Home » Forum » Ouders en school » Zoon kan niet werken op school

Zoon kan niet werken op school

22 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
sharon*
Zoon kan niet werken op school

Mijn zoon van bijna 7 heeft enorme concentratie en aandachtsproblemen (ik zit al in de molen om hem op ADHD te laten testen). Op school gaat het steeds slechter. Hij kan niet werken. er zijn zelfs dagen dat hij helemaal niks doet. De reden: te veel herrie. het is ook een drukke klas, dus ik snap het wel. Maar hij gaat steeds meer achterlopen op zijn schoolwerk. Zijn juf probeer hem te helpen. Hij zit al apart, maar dat helpt niet. Soms mag hij bij groep 4 zitten, omdat die kals rustiger is. dat werkt wel. Maar dat kan niet altijd. Is er nog meer wat we zouden kunnen doen? Wat het gaat nu erg hard achteruit op school.
Vanmiddag krijgt hij werkjes mee naar huis om in te halen.

Moyodo
Speciaal onderwijs

Mijn dochter heeft daar ook erg last van , heeft PDD Nos. Zit in een van de drukste klassen. Met een beetje geluk komt zij nog op speciaal onderwijs, want daar hebben ze begrip voor haar en zijn kleine klassen. Ik heb nu jaren strijd gehad met regulier onderwijs en ben het zat, want ze zeggen dat ze rekening met haar houden ook omdat zij rugzakje heeft maar in praktijk werkt het niet, ze weten niet wat haar stoornis inhoud. Ik heb haar liever op So zodat zij zich gelukkig en begrepen voeld als dat zij dit nog een paar jaar mee moet maken zoals het nu gaat.

Jesse_1
Koptelefoon

Bij mijn zoon in de klas zitten er weleens kinderen met een 'koptelefoon' op (dus zonder muziek ;-)) om minder last te hebben van al het geluid.
Jesse

Geerdientje
Apart?

Je zegt dat hij al apart zit, maar dat dat niet helpt. Waar zit hij dan? Toch nog in het klaslokaal? Tsja, dat helpt dan niet natuurlijk. Bij ons op school zitten kinderen soms in de lerarenkamer als ze zich niet kunnen concentreren.
Waarom is het druk als je zoon moet werken? Ik neem aan dat er een moment is dat iedereen werkt? Of kan hij zich dan ook niet concentreren? Wat maakt dat hij zich niet concentreert, alleen geluid, of zoekt hij afleiding?

Pippin
Apart zitten

Apart zitten helpt alleen als het kind gemotiveerd is, om het werk af te krijgen. Wat vindt hij er zelf van? Heeft hij zelf een idee wat er mis gaat? Misschien moet je even doorvragen.
Onze zoon is (zeker voor iemand met adhd) ontzettend gedreven om zijn werk af te krijgen. Hij sluit zich dan helemaal af van zijn omgeving en gaat in de hyperfocus. Maar juist als de hele klas rustig zit te werken, heeft hij verschrikkelijk veel last ervan, als een leerkracht dan een kind corrigeert, of een harde aanwijzing aan iemand geeft. Zijn klacht is dan steeds dat hij niet kan werken, omdat de juf aan het schreeuwen is. Dit komt doordat hij juist in een betrekkelijk rustige situatie, eerder afgeleid is, dan in een drukke situatie. In die drukke situatie sluit hij zich gewoon helemaal af, in de stille situatie kan een knipperende tl-lamp al storen. (snap je me nog?)
Maar, hij is al ouder.
Hier wat dingen die je jezelf kunt afvragen. Het is niet mijn bedoeling dat je hier antwoorden geeft hoor. ;))
Is er aan jouw zoon duidelijk uitgelegd, wat hij moet doen? Heeft hij aangepast rekenwerk, met kopien zodat hij niet zelf alle sommetjes hoeft op te schrijven? Heeft hij een duidelijke dagtaak, waarop hij zelf kan afkruizen wat hij heeft gedaan? Is het werk opgedeeld in kleine stukjes? Krijgt je zoon positieve feedback op wat hij heeft gedaan (ook al is het laat, of niet helemaal af)? Zit hij aan de rand van de klas, zodat er niet van alles om hem heen gebeurd? Is aan jouw zoon uitgelegd waarom hij zijn werk af moet maken? Wat er belangrijk is (rekenen, taal, schrijven) en wat niet (tekenen, lezen, etc)? Zit je zoon alleen, of naast iemand die hem niet steeds stoort?
Onze zoon heeft die koptelefoon ook weleens geprobeerd, maar dat werkt bij hem averechts. Hij stoort zich dan enorm aan het geluid dat 'er doorheen' komt.
Ik voel zelf meer voor een mp3 speler, met leuke muziek, maar ik denk dat dit op onze school onbespreekbaar is. Ze zijn nogal rigide....

ijsvogeltje
Hier mp3-speler

en dat werkt behoorlijk goed!

sharon*
Moyodo

is het zo moeilijk om je kind op SO te krijgen dan?
Hm, als het echt niet gaat met zoon en niks helpt dan is SO een overweging. Lastig (of liever gezegd, onmogelijk) alleen, met schooltijden die samenvallen met schooltijden van mijn andere kind (-eren).
Maar goed, zoon heeft (nog?) geen rugzakje. weet ook niet of hij het krijgt.

sharon*
Reactie (lang)

Geerdientje. Ja, hij zit nog in het klaslokaal, maar dan alleen, dus geen tafeltje aangeschoven aan de zijne. Lerarenkamer zou een oplossing zijn, maar hij mag niet alleen in een ruimte zitten. Dat snap ik heel goed. Heb ik ook liever niet. Tuurlijk zijn er momenten dat iedereen werkt. Het is alleen en hele drukke, moeilijke klas, dus het is r nooit echt stil heb ik begrepen. Geluid, ook een beetje leidt hem enorm af. Dat merk ik thuis ook. Als iemand normaal praat e hij is met iets bezig, gilt hij of het zachter kan. Daarbij lijkt het ook of hij zelf afleiding opzoekt.

Pippin, ik denk wel dat hij redelijk gemotiveerd is, maar dat zijn motivatie ook wel beter kan. Voor lezen is hij wel gemotiveerd, maar scoort daar p het slechtst op school. Ik heb wel eens met hem er over gesproken wat er mis gaat. Volgens hem is er te veel herrie in de klas. Hij kan zich heel slecht voor prikkels afsluiten. Niks gaat aan hem voorbij. E daarbij dwaalt hij af en lijkt op te gaan in zijn eigen wereldje (observatie juf). Wat jij beschrijft over je zoon heeft mijn zoon ook. dus hij kan niet werken als het lawaaierig is, maar ook niet als het rustig is en er is iets kleins wat er gebeurt. Dat merk ik goed thuis.
Interessante vragen kom je mee. Wat bedoel je precies met aangepast rekenwerk en kopieen, zodat hij niet zelf sommetjes hoeft op te schrijven? hij werkt nl uit een boekje waarin de sommen staan. Duidelijke dagtaak, zal een vragen hoe dat zit. Hij zit dus alleen, maar wel in het midden van de klas. Misschien is aan de rand inderdaad beter. Ik zal ook eens een gesprekje met hem voeren over het belang van het werk. dat is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik het er nog nooit echt goed met hem over gehad heb.
Koptelefoon kan ik proberen. Wie weet zou een mp3 speler ook werken.

ijsvogeltje
Sharon

Midden in de klas zou voor onze zoon ook niet werken hoor! Hij zit altijd aan de rand, en dan bij voorkeur met zicht op de muur. Wat mij betreft zijn dit toch wel basisdingen die de school heel eenvoudig kan doen! Ik zou zeker eens een koptelefoon of MP3-speler gaan proberen.

Moyodo
Speciaal onderwijs

Als hij een officiële diagnose krijgt zou je ook een rugzakje aan vragen en mocht het tzt helemaal niet gaan op regulier onderwijs heb je het alvast binnen. Bij de school waar ik mij dochter wil plaatsen zit zij met de rug tussen twee schermen aan haar eigen tafel, di ezij ook het hele schooljaar houdt en zij mag muziek luisteren als zij bezig is met leren.

Er zitten gemiddeld 10-12 kindern in die klas en ze kunnen hun eigen tempo bepalen, je kunt dus ook vooruit werken. Je wordt zo niet echt afgeleid, je ziet tijdens het leren en lezen de anderen niet en hoort met koptelefoon en muziek ook niets.

Ik heb haar vorig jaar november aangemeld en ze zou in januari er naartoe gaan, toen was er geen plek en toen na de zomervakantie. En ineens was het door de plannen met "passend onderwijs"helemaal afwachten of zij volgend jaar erheen kan. Volgende week hoor ik of het ja of nee wordt. Anders moet zij eerst wer een jaar naar een andere reguliere school die kleiner is en waar een ambulante begeleider 2x per week op school is.

Groep 2 moet zij in elk geval over doen, ook omdat er totaal geen begrip is voor haar en dat zij niet kan plannen en haar spullen goed voor elkaar heeeft tijdens de les.

sharon*
Ijsvogeltje

Ik heb er zelf helemaal niet aan gedacht dat aan de rand van de klas zitten beter zou zijn voor hem. Zo zie je maar weer dat zo'n forum helpt.
Zal maandag koptelefoon of mp3-speler voorstellen.

sharon*
Moyodo

Pff, wat een gedoe zeg! wat nou als je dochter er helemaal niet heen kan? Komt dit door bezuinigingen dan? is de school te vol dan ofzo?

Moyodo
Weinig plek

Ze krijgen veel aanmeldingen en moeten kijken welke het ergste zijn en of het wel of niet bij hun past. Nou die van mij heeft in een klap een paar problemen minder, want ze wordt nu vaak de klas uit gestuurd omdat ze boeken vergeten is, bij SO liggen ze op haar vaste tafel.
Huiswerk maken thuis is voor haar een probleem nu, bij SO maken ze het op school, agenda invullen hoeft bijn aniet omdat ze het huiswerk daar maken. Ik weet nooit met wie ik contact op moet nemen als er wat is en mijn dochter ook niet, bij SO heeft zij maar een leerkracht en daar moet ik contact mee opnemen. Zij heeft gehoorproblemen maar weigerd haar toestellen erin te doen omdat zij zich schaamt. Nu hoort zij weleens iets niet goed of helemaal niet, bij SO leren ze aan eigen tafel met schermen ertussen redelijk zelfstandig en kunnen tussentijds de leerkracht erbij halen voor vragen, dus ze heeft veel minder hinder van gehoorverlies.
Zij leert het beste met koptelefoon en muziek, anders hoort zij veel bijgeluiden, bij SO mag dat gewoon.Huidige school begrijpt niets van haar stoornis en is ook niet bereid om er iets mee te doen, want dit is al het tweede jaar en ze gaan steeds gekker met haar om,geen duidelijke afspraken. SO zijn ze geschoold speciaal voor kinderen met autisme en andere stoornissen en kunnen dan nooit zeggen dat ze dat niet wisten.
Kan zij niet op deze school, wordt het een ramp, voor haar maar ook voor ons, want ik zie de bui al hangen om weer een jaar aan te modderen, dat is dan het tweede jaar met handelingsplan waar school niets mee doet.
Wel verwachten zij dat mijn dochter zich eraan houdt.
Zij is nu doodongelukkig, want eerst wilde zij beslist niet erheen, omdat mijn ex zei dat het een school voor debielen is.
Nu is zij zover dat zij zelf erheen wil. Dat zegt mij genoeg.Dus hou het in gedachten en niet te lang wachten bij twijfel. beter te vroeg aanmelden en als het dan niet nodig blijkt te zijn kun je altijd nee zeggen.Maar ik hoor alleen positieve berichten van ouders die kinderen hadden op de verkeerde school, dei later heel erg opbloeien. SO kunnen ze hetzelfde niveau halen als VMBO en is je IQ erg hoog heb je in Lelystad bijv. Aurum cCollege, dat is hoger niveau.

Pippin
Boekje

Bij ons op school moeten ze alle sommen eerst overschrijven uit het rekenboek, en dan vervolgens uitrekenen. Mijn nogal snel afgeleide dochter, is halverwege het overschrijven van de som alweer kwijt waar ze toch ook al weer was. Dat duurde dus uuuuuuren. Nu kopieert de juf de bladzijde uit het boek, en schrijft ze het antwoord op de kopie. Was alles maar zo makkelijk op te lossen...

Moyodo
Rugzak

Ook daarvoor is het rugzakje ideaal, je kunt om extra middelen vragen, zoals kopieën maken e.d.

Guinevere
Niet te kort door de bocht

Ik vind het wel snel om gelijk over SO te gaan praten. Er is nog niet eens een diagnose! Ik zou eerst eens aan de slag gaan met de tips die gegeven worden, vooral de plek in de klas en de koptelefoon lijken me goed passen bij Sharonzoon.
Je krijgt echt niet zo gemakkelijk een rugzakje (tevens toegangskaartje voor bv cluster IV), daarvoor moet je behoorlijk pittige en aantoonbare problemen hebben. Vermoedelijk kom je met een gewone vorm van ADHD absoluut niet in aanmerking. Waar dan wel naar gekeken kan worden, als de problemen zich niet oplossen, is naar Speciaal Basisonderwijs van het samenwerkingsverband van de eigen school. Dat is dus géén Clusteronderwijs.

sharon*
Guinevere

nee, joh, ik heb mijn zoon echt nog niet denkbeeldig op de wachtlijst gezet voor SO. En zoals ik al zei ga ik meteen met die tips aan de slag. Maar ik houd er wel rekening mee dat als hij grote problemen blijft houden op school er wel naar een structurele oplossing moet worden gezocht. Al is het alleen maar een andere school met kleinere klassen (als die dan bestaan!).
Maar wie weet als hij een diagnose krijgt dat medicijnen al heel veel helpen (en ik zeg ALS hij een diagnose krijgt, niet WANNEER, want ik ben ook maar een leek).

Moyodo
Mogelijkheid

Ik wilde alleen op die mogelijkheid wijzenen dat het lang kan duren voordat je uiteindelijk plek kunt krijgen, omdat ik dat uit eigen ervaring weet. Als je pas als het nergens meer lukt en hij heeft dan al misschien een diagnose, op zoek gaat naar SO en je eerst nog aan moet melden, gaat daar soms langere tijd overheen waar je kind dan op een plek zit die niet past.

Als hij nu al medicijnen gebruikt, dan weet je dus dat hij ADHD heeft, anders zou je niet al met medicatie bezig zijn lijkt mij. Mijn dcohter weet pas sinds 1,5 jaar wat ze heeft en ook mij is toen verteld dat je beter vroeg dingen aan kan vragen als dat je ergens op een wachtlijst verdwaald, want in geval dat het echt niet op regulier onderwijs gaat, zit je kind wel langere tijd ergesn waar het kind zich misschien niet meer thuis voeld.
Mijn buurvrouw heeft een zoon van ruim 6 met ADHD, weet dat sinds kort en haar zoon zat op een gegegevn moment weken thuis, geen andere school en hij had steeds buikpijn van de stress. Nu heeft hij mazzel dat hij toch nog op proef op SO kon, anders was dit niet goed gegaan en had hij veel langer thuis gezeten, met gevolg dat hij dat jaar over had moeten doen.

sharon*
Moyodo

Nee, mijn zoon gebruikt geen medicatie. Ik zei alleen dat het misschien zou helpen, mocht hij ADHD hebben. Dat weet ik dus niet, we zitten nog in het onderzoekstraject.

Zoon heeft net wat rekenwerkjes gemaakt. Pfff, wat gaat dat moeizaam. Hij snapt het uitstekend, maar echt geen concentratie. Ook niet als er geen afleiding is. Na 1 sommetje gaat hij wat anders doen, scheef hangen, loopt weg. Ik moet hem continu bij de les roepen.

Moyodo
Fout gelezen

Ik denk dat ik het of fout gelezen heb of in de war ben met iemand anders. Sorry...
Uiteraard probeer je eerst alle andere dingen, dit is dan ook het laatste wat je kunt doen denk ik.

Astrid
Tips voor zoon en juf

Mijn zoon had op de basisschool ook enorme concentratie problemen (klas van 27). Hij is autistisch en hoort elk geluidje en moet van zich zelf alles volgen in de klas. Ik heb hierbij een aantal tips die bij ons goed geholpen hebben. Echt met succes! Zoon heeft met deze tips gewoon normaal de reguliere basisschool doorlopen. Nou hebben wij ook wel een erg meewerkende school. Wij zijn destijds met dit begonnen in groep 4. Wel moesten we (helaas) elk jaar het probleem weer opnieuw uitleggen en ging was de bereidheid van de ene leerkracht hoger, dan van de anderen. Toch deed iedereen zijn best.

- Kind apart zetten, ergens waar geen kinderen langs lopen. Dus ook niet pal voor de juf.
- Koptelefoon op.
- Kind ev.op de gang laten werken.
- Kind bespreekt voordat hij zelfstandig gaat werken met de juf wat hij op dat moment gaat doen en hoeveel tijd hij daar voor nodig denkt te hebben. Kind werkt hierbij met een kookwekker/ kleurenklok (zie volgend punt).In het begin moet de juf dit inschatten, later kind zelf.HEEL BELANGRIJK:Dit moet de juf dus voor ELK werkje opnieuw doen! Haalt kind dit, dan krijgt hij een beloning van de juf. Bijv.een sticker. Beginnen met korte taakjes met een realistische tijd.Indien het goed gaat kan de tijd teruggebracht worden.
- Kind werkt met een kookwekker of een kleurenklok (kan je zelf kopen via internet). Als de tijd om is (die hij zelf heeft ingesteld met toezicht juf)geeft de wekker/ klok een signaal. Kind kan tussendoor kijken hoeveel tijd hij nog heeft. Heeft kind het werk af binnen de tijd, dan krijgt kind de beloning van juf.
- Juf gaat onder het zelfst. werken ELKE 5 minuten naar hem toe om hem aan te sporen.Wijst kind op de wekker, maar zegt niks. Na verloop van de tijd zal juf minder vaak naar kind toe moeten, omdat hij zelf de wekker in de gaten gaat houden.
- Werk kind verminderen. Dit kan bv. zijn: geen zinloze overschrijf dingen, rijtjes sommen halveren etc.

Mijn zoon zit nu in de brugklas en hij werkt nog steeds met de kookwekker.

sharon*
Astrid

Lijken me hele zinnige tips die je geeft. Hier kan ik wat mee. Dank je wel! Ik ga dit meteen met zijn juf aankaarten en hopelijk is zij hiervoor ontvankelijk.
Grappige is dat zoon wel geobsedeerd is met tijd, dus wie weet werkt dit heel goed bij hem!
Een zinnetje uit je bericht viel mij meteen op:

hoort elk geluidje en moet van zich zelf alles volgen in de klas

Zoon hoort inderdaad elk geluidje, maar het lijkt er hier ook op alsof hij het moet volgen, ook elke beweging. Alles wat gaande is moet hij zien, horen, ruiken of proeven. Bijna dwangmatig

Onderwerp gesloten