Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elinde

Elinde

23-11-2015 om 23:16

Welk MBO-niveau?


Rare gast die martijn (ot)

Hij zet zijn hele hebben en houwen op internet; van cv , diploma tot foto.
ideaal voor de aanvraag van een paspoort, alleen die handtekening-.

Nu ja, iemand met een mavo-diploma zal wel net zoveel kans hebben op een inschrijving bij een mbo als iemand met een vmbo-t diploma. Bij overmaat aan inschrijvingen kunnen cijfers ook een rol spelen; iemand met hoge mavo cijfers staat er op papier waarschijnlijk beter voor dat een vmbo-t met mindere cijfers. En omgekeerd.

Wat ik vervelend vind, is de toename aan intake-gesprekken.
Ik zie het als een soort voorselectie aan de deur.
En het begint tegenwoordig al op het mbo.
Zucht, dat was vroeger wel anders -.(

bieb63

bieb63

25-11-2015 om 21:52

hahahaha, toch 'beetje' gelijk

haha, Miriam heeft 'een beetje' gelijk. Ja, natuurlijk, iemand die ooit op de MAVO is begonnen, dat in die schooljaren werd omgedoopt naar VMBO-TL, zal wellicht nog een MAVO diploma hebben gekregen. Maar daarna toch echt niet meer.....

marie

marie

25-11-2015 om 22:34

Flanagan - intake op mbo

Inderdaad, die intakes daar verbaasde ik me ook over toen onze zoektocht naar een mbo-opleiding voor onze dochter begon.

Het is gewoon zo dat bepaalde mbo-opleidingen maar een x-aantal leerlingen per jaar voor een bepaalde opleiding willen plaatsen. Met de intake willen ze ervoor zorgen dat ze dan de echt gemotiveerde leerlingen kunnen plaatsen. Het voorkomt ook "drop-outs", omdat er leerlingen zijn die een opleiding kiezen omdat "ze dat wel leuk lijkt", maar het toch tegen blijkt te vallen. Wisselen van opleiding gaat ook niet zo makkelijk (klassen vol) en dan heb je zomaar een thuiszitter (en krijg die maar weer eens naar school).

Dus ergens snap ik het wel van die intakegesprekken, maar gedoe is het wel. En dan heb ik het nog niet eens over het zelf moeten regelen van stages.... ook al zo'n ellende.

Dat was "vroeger" in onze tijd wel anders...

Goed zo bieb

Bieb "Jij hebt altijd een enorme behoeft om met wetteksten te strooien."
Ja. Omdat daar staat wat de bedoeling is.

Een wettekst bevat ook nooit persoonlijke aanvallen.

De bewering (niet de mijne) is dat een mavo diploma niet meer bestaat. Die bewering is tot nog toe zonder onderbouwing gedaan. Driftig is mij gevraagd dan maar te bewijzen dat het wel bestaat.
Ik begrijp dat niet. Waarom nou driftig, emotioneel, op treiterende toon en inclusief uitlachen?
Waarom trouwens moet ik bewijzen dat iets bestaat?

Waarom begin jij je bericht met een aanval "Miriam, vermoeiend"
Waarom al die verwijtende woorden?

Je had kunnen volstaan met je link Kijk ook eens hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0024042/geldigheidsdatum_25-11-2015

Ben ik toch blij dat je 'm gegeven hebt.
Het is het antwoord op mijn eerdere vraag #40 'waar staat dat'

Er staat niet dat het Mavo diploma niet bestaat. Mavo komt zelfs in die regeling voor.
Maar inderdaad niet in de bijlagen waarin de vorm van de diploma's wordt voorgeschreven.
Daaruit volgt dat er geen diploma model is dat ruimte geeft aan een diploma met de schoolsoort Mavo.
Dat dat wel een schoolsoort is, is te lezen in art. 9 WVO.

Uit de bijlage geciteerd:
"Diploma

Op het diploma wordt niet alleen de leerweg, maar ook de sector(en) vermeld. Dit houdt in dat op de regel die volgt na ‘aan het eindexamen’ de officiële naam van de betreffende leerweg wordt ingevuld met daar achter ‘conform de sector’ met vermelding van de officiële naam van de gevolgde sector, zoals genoemd in:"

"Vak of rekentoets op hoger niveau

Indien toepassing is gegeven aan de mogelijkheid één of meer vakken op een hoger niveau af te sluiten, dan wordt achter de desbetreffende vaknaam (uit dat niveau) tussen haakjes de leerweg (KB, GL of TL) of schoolsoort (vwo of havo), afgekort vermeld op de cijferlijst."

Nu goed: keep up the good work.
Laat alle persoonlijke aanvallen weg.
lever een wettekst.

bieb63

bieb63

26-11-2015 om 21:26

Het is heel simpel Miriam

Je kunt een heel verhaal maken. Maar waar het om gaat is dat jij beweert dat er nog steeds een MAVO diploma bestaat. Nee, dat bestaat niet meer en dat weet jij ook. Ook al is de naam 'MAVO' niet uit de wet, op de officiele diploma's staat VMBO-TL, ook al noemt een school die opleiding (weer) MAVO. Jij weet dat ook. Je hoeft niets te bewijzen, ik ook niet, het gaat om het feit dat een diploma met MAVO erop niet meer wordt uitgegeven.

Standje?

Bieb, het klinkt als een standje. Iets als: je weet toch dat je de dop op de tandpasta moet draaien?

Bedoel je dat ook zo?

bieb63

bieb63

27-11-2015 om 12:08

nee hoor Miriam

Geen 'standje'. Maar ik wil wel aangeven dat het vervelend is in een discussie als iemand iets beweert, dat vervolgens tegengesproken wordt (niet in de zin van welles/nietes, maar duidelijk is dat hetgeen jij beweert niet klopt) jij nooit zal toegeven, dat je je misschien vergist had (is niet erg....), maar jij zult altijd er allerlei draaien aan geven om te 'bewijzen' dat je wél gelijk had. Je beweerde dat er tegenwoordig nog steeds ook MAVO diploma's worden uitgegeven. Dat is wat anders dan dat in de wet MAVO nog wordt genoemd. Zeg dan gewoon dat in de wet nog ook MAVO wordt gesproken. Dat klopt. Maar draai het niet zo op die manier om te omzeilen dat je bewering dat er nog MAVO diploma's worden uitgegeven niet klopt.

Weer wat geleerd

Bieb de verwijten die je mij maakt zijn niet op mij van toepassing.
Ze zijn ook bijzonder storend in een feitelijke discussie.

"(niet in de zin van welles/nietes, maar duidelijk is dat hetgeen jij beweert niet klopt)"
Nogmaals, ik gaf je al een compliment (is dat dan niet genoeg?), jij bent de eerste die hierover iets steekhoudends inbrengt, namelijk die link.
Het gekrakeel van de dames kwam echt niet verder dan driftige beweringen tot en met "Maar net als een ulo en mulo en hbs diploma is een mavo diploma iets uit de ouwe doos, van de vorige eeuw."
Dat terwijl al had aangetoond dat Mavo helemaal niet is afgeschaft (ulo en mulo wel, zie de mammoetwet)

Ik heb gevraagd om een link of tekst waar staat dat een mavo diploma niet meer bestaat (zie #32 en verder) Dat is niet gekomen. Er is zelfs beweerd dat dat soort teksten niet bestaan wat natuurlijk onzin is. Alles wat bij wet wordt afgeschaft wordt bij wet beschreven.
Voor de derde keer (goed zo hoor) jij bent de eerste die antwoord op die vraag geeft; 32 berichten later.

Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom je het niet bij die link laat. Waarom maak je er een persoonlijke aanval van?

Inhoudelijk:
Inderdaad, er staat geen mavo meer op je diploma. Je kunt dus een mavo-opleiding volgen, examen doen, maar (zolang de huidige regeling geldt) er geen diplomavermelding van krijgen.
Vmbo-t staat er op dat diploma, overigens ook als je vakken op havo of vwo niveau hebt gevolgd.

Een beetje gek is het wel.

Dat is overigens niet sinds de invoering van het vmbo, maar sinds de aanpassing van de diploma-regeling in 2002. Niet door mavo af te schaffen, maar door de schoolsoort in de vorm van diploma's niet te beschrijven. (weet ik nu. Dankzij jouw link. Fijn. Vierde maal dank)

Dat betekent dus ook dat diploma's van na 2002 waarop wel Mavo als schoolsoort vermeld staat, inderdaad niet geldig zijn.

Ik heb me niet vergist. Ik wist niet dat diploma's met Mavo als schoolsoort niet meer bestaan.
Ik heb weer wat geleerd, dank je wel.
Nu jij nog: gewoon een feitelijke discussie voeren zonder persoonlijke aanvallen.

Gekrakeel van de dames?

Mag het iets vriendelijkers? Hè, het genoegen is weer verdwenen.

Jamie

Jamie

27-11-2015 om 13:49

Miriam

' jij bent de eerste die hierover iets steekhoudends inbrengt, namelijk die link.'

Ik was me niet bewust dat je die wilde hebben aangezien het bewijs al was geleverd in het genoemde oude draadje...

bieb63

bieb63

27-11-2015 om 16:08

Kom Miriam

In bericht 40 beweer je nog steeds dit: "Er zullen beslist diploma's zijn waar mavo op staat terwijl dat niet in de naam van de school zit. Feitelijk (zie wet) is dat een correcte benaming."
Geeft niet, maar je ontkent dan nog steeds dat een MAVO diploma niet meer bestaat.
En nee, ik voel me niet aangevallen. En verder is het duidelijk: de naam MAVO bestaat nog, maar niet als officiele diplomering.

Vijfde keer

Klopt hoor bieb.
Nogmaals(vijfde keer) jij was de eerste die er iets steekhoudens over inbracht namelijk die link. Dat is in #58. De laatste keer dat ik op de getallenlijn keek kwam dat na 40.

Oh en Jamie, als je iets beweert (ergens is bewijs geleverd) lever dat er dat bij.
Waar, welke tekst?

Dit alles voor de duidelijkheid. Wat bedoel je dan?

De door jou genoemde link (het draadje) geeft niet de verwijzing die Bieb gaf. De verwijzing die bieb gaf zegt specifiek iets over diploma's en hoe die eruit zien.

Het is de regeling waar ik je om vroeg in #40 "Jamie, als dat een regel is dan staat dat ergens"

Mama

Mama

27-11-2015 om 20:59

Ik kom echt niet meer bij

Hahahahahaha
Echt Miriam , je zet jezelf volledig voor gek.

Marie

Marie

27-11-2015 om 21:15

terug naar het onderwerp?

Misschien is het na dit geharrewar tijd om weer terug te keren naar de vraag?

bieb63

bieb63

28-11-2015 om 14:14

Oke, terug naar de vraag

Concrete vraag van TS is of MBO4 na kader te doen is en of het te theoretisch is.
Eigenlijk moet je het zo zien: naast de praktijklessen en de theorielessen mbt de gekozen richting (totaal ongeveer de helft van het aantal uur les), zijn er 4 vaste, verplichte vakken die elke MBO4 leerling volgt en examen in moet doen (ongeveer de andere helft van de tijd), nl. NL, ENG, rekenen en loopbaan/burgerschap (vergelijk dat een beetje met maatschappijleer). Het niveau van die vakken is ongeveer het niveau waarmee je geeindigd bent en dus verder mee door gaat na je opleiding VMBO-TL. Ik denk dat dat niet zo heel veel verschilt met het niveau waarmee je geeindigd bent na Kader. En wellicht is het zelfs zo dat het niveau ongeveer het eindniveau van kader is.
In principe zou je kunnen stellen dat als je kind (kader) het redelijk doet mbt de vakken NL, ENG en rekenen, het prima te doen is.

bieb63

bieb63

28-11-2015 om 14:22

Overigens

Wordt je op MBO4 niveau uiteindelijk opgeleid (beetje afhankelijk van de richting, maar voor de meeste gaat dat op) tot manager/ondernemer, d.w.z. dat je in principe de papieren hebt (dus geen ondernemersdiploma of middenstanddiploma meer nodig) om bedrijfsleider te worden of bijv. een eigen zaak te beginnen. Dat zal in eerste instantie vast niet je baan zijn, maar de papieren heb je er wel voor.

Emma

Emma

28-11-2015 om 14:55

Van 3 naar 4

Hoe is het dan om na 3 door te stromen naar 4, binnen hetzelfde vakgebied? Gebeurt dat veel, hoelang duurt dat, is dat gemiddeld een jaar?

marie

marie

28-11-2015 om 14:59

Emma - hangt van opleding af

Opstromen van 3 naar 4 hangt van de opleiding af. Je kunt eerst 3 helemaal afronden en dan door naar 4, maar vaak is het ook mogelijk bij goede cijfers om tussendoor op te stromen.
Maar de eisen daarvoor zijn dus echt per ROC en zelfs per opleiding verschillend.

Elinde

Elinde

28-11-2015 om 18:30

Niveau's

Het probleem is nu eigenlijk dat er hier bij de economische opleidingen geen niveau 3 is. Dus als je 4 niet haalt, ga je terug naar 2. En ik weet niet of hij daar wel op zijn plek zit. Alleen bij detailhandel is er een niveau 3. Je kunt wel weer doorstromen van 2 naar 4 binnen dezelfde opleiding.komende week hebben we en gesprek met de decaan, kijken wat hij adviseert. Zoon moet in elk geval de toets op het ROC maken om zijn niveau te bepalen. Ben benieuwd wat daar dan uit komt.

bieb63

bieb63

28-11-2015 om 23:30

Poeh

Dat is wel lastig. Er zit edn enorm verschil tussssen niveau 2 en 4. En met kader hoor je normaliter niet naar 2 te gaan. Lastg zeg. Ben benieuwd wat gesprek met decaan oplevert.

Moemie

Moemie

29-11-2015 om 15:17

Spannend hoor

Onze dochter heeft morgen een zgn competentieonderzoek voor haar vervolgopleiding. Ik vind het spannend, we weten niet wat we kunnen verwachten. Misschien maar beter ook. Nu is onze dochter (nog) niet zenuwachtig. Haar vader gaat mee en hij is de rust zelve dus dat vind ik al heel fijn voor haar. Ik ben zelf ook altijd gespannen voor onderzoeken en wil dat zeker niet op haar overbrengen vandaar dat hij meegaat. Duimen jullie morgen vroeg even voor haar? Alle positieve energie kan ze goed gebruiken. Alvast bedankt!

bieb63

bieb63

29-11-2015 om 15:57

Moemie

Ik duim! Wat gaat ze precies doen?

Moemie

Moemie

29-11-2015 om 16:27

Bieb

Lief dat je wil duimen Bieb. Ze wil graag mediavormgeving gaan doen, dat is er alleen op mbo4 niveau, althans hier in de buurt of op redelijke reisafstand. Ze doet nu vmbo kader. Ik hoop zo dat ze goed door het onderzoek komt. Ze wil het echt heel graag. Ik laat het weten als het lukt maar denk dat we misschien wel even moeten wachten op de uitslag. In ieder geval bedankt voor je virtuele steun!

bieb63

bieb63

29-11-2015 om 20:31

Spannend

en het lijkt mij een zeer leuke opleiding. Ik neem aan dat ze redelijk creatief is?
Bedenk dat bij de meeste MBO4 opleidingen (en mbt deze opleiding lijkt dat mij ook) een NL, en engels (en evt. reken)toets bij de toelating hoort. Dus misschien handig nog even te oefenen met zaken die ze lastig vindt. (of even sites opzoeken waar dergelijke toetsen worden gepresenteerd).
Verder is het handig als ze een beetje kan aangeven wat ze van de opleiding verwacht en wat ze er evt. mee zou willen.
Succes! Spannend, want altijd heel vervelend als ze niet wordt toegelaten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.