Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Over het forum Over het forum

Over het forum

Dementie

ik weet niet of ik hier juist ben . Weet me geen raad...
Mijn verhaal.. ik ben 59 jaar en heb een ouder ( vader) met dementie hij is 83 jaar.
Vorig jaar is hij verhuisd naar een zorg centrum omdat mijn moeder eerst zei dat ze het niet meer helemaal aan kan hebben wij dochters gezorgd dat hij ergens een plekje kreeg, waar hij erg blij is want er wordt iedere dag wat met deze mensen gedaan.
Ons moeder neemt het ons nu kwalijk dat hij daar zit, en dat hij er niet thuis hoort,(wat wel zo is want hij gaat echt achteruit) terwijl ze er eerst over hem zat te klagen naar ons.
Ze hield ook van op vakantie gaan.. en daar komt ons probleem...
Ze heeft een reis geboekt naar Gran Canaria, ze hebben daar een huisje.
Het lig niet echt centraal.Hoog en van alles ver weg.
We kinderen vinden het niet echt verstandig wegens hun ziektebeeld, mijn moeder is slecht te been maar mijn moeder wil er niet naar luisteren ... Ze ligt echt dwars naar haar kinderen, de zorginstelling kan niets doen omdat hij niet onder dwang is geplaatst maar vrijwillig is gekomen .
Huisarts kan ook alleen maar zeggen dat het niet verstandig is om te gaan.. maar mijn moeder steekt haar kop in het zand.
We zijn erg bang dat het fout gaat, wat als ze valt, hij kan niet helpen hij weet niet hoe , raakt misschien in paniek omdat hij dementerend is, ze spreken de taal niet, ook geen Engels.
We gaan niet meer echt door een deur met mijn moeder twee zussen komen er al niet meer bij mijn moeder, bezoeken alleen nog mijn vader als zij er niet is.
Nu is mijn vraag....
Wat kunnen we doen om te zorgen dat ze niet mogen gaan.
Het is onverantwoord dat hun die reis gaan maken, maar huisarts en zorg centrum kunnen niets dan alleen zeggen dat het niet verstandig is 🥺
Heeft iemand zoiets gelijks meegemaakt?


Hebben ze een reis- of annuleringsverzekering? De gewone ziektekostenverzekering is in het buitenland niet altijd afdoende. Ik neem aan dat je vader wel een diagnose heeft en een annuleringsverzekering afsluiten of iets vergoed krijgen is dan niet altijd vanzelfsprekend. Sterker nog: de kosten kunnen aardig oplopen als er iets gebeurt. Misschien krijgt je moeder een ander beeld als ze een reis- of annuleringsverzekering wil afsluiten? Waarschuw haar iig ook zelf voor de financiële risico's. 

ojee, wat lastig. Ik heb helaas ook de ervaring met mijn ouders dat de huisarts niets kan doen tegen onverantwoorde keuzes. Ik kan me voorstellen dat je je daar heel druk om maakt, maar geen idee wat je kunt doen. 
Als je verhouding met je moeder goed zou zijn geweest zou je in het uiterste geval misschien nog mee kunnen gaan en er een soort laatste vakantie naar hun huisje in Gran Canaria' van kunnen maken. Ik kan me voorstellen dat het voor je ouders of je moeder in elk geval emotioneel is dat dit nu niet meer kan. 

Hoe gaan ze erheen? Met het ov naar Schiphol en daar een auto huren? Valt daar nog iets te dwarsbomen, dat ze niet kunnen gaan als je ze niet naar het vliegtuig brengt?

Oei, lastig. Ik zou in ieder geval uitzoeken hoe het verzekeringstechnisch zit, maar bij mijn weten zit er geen leeftijdsgrens op vliegen/verre vakanties. Een val kan immers ook thuis gebeuren of in de eigen omgeving. Of je iemand met dementie daar een plezier mee doet, is een tweede vraag.
Als het hun eigen huisje is, zou het wel een bekende omgeving moeten zijn toch?
Ik zou heel hard kunnen zeggen dat ook oudere mensen het recht hebben om hun eigen stomme keuzes te maken, maar als ze daarmee de gezondheid van anderen schaden heb ik er wel meer moeite mee. Zijn ze al eens in dezelfde omstandigheden in Nederland op vakantie geweest?

Zolang iemand niet wilsonbekwaam is verklaard kun je weinig. En gelukkig eigenlijk ook maar, want stel je jezelf eens voor als je oud bent en je kinderen gaan je dingen verbieden.
Misschien kun je samen nog kijken hoe de reis zo veilig en comfortabel mogelijk kan worden uitgevoerd. Kan er niet iemand meegaan? 

Serena42

Serena42

17-01-2024 om 09:59 Topicstarter

Anoniemer schreef op 17-01-2024 om 08:54:

Hebben ze een reis- of annuleringsverzekering? De gewone ziektekostenverzekering is in het buitenland niet altijd afdoende. Ik neem aan dat je vader wel een diagnose heeft en een annuleringsverzekering afsluiten of iets vergoed krijgen is dan niet altijd vanzelfsprekend. Sterker nog: de kosten kunnen aardig oplopen als er iets gebeurt. Misschien krijgt je moeder een ander beeld als ze een reis- of annuleringsverzekering wil afsluiten? Waarschuw haar iig ook zelf voor de financiële risico's.

Ja mijn vader heeft diagnose alzheimer/ dementie..we hebben al eens eerder een gesprek gehad met mijn moeder maar helaas wat ze in der hoofd heeft haal je niet weg.

Serena42

Serena42

17-01-2024 om 10:06 Topicstarter

troelahoep schreef op 17-01-2024 om 09:32:

ojee, wat lastig. Ik heb helaas ook de ervaring met mijn ouders dat de huisarts niets kan doen tegen onverantwoorde keuzes. Ik kan me voorstellen dat je je daar heel druk om maakt, maar geen idee wat je kunt doen.
Als je verhouding met je moeder goed zou zijn geweest zou je in het uiterste geval misschien nog mee kunnen gaan en er een soort laatste vakantie naar hun huisje in Gran Canaria' van kunnen maken. Ik kan me voorstellen dat het voor je ouders of je moeder in elk geval emotioneel is dat dit nu niet meer kan.

Hoe gaan ze erheen? Met het ov naar Schiphol en daar een auto huren? Valt daar nog iets te dwarsbomen, dat ze niet kunnen gaan als je ze niet naar het vliegtuig brengt?

Mijn eene zus was vorig jaar mee geweest omdat het eigenlijk toen al hun laatste vakantie zou zijn maar dat werd geen leuke laatste week. Mijn moeder was heel negatief die laatste week zo werd mijn zus boos.

We weten nu ook niet hoe ze dat gaan doen zal wel taxi worden mijn moeder heeft daar nooit gereden, als ze toch een auto gaan huren dan houden we helemaal ons hart vast.. ze moeten toch af en toe boodschappen doen maar ja hoe??

Hoe sta jij er in als je voorstelt om samen met je moeder naar dat huisje op Gran Canaria te gaan, terwijl je vader ‘thuis’ blijft? Je kan haar uitleggen dat dit voor haar veel rustgevender is omdat ze dan niet verantwoordelijk is voor het wel en wee van haar man, omdat het zorgcentrum op hem let. Trouwens voor jou ook prettiger, want dan hoef je niet voor twee te denken, of je zorgen te maken om je vader.
Als ze per se iets met haar man wilt doen, is het toch verstandiger om een midweek in Nederland te kiezen. Maar dat is een korte vakantie die ze er naast kan doen. Mocht dit haar tegen vallen, zijn jullie snel ter plekke.

Begint je moeder ook te dementeren, dat ze niet overziet dat dit te zwaar voor haar man is terwijl ze zelf slecht ter been is?

Kans is wel aanwezig dat dit de laatste keer is dat ze samen er op uit gaan; ga met je moeder naar Spanje zodat ze daar niet om blijft dralen en plan een midweek of weekend in een zorgverlenend hotel waar ze kunnen ontspannen.

Serena42

Serena42

17-01-2024 om 10:15 Topicstarter

MamaE schreef op 17-01-2024 om 09:33:

Oei, lastig. Ik zou in ieder geval uitzoeken hoe het verzekeringstechnisch zit, maar bij mijn weten zit er geen leeftijdsgrens op vliegen/verre vakanties. Een val kan immers ook thuis gebeuren of in de eigen omgeving. Of je iemand met dementie daar een plezier mee doet, is een tweede vraag.
Als het hun eigen huisje is, zou het wel een bekende omgeving moeten zijn toch?
Ik zou heel hard kunnen zeggen dat ook oudere mensen het recht hebben om hun eigen stomme keuzes te maken, maar als ze daarmee de gezondheid van anderen schaden heb ik er wel meer moeite mee. Zijn ze al eens in dezelfde omstandigheden in Nederland op vakantie geweest?

Tis niet echt hun eigen huisje meer van dat time share... Ze gaan er al jaren heen dat wel, maar lig afgelegen en hoog, je heb een auto nodig wil je ergens heen.

En mocht mijn moeder vallen dan is het voor mijn vader een vreemde omgeving, hij herkend het eigenlijk niet meer dus als er wat gebeurt dan weet hij niet hoe hij moet handelen.. receptie wat is dat waar is dat? Engels spreken ze beiden niet.. mijn zus was vorig jaar mee maar werd de laatste week niet echt gezellig meer.

Vind het erg dat je als bezorgde kinderen niets kan doen dan alleen zeggen dat het onverantwoord is, doet je moeder er niets mee dan sta je met je rug tegen de muur.

Serena42

Serena42

17-01-2024 om 10:24 Topicstarter

troelahoep schreef op 17-01-2024 om 09:32:

ojee, wat lastig. Ik heb helaas ook de ervaring met mijn ouders dat de huisarts niets kan doen tegen onverantwoorde keuzes. Ik kan me voorstellen dat je je daar heel druk om maakt, maar geen idee wat je kunt doen.
Als je verhouding met je moeder goed zou zijn geweest zou je in het uiterste geval misschien nog mee kunnen gaan en er een soort laatste vakantie naar hun huisje in Gran Canaria' van kunnen maken. Ik kan me voorstellen dat het voor je ouders of je moeder in elk geval emotioneel is dat dit nu niet meer kan.

Hoe gaan ze erheen? Met het ov naar Schiphol en daar een auto huren? Valt daar nog iets te dwarsbomen, dat ze niet kunnen gaan als je ze niet naar het vliegtuig brengt?

Mijn eene zus was vorig jaar mee geweest omdat het eigenlijk toen al hun laatste vakantie zou zijn maar dat werd geen leuke laatste week. Mijn moeder was heel negatief die laatste week zo werd mijn zus boos.

We weten nu ook niet hoe ze dat gaan doen zal wel taxi worden mijn moeder heeft daar nooit gereden, als ze toch een auto gaan huren dan houden we helemaal ons hart vast.. ze moeten toch af en toe boodschappen doen maar ja hoe??

Mugs schreef op 17-01-2024 om 09:37:

Zolang iemand niet wilsonbekwaam is verklaard kun je weinig. En gelukkig eigenlijk ook maar, want stel je jezelf eens voor als je oud bent en je kinderen gaan je dingen verbieden.
Misschien kun je samen nog kijken hoe de reis zo veilig en comfortabel mogelijk kan worden uitgevoerd. Kan er niet iemand meegaan?

Mijn vader heeft diagnose alzheimer/ dementie.. maar omdat hij zelfstandig naar de verzorging is gegaan, kunnen ze niets ondernemen, wel als hij onder dwang daar was geplaatst..

Meegaan heeft mijn zus vorig jaar gedaan ook eigenlijk als laatste vakantie maar de laatste week was mijn moeder niet meer zo gezellig.

En mijn moeder heeft dunne vezel neuropathie dus slecht te been maar wil kosten wat het kost gaan.

Ze is geen makkelijke vrouw en we zijn gewoon bezorgd, we gunnen haar best een vakantie maar dan dicht bij huis en met verzorging maar daar wil ze niet aan en mijn vader weet niet beter door zijn ziekte🥺

Serena42 schreef op 17-01-2024 om 10:15:

[..]

Tis niet echt hun eigen huisje meer van dat time share... Ze gaan er al jaren heen dat wel, maar lig afgelegen en hoog, je heb een auto nodig wil je ergens heen.

En mocht mijn moeder vallen dan is het voor mijn vader een vreemde omgeving, hij herkend het eigenlijk niet meer dus als er wat gebeurt dan weet hij niet hoe hij moet handelen.. receptie wat is dat waar is dat? Engels spreken ze beiden niet.. mijn zus was vorig jaar mee maar werd de laatste week niet echt gezellig meer.

Vind het erg dat je als bezorgde kinderen niets kan doen dan alleen zeggen dat het onverantwoord is, doet je moeder er niets mee dan sta je met je rug tegen de muur.

En wat vind je moeder daarvan dan. Dat haar dochter vorig jaar zo aardig was om mee te gaan... en vindt ze het niet jammer dat het toch niet gezellig was in de laatste week? Of ervaart ze dat heel anders? 

Of misschien kan ze daar helemaal niet over praten, dat kan mijn moeder namelijk helemaal niet. Ik ben ook een keer met haar op stap geweest - had nogál wat haken en ogen en was zeker niet alleen maar gezellig - maar er was vanuit mijn ouders weinig besef dat het voor mij nogal een opgaaf was en dat het uitstapje niet mogelijk was als ik niet meeging (want ook naar het buitenland en mijn ouders spreken geen Engels, zijn van veel dingen niet op de hoogte etc). 3 weken na de reis vroeg mijn moeder al wanneer we weer gingen.... blijkbaar had zij het heel leuk gevonden en was ze alle toestanden weer vergeten. 

Ik vraag me net als Flanagan af of je moeder nog wel helemaal helder is. Misschien kunnen jullie als kinderen haar daarvoor naar de huisarts krijgen. 


Probeer voor elkaar te krijgen dat ze goed verzekerd zijn zodat zo nodig hulp ingeroepen kan worden van Eurocross (ben niet helemaal zeker van de naam).
Een paar jaar terug werd mijn schoonvader tijdens een verblijf in Indonesië onwel, waarna hij in het ziekenhuis werd opgenomen. Wij hebben toen meermalen contact gehad met Eurocross en dat was een heel prettige ervaring. Hulp en advies van mensen die weten hoe eea daar verloopt, en die hulp is er ook buiten kantooruren.

Tegenhouden gaat toch niet lukken, dus probeer een zo goed mogelijk vangnet te regelen voor het geval er iets misgaat. En een schietgebedje of wat aan de heilige Christoffel als je van Roomse huize bent 🙂

Serena42

Serena42

17-01-2024 om 10:33 Topicstarter

Anoniemer schreef op 17-01-2024 om 08:54:

Hebben ze een reis- of annuleringsverzekering? De gewone ziektekostenverzekering is in het buitenland niet altijd afdoende. Ik neem aan dat je vader wel een diagnose heeft en een annuleringsverzekering afsluiten of iets vergoed krijgen is dan niet altijd vanzelfsprekend. Sterker nog: de kosten kunnen aardig oplopen als er iets gebeurt. Misschien krijgt je moeder een ander beeld als ze een reis- of annuleringsverzekering wil afsluiten? Waarschuw haar iig ook zelf voor de financiële risico's.

Ja mijn vader heeft diagnose alzheimer/ dementie..we hebben al eens eerder een gesprek gehad met mijn moeder maar helaas wat ze in der hoofd heeft haal je niet weg.

Flanagan schreef op 17-01-2024 om 10:12:

Hoe sta jij er in als je voorstelt om samen met je moeder naar dat huisje op Gran Canaria te gaan, terwijl je vader ‘thuis’ blijft? Je kan haar uitleggen dat dit voor haar veel rustgevender is omdat ze dan niet verantwoordelijk is voor het wel en wee van haar man, omdat het zorgcentrum op hem let. Trouwens voor jou ook prettiger, want dan hoef je niet voor twee te denken, of je zorgen te maken om je vader.
Als ze per se iets met haar man wilt doen, is het toch verstandiger om een midweek in Nederland te kiezen. Maar dat is een korte vakantie die ze er naast kan doen. Mocht dit haar tegen vallen, zijn jullie snel ter plekke.

Begint je moeder ook te dementeren, dat ze niet overziet dat dit te zwaar voor haar man is terwijl ze zelf slecht ter been is?

Kans is wel aanwezig dat dit de laatste keer is dat ze samen er op uit gaan; ga met je moeder naar Spanje zodat ze daar niet om blijft dralen en plan een midweek of weekend in een zorgverlenend hotel waar ze kunnen ontspannen.

Nou mijn zu is vorig jaar met hun mee geweest en dat werd in de laatste week geen leuke vakantie, mijn moeder is zeer zwaarmoedig geen makkelijke vrouw dus dat botste in de laatste week..

We hebben al eens voorgesteld ga met een zonnebloem vakantie mee dan is er hulp maar dat wil ze niet. Tja wat moet je dan?

Of ze zelf dementerend is, ik weet wel dat ze deze ziekte niet in wil zien hoe het daadwerkelijk inhoud ze zegt ook dat hij daar niet thuishoort hij is niet zo erg.. terwijl de verzorgenden het wel zo vinden ..en ook wij zien achteruitgang.

Serena42 schreef op 17-01-2024 om 10:33:

[..]

Ja mijn vader heeft diagnose alzheimer/ dementie..we hebben al eens eerder een gesprek gehad met mijn moeder maar helaas wat ze in der hoofd heeft haal je niet weg.

[..]

Nou mijn zu is vorig jaar met hun mee geweest en dat werd in de laatste week geen leuke vakantie, mijn moeder is zeer zwaarmoedig geen makkelijke vrouw dus dat botste in de laatste week..

We hebben al eens voorgesteld ga met een zonnebloem vakantie mee dan is er hulp maar dat wil ze niet. Tja wat moet je dan?

Of ze zelf dementerend is, ik weet wel dat ze deze ziekte niet in wil zien hoe het daadwerkelijk inhoud ze zegt ook dat hij daar niet thuishoort hij is niet zo erg.. terwijl de verzorgenden het wel zo vinden ..en ook wij zien achteruitgang.

Sja, ik zie vergelijkbare patronen bij mijn ouders. Heel lastig. Als je de confrontatie ervoor wil aangaan zou ik zeggen laat haar onderzoeken op dementie. Als je dat niet wil, ze zijn meerderjarig... mensen doen vaker gevaarlijke dingen. Sommigen doen aan bergbeklimmen, anderen gebruiken verdovende middelen, dat mogen ze zelf weten. En onze cultuur is toch zo ingericht dat je niet echt zorgt voor je ouders. Als je het kunt zou ik proberen me niet verantwoordelijk te voelen, je hebt je best gedaan. 

Misschien kun je voorstellen dat hij eerst eens een paar dagen naar huis komt. Dan kan je moeder zien hoe het nu gaat als er geen verzorging is.

Als je je zoveel zorgen maakt en ze willen per se gaan, dan zou ik mee gaan. Stel je erop in dat het niet gezellig is, maar dat je daar bent voor hun veiligheid en ga ook zelf dingen doen zodat je niet de hele tijd op elkaars lip zit.

Het is moeilijk. Ik heb ook oude ouders. Die zijn kortgeleden naar een zorgwoning verhuisd. Mijn vader heeft ook oa dementie, mijn moeder gaat achteruit. De negativiteit is heel moeilijk om mee om te gaan en de bezorgdheid die je voelt ook. Ik probeer mijn bezorgdheid te verdragen en de situatie te accepteren. Sommige mensen accepteren dat ze ouder worden, andere niet. Mijn ouders doen soms ook domme dingen, maar helaas doe je daar weinig tegen.

Als ze toch met z’n tweeën gaan. Ze spreken misschien de taal niet, maar daar zijn ook mensen. Probeer erop te vertrouwen dat als daar iemand gevallen is, mensen dat ook begrijpen en er mensen zullen zijn die komen helpen.

Met een 'Wat en hoe in het Spaans' kom je ook best ver in geval van nood....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.