Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Relaties Relaties

Relaties

Robbedoes

Robbedoes

28-05-2016 om 10:56

Trouw vriendinnetje gezocht voor mijn dochter van 11

Ik gun mijn lieve dochter van net 11 zo graag een leuke vriendin, ze is werkelijk heel erg lief, sociaal en attent misschien wel té...
Verleden jaar is ze naar sbo gegaan ivm vastlopen vanwege ADD dyslectie en hooggevoeligheid, ze heeft aan 24 kinderen haar telefoon nummer en email adres gegeven en niemand heeft haar nog opgezocht --
Op haar nieuwe school zijn de contacten moeizaam omdat het "bijzondere" kinderen zijn of ze erg ver weg wonen, ze heeft 1 heel goede vriendin en dat is haar 2 jaar jongere buurmeisje die veel andere vriendinnen en bezigheden heeft.

Kortom ze is vaak eenzaam en wellicht is er iemand die dit herkend en ook een kind in deze leeftijd heeft in de buurt van Oegstgeest....

Hoor graag van iemand

Activiteiten

Ik hoop dat je oproep wat oplevert, maar de kans lijkt me klein.

In Oegstgeest zitten leuke scoutinggroepen. Is dat niet wat voor haar? Ook wordt er volgens mij van alles georganiseerd, zie bijvoorbeeld http://st-evenementen.nl/ Wellicht kan ze op die manier leuke leeftijdsgenootjes leren kennen die ook in de buurt wonen.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

28-05-2016 om 11:23

scouting

Ja, ik moest ook gelijk aan scouting denken.

Dat er niemand uit de klas contact opneemt, is pijnlijk, maar niet persoonlijk. Zo gaat dat naar mijn ervaring met kinderen. Uit het oog, uit het hart.

Heel naar, maar moeilijk om er iets aan te doen. Je kunt trouwens ook zelf het voortouw hier in nemen. Mijn kinderen zijn van het type dat zelf zelden het initiatief tot een speelafspraak maakt. Bij mijn jongsten ging er een jongetje naar sbo en die belt ongeveer een keer per maand op zaterdag op, of hij mag komen spelen. Als hij dan komt, is het gezellig. Mijn zoon wil hem ook op feestjes erbij hebben. Maar mijn zoon zal nooit zelf bedenken om deze jongen te bellen.

Als die jongen zelf niet zou bellen, weet ik zeker dat mijn zoon hem nooit meer zou zien.

Zofia

Zofia

28-05-2016 om 16:42

trouw

Dat woord viel me op. Ik denk dat je daarmee echt veel te veel verwacht.
Kinderen zijn niet trouw. In hun hart misschien wel, in de praktijk niet.
Één kind van mij is ontzettend trouw. (maar verre van gemiddeld)
Toen kind vastliep verdwenen ook alle vaste vriendschappen. Ik heb er altijd veel moeite in gestoken. Achteraf gezien wilde ik dat ik er nog meer moeite in had gestopt.

Want bij het andere kind, dat veel makkelijker is in sociale contacten, merk ik dat de 'trouwe' vriendschappen berusten op toeval (meegegaan naar middelbare school bijv) of contacten via mij. Zo heeft ze een vriendin waarmee ze niet eens bijzonder matcht, maar toch veel mee omgaat vanwege het contact tussen moeder en mij. Dan wordt het toch bijna familie. Een soort zusjes, ze hoeven elkaar niet bijzonder aardig te vinden om toch hecht te zijn.
Als ouders kun je dus behoorlijk veel invloed hebben merk ik. Heb ik me te laat gerealiseerd dan, want anders had ik meer moeite gedaan met ouders van kandidaten voor het kind dat moeilijk matcht. Bij het andere kind is het helemaal niet nodig maar heb ik toevallig contact gekregen met ouders.
Met vriendinnen die ze niet noodgedwongen vaak ziet verwatert het toch snel merk ik. En dan denk ik dat mijn kind nog redelijk trouw is.

Dus, laat trouw los, ga idd op zoek naar groepjes, scouting kan heel hecht worden. En zoek zelf contacten!

Triva

Triva

28-05-2016 om 16:57

precies

Het is echt niet zo dat elk kind op die leeftijd een BFF heeft en degenen die dat denken komen vaak nog wel van een koude kermis thuis.

Veel kinderen hebben dus niet zulke vaste vriendjes of vriendinnetjes en daarom zeg ik ook: zoek een extra clubje bijv scouting en zorg voor een paar leuke uurtjes (extra) per week voor haar.

Els

Els

28-05-2016 om 19:05

Overschat

Je kunt ook eens googlen op eerdere draadjes hierover. Toen heb ik ook al eens gezegd dat vriendschappen op (heel) jonge leeftijd mijns inziens ernstig worden overschat. Het zijn vooral de ouders die het belangrijk vinden dat er veel speelafspraakjes en uitnodigingen voor feestjes zijn. Daarvan leert een kind dat het kennelijk belangrijk is. De vraag is maar in hoeverre dat uit het kind zelf komt. Ik denk als je je kind sociaal opvoedt (hoe gedraag je je in het maatschappelijk verkeer), dan komen die vriendschappen vanzelf. Zeg eens eerlijk: hoeveel vriendinnen heb jij nog van de lagere school? Of van de middelbare school? Vriendschappen veranderen denk ik ook. Met social media en moderne communicatie middelen is er sprake van veel en snelle wisselingen in aantal, in frequentie en ook in diepgang. Het is zo veel gemakkelijker dan vroeger om in ontelbare vriendengroepen te 'horen'!

Mar

Mar

28-05-2016 om 21:04

misschien mijn dochter...

Hoi Robbedoes,

Wij wonen in Leiden en ik heb het mijn dochter van 12 voorgelegd.
Als ze een goede match zijn zou een leuke nieuwe vriendschap voor haar ook welkom zijn. Mijn dochter wil graag weten waar jouw dochter van houdt.

lieverdje

lieverdje

29-05-2016 om 22:48

dat is jammer

dat je dochter niets meer gehoord heeft van haar oude klas... maarja, dat is wel hoe het gaat met kinderen. Hier zijn de kinderen ook eens van school veranderd en eigenlijk hebben ze helemaal geen contact meer met de oude klasgenootjes. Zelf hebben ze er ook niet persé behoefte aan trouwens.

Ik zou ook denken aan een buitenschools groepje zoals scouting. Daar zitten mijn kinderen ook op en die hebben daar ook goeie vrienden. Misschien heb ik het mis, maar naar mijn idee zijn de beste vrienden/vriendinnen vaak niet degene waarbij je in de klas zit, maar iemand die je net iets minder vaak ziet. Dat had ik vroeger, dat heeft mijn oudste nu (10 jaar) en ik zie dat ook bij veel andere mensen. Blijkbaar moet je je beste vrienden ook niet te vaak zien! Vroeger had ik penvriendinnen, misschien is dat nog wat? Of het een of andere zomerkamp?

En soms heeft iemand niet echt een beste vriend(in), dat hoeft natuurlijk ook niet. Bij mijn kinderen zie ik ook verschil: de oudste heeft dus duidelijk een beste vriend en nog een handjevol andere tamelijk goede vrienden. De jongste is wel nog maar 7, en heeft veel meer vriendjes (zo'n beetje alle jongetjes uit de klas) en vindt iedereen wel aardig. Hij heeft geen beste vriend en is van iedereen het een of twee na beste vriendje.

GS

GS

30-05-2016 om 12:41

iedereen

Dat je dochter haar contact gegevens aan iedereen in de klas heeft gegeven in de hoop op contact geeft wel haar radeloosheid en toch wel onhandigheid aan. Door het zo rond te strooien maakt ze het ook minder waardevol, een beetje van 'het maakt me niet uit wie'. Vriendschap is juist wel heel waardevol. Het is juist bijzonder als je een leuk contact hebt met iemand en dat moet je koesteren.

Wie vindt ze zelf leuk in haar klas? Gewoon 1 of 2 kinderen is al genoeg. Daar zou ze zich op kunnen richten of ze daar het contact mee kan opbouwen. Of ze iets gemeenschappelijks kan vinden wat ze allebei leuk vinden om te doen. Dat kan zoiets simpels zijn als een computerspel.

En wie weet de dochter van Mar. Lief van haar om te reageren op je oproepje. Ook zo bijzonder en het waard om te koesteren.

Alicia

Alicia

30-05-2016 om 16:09

werkt twee kanten op

'ze heeft aan 24 kinderen haar telefoon nummer en email adres gegeven en niemand heeft haar nog opgezocht'

Ik vermoed dat je dochter zelf ook niemand heeft opgezocht in die tijd. Vriendschappen moeten van twee kanten komen, je kunt niet op de bank zitten wachten tot iemand jouw trouwe vriendin wil zijn.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

30-05-2016 om 16:21

Alicia

Die gedachte had ik ook.

Het is in ieder geval jammer dat er tot nu toe nog niet op het aanbod van Mar gereageerd is. Ook haar dochter wacht op een reactie.

Of wil ik nu te snel?

Mar

Mar

01-06-2016 om 17:51

jammer...

Ik dacht, wacht nog even af. Maar er lijkt geen reactie meer te komen. Jammer, mijn dochter vroeg er iedere dag naar (nu niet meer). Ik vind het wel vreemd om zo'n vraag te stellen en vervolgens niet te reageren.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-06-2016 om 11:42

Mar

Wat sneu voor je dochter. Terwijl Robbedoes als geen ander weet wat het is als je dochter op een berichtje wacht.

Zó jammer dit.

GS

GS

09-06-2016 om 23:01

vergeten draadje?

Ik vergeet soms ook wel draadjes waarin ik een reactie heb gegeven en kom dan daar niet meer terug. Kan ook zijn bij TS? Snap het anders niet. Pijnlijk dit. Zijn er anders mensen die een leuke dochter/mogelijke vriendin hebben voor dochter van Mar?!

ik zie dat dit bericht van bijna 6 jaar geleden is. Ik ben benieuwd hoe het met jullie dochters gaat. Ik herken helemaal wat geschreven word bij mijn dochter. Zij wordt volgende week 17 en voelt zich, ondanks dat ze zo nu en dan wel een vluchtige vriendschap van school en hockey heeft, vaak eenzaam of merkt dat ze niet de juiste vrienden heeft en is daar dan verdrietig over. Mijn dochter heeft PDD-NOS en is hyper gevoelig. Ondanks dat t een erg leuke meid is, komt ze in eerste instantie verlegen en onzeker  over. 
Daarom zat ik nu op t internet te googelen, om  eens te kijken of er ‘gelijk gestemden’ te vinden zijn. 

En dacht bij dit forum: misschien is in contact komen met deze meiden die nu ook op dezelfde leeftijd zijn en mogelijk dezelfde ervaringen, hebben een kans. Als zij ook de wereld soms anders ‘beleven’, maar toch graag leuke dingen willen doen met iemand die snapt dat je soms anders reageert, zou dat in deze puber leeftijd misschien extra sterkte geven dat je niet alleen staat maar dat je een groepje gelijk gestemden naast je dagelijkse leven hebt waar je van alles mee deelt.
Misschien een eerste stapje naar verbinding en mogelijk een manier om vriendschap op te bouwen? 
Zou dan graag mijn dochter in contact willen laten komen met die van jullie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.