Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Esther

Esther

10-05-2013 om 14:16

Man in overgang?

Ik moet even mijn ei kwijt hoor, in de hoop op herkenning.
Mijn man is 49 en was altijd een sportieve gezellige ondernemende man. Dat is hij nog steeds...voor de buitenwereld.

Thuis lijkt het wel een klein kind. Hij ligt op bed of hangt voor de tv en niets lijkt meer goed genoeg voor hem. Als ik heerlijk heb gekookt is de jus niet goed. Als ik lekker heb schoongemaakt ben ik een hoekje vergeten en als ik me leuk heb aangekleed zit mijn haar niet goed.

Als ik vraag wat zullen we gaan doen is het antwoord: 'wat jij wil'. Als ik vraag wat hij wil is het antwoord: 'maakt mij niet uit'. Als ik vraag wat wil je eten krijg ik te horen: 'doe maar wat' etc. etc. Maar als ik vervolgens een leuk uitje verzin of iets lekkers kook dan krijg ik daar weer commentaar op.

Overal heeft hij commentaar op en hij lijkt constant ruzie te zoeken. Hij is ontzettend egoïstisch aan het worden en houdt totaal geen rekening met mij en de kinderen. Hij is de hele dag op zijn manier aandacht aan het trekken.

En ik loop dus de hele dag op mijn tenen voor de lieve vrede en ben blij als hij naar zijn werk is zodat ik even mezelf kan zijn. Als hij in de buurt is wordt alle energie uit mij weggezogen.

Herkent iemand dit? Is het de overgang? En...komt het nog goed?

Groetjes,

Esther

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mari

Mari

10-05-2013 om 14:28

Wat zegt hij zelf?

Als je het hem vraagt? Verwijtend vragen heeft -hoewel het voorstelbaar is- weinig zin. Maar als je gewoon uit interesse vraagt: 'joh is er soms wat?" geeft hij dan antwoord?

Nou

Ik weet niet wat het is, maar als ik jou was zou ik vooral NIET op mijn tenen gaan lopen voor de lieve vrede. Ik zou erg snel klaar zijn met dit soort gedrag. Of hij kan aangeven wat er aan de hand is/wat hem dwarszit, of hij gaat maar ergens anders lopen chagrijnen.
Ik zou zeker de mogelijkheid tot een goed gesprek steeds open houden, maar in de tussentijd vooral je aandacht op jezelf en je kinderen richten.

Sanne

Sanne

10-05-2013 om 22:58

Heel herkenbaar, wellicht asperger?

Hoi Esther,

Wat je schrijft is super herkenbaar! Alsof je het over mijn man hebt. Werkt fulltime, sport vrij veel, kijkt (buitenshuis) veel sport en is er actief, maar thuis doet hij (vrijwel) niets... Op eieren lopen... zeer herkenbaar!

Zoek even op "asperger"' in relaties (laatste 50 dagen). Als je de eerste link aanklikt kom je in het draadje "Bij elkaar blijven voor de kinderen?"

Lees dat maar eens door.
En laat maar even weten of je denkt dat dat het antwoord op je vraag is...
Vermoedelijk zeer herkenbaar voor jou.

Misschien wordt het beter als de kinderen het huis uit zijn....

Dus wellicht heeft jouw man (ook) Asperger of neigt hij daartoe.

Sterkte ermee. Kan je vast gebruiken.

donderkopje

donderkopje

11-05-2013 om 00:40

Pfff asperger, depressief, gaat vreemd, midlife, overgang, autis

Sjeetje Sanne...

Zullen we ff wachten met diagnoses rondstrooien voordat Esther eens gewoon aan haar man zelf gevraagd heeft wat er speelt en er eens een goed gesprek aan gewaagd heeft?

Dat is dus ook mijn advies Esther: praat eerst met je man voordat je hier meningen gaat vragen. Dat scheelt een hoop ruis en onrust voor je.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2013 om 15:39

Reactie naar mijn hart van donderkopje

Als het aan het OO forum ligt hebben alle Nederlandse echtgenoten wel een vorm van autisme. Dat scheelt een hoop nadenken. Oh, hij zal wel Asperger hebben, dat verklaart álles
Ik kan me op zich wel voorstellen dat de apathische houding van je man te maken kan hebben met zijn 'gemoedsrust'. Het is een lange winter geweest, misschien gaat het op het werk niet lekker, misschien zit hij gewoon even niet lekker in zijn vel, of wat voor mannen heel veel invloed schijnt te hebben: als de frequentie van seks nogal laag ligt kan een man daar ook somber van worden.
Er kunnen dus oorzaken zijn van zijn gedrag waar een verklaring voor is. Er kunnen ook twee verschillende karakters binnen een relatie aanwezig zijn. De een kan zich geen weekend voorstellen zonder leuke uithuizige bezigheden, terwijl de ander zich juist wil ontspannen door uitslapen en bankhangen. Tussen de werkdagen door zijn beide bezigheden niet 'verkeerd'. Ook leeftijd kan een rol gaan spelen. Die leuke sportieve man, wordt een dagje ouder en moet aan sportiviteit inboeten. Dat wil hij misschien nog niet toegeven aan de buitenwereld, maar thuis is hij zichzelf.
Wat zijn negatieve houding naar jou toe betreft zou ik het eens bespreken. Het is een slechte gewoonte van hem geworden en als hij daar nooit op gewezen wordt kan hij er ook niets aan veranderen.

Vic

Vic

11-05-2013 om 16:23

Is dit alles?

Klinkt als een gevalletje 'is dit alles?', een onvervalste midlife crisis. Hij heeft nog niet zijn kapsel veranderd, nieuw ondergoed gekocht of gaat fluitend naar zijn werk?

JansjeRommy

JansjeRommy

12-05-2013 om 15:47

Iets fysieks?

Het kan natuurlijk ook dat er iets fysieks onder ligt?

Haha jansje (ot)

Een ingewikkelde manier om te formuleren dat 'ie vreemdgaat?
"er ligt iets fysieks onder"

JansjeRommy

JansjeRommy

12-05-2013 om 19:50

Oh sorry ()

Zo was het niet bedoeld LOL. Ik dacht aan een vitamine deficiëntie of zo.

Sanne

Sanne

12-05-2013 om 22:42

Donderkopje (en toch nog over asperger)

Je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk moet ze vooral met haar man praten. Maar dat was volgens mij al geadviseerd en Esther vroeg of iemand wat herkende.

Dat deed ik (heel erg), vandaar mijn gedachten bij het lezen van haar posting en mijn reactie. En overigens, toch even over Asperger: mijn man is er nooit op getest, dus ik weet niet eens of hij het heeft, maar gezien zijn gedrag lijkt het er wel dondersveel op. Het is wel een bekend fenomeen (heb ik gelezen en gehoord) dat vrouwen van mannen met Asperger vaak niet begrepen worden door de omgeving, erg aan zichzelf gaan twijfelen en het heel zwaar hebben. Dan is het erg fijn als je lotgenoten treft, die jouw situatie wel herkennen, je daarin steunen en je tips geven hoe ermee om te gaan, omdat "normaal" en gesprek met je man over dingen voeren dan niet zo makkelijk (zeg maar: niet) gaat als bij "gewone" (ahum) mannen.

Esther, ik hoop voor jou dat het geen Asperger is hoor. Laat je even weten wat praten met je man heeft opgeleverd (en als je het draadje wat ik noemde gelezen had, of dat toch nog op meer herkenning stuitte ...)?

Stella

Stella

16-05-2013 om 12:54

En esther?

Ik wil je veel sterkte wensen want het klinkt niet leuk. Heb niet zo veel tips meer in aanvulling op wat al geschreven is.

Heb je nog met je man gepraat en ben je nog wat wijzer geworden?

Vitamine b12 tekort

schijn je bijvoorbeeld ook last van gedragsverandering te krijgen...

Stella

Stella

23-05-2013 om 22:28

En?

Esther, wat denk je van de tips? Ben wel benieuwd.

Trouwens je noemt het overgang, maar je bedoelt "mid life crisis"? (meer gangbare term voor mannen)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.