Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
nuniet

nuniet

30-03-2015 om 13:38

Wat is wijsheid, groep 3 of groep 4?

We zitten te twijfelen over wat te doen met zoontje van vijf, in juni zes. Toen hij 3 ½ was begon hij met lezen en hij heeft zich daarin snel ontwikkeld. In de loop van groep 1 is hij AVI getest en haalde hij AVI M6 en inmiddels verwacht ik dat dat AVI M7 is. In groep 2 heeft de juf hem vanaf het begin extra werk gegeven, met name schrijven en rekenen. Hij is pas geleden weer getest op een aantal onderdelen, begrijpend lezen E3 en rekenen E3. Op beide onderdelen scoorde hij goed, een paar foutjes.
De vraag is nu wat we volgend jaar met hem gaan doen. Wij neigen al het hele jaar naar groep 3 overslaan. Uit ervaring weet ik dat het voor een leerkracht makkelijker is als een kind meedoet met de groep dan dat ze extra werk moet regelen voor hem. Zoontje speelt heel graag met Lego en Knex en leest graag en veel. We zijn bang dat hij in groep 3 veel tijd zou ‘verdoen’ daarmee. Ik verwachte dat er, zoals de afgelopen 2 jaar, een groep 3-4 zou komen zodat hij met zijn eigen vriendjes zou doorstromen maar wel groep 4 zou doen. Nu blijkt dat het nog niet zeker is dat er een 3-4 komt. Als hij naar groep 4 zou gaan zou hij dus misschien in een 4-5 combi komen. Overigens heeft hij in groep 1 driekwart jaar met groep 2 samen gezeten en hij kent de kinderen van dan groep 4 dus wel. De juf vindt hem nog erg jong voor groep 4. Zij stelde voor om hem te laten starten in groep 3 met de mogelijkheid om hem na de herfstvakantie door te laten stromen naar groep 4. Wij herkennen dat jonge gedrag wel, snel piepen als iets hem niet zint en terughoudend zijn in nieuwe dingen. Het zou echter ook kunnen dat hij de veilige weg kiest omdat hij niet genoeg uitdaging krijgt. Dan zou hij misschien sociaal-emotioneel juist groeien in groep 4. Anderzijds is het leeftijdsverschil in een groep 4-5 voor hem wel erg groot.
Het probleem van doorstromen naar groep 3 en dan overstappen naar groep 4 is dat zoontje grote veranderingen soms moeilijk vindt. Verbouwing, speelgoed dat weg moet (al speelt hij er nooit mee). Voor hem zou het waarschijnlijk makkelijker zijn om nog voor en tijdens de zomervakantie toe te leven naar groep 4 en niet op korte termijn in een herfstvakantie. Misschien dat hij tot aan de zomervakantie alvast wat zou kunnen wennen aan groep 4.
Over een paar weken hebben we weer overleg, met IB-er erbij. Juf staat overigens zeker open voor onze input en keuze. Wat te doen? Doen we hem tekort als hij naar groep 4 gaat of juist als hij naar groep 3 gaat? Af laten hangen van de groepsindeling of juist niet? Of moeten we op een andere school gaan kijken (liever niet)?
Het is een beetje een onsamenhangend verhaal geworden maar ik hoor graag ervaringen, tips en adviezen.


hoe het hier ging

In dit soort draadjes wijst Barvaux er vaak op dat je het schrijfonderwijs niet moet uitvlakken. Ik denk dat ze gelijk heeft. Er is in groep 3 veel aandacht voor goed leren schrijven, en ik vraag me af of dat zonder problemen kan worden ingehaald als je dat overslaat. Dat lezen zal het probleem niet zijn, maar schrijven mogelijk wel.

Mijn zoon heeft groep 3 gedaan met aardig wat extra werk (ben de naam van de methodes even kwijt, maar het was erg leuk), en groep 4 overgeslagen. Dat heeft voor hem prima gewerkt, dus ik ben geneigd te denken dat dat een goede route is. Moet er wel de bereidheid zijn om te investeren in extra materiaal, dat was er gelukkig op de school van zoon. Maar leg de vraag open voor aan de IB-er, zou ik zeggen. Wat zijn de mogelijke nadelen van het overslaan van groep 3, en als hij niet overslaat, wat voor extra's kunnen ze hem dan bieden zodat hij niet de hele dag uit het raam hoeft te staren?

Groeten,

Temet

draka

draka

30-03-2015 om 13:56

niet zo belangrijk

Hang niet teveel op aan een versnelling, dat lost het 'probleem' niet op. Hij heeft een aangepast programma nodig, met of zonder versnellen. Versnellen is naar één onderdeel van het plan dat jullie moeten maken.

Ik zou dus echt goed kijken of school dit wil gaan bieden, en anders toch verder kijken helaas.

Sec ja of nee versnellen zou ik vooral af laten hangen van zijn aansluiting met de groep, zijn er peers etc.

four

four

30-03-2015 om 14:15

nu naar groep 3?

En nu meteen naar groep 3, zodat hij al gewend is aan de groep en het werken als hij na de zomervakantie mee gaat naar 4?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-03-2015 om 14:30

Versnellen

Versnellen alleen is inderdaad geen oplossing. Belangrijker is het aanbieden van verdieping/verbreding/verrijking volgens een op maat gesneden handelingsplan wat enkele keren per jaar wordt besproken en aangepast. Het kind moet ook eerst goed worden doorgetoetst en dit doortoetsen moet regelmatig gebeuren. Daarnaast wordt van de leerkracht kennis van en ervaring met cognitief voorlopende kinderen verwacht. Hoe leren zij, wat hebben ze nodig, hoe worden ze uitgedaagd, hoe zorg je er ook voor dat de basisstof goed wordt beheerst?
Heeft school een Plusklas? Is er zo een mogelijkheid in de buurt of te realiseren?
School kan hiervoor advies inschakelen van een adviesbureau voor hb kinderen in het onderwijs. Daarnaast kan school gebruik maken van de VersnellingsWenselijkheidsLijst (even googlen, dan vind je deze). Het kan ook heel zinvol zijn om je zoon de WISC-II test te laten doen zodat je een goed beeld krijgt van zijn capaciteiten en manier van informatie opnemen, verwerken en toepassen.
Mijn zoon is twee keer versneld op de basisschool. Gelukkig had deze school veel kennis van en ervaring met hb kinderen, oa doordat leraren speciale cursussen hadden gevolgd en gebruik maakten van zo'n adviesbureau. Daarnaast had school een Plusklas.
Er zijn vele artikelen geschreven over versnellen en hb kinderen. Kijk eens op de sites van HINT http://www.hintnederland.nl/
HIQ http://www.hiq.nl/
Kind Centraal http://www.kindcentraal.nl/
http://www.lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com/
Het hb kind forum is ook heel nuttig http://www.hb-kind-forum.nl/
http://hoogbegaafdheidinjeklas.blogspot.nl/2013/04/versnellen-de-fabels-en-feiten.html
Het boek en de site van Tygo zijn ook een aanrader http://www.tygomi.nl/index.html
Op basis van al die informatie en vooral afhankelijk van wat school wel en niet kan bieden kan je een zo weloverwogen mogelijke beslissing nemen. Belangrijkste is dat je zoon uitdaging op maat krijgt zonder dat hij buiten de groep valt en zonder dat er hiaten in de basisstof ontstaan. Dat hij met plezier naar school gaat en zich kan ontwikkelen in zijn eigen tempo en op zijn niveau. Succes!

Thursday Next

Thursday Next

30-03-2015 om 14:36

hier

een dochter van juni, die heeft toen ze in groep 2 zat vanaf oktober/november de schrijflessen meegedaan met groep 3. Na de kerstvakantie of voorjaarsvakantie is ze de ochtenden mee gaan draaien in groep 3, de middagen nog in groep 2. Na de meivakantie is ze toen helemaal overgegaan naar 3 en na de zomer uiteraard naar 4.
Dat is goed bevallen, al liep ze heel snel al wel weer voor.
Als hij nu voor de cito's E3 al I-en haalt zou ik zeker voor groep 4 gaan.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

30-03-2015 om 14:43

lastig

Lastige keuze hoor. Hij is idd. nog jong. Achteraf gezien had je hem misschien beter maar 1 jaar kunnen laten kleuteren, en dan door naar groep 3 doen, maar goed, dat is achteraf geredeneer. Schrijfonderwijs lijkt me inderdaad ook belangrijk.
Wanneer wordt duidelijk hoe de combi er uit ziet? kan je afhankelijk daarvan niet een plan A en plan B maken?
Of misschien toch het jaar in twee knippen: tot de kerstvakantie groep 3 (met goede aandacht op schrijven) en daarna groep 4. En eventueel al in groep 3 starten met extra werk van 4. Ik ben het eens dat een versnelling niet altijd zin heeft als er niet ook verdieping aangeboden wordt, dus daar zal je zeker naar moeten kijken.
Overigens: ik blijf het pappen en nathouden vinden hoor, groep 3 en 4, ze kunnen daar niet heel veel in snijden, omdat er wel geautomatiseerd moet worden en bepaalde vaardigheden gewoon geoefend moeten worden (schrijven bijv. of de tafels). Dus ook de extra verdieping is niet altijd goed haalbaar. Heb zelf een dochter in groep 4 (waar ze dit jaar aardig aan verdieping doen, maar ze eerlijk toegeven dat het pas vanaf 5/6 interessant wordt met aardrijkskunde/ gesch. enz.)Waarbij ik eerlijkheidshalve wel moet zeggen dat de juffen van groep 4 (in een combi 4/5) het absoluut beter aanpakken dan de juffen van groep 3. Met als resultaat een blijer kind. En ja, ze hadden wel methodes hoor: rekentijgers e.d. (vooral met rekenen van alles). Taal is vooral compacten geweest en nu in 4 zijn ze met een groepje bezig aan een powerpointpresentatie, dat vindt ze wel erg leuk. Zoon van (net)5 heeft het gunstiger, hij is van februari en kleutert anderhalf jaar ipv 2,5 jaar en zal na de zomervakantie met net 5.5 naar groep 3 gaan. Ik herken dat 'jonge' gedrag wel heel erg. Dat heeft onze zoon ook, hoewel hij wel een heel eind is bijgetrokken in het afgelopen jaar (en zeker sinds hij voor zichzelf duidelijk heeft dat hij in groep 2 zit ipv in 1). Maar dat ga je niet helemaal oplossen, want hij blijft 5 (of dan net 6) en dat is gewoon jonger dan de gemiddelde leeftijd in gr. 4. (en in ons geval net 5.5 bij de start van groep 3). Je kunt hem daarin waarschijnlijk. best begeleiden, om de overstap zo makkelijk mogelijk te maken, zeker als je ruim van tevoren weet hoe het plan gaat. Dat kun je ook met hem bespreken/ aankondigen/ bekijken wanneer de wenmomenten zijn.Helemaal ideaal zal het nooit zijn!

Succes, ben benieuwd wat jullie oplossing wordt. Een combi 3/4 zou natuurlijk het allermooiste zijn!

Sneeuwwitje.

four

four

30-03-2015 om 14:45

IQ-test overbodig

Een kind dat zonder les gehad te hebben al zo'n hoog avi niveau heeft en ook zichzelf heeft leren rekenen is slim. Daar hoef je geen IQ-test tegenaan te gooien om dat te laten bevestigen. (dat kun je beter bewaren voor ooit later wellicht als er wel redenen zijn om dat te doen, per slot van rekening is zo'n test maar twee jaar geldig).

Wat wel belangrijk is, is doortoetsen, alle kans dat de stof van groep 4 ook al grotendeels beheerst wordt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-03-2015 om 14:47

Informeren

De juiste leraar is erg belangrijk; is juf bereid om hier extra tijd, energie en aandacht aan te besteden? Zich te informeren over leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong en het lesgeven aan deze kinderen? En het gaat niet alleen over de cognitieve ontwikkeling; ook de sociaal-emotionele ontwikkeling moet meegenomen worden. Veel van dit soort kinderen lopen sociaal-emotioneel juist ook enorm voor maar dit wordt vaak verkeerd ingeschat. En men moet ook niet vergeten dat het kinderen zijn en blijven en dat hun ontwikkeling niet gestaag verloopt maar sprongsgewijs. Contact met peers is ook belangrijk. Je wil natuurlijk voorkomen dat je kind gaat denken dat hij "anders" is of "raar". Kortom, het is zaak dat zowel ouders als school zich goed informeren wat betreft alle aspecten van cognitief voorlopen: Leren leren, aanbieden van aangepast onderwijs, onderpresteren, faalangst en alles wat ermee te maken heeft. Voor nu maar ook zeker voor later.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-03-2015 om 14:51

IQ test

Wij hebben wel op die leeftijd een IQ test laten doen. De uitkomst daarvan heeft heel goed inzicht gegeven in de sterkere en zwakkere punten van zoon. Aan de hand van die uitkomsten hebben we (school en ik) hele goede handvaten gekregen; ook wat betreft versnellen en aangepaste lesstof. Van die test heeft hij de rest van zijn schooltijd en ook nu nog op het VO veel profijt gehad.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-03-2015 om 15:16

Compacten

Dit is misschien wel een zinvolle discussie: http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=30&t=3071
Als jullie school de mogelijkheid kan bieden om groep 3 en 4 in een jaar te compacten zou dat mooi zijn. Mijn zoon heeft trouwens groep 4 en 6 overgeslagen. Hij zat op een Montessorischool dus met combinatiegroepen. Groep 8 was vreselijk; hij heeft dat jaar echt met hangen en wurgen uitgezeten. Achteraf gezien heef hij trouwens wel een achterstand opgelopen met schrijfonderwijs maar dat is met wat kunst- en vliegwerk nu redelijk goed gekomen. Maar het geeft wel aan dat het zaak is om geen hiaten te laten ontstaan wat betreft de basiskennis en -vaardigheden. Hou er ook rekening mee dat ongeacht een versnelling en aangepaste lesstof een tweede versnelling ook nog eens aan de orde zou kunnen komen. Een beetje gemiddeld slim kind kan de basisschool makkelijk in 6 jaar doen dus zo vreselijk uitzonderlijk is dat niet.

Nuniet

Nuniet

30-03-2015 om 15:24

Bedankt

Bedankt voor de snelle reacties. Geeft weer extra stof tot nadenken!
Ja, versnellen is niet dé oplossing. Daarvan ben ik me bewust. Omdat de school (verder) alleen maar combiklassen heeft is het relatief makkelijk om leerlingen met andere groepen mee te laten doen. Daar zijn de leerkrachten inmiddels aan gewend. Moet er echter eerlijk bij zeggen dat dat meestal gaat om kinderen die een groep lager meedoen met een vak. In de breedte is het niveau van de kinderen niet heel hoog. Een plusklas is er niet.
Sneeuwwitje, we hebben hem bewust niet groep 2 over laten slaan. Juist omdat hij jong is in zijn gedrag en heel graag speelt vonden en vinden we hem daar goed op zijn plek. Ook al omdat we er op rekenden dat er een 3-4 zou komen. Misschien moeten we daar eerst achter zien te komen.
Ik ben een beetje sceptisch over extra werk in groep 3. Ben bang dat dat verzandt in 'ga maar lekker spelen of lezen' of 'als je meer wil doen dan ligt er in de kast extra werk'. Zoon kiest voor de makkelijke en leuke weg en niet uit zichzelf voor de extra uitdaging.
Wat betreft een IQ test: vinden we nu niet zo nodig. Het is duidelijk dat hij ruim voorloopt en daar moet mee gewerkt worden. Doortoetsen is wel een goed idee, zullen we aan de IB-er voorleggen.
Wordt vervolgd!

Barvaux

Barvaux

30-03-2015 om 17:42

Eén dingetje

Dank je Temet, scheelt alweer

Beginnen in groep 3 met het streven naar groep 4 in de herfst/kerstvakantie is het meest onzinnige wat ik in deze discussie heb gehoord. Probleem is namelijk dat veel groep 3 leerkrachten het juist tot okt of tot de herfstvakantie heel erg druk hebben met de kindjes die nog moeten leren lezen en vooral met ze in een stramien van werken krijgen. Ze moeten alles nog leren, kunnen niet goed zelfstandig werken en die periode is er vaak heel weinig aandacht voor de wat snellere kinderen. Hij heeft niets aan de zon en raketfunctie dus hij moet dan vanaf dag 1 iets anders krijgen en ik vraag me af of dat dan wel zin heeft.

Ik zou kiezen voor NU meteen naar groep 3 en volledig storten in het schrijfonderwijs en als hij op 1/2 van het schrijfonderwijs van groep 3 is over naar groep 4.

Angela67

Angela67

30-03-2015 om 17:54

Barvaux OT

waarom kom je toch altijd zo kort uit de bocht met je woord 'onzinnig'. Dat jij hier een sterke mening over hebt en al vijftienduizend jaar hetzelfde vindt betekent toch niet dat iemand er anders over kan denken? En een goede afspraak op school waarbij een kind een handelingsplan heeft om 'm binnen een half jaar klaar te stomen voor groep 4 kun je best al eind groep 2 maken.
gr Angela

Barvaux

Barvaux

30-03-2015 om 18:04

Angela

Niets mis met een goed handelingsplan maar sorry daar heb ik nog maar weinig vertrouwen in, het is zo makkelijk om een kind wat voorligt wat 'extra werk' te geven en vervolgens te blijven roepen: het is echt moeilijk genoeg hoor en hij maakt nog foutjes...

Verder was het plan niet een half jaar groep 3 maar tot de herfstvakantie. Soms is dat maar zeven weken en ik ben er geen voorstander van om een kind zeven wk te laten wennen in een klas in dat deel van het jaar dat het verreweg het meest onrustig is en het vervolgens in een klas te stoppen die net zeven weken aan elkaar gewend is.

hun moeder

hun moeder

30-03-2015 om 18:34

Na de meivakantie

Mijn ene kind is in de loop van groep 3 naar 4 gegaan. We leven nog lang denken dat versnellen niet hoefde maar het was onvermijdelijk. Tweede kind is na de meivakantie naar 3 gegaan en na de zomer mee naar 4. Voordeel is dat het in juni dan min of meer gewoon is, dan is de zomervakantie minder spannende pauze, het kind heeft ook in alle groepen gezeten, alleen een beetje korter. Dat de juf hem erg jong vindt, tja, dat vinden ze altijd. Is ook wel ellendig want juffen stralen dat ook uit naar het kind. Het is erg belangrijk dat de ontvangende juf het ziet zitten. Helaas heb ik meegemaakt dat het op dat vlak mis kan gaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-03-2015 om 19:41

Gesprek

Zorg zo snel mogelijk voor een gesprek met juffen (ook uit groep 3 en 4) en de IB'er. Zorg dat school de versnellingswenselijkheidslijst heeft en laat ze alvast nadenken over een gedegen handelingsplan. Dat plan moet er hoe dan ook komen. Laat je zoon nu al doortoetsen en kijk waar en of er eventueel (risico op) hiaten zitten waar nu al aan gewerkt kan worden. En ik zou ook niet je zoon tot de herfstvakantie in groep 3 zetten om hem vervolgens naar groep 4 te laten gaan. Die periode is veel te kort en onrustig. Een eventuele doorstroming van 3 naar 4 zou ik op zijn vroegst na de kerstvakantie doen of liever nog na de voorjaarsvakantie.

Groep 3 voorlopig.

Ik zou eerst zeker willen weten of er een 3/4 combi klas komt. Dat zou perfect zijn denk ik, met de juiste leerkracht. Ik zou hem niet als 6 jarige in een combi 4/5 willen hebben. Er komt dus een combi klas, de vraag is welke.
De juf wil hem na de zomervakantie laten starten in groep 3 en dan snel doorstromen naar 4. Een prima oplossing als er een combi 3/4 is.

groep 4

Ik zou zeker voorkeur hebben voor door naar groep 4. Niet dat je er bent met een versnelling (zoals al meer is aangegeven) maar het maakt de voor slimme kinderen eindeloos lange basisschool wel wat korter. Bovendien is 1 versnelling eigenlijk nooit een probleem (het leeftijdsverschil valt dan echt niet op binnen de normale variatie van een groep).
Als je al goed leest is groep 3 saai, de keuze aan verrijkingsmateriaal is beperkt en bovendien heeft de groep 3 leerkracht vaak de handen vol aan de minder snelle lezers.
Groep 4 biedt meer mogelijkheden. MITS de leerkracht achter de versnelling staat! Dit is echt iets om goed te bespreken.
Verder zou ik per direct beginnen met schrijfles. Hij kan dit in zijn huidige groep doen, of het schrijfonderwijs meedoen met groep 3.

Feit dat er geen plusklas is op de school zou bij mij wel een alarmbelletje doen rinkelen. Waarom is die er niet?

Ik heb 4 kinderen, die allen groep 2 hebben overgeslagen, en eentje ook nog groep 6. De oudste 2 zitten inmiddels op het VO. De jongste 2 zitten sinds een jaar op een andere school die fulltime hoogbegaafden onderwijs biedt. Daar knappen ze erg van op, moet ik zeggen...

en

Mijn jongste is ook 6 jaar (is van eind oktober) en zit nu dus in een groep 4/5/6 combi. Dat is geen enkel probleem.

Lastig besluit.

De optie die Four noemt, is een heel veilige. Nu naar drie -leren schrijven, de kinderen leren kennen, wennen aan leren - en dan mee naar vier. Of volgend jaar groewp 3 en 4 in een jaar.

Moni

Moni

30-03-2015 om 21:19

Ik zie drie mogelijkheden

in willekeurige volgorde. De beste keus is afhankelijk van kind, school en ouders.

1. Gelijk starten met schrijfonderwijs, niet 1x per week maar intensief zodat hij volgend schooljaar groep 4 kan bijhouden.
2. Nu naar groep 3 zodat hij alvast went aan het onderwijs ná de kleuterklassen, de groep leert kennen en leert schrijven.
3. Een andere school zoeken met een goed beleid voor kinderen met een grote voorsprong, liefst ook een plusklas of andere duidelijke aanpassingen in het aanbod.

Een combinatie van 1 en 3, of 2 en 3, kan ook.

In ieder geval is een apart plan door school gewenst. Versnellen zal daar weinig verschil in maken. Na 3 maanden kan een kind opnieuw een jaar voorlopen en stuklopen op een saaie aanbod.

Ik heb allerlei ervaringen gelezen op dit forum en het hb-kind-forum. Er is niet één manier het beste voor iedereen.

Een jaar groep 3 en 4 combineren zou ik alleen doen als het een combiklas wordt, gezien zijn grote voorsprong in lezen. Groep 3 is heeeeel veeeeel leren lezen. Veel scholen vinden de zon-lijn al heel behoorlijk. Maar die is bedoeld voor leerlingen die begin groep 3 avi-1 halen (tenminste dat was zo toen mijn kinderen zo jong waren). Avi-1 is M3! Met M6 ben je de zon-lijn ruim voorbij.

Jippox

Ik zeg ook niet dat een 6 jarige in een combi 4/5 klas in het algemeen een probleem hoeft te zijn.
Het heeft mijn voorkeur niet, als er al iets te kiezen valt.

Het zou voor mij anders zijn als het kind nu in groep 3 had gezeten, maar hij is 5 en zit in groep 2.
Jou zoon zit op een school voor hoogbegaafden waar klassen gecombineerd worden en alle leeftijden door elkaar zitten waarschijnlijk? Ook is hij mee in de stroom vanaf groep 3 en is hij misschien niet de enige 6 jarige in groep 4/5/6 ?

Van groep 1 naar 3 is een totaal andere stap dan van 2 naar 4. Achteraf zou dat eerste voor het kind van Nuniet ook beter geweest zijn.

nuniet

nuniet

31-03-2015 om 08:47

Afspraak

Net afgesproken dat we zo snel mogelijk gaan overleggen. IB-er was er al mee bezig geweest. Ben benieuwd waar zij mee gaat komen. We houden nu alle opties open en sluiten de overstap naar een andere school ook niet uit alhoewel het niet onze voorkeur heeft. Jippox, een plusklas is er niet omdat er gewoonweg niet genoeg kinderen zijn die daarvoor in aanmerking zouden komen.
Wil40, kan je uitleggen waarom je denkt dat hij beter groep 2 had kunnen overslaan? Wij hebben het idee dat dit jaar groep 3 ook niet leuk geweest zou zijn voor hem. Ook nu zou hij op veel onderdelen al ver voorlopen. Hij heeft het prima in groep 2 omdat hij ook nog veel kan spelen.

Barvaux

Barvaux

31-03-2015 om 09:47

nuniet

Groep twee niet overslaan kan prima werken, school heeft ook wel wat aanbod gegeven zag ik in groep 2 maar ik vind ook dat school dan in groep 1 al meteen had moeten bespreken of er een optie was om groep 3 over te slaan. In dat geval moet je dus het volledige schrijfprogramma aanbieden want het is erg frustrerend als je moeite hebt met schrijven in groep 4. Je gedachten gaan dan vele malen sneller dan dat je kunt schrijven en dan krijg je al snel een slecht handschrift en een krampachtige schrijfhouding. Iets wat je er vervolgens lastig uit krijgt en een kind lang kan blijven achtervolgen. Het is niet voor niets dat ze een heel schooljaar lang heel veel schrijven, dat is niet omdat ze alle letters ook nog moeten leren maar omdat oefening kunst baart en een kind wat qua IQ voorloopt loopt niet perse ook ver voor in de fijne motoriek. Toevallig ging dat bij de dochter van mijn vriendin wel samen want met twee maakte die al de mooiste tekeningen. Zij was van april en met de kerst ging ze naar groep 2 en dus vier maanden na haar vijfde verjaardag naar groep 3.

Wat ze nu willen op jouw school is vleesch noch visch (een paar weken groep 3) want vooral de eerste weken in groep 3 is er gewoon geen tijd om jouw kind goed te begeleiden. Het zal daar ook maar een paar letters leren schrijven en dus geen woorden. Daarna in groep 4 moet het opeens volle bak schrijven.

Ik snap best je keuze om hem groep 2 te laten doen maar ik denk dat ik had gekozen voor een half jaar groep 1 en een half jaar groep 2 maar vaak ben je daar al te laat voor als je dat bedenkt Ik vind dat een kind, wat nog 'speels' is prima lekker thuis kan spelen na een uurtje of vijf schools werken. Nu is het vaak andersom: ze willen meer en zoeken dat thuis (boeken lezen, rekenen etc) en zolang het kan kun je maar beter thuis spelen en op school werken.

Ik denk dat de juf terecht voorzichtig is. Het kind kan snel lezen en had in groep 1 M6. Maar het scoort in groep 2 E3 voor rekenen en begrijpend lezen. Hij loopt wel voor maar niet zoveel als het jaar ervoor. Gelukig hebben ze hem wel extra schrijftaken en rekentaken gegeven. In groep 3 kan de juf zien of de voorsprong niet kleiner wordt want anders is een klas overslaan een verkeerde keus.

nuniet

nuniet

31-03-2015 om 11:49

Flanagan

Hij is (nog) niet verder getest dan E3. Rekenen en begrijpend lezen is eerder helemaal nog niet getest en voor rekenen heeft hij pas een paar maanden extra werk. Het valt dus moeilijk te zeggen of de voorsprong kleiner is geworden.
Het belangrijkste is nu denk ik doortoetsen zodat we echt weten waar hij staat en wat hem aangeboden moet worden. En flink aan de slag met schrijven.

Thursday Next

Thursday Next

31-03-2015 om 11:50

Flanagan

volgens mij zijn gewoon de cito's E3 afgenomen, toch? En die waren goed (welke score?). Om te kijken wat zijn niveau werkelijk is zou hij doorgetoetst kunnen worden tot een C/III score.

Nuniet

Je zegt dat hij het prima heeft in groep 2, hij kan nog lekker spelen.

Groep 3 is nu net een jaar waarin er langzaam aan minder wordt gespeeld en er steeds langer tijd wordt genomem om rustig aan je tafel te werken. In groep 4 is het klaar met die overgangsfase en zitten de kinderen langduriger aaneengesloten te werken.
Een jaar kleuteren en dan groep 3 lijkt me gewoon idealer, of later van 4 naar 6.
Het is maar net wat je kind nu aangeboden is in de 2e, als hij klaar is voor groep 4 dan zij dat zo.
Dat zal zeer afhankelijk zijn van de leerkracht die hij nu heeft. Plukt zij je kind uit de blokkenhoek om hem groep 3 werk te geven?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-03-2015 om 14:05

Plusklas

Er zijn op iedere basisschool genoeg kinderen met een zodanige ontwikkelingsvoorsprong dat er een plusklas mee gevuld kan worden. Het argument "omdat er gewoonweg niet genoeg kinderen zijn die daarvoor in aanmerking zouden komen" klopt niet en toont mi dat jullie school niet veel kaas heeft gegeten van het signaleren van en omgaan met leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong.
http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/publicaties/2010/het-onderwijsaanbod-aan-hoogbegaafde-leerlingen-in-het-basisonderwijs.pdf
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-krijgt-mijn-hoogbegaafde-kind-onderwijs.html
Er wordt door de overheid behoorlijk wat geld uitgetrokken voor aangepast onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen. Wat doet jullie school daarmee? Welk materiaal hebben zij voor deze kinderen?
Goed dat er zo snel mogelijk een gesprek komt. Neem het voorgaande ook mee in dat gesprek. Wat kan en wil school bieden en met name in hoeverre is de juf hiertoe bereid? En kijk ook zeker rond naar een eventuele andere school en kijk wat er in jouw stad/gemeente aangeboden wordt aan spelmiddagen/plusklassen voor meer- en hb kinderen. Nogmaals, contact met peers is ontzettend belangrijk. Nu misschien nog niet zo, over een paar jaar wel.

Pien

Pien

31-03-2015 om 14:34

Hier

Ik lees vol interesse mee. Ik zet hier even het verhaal over mijn eigen kind neer, want het lijkt erop en speelt ook nu.

Mijn zoon een paar maanden jonger. Hij wordt begin november pas 6 en zit nu dus in groep 2. Een aantal maanden geleden is hij Avi-getoetst en kwam toen uit op M5, inmiddels zal dit hoger zijn. Het is een school met alleen in de bovenbouw wat combinatieklassen, en ik verwacht dat zo blijft.

De vraag was dus: groep 3 of 4? We waren er met z'n allen snel uit dat groep 4 voor mijn zoon geen optie is. Hij is nu in zijn groep al de jongste, hij is sociaal emotioneel niet sterk en vooral is hij nu nog een echte kleuter! In alles, behalve dan in het feit dat hij bijzonder goed kan lezen en behoorlijk goed kan rekenen.

Als hij naar groep 4 zou gaan, zou hij emotioneel verzuipen. Ik weet dat versnellen heel prettig kan zijn, om hierboven beschreven redenen. Maar mijn kind is dus écht nog een kleuter en snakt ook niet, zoals andere hb-kinderen (hoewel ik mijn kind nooit hoogbegaafd noem, want ik weet niet of hij dat is) naar meer stof en meer uitdaging. Nu nog niet althans. In de groep 4 van volgend jaar zit een heel stel rouwdouwers en slechts 6 meisjes. In zijn huidige groep, die volgend jaar groep 3 wordt, gaat hij vooral met de meisjes om en heeft het er erg naar zijn zin. Hij blijft dus gewoon waar hij is, maar gaat zijn eigen programma volgen in groep 3.

De IB'er van zijn school is heel goed aan het zoeken naar geschikt materiaal en aan het spreken met mensen en andere scholen binnen de stichting die ervaringen hebben. Ik werk zelf op een andere basisschool en heb daar nu groep 3. Ik ken de methodes nu dus goed en zie dat hij volledig buiten de leesmethode gaat vallen. We hebben nog enkele maanden om een goed programma voor hem op te zetten. De school werkt hier heel hard aan mee gelukkig.

Wat betreft het schrijfonderwijs gaan we al stappen maken in deze laatste maanden van groep 2.
Het is in de methode Veilig Leren Lezen (die hij dus niet gaat volgen) zelfs al zo dat er bij de zon-kinderen verondersteld wordt dat ze al kunnen schrijven. In mijn eigen groep 3 heb ik de twee kinderen die vanaf september meteen zon waren, versneld door het schrijfboek (wel met instructie!) laten gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.