Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jujube

Jujube

10-06-2009 om 23:32

Zoon van vriendin moet van school af na een jaar brugklas, maar wie zorgt voor een andere school?

Even het volgende: De zoon van een vriendin van me zit in een Havo/VWO brugklas op een lyceum. Er bestaat een kans dat hij dit jaar niet goed af zal ronden en hij moet dan van school af. Betreffende school heeft al aangegeven dat mijn vriendin het zelf verder maar uit moet zoeken, d.w.z. een andere school moet zoeken. Ze heeft al een aantal scholen benaderd voor een 2e klas TL/Havo, maar er is nergens plek en hij kan bij god's gratie op 1 school op de wachtlijst geplaatst worden. Het lyceum waar hij zit staat er overigens om bekend dat iedereen die niet goed presteert onmiddellijk de school moet verlaten. Extra hulp e.d. zit er niet in. De jongen werkt hard, maar het is net een brug te ver voor 'm.
Mag dit zomaar? Moet de school niet meezoeken naar een adequate oplossing (dus een andere school)? Wie weet hoe dat zit?
Groet,
Jujube

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Suus

Suus

11-06-2009 om 07:39

Zorgplicht

Hallo
Voor zover ik weet heeft een school een zorgplicht. Dat geldt voor alle kinderen dacht ik. Als er bij ons op school een kind verwijdert moet worden, dan moet onze school op zoek naar een school voor dat kind . Maar of dit ook geld als een kind dreigt te blijven zitten weet ik niet, misschien weet Mirjam het ?

Verzoek indienen

Jujube:"Mag dit zomaar? Moet de school niet meezoeken naar een adequate oplossing (dus een andere school)? Wie weet hoe dat zit?"
Formeel is het zelfs zo dat de school een andere school moet zoeken en dat je daardoor zelf geen keuze meer zou hebben. Er zijn scholen die dat doen: die hun advies laten vergezellen van de school met naam en toenaam die het dan wel moet worden.
Dat is ook geen walhalla.
Ondertussen is het inderdaad zo dat de leerling niet van school verwijderd mag worden als er geen andere school is en dat de verantwoordelijkheid voor het vinden van een andere school bij het bevoegd gezag ligt (niet bij de ouders, tenzij zij overduidelijk tegen werken).
Ik zou als ik je vriendin was een briefje sturen met een verslag van de speurtocht, vermelding van de voorkeur (wij zouden het liefst die) en een verzoek om ondersteuning met een beroep op de Wet Voortgezet Onderwijs art. 27, eerste lid, laatste zin.
Groet,
Miriam Lavell

PS
Artikel 27. Toelating, verwijdering, voorwaardelijke bevordering en verblijfsduur

*

1. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen voor elke soort van scholen of voor afdelingen van die scholen voorwaarden voor de toelating en voorschriften omtrent verwijdering en voorwaardelijke bevordering worden vastgesteld. De algemene maatregel van bestuur bedoeld in de eerste volzin houdt in elk geval voorschriften in met betrekking tot de voorwaarden voor de toelating tot de scholen, bedoeld in de artikelen 7, 8, 9 en 10a. Definitieve verwijdering van een leerling waarop de Leerplichtwet 1969 van toepassing is, vindt niet plaats dan nadat het bevoegd gezag ervoor heeft zorggedragen dat een andere school, dan wel een instelling als bedoeld in artikel 1, onder c, van de Leerplichtwet 1969 bereid is de leerling toe te laten.

Jujube

Jujube

11-06-2009 om 17:48

Bedankt!

Hee, bedankt Miriam (en Suus).
Ik heb het meteen naar haar gemaild. Hier heeft ze wel wat aan!
Groet,
Jujube

Yta Chalne

Yta Chalne

11-06-2009 om 18:45

Jujube

Als het die fijne school is waarvan ik denk dat 't 'm is (bij mij in de buurt..) dan ken ik twee ll die dit ook hebben meegemaakt. Bij allebei heeft school een plek 'gezocht', zij kwamen met het plan Meerstroom college. Ik denk dat je dat zoeken dus voorál niet aan deze school moet overlaten, het interesseert ze duidelijk niet in het minst. Wat een waardeloze school hè, hoe ze aan die goede naam zijn gekomen is mij een raadsel.

Jujube

Jujube

11-06-2009 om 23:41

Yta

Ja, het is idd de school bij jou in de buurt....Onbegrijpelijk dat die school nog steeds elk jaar moet loten vanwege teveel aanmeldingen.
En heerlijk, het Meerstroom...daar wordt een mens blij van Zouden ze een deal hebben met 't Meerstroom? ('t Is bij ze om de hoek).
Groet,
Jujube

Leegstroom

Jujube:"Zouden ze een deal hebben met \'t Meerstroom? (\'t Is bij ze om de hoek)"
Dat is goed mogelijk. Wat ook kan is dat alle scholen plaatsgebrek hebben en dat het Meerstroom het putje is waar de restanten in verdwijnen. In de regio Amsterdam was dat lange tijd het CSB, die zo vanzelf de slechtste school van Nederland werd.
Ik heb even gezocht naar die school, maar kan 'm niet echt vinden. Op de site van de Inspectie, heet die school anders en is ie bovendien opgedeeld in onderbouw en bovenbouw. Hoe moet je hier nu wijs uit worden?
Ik vind de school als ik op afbeeldingen zoek: een gebouw met een naam op de gevel. Maar zo heet die school kennelijk alleen maar voor de noodzakelijke verwarring om te voorkomen dat mensen het juiste inspectierapport erbij kunnen vinden.
Help je vriendin met (administratief) zoeken. Normaal gesproken ben je volledig afhankelijk van de plaats die beschikbaar is en heb je niks te willen. Maar ik ben van mening dat je je niet naar een school met een zo slecht inspectierapport hoeft te laten sturen.
Die inspectierapporten zijn er en zijn openbaar juist om ouders en leerlingen met de voeten te laten stemmen zodat slechte scholen leeg stromen en vanzelf verdwijnen. Een verwijzing naar een overduidelijk slechte school, hoef je daarom niet te accepteren.
De school die de leerling kwijt wil, zal beter zijn best moeten doen. Bovendien: zittenblijven in de brugklas kan ook altijd nog.
Groet,
Miriam Lavell

Yta Chalne

Yta Chalne

14-06-2009 om 08:48

Miriam

Via 'onderbouw' (centraalcollege) kun je het laatste rapport vinden, okv rapport uit 2008. Lees en huiver
Al die naamsveranderingen zijn van na die datum, maar de school is echt niet veranderd. Je kúnt je kind hier simpelweg niet naartoe sturen, lees maar eens onder 11.1, daar scoren ze een 1. Zal beslist vergelijkbaar zijn met CSB.

Ik denk dat buiten de stad zoeken de beste optie is. Dat is ook wat de meeste ouders doen, zal niet makkelijk worden.

Jujube

Jujube

14-06-2009 om 19:23

Yep

't Meerstroom is natuurlijk out of the question. Vriendin heeft besloten dat, wanneer er geen plek is op scholen die ze zien zitten, zoon naar een particuliere school gaat (ze heeft een flinke spaarcent). Hopelijk hoeft 't niet zo ver te komen. Maar ik heb haar er wel op geattendeerd dat, mocht hij toch net over gaan, de 2e en 3e klas een stuk pittiger zijn dan de brugklas. Ik denk dat het probleem dan een jaar wordt uitgesteld.
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.