 7), wilde kind errst nig even naar buiren, of stons een buur kind aan de deur te bellen. Was hier dus gesress. Dus beter in het najaar als het na het eten al donker is.

bieb63

bieb63

19-04-2015 om 22:48

Pfffffff

Typen op een tablet vind ik ECHT niks. Sorry voor al die typefouten...... Ik type liever ouderwets met 10 vingers op een toetsenbord....

Leuke Actie

Misschien wel een leuke actie voor deze discussie: ik zie zojuist dat typetuin €15 extra korting biedt en ook nog een gratis spel voor kinderen. Onze oudste dochter heeft typetuin indertijd gedaan en dat ging erg goed, ze heeft er in ieder geval nog steeds profijt van. Ik heb net mijn zoontje ook aangemeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.