Relaties Relaties

Relaties

paul peters

paul peters

13-06-2015 om 11:45

cadeau

Wat vinden jullie van het volgende: een vriendin van mij geeft tegenwoordig aan familieleden of vrienden een cadeau, voor hun verjaardag of wat dan ook en dat is dat een toegangskaart voor een theatergroep waar ze zelf in speelt. Zonder eigenlijk te overleggen over het cadeau, zonder dat ze weet of het gewaardeerd wordt. In sommige gevallen is het eigenlijk overduidelijk dat het helemaal niet leuk gevonden wordt. Mensen krijgen de boodschap erbij dat het wel opgegeven moet worden als je er geen gebruik van maakt want dan kunnen de kaarten naar iemand anders.
Persoonlijk vind ik het een beetje gek. Niet iedereen vindt dat leuk en je moet eigenlijk voor je gevoel het afwijzen, haar afwijzen en moeite doen om je cadeau terug te draaien, anders stoot je haar sowieso voor het hoofd. Of je gaat daar wel zitten terwijl je daar helemaal geen zin in hebt en dan heb je je zelf ermee. Dat was dan je verjaarscadeau....
Hoe zouden jullie reageren? Ik zie de bui al hangen dat ik dat ook binnenkort voor mijn verjaardag ga krijgen, waarschijnlijk samen met mijn vrouw en ik heb hier geen belangstelling voor...


Toya

Toya

13-06-2015 om 12:56

voorkomen?

Stuur op tijd een email naar de genodigden voor je verjaardag met een kadotip (ik spaar voor....ik zou graag willen.....ik wil geen kado's....goed doel enz.) Komt ze dan toch met een kaart, zeg dan dat ze die mag verkopen en de opbrengst naar een goed doel mag sturen?

Ik vind het altijd zo jammer als mensen bij hun kado uitgaan van wat ZIJ leuk vinden in plaats van wat de ontvanger op prijs zou stellen.

Katniss

Katniss

13-06-2015 om 13:13

Och

Ze is waarschijnlijk gewoon trots op wat ze doet. Ik zou gewoon gaan, heb je een leuk uitje.

paul peters

paul peters

13-06-2015 om 13:48

inderdaad

Toya,dat bedoel ik; uitgaan van wat je zelf leuk vind kan niet de basis zijn van een kado.
Kattniss,je klinkt alsof je zegt dat ik niet moet zeuren. Bij deze voor jou de vrijstelling om te moeten reageren. Maar je antwoord is net zo dom als de cadeaugevers cadeau...... Ik heb dan dus geen leuk uitje, snap je...

Katniss

Katniss

13-06-2015 om 13:55

Paul

Ik vind het dan weer dom als je van een mug een olifant maakt. Zij is waarschijnlijk heel tevreden en trots met haar cadeau. Noem het haar gebrek maar ik vind het onfatsoenlijk om daar dan een halszaak van te maken.

Jaina

Jaina

13-06-2015 om 14:22

Overdreven

Ik vind het enorm overdreven om je hier druk om te maken. Die vriendin is gewoon blij en trots op haar toneelclub en vindt het leuk om dat met anderen te delen. Ik vind het ook geen raar cadeau verder. Ik zou ook zeker gaan kijken.
En als ik echt geen zin zou hebben om te kijken of niet zou kunnen die dag dan verzin ik een smoesje en geef de kaartjes aan iemand anders. Ik zou alsnog het gebaar waarderen.
Cadeautips zou ik niet geven. Ik vind het altijd bijzonder vreemd als volwassenen dat doen. Cadeautjes zijn op een verjaardag voor volwassenen maar een kleine bijzaak. Het gebaar wordt gewaardeerd ook als het cadeau zelf nou niet iets is wat ik had uitgezocht. Ik krijg ook wel eens een fles wijn (drink ik niet) of bonbons (hou ik niet zo van) op mijn verjaardag. Geen probleem, het is goed bedoeld en daar gaat het om.

Toya

Toya

13-06-2015 om 14:41

Jaina

Bonbons kun je ongezien weggeven, de wijn kun je ongezien doorspoelen, maar een avond naar een toneelstuk kijken als je daar niet van houdt en of al weinig tijd hebt, waarbij je je ook nog moet afmelden als je niet komt zodat de kaarten opnieuw kunnen worden weggegeven (krijgen ze ze niet verkocht?)vind ik van een andere orde dan een presentje krijgen waar je niets mee hebt.

"Cadeautips zou ik niet geven. Ik vind het altijd bijzonder vreemd als volwassenen dat doen. Cadeautjes zijn op een verjaardag voor volwassenen maar een kleine bijzaak."

Dat is niet overal zo natuurlijk. Soms is het geven van een kado een gewoonte, ook al vind jij het bijzaak en dat is verder prima. Als je tevoren weet dat iedereen met een bos bloemen aan zal komen en je hebt geen ruimte of bent allergisch/houdt niet van bloemen, fles wijn en je drinkt niet, chocola en je lust het niet, is er niets mis mee om aan te geven dat je dan liever niets hebt toch?

Paul zoekt mijns inziens alleen maar een manier om van een verplichte avond af te komen waar hij niet om gevraagd heeft.
Mijn tijd is me kostbaar, ik zou er ook niet op zitten te wachten als dat een gewoonte zou worden. Geef het dan aan iemand die daar echt behoefte aan heeft.
Je dwingt mensen nu bijna om te zeggen dat je niet kunt of niet wilt en daarmee de geefster onbedoeld te "beledigen".
Heel onhandig vind ik dat.

Anti-cadeau

Dat je iets krijgt waar je helemaal niet op zit te wachten is natuurlijk niet zo'n probleem, wie krijgt er nou nooit eens een lelijke vaas of bodymilk waar je allergisch voor bent.

Maar een kaartje voor een voorstelling waar je echt niet naar toe wil, da's een anti-cadeau. Je wordt eigenlijk opgescheept met een verplichting. Je kan natuurlijk bij ontvangst van de kaartjes zeggen: ik ben geen theatermens, zoiets is aan mij niet besteed, maar dan kan je toch met scheve ogen aangekeken worden omdat je het als vriend niet eens voor één van de acteurs over hebt om toch te komen die avond. En als je dan toch gaat voor de lieve vrede, dan is het meer een cadeau van jou aan de geefster dan een cadeau aan jou.

Lastig hoor, ik zou niet weten hoe je hier elegant onderuit zou kunnen komen. Als je zegt: helaas, ik kan die datum niet, kan het best zo zijn dat je kaartjes voor een andere datum krijgt.

skik

laten gaan

Het is haar risico, niet dat van jou. Niet gaan als je niet wilt.
En anders direct terug geven.
Ze vraagt er om dat het lastig is maar daar hoef je niet in mee te gaan.

En als je uiteindelijk niet gaat en ze vraagt er naar dan gewoon melden dat je het vergeten bent, iets anders ineens op kwam of welke smoes je ook maar uitkomt.
Of eerlijk zeggen dat je snapt dat ze wil dat je komt, maar dat het niet zo jou ding is.

Juno

Juno

13-06-2015 om 15:56

Zesjarige

Niet blij zijn met een cadeau en daar uiting aan geven vind ik iets voor een zesjarige. Op een gegeven moment zit er wat etiquette in iemand en worden cadeaus met een stralende glimlach geaccepteerd. Op dat ogenblik is het cadeau van de ontvanger en diegene mag zelf weten wat hij er mee doet. Van vriendin is het not done om het terug te vragen en imo kan je best voor de lieve vrede een smoesje er omheen verzinnen waarom je niet geweest bent mocht het haar al zijn opgevallen.
Verder gaat het om een vriendin, als het van je partner of je ouders is zou ik het anders vinden.

Pieter

Pieter

13-06-2015 om 16:03

doorgeven

Ik zou ze doorgeven aan iemand die een uitje verdiend, jij bepaalt namelijk zelf wat je met een kadootje doet of dat nu een fles wijn is, bonbons zijn of kaartjes. Ik hoop inderdaad wel dat je twee kaartjes krijgt want één zou ik helemaal zielig vinden. Je kent toch vast wel iemand die je er een plezier mee doet?

Mijntje

Mijntje

13-06-2015 om 16:04

Dit

kan toch gewoon bij het oud papier? Of laat je kind ermee knutselen (maar dan niet als kerstkaart gebruiken)

Waarom wil je eigenlijk nooit eens kijken naar een uitvoering van haar toneelclub? Als je het nog nooit hebt gezien snap ik de aversie niet. Is het wel een vriendin? En als je al wel eens bent geweest en het was tenenkrommend, gewoon vriendelijk bedanken en in de papierbak gooien.

Jaina

Jaina

13-06-2015 om 21:16

Toya

Met dat kaartje hoef je verder ook niks. Je bedankt gewoon vriendelijk en dan ga je uiteindelijk niet en verzint een smoes of vergeet te gaan. Je krijgt het kaartje maar ik zie daar geen verplichting in om te gaan.

Jaina

Jaina

13-06-2015 om 21:19

En ja

Ik vind het inderdaad wat vreemd om aan te geven wat je wel en niet wilt hebben. Daar zit al een impliciete boodschap in dat je wat gaat krijgen. Als ik mensen uitnodig voor mijn verjaardag verwacht ik echt geen cadeaus. Van sommige mensen krijg ik wel wat (lief) en van sommigen niks (ook prima)
Mijn echte vrienden weten best dat ik geen wijn drink en geven dat niet. Een vage kennis of nieuwe vriend die dat (nog) niet weet ga ik echt niet in verlegenheid brengen door dat van te voren te zeggen. a) waren ze misschien niet van plan wat mee te nemen en b) als ze van plan waren wijn mee te nemen moeten ze nu moeilijk gaan doen om nog wat anders te verzinnen.

Jaina

Jaina

13-06-2015 om 21:22

Verder

Als het echt een goede vriendin is waarom wil je dan niet gaan kijken? Tenzij dit al de zoveelste productie is en er gewoon niks aan is. Over het algemeen probeer ik om als mijn vrienden het belangrijk vinden dat ik ergens bij ben om er bij te zijn. Ik ga natuurlijk niet 12 avonden per jaar naar slecht amateur toneel kijken maar 1 avond per jaar kan er wel van af als dat nu zo belangrijk is voor de vriendin in kwestie. Dan is het inderdaad meer een cadeautje voor haar dan een cadeautje voor mij maar als het een lieve vriendin is die gewoon bijzonder enthousiast is over haar nieuwe hobby dan vind ik het echt geen probleem om haar een plezier te doen. En haar vreugde in mijn komst en mijn enthousiaste reactie over het geweldige toneelstuk is dan weer het cadeautje voor mij

Genant

Wat een egotripper zeg. Heeft ze een man? Wat vindt die hiervan.

Een cadeau waar je niks aan vindt, hoor je vriendelijk en beleefd aan te nemen. Wat je er vervolgens mee doet ( doorgeven, weggooien) mag je helemaal zelf weten

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-06-2015 om 23:00

Een cadeau...

is een cadeau, daar heb je in mijn ogen geen recht op. En in mijn ogen heb je er dus ook geen zeggenschap over wat je krijgt. Dus aanvaard je in mijn ogen elk cadeau elegant ten opzichte van de gever. Daarna is het van jou en kun je ermee doen wat je wilt. Als je het cadeau niet leuk vindt en niet naar de voorstelling wilt ga je dus niet. Als je het toch wel leuk vindt kun je er een leuke avond aan overhouden.

Aagje

Toya

Toya

14-06-2015 om 00:02

tja

Een kado geef je om iemand een plezier te doen, niet om jezelf te pleasen.

Je doet iemand een plezier met wat degene graag wil, niet wat jij graag wilt dat die ander krijgt, doet of mooi moet vinden.

Anders is het een indirect kado aan jezelf in dit geval.
Dan zou ik zeggen: geef niks en kom met je stralende verschijning en geef je geld aan iets anders uit of maak iemand blij met een kaartje die dat wel waardeert. Je moet er ook maar van houden....de meeste voorstellingen zijn zo vreselijk slecht dat het een straf is om uit te zitten.
Bij dit kado komt zelfs nog een eis/verzoek: als je niet komt moet je het aangeven...de zaal komt blijkbaar moeilijk vol.
Dat vind ik eigen belang en heeft het met een kado geven om iemand te plezieren niet zoveel meer te maken.

Als je iets wilt geven is het toch niet moeilijk om te bellen en te vragen: Peter, heb je nog wensen voor je verjaardag?

Ik zou lekker een weekendje weggaan rond je verjaardag, ben je van het hele drama af!

Haar probleem

Ben het eens met Annej. Dit is niet jouw probleem. Of je geeft de kaartjes meteen terug omdat je gewoon niet van toneel houd, dan ben je er voor altijd vanaf. Of je neemt de kaartjes aan en vergeet te gaan. Ik vind optie een eerlijker en aardiger.

Suze

Suze

14-06-2015 om 10:19

Fay

En wat als je wel van toneel houdt, maar niet van haar toneel?

En eerlijkheid is een groot goed, maar om daarmee nou mensen te kwetsen?

creabea

creabea

14-06-2015 om 13:37

waar gaat het over zeg

je neemt gewoon de kaartjes aan en doet er verder niks mee. Je zegt er verder ook niks van, je hoeft vriendin niet te laten weten dat je het niks vindt, toch? Of was je van plan haar duidelijk te maken dat ze geen kaartjes van haar eigen voorstelling cadeau moet geven? Dat zij eist dat je aangeeft of je naar de voorstelling gaat of niet, dat is wel suf. Misschien heeft ze dat zelf niet door, maar ja: ze komt er vanzelf achter dat het misschien geen geschikt cadeau is als vrienden niet bij haar voorstelling verschijnen?

mirreke

mirreke

14-06-2015 om 14:47

haha, ik vind het juist leuk

Ik vind mijn vrienden leuk en aardig, en ben geïnteresseerd in wat hen beweegt en wat zij doen, wat hun hobbies zijn enzovoorts.
Dus als ik van een van onze vrienden een kaartje krijg ga ik erheen, omdat ik benieuwd ben wat mijn vrienden zoal uitspoken op toneel bijvoorbeeld. Leuk juist. Ik ga ook naar de kaartjes die we krijgen van de vrienden van onze kinderen. Als ik niet kan zeg ik dat verder gewoon.

Misschien moet je dit doen: zeg tegen je vriendin dat je niet geïnteresseerd bent in haar hobby, en dat je het zo vervelend vindt wat ze doet, dat je er zelfs op een openbaar forum een draadje over bent gestart. Omdat je het opdringerig vindt, en ook nog eens zit te balen omdat dit 'je verjaardagscadeau was'.

Ik denk dat je het probleem dan hebt opgelost, en dat je voortaan geen kaartje meer zult krijgen. En geen bezoekje ook. Scheelt weer energie

Angela67

Angela67

14-06-2015 om 16:36

het gaat er misschien om

dat ze het blijft doen. Als je dit een keertje doet, of misschien binnen een paar maanden nog een keertje omdat je net een voorstelling hebt geoefend en je treedt een paar keer op, dan kan ik me nog voorstellen dat iemand dit als kadootje geeft. Maar je zou toch hopen dat je vrienden gewoon sowieso graag komen naar jou als je het vraagt? Het lijkt erop dat ze gewoon ervanuit gaat dat mensen niet willen komen en daarom maar een kaartje geeft zodat er nog publiek komt .. .?
We zijn het er misschien wel over eens dat het een complexe boodschap uitstraalt?
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2015 om 18:28

Zo wat overwegingen

Is je vriendin niet in de gelegenheid om 'echte' cadeaus te geven. Klein budget, bedoel ik. Dan is een vrijkaart van haar toneelvoorstelling goed bedacht. Maar als ze gewoon goed in haar geld zit, dan zou ik als ik haar was de kaarten gewoon tussendoor geven. Ik zou het in ieder geval niet voor een verjaardag geven. Dan is het wel héél moeilijk om te zeggen dat je liever niet gaat.

Jo Hanna

Jo Hanna

15-06-2015 om 15:15

gegeven paard

Het probleem is volgens mij niet dat ze een cadeautje geeft wat je niet leuk vindt maar dat ze je moreel verplicht af te zeggen als je er geen gebruik van wil maken. Dan móet je het gegeven paard dus wel in de bek kijken. Of je moet gaan. Dat zou ik dus ook niet doen als ik er niks aan vind: dat is geen cadeau maar een opoffering. Ik zou me ook niet laten manipuleren tot het afwijzen van het cadeau. Ik zou het of weggeven aan iemand die er echt zin in heeft (kandidaten genoeg hier of gewoon niet gaan en als ze er nog ooit op terugkomt, zeggen dat het er niet van gekomen is, sorry.

Groet,
Jo Hanna

Inderdaad

Johanne legt het duidelijk uit. Overigens denk ik dat je ook gewoon eerlijk kunt zijn en bij sommige mensen, bijvoorbeeld met autisme, beter eerlijk kunt zijn.
Je geeft een cadeau dat me een probleem bezorgt. Nu kan ik niet vrij van je aanbod gebruik maken, wel of niet gaan als het me uitkomt, zonder een ingewikkelde denkloop te moeten maken, of je te moeten afwijzen of de kaartjes terug te geven als ik niet ga, dat vind ik niet prettig aan je cadeau. Dat kun je beter niet meer zo doen.
Geven is geven, verbind daar geen verplichtingen aan voor de jarige die een vervelend gevoel kunnen geven, tenzij je weet dat dat geen punt is voor iemand. Je kunt het ook altijd nog even vragen: kun je ze teruggeven als je niet gaat? Is het een probleem om ze terug te geven als je niet blijkt te gaan?

Half a twin

Half a twin

15-06-2015 om 16:05

Vereerd

Ik zou mij met zo'n cadeau best vereerd voelen. Vriendin vindt het leuk dat ik naar haar voorsteling kom kijken! Leuk!!
Ik heb zelf een keer een kortingskaart gekregen van een voorstelling waar een vriendin aan meedeed. Alle artiesten hadden vrijkaarten gekregen om twee mensen uit te nodigen voor die voorstelling en een beperkt aantal kortingsvouchers. Dat ik zo'n kortingsvoucher kreeg gaf aan dat vriendin graag wilde dat ik erbij was, uit haar grote familie en vriendenkring kreeg ik zo'n kaartje. Heb alles in het werk gesteld om er te zijn die datum, voor haar.

Zoiets krijgen als verjaardagscadeau zou ook niet erg moeten zijn. Ik ken de financiële situatie van jouw vriendin niet.

Hanny61

Hanny61

16-06-2015 om 11:43

cadeau

Ik probeer altijd een cadeau aan iemand te geven, waarvan ik denk dat deze bij hem/haar past. Het cadeau zit er, wat mij betreft, het meeste in de tijd en energie die iemand steekt in het zoeken naar een passend cadeau. In dit geval lijkt hier geen sprake van te zijn en lijkt het wat gemakzuchtig en brengt het cadeau de krijger in een lastig parket.
Ik heb jaren geleden een batikpen gekregen van een schoonzusje, die zelf dolgraag batikte. Zelf heb en had ik er niets mee en ook nog nooit gedaan. Maanden later heb ik haar de batikpen teruggegeven met de opmerking dat ik hem nog niet had gebruikt en ook niet verwachtte deze te gaan gebruiken. En dat ik hoopte dat het wat voor haar was.
Zij accepteerde het ding stralend met de woorden:'Oh, die had ik op je verjaardag gegeven, he? Ja, jij doet zulke dingen nooit!'(daarbij doelde ze op het batikken) Ze was er heel blij mee en ik bleef wat verbaasd achter.

+ Brunette +

+ Brunette +

18-06-2015 om 22:03

Er is maar één maar

Zoals anderen ook al zeggen, iedereen krijgt weleens cadeaus waar hij of zij niets aan vindt. Het vervelende aan dit specifieke cadeau is dat ze vraagt om aan te geven of je het wilt afzeggen als je niet gaat. Dat zou ze er niet bij moeten zeggen.

Ik moest terugdenken aan een spontane uitnodiging om naar een experimenteel toneelstuk te gaan. Dat is sowieso al niet mijn ding maar we gingen toch maar. Veel ging langs me heen maar er zaten toch ook wel leuke stukjes tussen. Al met al een aardige avond gehad, je bent er eens even uit. Tenzij je een héél druk leven hebt of een dure oppas moet betalen, zou ik gewoon gaan.

Esmee

Esmee

25-06-2015 om 15:50

of je doet….

net als mijn schoonmoeder…je neemt het aan, kijkt er een beetje vies naar of laat helemaal geen emotie zien, je bedankt de gever niet en je legt het cadeautje zonder ook maar iets te zeggen onuitgepakt op een tafel neer. Nou, dan is de boodschap ook wel duidelijk lijkt me.

tomaatje

tomaatje

25-06-2015 om 16:05

haha Esmee

ja, jouw schoonmoeder, die verdient geen cadeautjes meer

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.