Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Noname

Noname

22-11-2008 om 16:40

Welke autisten-havo/vwo in regio west-gelderland (betuwe)

Mijn neefje moet volgend jaar naar klas 3. Hij zit nu in de 2e klas van het HAVO/VWO in het reguliere onderwijs en heeft PDD-NOS.
Hij zou naar een cluster 4 afdeling van een speciaal voortgezet onderwijsschool heen moeten maar er is nauwelijks aanbod op HAVO/VWO nivo in onze regio Geldermalsen/Culemborg.
Wij vallen niet in provincie Utrecht en niet in Brabant maar in West-Gelderland en daar is dus niks. Zijn huidige school heeft geen klas 3 HAVO of VWO en een reguliere school wil hem niet opnemen. Er schijnt een school te zijn in Eindhoven en A'dam (Altra College) maar dat is wel ver weg. Wie heeft advies?

Een bezorgde tante

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dropke

Dropke

22-11-2008 om 17:41

Nijmegen

Naar lang zoeken en veel advies, weet ik dat er een school is in Nijmegen. Deze school heeft een speciale auti-klas op HAVO niveau. Voor zowel drukke kinderen als stille kinderen.(een a en b klas) Ik ben heel blij met dit nieuws en ga binnenkort kijken op deze school. Onze zoon heeft adhd en pdd, maar kan de havo wel aan. Het is de Kristallis Scholengroep VSO. Hoop dat je er wat aan hebt.

Dropke

Lietje

Lietje

23-11-2008 om 08:51

Houten

Er is hier al een dependance van de Berg en Bosch school en er komt hier nieuwbouw voor een speciale school. Je zou eens moeten informeren, want veel meer weet ik er niet van.
Groet Lietje

Nijmegen?

Waarschijnlijk is dat ook te ver weg, maar je hebt Kristallis oid in Nijmegen, ik weet een jongen met Asperger die daar komend jaar naar toe gaat.

Saartje

Saartje

23-11-2008 om 15:35

Nieuwe school

Hoi Noname

In Culemborg is een nieuwe school (zo heet ie ook) die ook onderwijs op middelbaar niveau aanbiedt. Ik ken alleen kinderen die daar op de lagere school zitten en weet nog niet of het bevalt. Ik heb ook geen idee of het past bij je neef. Het is geen speciaal onderwijs voor autisten maar wel klienschalig.

Waarom wordt je neef niet gewoon toegelaten op KWC of Lek en Linge? Bij mijn kinderen in de klas zitten verschillende autisten, asperger, PDD-NOS. Heeft hij speciale kleine klassen nodig?

succes

saar

Jujube

Jujube

23-11-2008 om 19:50

Houten

Een collega van me heeft een autistische zoon. Hij zit in een brugklas van een speciale school voor autistische kinderen in Houten (Ze wonen overigens in Culemborg). Hoe de school heet weet ik niet, kan ik morgen wel vragen.
Groet,
Jujube

Mari

Mari

23-11-2008 om 20:53

Regio utrecht

In de regio Utrecht zijn er 2 opties: de Berg en Boschschool die hier al genoemd is, en de Tinne in Amersfoort. Maar met beide is er een maar. Ik heb de schoolgids van de Berg en Boschschool hier liggen. Ze bieden Havo alleen voor eigen leerlingen die na de VMBO-TL nergens anders naar toe kunnen. Dus ze bieden alleen een bovenbouw klas aan. Nu weet ik niet hoe dat aansluit bij het niveau van je neef, het zou zijn dat hij eerst terug zou moeten naar Vmbo om na een jaar door te stomen naar de Havo. En Havo en Vmbo-tl wordt alleen aangeboden in Bilthoven .Maar de school op zich staat erg goed bekent en leerlingen komen ook van buiten de provincie.
Verder de Tinne in Amersfoort, is een locatie van de Mulock Houwer, Havo/vwo leerlingen met autisme. Maar de school is pas gestart, het kan dat er volgend jaar een 3de jaar is, maar ik weet het niet zeker.
Maar zijn er helemaal geen mogelijkheden dichter bij huis op regulier onderwijs? Waarom weigeren de scholen? Ik ben nu bezig voor mijn dochter en de ervaring is dat scholen snel zeggen dat ze niet kunnen bieden wat het kind nodig heeft, maar als je met ze gaat praten draaien ze snel bij.

gr. Mari

Jujube

Jujube

25-11-2008 om 17:28

Noname

De zoon van mijn collega zit idd op de Berg en Bosch school in Houten. Op die locatie wordt ook TL en Havo aangeboden. Ze zouden er gewoon kunnen gaan kijken, want volgens mijn collega is er best een kans dat erover gepraat kan worden (naar 3 Havo gaan bijvoorbeeld). Hij is overigens zeer tevreden over de begeleiding op deze school.
Groet,
Jujube

Noname

Noname

27-11-2008 om 18:44

Saar

Hoi Saar

Mijn neefje wordt op de lek en linge niet toegelaten. Ze vinden hem een te moielijk geval. Op de KWC weet ik zo niet. Misschien staat die er meer open voor.

Noname

Noname

28-11-2008 om 09:54

Is er iets in tiel

Heel erg bedankt voor jullie suggesties voor scholen. Veel van denoemde opties liggen echter ver voorbij fietsafstand. Wordt hij dan met een bus/taxi opgehaald en wordt dat dan volledig vergoed?
Wie weet wat er nu precies in Tiel is (een 3 HAVO klas)? Dat zou nog wel te fitesen zijn.
http://www.sonnewijser.nl/INFORMATIEBOEKJE2008Tiel.pdf

Heel veel dank voor jullie hulp trouwens

Saartje

Saartje

28-11-2008 om 15:21

Vervoer vergoed

Hoi Noname

Om in aanmerking te komen voor vergoeding van het vervoer moet je bij de gemeente zijn waar je woont.

Om voor vergoeding in aanmerking te komen moet je denk ik kunnen aantonen dat er geen passend onderwijs op fietsafstand is.

De sonnewijzer ken ik niet ik wil het wel voor je vragen. Maar het klinkt niet naar havo niveau wat ik zo in de folder lees.

Saartje

Saartje

30-11-2008 om 11:20

Navraag tiel

Hoi Noname

Ik heb het even voor je nagevraagd bij buuf die meer contacten heeft in het speciaal onderwijs. Haar collega's waren laatst in tiel geweest en waren heel enthousiast over de mogelijkheden en het onderwijs op de sonnewijzer. Ze dacht zelf dat ze zoveel mogelijk op niveau les proberen te geven. Ook heb ik nagevraagd over de nieuwe school. Die geven zeker les op havo niveau maar het is geen speciaal onderwijs.

succes

Saar

Verder was er niets volgens haar hier in de omgeveing.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.