Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon onderpresteert op school (rekenen)

Geen groot probleem, maar ik zou toch heel graag jullie advies vragen over het volgende:

Mijn zoon van bijna 11 zit in groep 7. Sinds groep drie weten ze op school dat hij erg ver voorloopt met alles. Al jaren zit hij met lezen op Avi+, met taal op A+ of I+ en met rekenen op A+ en I+. Een klas overslaan wilden we niet omdat hij sociaal-emotioneel daar niet aan toe was (en is). Op school hebben ze geprobeerd extra en ander werk aan te bieden, maar hij saboteert dit pertinent en al jaren. Hij doet het gewoon niet omdat hij zich niet prettig voelt in het hb-groepje (daar zitten mijn vriendjes niet in). Hij mocht ook in een hogere klas rekenen, maar daar zijn we na anderhalf jaar mee gestopt. Hij voelde zich helemaal niet op zijn gemak in de hogere klas en wilde gewoon niet meer. Zijn weektaak heeft hij bijna nooit af en ook extra werk doet hij nauwelijks. Hij verschuilt zich heel veel achter een leesboek op school. Wij hebben het op een gegeven moment maar opgegeven. Hij heeft erg veel vriendjes, gaat graag naar school, dat is toch het belangrijkste.

In groep zes heeft hij een leraar gehad die erg overspannen is geworden. Zoon zit in een hele grote klas met veel kinderen met problemen en dat ging niet goed. Het komt erop neer dat ze in groep zes niet of nauwelijks les hebben gekregen. Pas aan het einde van groep zes (toen de meester naar huis gestuurd was) kwam de invaljuf erachter hoeveel alle kinderen achteruit zijn gegaan. Bij onze zoon is het alleen zichtbaar bij rekenen: van I+ naar II. Wij vonden het altijd erg sneu voor kinderen die al lastig mee konden komen. Een jaar achterstand in groep 7 haal je niet zomaar in, ook al hebben ze nu een kei van een juf. Maar nu blijkt dat onze zoon ook de achterstand niet zo makkelijk inloopt (scoort nog steeds een II). En nu de entreetoets er aan komt denk ik: hé, dat is eigenlijk helemaal niet handig. Het verschil tussen I+ en II is best groot en van onze andere zoon (2 gym) weten we ook hoe belangrijk rekenen is op de middelbare school.

Mijn zoon kwam zelf thuis met de mededeling dat hij een II scoorde. Ik zei: Netjes, ben je tevreden? Tot mijn verbazing was hij helemaal niet tevreden. Dus het lijkt alsof de tijd rijp is om daar nu wat mee te doen. Sowieso mag hij wel wat gaan doen na school. Hij heeft nooit huiswerk mee en topo- en andere toetsen zijn in vijf minuten geleerd. Niet echt een fijne basis voor de berg huiswerk op het VO straks. En hiaten zijn er zeker. Hij kwam laatst thuis met een oefentoets waaruit blijkt dat hij heel veel basale dingen helemaal niet weet (analoge klok kijken, aantal dagen in een jaar, welke maanden, meeteenheden). Dat keek ik van op en er is vast nog meer!

Wat raden jullie aan? Wat kunnen we doen om hiaten op te sporen en bij te spijkeren? Laagdrempelig en leuk, zonder teveel gedoe en druk erop te leggen? Is LOI Kidzz rekenen wat?


vlinder72

vlinder72

08-02-2016 om 12:01

Is het nodig?

Is het nodig om zijn rekenen naar een 1 te krijgen?

Mijn zoon zit nu in groep 8. Is intelligent. Pluswerk wou hij ook nooit want dat is saai. Hij scoort al jaren op rekenen een 1+ en op begrijpend lezen een 2 (maar wel tegen een 1 aan). Hij heeft een vwo advies gekregen en wij gaan hem inschrijven op het gymnasium. Hier in de regio is dat geen enkel probleem. Een vwo advies is een vwo advies.

Als hij een hiaat op rekenen heeft zou ik een rekenboek aan de school vragen en alles nog een keer met hem doornemen. Dat gecombineerd cito's oefenen zou toch genoeg moeten zijn.

Els

Els

08-02-2016 om 12:17

Oefenen

Ik zou CITO's met hem gaan oefenen (groep 6, groep 7) voor het onderdeel rekenen. En dan niet naar de resultaten kijken maar vooral samen met hem de sommen maken. Dus: wat is de vraag? Wat moet je daarvoor weten? Weet je dat? En dan toepassen. Waarschijnlijk is het in zijn situatie voldoende om alle onderwerpen een keer doorgenomen te hebben. Zo niet, dan komt dat er wel uit.

Pief

Pief

08-02-2016 om 12:27 Topicstarter

Tja, wat is nodig?

Voor het schooladvies verwacht ik niet dat het nodig is. De juf heeft laatst al een keer besproken met hem dat ze verwacht dat hij VWO gaat doen en hem daarom extra werk geeft. Omdat anders de overgang te groot is. Dat was op haar eigen initiatief.

Maar ik heb wel andere redenen. Ik vind het heel lastig dat een kind al jaren niets doet op school. En daardoor dus hele basale dingen niet weet. Voelt een beetje als verwaarlozing. Bovendien zie ik dat de rekentoets heel belangrijk wordt op het VO. Oudste is een kei in rekenen en scoorde (net als zijn klasgenootjes in 2 gym) een vette onvoldoende. Beetje sneu als je dan ook nog het nadeel hebt dat je een jaar gemist hebt. Derde reden is dat hij op deze manier niet leert om zijn best te doen. En daar loopt hij straks tegenaan op het VO. Dat zie ik met al die slimme jongetjes. Die overgang van helemaal niets doen naar een uur of anderhalf uur huiswerk per dag én opletten in de klas is megagroot.

Wij hebben eigenlijk heel bewust nooit iets met hem gedaan omdat hij al zo ver voorliep. Voelt een beetje alsof we hem tekort doen.

Rekenboek met hem doornemen is een lastige, ik ben zelf bijzonder slecht in rekenen Vandaar dat is naar die LOI-cursus keek. Dat is digitaal (vindt zoon leuker) en ik hoef zelf niks uit te leggen. Bovendien is het afgebakend 20 minuten per keer en levert saboteren niets op, want dan krijg je die stof nog een keer. Leek me wel een goede les voor later.

Pief

Pief

08-02-2016 om 12:44 Topicstarter

Screenen

@ Els
Ja dat leek mij ook goed, gewoon alles een keer 'screenen' en kijken wat er mist. Zit hem vast in hele kleine dingen. Voor mijzelf is dat lastig (tja, ik zat altijd tijdens de rekenles te lezen vroeger en kwam daar ook mee weg maar met Loi Kidzz zou dit automatisch moeten gebeuren. Dat hoop ik dan. Ik kijk dan wel regelmatig mee, zodat ik kan zien of hij serieus bezig is, anders heeft het geen nut.

Hij heeft al even een proeflesje gedaan met LOI Kidzz rekenen en daar zat ik naast. Kon ik heel mooi zien dat hij alle uitleg skipt (dit stukje ging over Romeinse cijfers), er vervolgens niet uitkomt en dan toch maar 10 seconden van de 2 minuten uitleg kijkt (waardoor hij essentiële info mist) en uiteindelijk geïrriteerd maar wat gokt. Dat is echt mijn jongetje.

Hij vond het trouwens leuk om te doen. We hadden een tijd geleden al aangekondigd dat hij iets moest gaan doen omdat zijn broer op die leeftijd van ons verplicht een typecursus moest doen en daar flink op heeft zitten zweten. Maar toen we over typeles begonnen pakte jongste de laptop en typte supersnel een paar zinnetjes. Zie nou wel, ik kan hartstikke goed typen. Tja, dat was waar, maar niet eerlijk. Dus toen hadden we al aangekondigd dat we iets specifiek voor hem zouden gaan zoeken, waar hij iets van zou leren. Gekeken naar Engels, games maken, maar er is (online) niet veel leuks voor kinderen. Dit is in die zin wel een handige oplossing. We hebben het ook niet gekoppeld aan de entreetoets en hij heeft ook totaal niet door dat dat er mee te maken heeft. In dat soort dingen is hij lekker onnozel

Jamie

Jamie

08-02-2016 om 13:14

dus

Omdat je zelf slecht bent in rekenen zoek je de duurste oplossing die er is en moet je er alsnog naast zitten want je zoon skipt gewoon de uitleg. Tja, beetje lui van jullie allebei dus.

Laat je zoon lekker een cursus doen die hij leuk vindt en vraag extra rekentaken/rekenhuiswerk op school en daar staat altijd een uitleg bij die ook jij moet kunnen begrijpen.

Els

Els

08-02-2016 om 13:22

LOI Kidzz

Ik denk dat jezelf gewoon graag LOI Kidzz voor hem wil kopen. Of wil verkopen. Het gaat hier over de basisschool. Ik kan me niet voorstellen dat jij dat niet zou kunnen begeleiden. Laat hem zien dat je soms, als dingen lastig zijn toch gewoon moeten gebeuren. En dan nog grondig ook. Tien minuten per dag is meer dan genoeg. Je kunt toch samen uitzoeken hoe de sommen moeten? Of jij zoekt het eerst uit en begint over een week met hem?

Pief

Pief

08-02-2016 om 13:59 Topicstarter

Beetje lui

Nou dat klopt wel hoor, beetje lui zijn we allebei, in die zin dat we geen zin hebben ons in 'saaie' onderwerpen te verdiepen. Hij heeft het allemaal natuurlijk ook niet van een vreemde. Kijk, was het taal of spelling dan was het een ander verhaal...

Maar ik heb ook mijn eigen bedrijf (daarin ben ik dan weer niet lui) en ik heb behoorlijk mijn handen vol na schooltijd aan de oudste, die adhd heeft én veel huiswerk. Die heeft geen inhoudelijke hulp nodig, maar wel veel begeleiding (structuur, knuffels, kop van jut). Jongste schiet er dan bij in (heeft altijd vriendjes over de vloer, dus vermaakt zich prima) wat betreft aandacht.

Dus in de tijd die overblijft doe ik eigenlijk liever leuke dingen met mijn jongste. Hij vindt het bijvoorbeeld erg gezellig om samen even tv te kijken en om in bed te lezen. Ja dat vind ik ook gezellig, dus dat doe ik dan liever.

Nee, ik wil geen LOI KIdzz verkopen. Maar ik heb het idee dat het een heel goed verkochte cursus is en kan nergens recensies vinden. Geen goede, maar ook geen slechte. Dat vind ik raar. Dus ik hoopte er hier meer info over te vinden. Maar misschien komen mensen er niet voor uit dat ze de cursus gebruiken, omdat het neigt naar cito-training? Ik denk echter dat zo'n online cursus echt veel handiger is dan dat ik zelf ga klooien met sommen en methodes die ik maar half snap. Dat irriteert ons allebei alleen maar. Ja het kost geld, maar dat vind ik niet erg. Als het maar leuk en nuttig is. Een typecursus is trouwens een heel stuk duurder. Een 'leuke' cursus voor die leeftijd kan ik trouwens nergens vinden, dan kom ik ook telkens weer hierop uit. Wel jammer...

maria

maria

08-02-2016 om 14:04

ach

Ik zou me geen zorgen maken over hiaten. Als hij zo slim is kan hij die zo bijwerken, in een uurtje zelfs.
Je hebt in je eerste posting al geschreven over ontbrekende kennis, nou, spijker hem effe bij en klaar.
Ik zou me wel zorgen maken over zijn studievaardigheden, de vraag is of hij die wel voldoende heeft opgedaan. Maar idealer was geweest als je daar eerder alert in was geweest.

Overigens maakt overgang bs vo niets uit, althans dat is mijn ervaring. Dochter hier had nooit huiswerk op bs. Nu op vwo moet ze echt wel wat doen, geen probleem.

vlinder72

vlinder72

08-02-2016 om 14:06

ik snap je probleem

Mijn zoon doet ook nooit ergens enige moeite voor. Hij slaat stappen over met rekenen etc.

Niet alleen op school maar ook met sport (hij zit op atletiek) en muziekles. Het is bij hem toch altijd goed genoeg. Hij plaatst zich altijd net aan voor de finale maar ooit echt zijn best doen doet hij niet. Hij flanst een boekbespreking in elkaar en het is altijd goed genoeg. Huiswerk van school krijgt hij nooit. Topo leert hij in nog geen 10 minuten.

Ik vind dat ook vervelend omdat hij zoveel meer kan en niemand hem ooit uitdaagt. Maar ik ga daar nu niet mee aan de slag. Hij gaat volgend jaar op het gymnasium beginnen. Ik ga ervan uit dat hij dan wel zijn best zal moeten gaan doen. En doet hij het dan nog met twee vingers in zijn neus dan is dat zo.

Als het niet nodig is voor het voortgezet onderwijs zou ik het laten zitten. Je zou nog kunnen kijken naar een squla abonnement van een maand of drie of zo. Kan hij cito's oefenen. Maar mijn zoon doet dat dus echt niet. Hij ziet het nut er niet van in. Zolang je niet in Utrecht of Amsterdam woont waar cito's heilig zijn, maakt het toch niet zoveel uit. Bij ons in de regio tellen cito's nauwelijks mee. Het gaat om het advies van de school.

maria

maria

08-02-2016 om 14:07

en ik denk

Dat je met je oplossing de problemen alleen maar vergroot. Geef dan iets waar hij wel iets aan heeft, waar hij goede studievaardigheden mee op kan doen. Mooie uitdaging voor jou die te vinden, want er is echt genoeg!

Pief

Pief

08-02-2016 om 14:18 Topicstarter

Lastige dingen ontwijken

Op studievaardigheden scoort hij uitzonderlijk hoog, dat had de juf tegen hem gezegd (heb nog geen rapport). Dus dat zit ook wel goed. Zorgen maak ik me niet echt. Het is meer een schuldgevoel denk ik. En toch wel zorgen ook, maar dan vooral over doorzettingsvermogen, lastige zaken niet ontwijken, saaie stof toch in je hoofd stampen en dat soort dingen. Inderdaad wat Els zegt: dat lastige dingen ook gewoon moeten gebeuren.

Omdat oudste nu in 2 gym zit zie ik wat vo met hem en zijn vriendjes doet. Meiden zijn daarin vaak wat anders, is mijn beeld. Een stuk verder al. De jongens die ik ken op vwo en gym hebben erg veel moeite gehad met de overgang (op onze basisschool krijgen slimmere kinderen nooit huiswerk, de rest wel). Bij mijn oudste zoon kwam de diagnose adhd daar vorig jaar in de brugklas ineens bij, dat was een lastig jaar waarin veel aandacht naar hem ging. En dat was ook nodig. Daarom heb ik in die periode ook niet zo stilgestaan bij het gedoe in groep zes van jongste.

Dus nu oudste weer lekker gaat zie ik wel dat we wat gemist hebben met de jongste en wil ik dat weer inhalen denk ik.

Els

Els

08-02-2016 om 14:20

Twee vliegen in een klap

Of eigenlijk drie. Als je zelf met je zoon rekenen oppakt sla je dus meer vliegen in 1 klap: kind gaat beter rekenen, kind leert dat je soms iets moet doen ook als je er geen zin in hebt of het druk hebt met andere zaken, kind krijgt jouw aandacht (en jij doet iets aan je schuldgevoel).

Pief

Pief

08-02-2016 om 14:29 Topicstarter

Vier

En ik leer eindelijk ook rekenen

Els

Els

08-02-2016 om 14:29

Beter!

Vijf: je bespaart geld.

Pief

Pief

08-02-2016 om 15:30 Topicstarter

Nachtje over slapen

Ik ga het allemaal eens even laten bezinken. Met mijn man (die wel heel goed kan rekenen maar helaas elke avond laat thuis is en bovendien heel irritant uitlegt, waardoor het hele gezin afhaakt) bekijken wat ze zo'n beetje moeten kunnen en kennen (heb echt geen idee, dat krijg je als ze nooit huiswerk mee krijgen). Misschien bestel ik wel de cursus en proberen we hem uit (je kunt binnen drie weken je geld terug krijgen; ben er wel nieuwsgierig naar geworden) of ik ga naar school en vraag extra rekenwerk (als de juf de hiaten kent) en probeer het eerst zelf. Even over nadenken nog.

@Vlinder72 Ik vind het ook al heel lang een rot idee dat mijn zoon helemaal niets doet op school. En dat al jarenlang. Het voelt niet goed, beetje als verwaarlozing, maar omdat hij wel lekker in zijn vel zit hebben we het na een paar pogingen maar opgegeven. Toch blijft dat een lastig gevoel. Op het gymnasium krijgen ze de uitdaging meestal wel hoor, daar maak ik me geen zorgen om. Mijn oudste doet gym en ze moeten echt wel aan de bak, veel meer dan wij vroeger. Zes toetsen per week is heel normaal. Bovendien heb je daar ook nog allerlei extra dingen die je kunt kiezen: extra Engels, projecten, hb-lessen. Of onze jongste gym gaat doen weet ik niet. Hij mag van ons zelf kiezen (zowel school als niveau) en dat komt volgend jaar wel, na het schooladvies. Maar ja, dan heb je dus acht jaar om je heen zitten kijken (of de hele dag gelezen) en moet je ineens de hele dag opletten, want je zit op je eigen niveau. En ook nog huiswerk maken en leren. Heb je allemaal nog nooit gedaan. Vette stress!

Ik vind dat de druk bij onze jongste langzamerhand wel een klein beetje opgevoerd mag worden. Kinderen die gemiddeld of ondergemiddeld presteren krijgen elke week een mapje mee, moeten dagelijks topo en andere toetsen oefenen. Moeten elke dag aan de bak. En hun klasgenootjes die straks HAVO en VWO gaan doen hoeven nooit iets te doen. Dat is toch helemaal niet eerlijk? Heel raar vind ik dat.

maria

maria

08-02-2016 om 15:32

nee

Die studievaardigheden bedoel ik niet. Vind die term op bs ook best misleiend. Op bs betekent dat woorden opzoeken, grafieken gebruiken etc.
Waar ik het over heb zijn leervaardigheden, iid bijv leren doorzetten.

polie

polie

08-02-2016 om 15:34

dat snap ik niet

Hoe kan een kind dat -naar eigen zeggen- ver voorloopt, na 1 jaartje wat minder goed onderwijs al achterop raken?
En voor hiaten bij slimme kinderen is inderdaad niet veel meer nodig dat even een keertje laten zien of uitleggen en dan weten ze het wèl. De leerkracht kan de cito gebruiken om te zien waar die hiaten zitten.

maria

maria

08-02-2016 om 15:36

Ik vind het wel wat vreemd dat je de zaken die je in je eerste posting beschrijft op school afschuift.
Als je kind de maanden vh jaar niet kent, dan laat je thuis ook heel wat liggen.

Pief

Pief

08-02-2016 om 15:37 Topicstarter

Aha

@Maria Eens, daar moeten we zeker wat mee. Heb daar wel eens naar gekeken, maar kom niet verder dan: hoe leer ik woordjes, hoe maak ik een uittreksel. En dat kan hij wel en daar kan ik hem ook wel bij helpen als het nodig is. Maar plannen, organiseren, doorzetten, dat allemaal niet. Ja, wel huiswerkbegeleiding voor VO, maar dat zoek ik niet. Dus als je suggesties hebt, graag!

maria

maria

08-02-2016 om 15:43

suggestie

had ik je al gegeven.
Als je wilt dat kinderen leren leren, dan moet je allereerst passende stof aanbieden. Dus: niet te makkelijk en niet te moeilijk.
Als je post klopt dan ga je hem behandelen thuis als een kind met achterstand, terwijl hij volgens jou sneller leert dan gemiddeld.
Kinderen kunnen hun vermogen tot leren niet uitzetten. Ze leren altijd.
Van je loi cursusje zal hij dus leren, óók op gebied van leervaardigheden. Wel de verkeerde dingen. (Dat hij met weinig inspanning grootse resultaten haalt)

Dus als je je zorgen maakt, bespreek deze op school en probeer passend aanbod te krijgen. Of zorg dat hij het thuis krijgt.

Pief

Pief

08-02-2016 om 15:51 Topicstarter

Zweverig

@ polie Hij raakt niet echt achterop, scoort niveau II, zit in de plusgroep van rekenen en dat gaat goed, maar weet veel simpele dingen niet en maakt daar fouten mee. II is wel lager dan verwacht. Hij had veel last van het gedoe op school in groep zes en heeft zich in dat jaar afgesloten van wat er gebeurde in de klas (veel geschreeuw, gegooi met stoelen, etc) en heeft veel feitjes gemist. Die hij nu dus nodig heeft. Ik hoop dat de juf de hiaten in beeld heeft. Zo niet, dan moeten we dus de stof door om ze te ontdekken. Of het laten zitten.

@ maria Ik acht de school verantwoordelijk voor het slechte jaar, ze hadden eerder moeten ingrijpen en de leraar tegen zichzelf moeten beschermen, maar wij hebben zelf ook zitten slapen. Eigenlijk hebben we gedacht dat het vanzelf wel weer goed zou komen. Omdat hij altijd zo ver voor liep wilden we er eigenlijk expres niet teveel aan doen. En we vonden het sneu voor de leraar en de school (we hebben verder hele goede ervaringen en het is een hele lieve man). Daarom willen we er zelf ook wat aan doen (ook al omdat de juf al heel veel op haar bordje heeft met heel veel kinderen met een achterstand). Verder is het ook wel de aard van het beestje om juist simpele dingen niet te weten. Het is nogal een zweverig typje

Sanne

Sanne

08-02-2016 om 16:18

Wat ik niet snap

Is dat hij zich kan onttrekken aan het pluswerk. Mijn dochter zit in de plusklas, daarvan krijgt ze pluswerk en dat is alles behalve vrijblijvend. "Ik heb er geen zin in" is net zo min een optie voor haar als voor een ander kind bijvoorbeeld extra rekenwerk. Ik zou met school afspreken dat dit moet.

Daarnaast moet ze van ons een vaardigheid leren, iets waar ze voor ze voor moet oefenen. Dat zij haar topo in 5 minuten leert is leuk, maar dan doet ze maar iets anders om te leren doorzetten. Ze mag best kiezen wat, maar dat ze wat moet doen en daarvoor dagelijks moet oefenen staat buiten discussie. Daarbij kiest ze niet uit wat ze wil, maar uit wat er daadwerkelijk mogelijk is.

Voor wat betreft de II: maak samen een toets en laat hem hardop denken. In dochters geval bleek bij de eerste II dat ze geen zin had in kladpapier en slordigheidsfoutjes niet interessant vond. In Utrecht kan je met een II op rekenen het gym schudden en daar wil ze graag heen. Nu moet ze van ons en juf kladpapier gebruiken. Voor het gym, maar ook omdat zij ook gewoon inzet moet tonen.

Ik ben er misschien heel streng in, maar ik verwacht niet zozeer hoge uitkomsten, maar wel dat ze leert om haar best te doen. Of het nu is voor handvaardigheid (waar ze heel slecht in is) of rekenen (wat vanzelf gaat).

Fransien

Fransien

08-02-2016 om 16:26

andere optie

Veel goedkoper is het grote rekenboek-oefenboek van Scala leuker leren. Werkt hier heel goed bij mijn bijles-kinderen. Het is het ouderwetse rekenen met een voorbeeld en dan oefenen. Ook mijn eigen dochter heeft er baat bij gehad, ze zat namelijk altijd in de rekentijgergroep en miste een stuk inoefenen waardoor ze alles op beredeneren moest doen.
Kijk maar eens of dat een optie voor je is, het is in ieder geval niet zo'n enorme smak geld als het niet blijkt te bevallen.

Els

Els

08-02-2016 om 17:55

Nog een tip

Er is een boek, dat heet iets van Het Basisschoolboek. Daarin staat alles wat kinderen moeten weten als zij van de basisschool af komen. Handig! Ik heb het toen ook gekocht.

maria

maria

08-02-2016 om 18:34

ik zou

doen wat sommigen adviseren: gewoon eerst eens een cito samen maken. Hiaten heb je dan snel ontdekt.

Pief

Pief

08-02-2016 om 19:08 Topicstarter

Thanx!

Bedankt voor alle tips! Ik heb het grote rekenboek en het grote basisschoolboek bekeken. Hier zou ik het zelf mee moeten kunnen! Eerst cito maken (moet ik nog wel even ergens vandaag toveren) en dan met de hiaten zelf aan de slag. Ik heb ook naar Squla gekeken, wordt ook door iemand genoemd. Ik heb het idee dat er in de betaalde versie wat weinig structuur zit, waardoor je niet echt gericht kunt oefenen. Misschien zie ik het verkeerd, maar op de site is het niet duidelijk.

Ik ga het straks eens even bespreken allemaal, man en zoon moeten er ook iets van vinden.

@sanne Ik vind het helemaal niet te streng hoor, zoiets wil ik dus ook gaan invoeren. Gewoon dat ie ergens voor moet gaan zitten en even zijn best doen. Meer niet. Bij ons op school hebben ze plusgroepjes voor taal, rekenen, lezen en zo. Dat is in de klas en daar zit ie wel in. Maar het aparte hb-groepje (Topklassers) buiten de klas dat saboteerde hij. Hij heeft er wel twee jaar in gezeten hoor, maar hij deed gewoon helemaal niks en zat er alleen maar heel ongelukkig te kijken. Hij weet goed hoe hij dingen voor elkaar kan krijgen en bovendien voelt hij zich echt niet fijn in een aparte groep. Hij wil 'gewoon' zijn. School heeft hem er toen uit laten gaan. Hij blij. Wij niet zo, maar ze deden zo hun best voor hem dat we ons te bezwaard voelden om te protesteren. Bovendien weet ik hoe hij kan doen... De huidige juf is wat strenger en geeft hem nu in de klas extra werk. Eerst de weektaak af en dan het extra werk (onderwerp mocht hij zelf kiezen), heeft hij het extra werk niet af dan krijgt hij het mee naar huis en moet hij het thuis afmaken. Dat is nu sinds twee weken, dus nog pril, maar dit gaat dus wel de goede kant op.

polie

polie

08-02-2016 om 19:33

zucht

Extra werk… natuurlijk zit een kind daar niet op te wachten. Zijn er echt nog scholen die zo stom zijn!? Hij moet geen extra werk, hij moet ànder werk. Werk dat bij zijn niveau past. En daar moeten dezelfde eisen aan worden gesteld als aan het reguliere werk. Dus: het moet af, het moet goed en het moet netjes. En vooral: het moet worden nagekeken door de leerkracht en het resultaat moet worden teruggekoppeld. Dingen die hij niet beheerst moeten worden uiteengelegd, want slimme kinderen zijn misschien wel slim, maar ze zijn niet helderziend.

Ik zou er echt nog wel een gesprekje op school aan wagen...

Pief

Pief

08-02-2016 om 19:38 Topicstarter

Extra werk

@polie Ik bedoel ook ander werk (over WO2, vrij diepgaand). Maar hij moet idd eerst zijn normale werk af hebben. En hij is nietzo heel snel dusssss.... Ik ben hier al blij mee, er zit tenminste een verplichting in. Dat is al heel wat. Voor school is het ook wel iets lastigs om goed op in te spelen. Hebben ze een prachtig hb-groepje, goed begeleid, wil hij niet...

polie

polie

08-02-2016 om 19:44

drietje

Dat snap ik niet: het is ander werk (niet extra) maar wel na het gewone werk. En wat doet de rest van de klas dan in die tijd?

Punt is juist dat je slimme kinderen niet teveel 'lastig' moet vallen met regulier werk (want veel te veel herhaling) en dat je daar dus flink in moet schrappen, en in de tijd die zo vrijkomt iets uitdagenders moet geven. Wat dan ook. Hier bijvoorbeeld een kind gehad dat bij rekenen uitsluitend de methode toetsen deed en verder alleen maar ander rekenwerk (rekentijgers, somplex, vierkant voor wiskunde, rekenmeesters enz. enz. er is genoeg materiaal beschikbaar).

Ik vind dat 'wil niet' wel een beetje een lastige trouwens. Waarom vinden jullie het goed dat je nog zo jonge kind bepaalt welk onderwijs hij wel of niet volgt? mag hij ook zelf beslissen of hij meedoet met bijvoorbeeld gym?

maria

maria

08-02-2016 om 22:55

hij heeft gelijk

Niemand wil anders zijn. Hij wil eerlijk behandeld worden, hetzelfde als de rest.
Hij zou dus evenveel als de rest moeten doen. Maar dan wel met passend werk. Dus regulier werk waar dat nog nodig is, maar dan zeker gecompact en verder ander werk.
Als een school niet moeilijk die over differentiëren, dan voelt geen enkel kind zich buiten de boot vallen.

Pas op hoor, dit kan lang goed aan en opeens pats niet meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.