Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sannie

Sannie

28-06-2013 om 13:58

Welke woordenboeken?

Kind gaat naar het vo. Nu staat er op haar lijst dat ze woordenboeken moet kopen. NL, NL-ENG en ENG-NL en Fr-Nl NL-FR. Nu zat ik zo s te kijken op bol.com..Maar wat voor woordenboeken zijn nodig? Je hebt van die pocketdingen, maar ook van die dikkere. Weet iemand een merk/soort woordenboek die geschikt is?
En zijn die woordenboeken alleen voor thuisgebruik, of moeten ze die ook wel eens mee naar school nemen?
Voor mij allemaal nieuw, en ik ken nog niemand met kids op het voortgezet onderwijs.
En als we toch bezig zijn, wat voor soort tas is handig? Ik dacht aan een eastpack rugzak, kan dat een beetje?

amk

amk

28-06-2013 om 14:06

Zelf

welke woordenboeken gebruikte je zelf? Heb je niet nog wat in de kast staan.

Mijn ervaring is dat ik en inmiddels alle middelbare scholieren die er zijn in de vriendenkring die dingen niet of nauwelijks gebruiken. De pockets zijn meer dan voldoende als je niet al wat hebt staan.

Je mag ze meenemen op je examen mits schoon, maar niemand die dat ooit doet.

Vic

Vic

28-06-2013 om 14:09

Afwachten

Ik heb destijds een duur EN/NE woordenboek gekocht en voor de overige talen pockets. Achteraf bezien had ik beter kunnen afwachten en kijken of het echt nodig was, of (zoals hier werd geadviseerd) goedkope woordenboeken bij de Action kunnen kopen. Ik denk dat ze in twee jaar 3 keer zijn gebruikt (maximaal).

Ook niet

Ik ga ze niet kopen voor oudste dochter. Heb ze zelf vroeger nauwelijks gebruikt en volgens mij heb ik die van mij nog ergens. Ze staan sowieso ook in de bieb van school. En als het toch nog nodig zou zijn dan zijn ze zo gekocht.

Goedkope

Hoi,
Ik heb de goedkoopste pockets gekocht, voor zover we nog geen woordenboeken hadden. Dochter heeft mijn Franse pockets uit de jaren '80 gebruikt, school verstrekte Engels-Engels (tto), de ingebonden latijn versie van haar vader en uiteindelijk heb ik dus alleen een paar pockets Duits bij de action gekocht. Ze heeft ze wel geregeld gebruikt.

En vraag eens rond

Misschien kun je ze bij vrienden of familie lenen mogelijk zijn er wat oudere pubers die geen Frans/Duits meer hebben van wie je de pockets kunt gebruiken.

P

P

28-06-2013 om 15:51

Action inderdaad

De woordenboeken van de action zijn prima. Ze worden niet veel gebruikt maar je mag ze gebruiken bij je examen dus vandaar (en ze staan leuk op de plankjes van het bureau van mijn oudste LOL).

Hier ook niet

Ik had zelf een heel plankje oude woordenboeken en taalgidsen staan. Ook geen atlas gekocht. Dat was incidenteel even zoeken, maar je hebt internet en daar is ook alles te vinden.
De schoolboeken voor de talen hebben zelf woordenlijstjes.
De oude woordenboeken zijn met name gebruikt om de kinderen te leren hoe je iets vind in een woordenboek, alfabetisch en wat de afkortingen betekenen.

Sannie

Sannie

29-06-2013 om 14:01

Dank

Ben echt blij met jullie antwoorden, spaart me een hoop geld. Ik had anders waarschijnlijk van die dure boeken gekocht, bang om anders woordenboeken te kopen die niet goed genoeg zijn. En nederlands woordenboek staat nog in de kast, en dat van de Action vind ik een goede tip, had geen idee dat ze daar woordenboeken verkopen! (maar ik sta nog wel vaker verbaasd over wat je daar kan vinden!)

Tink

Tink

05-07-2013 om 21:49

En atlas?

Hier ook geen woordenboeken gekocht. We hebben ze nog staan van de oudste. Dat is dan weliswaar de 4e druk terwijl ze nu geloof ik de 13e moesten hebben. Maar daar kan weinig mis mee gaan volgens mij. Als ik zie hoe keurig die van de oudste er nog uitzien, dan zou het me verbazen als ze meer dan 2x open zijn geweest

Maar iets anders: de Grote Bosatlas, schaffen jullie die aan? 54e editie moest het zijn, 70 euro (kadengggg). Ik heb de school gebeld, die dame ging nog navraag doen bij de leraar aardrijkskunde, maar niemand die me kon vertellen hoe vaak dat ding daadwerkelijk gebruikt zal worden. Toch werd het dringend noodzakelijk genoemd. Tweedehands is ie amper te vinden en dan zijn de prijzen bijna even hoog als nieuw in de winkel.
Ik heb 'm voorlopig niet aangeschaft, met het idee dat als het écht moet, hij via Bol binnen 2 dagen in huis is, en dat er anders altijd nog de bieb is. Of hij kijkt even bij een klasgenoot. (School heeft zelf geen mediatheek helaas.)
Wat zouden jullie doen?

Miggie

Miggie

05-07-2013 om 22:14

Nee

Zowel Atlas als woordenboeken hebben we niet aangeschaft. Bosatlas is thuis niet gemist. Er was ooit 'n keer één opdracht bij het huiswerk die uit de Bosatlas moest worden gemaakt, en die heeft hij - heel slim - op school gemaakt! Mocht het echt nodig zijn dan kloppen we wel bij een van de andere middelbare scholieren hier in de buurt aan (en hopen dan dat zij er wel een hebben gekocht).

Woordenboek Frans (of misschien was het Duits) moest één keer mee naar school. Toen heb ik het recentste exemplaar (1984) bij de kringloopwinkel gehaald. Het oudste woordenboek die dag in de klas was uit de jaren 70

Vic

Vic

05-07-2013 om 22:46

Atlas

Die Bosatlas heb ik wel gekocht. Ik heb me er jaren op verheugd om hem te mogen kopen, dus die kans laat ik niet lopen. Volgens mij heeft dochter hem ook wel eens gebruikt.

Geen atlas

Wij hebben geen atlas aangeschaft. Stond ook niet op de lijst volgens mij en dochter heeft er in ieder geval nooit een nodig gehad tot nu toe. Alles was ook online te vinden en in de bibliotheek.

Tink

Tink

08-07-2013 om 12:31

Dank

Juist, ik laat het er dus bij en koop geen atlas. Mocht ie onverhoopt een keer nodig zijn dan zien we wel weer verder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.