Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

moedersam

moedersam

27-04-2016 om 15:44

Eerste condooms voor 16 jarige

ik wil preventief condooms in huis halen voor zoon. Zat me net af te vragen welke drogisterij ik eens binnen zou stappen zonder me opgelaten te voelen. Nu zie ik dat ik ze ook online wil bestellen. Maar welke? Gewoon maar het bekendste merk D of heeft iemand anders een betere suggestie.

Zoon vindt zulke dingen niet bespreekbaar op het moment maar om het voor te zijn wil ik toch wat in huis hebben liggen


40er

40er

27-04-2016 om 16:33

gewoon

Bij de drogist een pakje halen, of bij de supermarkt. Waarom opgelaten voelen?
Gewoon normale durex zijn toch prima.

Voor jezelf

Zou je er ook moeite mee hebben als de aanschaf voor jezelf zou zijn?
Zo nee, dan doe je toch gewoon alsof die boodschap voor eigen gebruik is.

Let wel even op de houdbaarheidsdatum.

Wilma

Wilma

27-04-2016 om 17:05

Voorbij

De tijd dat drogisterijpersonnel gniffelend de klanten evalueerde die condooms kochten is echt voorbij hoor! Ga gewoon naar binnen en koop normale, reguliere Durex. Niemand vindt dat gek, ook niet voor een vrouw van rond de 50, zoals ik. Condooms zijn er echt niet alleen voor jonge jongens.

Niet bespreekbaar

Als zoon het niet bespreekbaar vindt, zou ik dat respecteren. Misschien vindt hij gewoon dat het jouw zaken niet zijn. Dat hij zelf verstandig en verantwoordelijk is om dat te regelen. Of dat hij nog geen vriendin heeft, en is hij beledigd door de gedachte dat jij een voorraadje condooms nodig vindt omdat hij met willekeurig wie de koffer in zou duiken. Of heeft hij wel een vriendin, maar zijn ze nog lang niet zover. Veel zestienjarigen lopen nog niet zo hard van stapel.

Spreek het vertrouwen uit dat hij het zelf wel kan regelen als de tijd daar is, en gun je kind zijn privacy.

Klaarleggen

Ik zou het toch maar klaarleggen in de badkamer en je zoon melden dat je er vanuit gaat dat hij het weloverwogen doet maar dat de geschiedenis uitwijst dat de biologie soms sterker is zodat hij er verstandig aan doet in veel voorkomende situaties in het leven van een opgroeiende jongere altijd een condoom in zijn portemonnee te hebben. Die voor hem klaar staan in jou badkamer.

moedersam

moedersam

27-04-2016 om 21:55

merk

mijn vraag ging niet of ik nu wel of niet die drogisterij in zou moeten lopen en wat ik daarbij moet of mag voelen
Ik weet ook wel dat dat heel normaal gevonden wordt, wat ik daar evt bij voel, dat is niet altijd tegen te houden.

Maar de vraag ging dus over het merk. Normale Durex wordt geopperd dus. Er zijn zo ontzettend veel verschillende merken en ook type dat ik daar over twijfelde.
En ik sta er in zoals Anne zegt, heb bij mijn eerste sexuele ervaringen mijn hoofd er ook niet bij gehad dus dat condoom was niet aan de orde. Gelukkig niet zwanger geworden maar ik wil dat ze in huis zijn voor het geval dat. Zoon is niet van het type verstandig en verantwoordelijk.

40er

40er

27-04-2016 om 22:20

niet bespreekbaar

Het is ook niet dat het perse bespreekbaar moet zijn. Gewoon een mededeling, er liggen condooms. Net zo'n mededeling als we eten doperwten of zo.

Koop een grotere verpakking, kans is aanwezig dat hij er ook wat uitdeelt aan vrienden.
(Want stiekem is het wel stoer hoor, dat je ze gewoon voor hem koopt)

Juist wel bespreekbaar maken

Mijn ervaring is anders. Ik heb in mijn wilde jaren genoeg uitgespookt. Maar me vrij lang nog beperkt tot dingen waar je niet zwanger van kunt worden. En dat in een tijd dat je als 16, 17jarige nog overal alcohol kon drinken Een leerzame periode, dat friemelen en frutselen, ik had het niet graag overgeslagen.

Dat soort dingen maak ik juist wel bespreekbaar. Soms zelfs meer dan ze lief is. Het hormonale deel, de mogelijkheden die je hebt om elkaar te plezieren zonder dat je in de piepzak hoeft te zitten dat is allemaal aan de orde gekomen. Maar ook je verantwoordelijkheid nemen , voor jezelf voor een ander, je grenzen kenbaar durven maken en die van de ander respecteren. Lukraak een pot condooms neerzetten, met de boodschap 'zie maar wat je er mee doet', past niet in mijn visie.

Ik ben geen ouder die kinderen aan het handje houdt. In principe vind ik dat als je oud genoeg bent voor seks, je ook zelf je anticonceptie kunt regelen. Het Kruidvat is hier om de hoek, die hebben voordelige uitstekende huismerkcondooms (toch nog een antwoord op je oorspronkelijke vraag ).

Het lijkt zo ruimdenkend, een pot condooms klaarzetten. Maar eerlijk gezegd vind ik het voor een normaal intelligente jongere behoorlijk betuttelend. En bij veel zestienjarigen nog voorbarig.

Veer

Veer

28-04-2016 om 07:16

alles is goed

ik heb me er laatst op georienteerd. Ik wilde ook condooms in huis hebben, net als jij.

Wat ik heb begrepen is dat alle in Nederland verkochte merken een keurmerk moeten hebben en daarmee dus allemaal veilig zijn.
Ik koop ze nu gewoon bij de liddl, veel goedkoper dan Merk-condooms en even veilig dus. Daar staan ze zo gewoon bij de huidverzorginsproducten.
Mocht kind andere willen, dan kan hij ze zelf gaan kopen. Maar zonder zitten hoeft dus nooit.

moedersam

moedersam

28-04-2016 om 22:38

simpele vraag

Echt, wat een goede tip van de Lidl, daar ga ik ook eens even naar Googlen. Wil er wel zeker van zijn dat die ook echt goed zijn.

Helaas moet ik zoon wel af en toe(figuurlijk)aan het handje nemen. Type ik ben stoer, veel aandacht van meisjes maar een chaoot als het gaat om welke planning dan ook. Zo ook met de aanschaf van condooms ben ik bang, als de tijd daar is.
Echt een gesprek over seksualiteit aangaan is op het moment not done, niet stoer waarschijnlijk. Daar hoef ik dan echt niet over te beginnen, dan gaat hij gewoon.

Iedereen mag hierover denken wat hij wil. Mijn enige zorg is dat er een moment is dat hij ze nodig heeft en er niks voorhanden is, waardoor ongewenste zwangerschappen en of Soa's het volgende probleem zouden kunnen zijn.

Triva

Triva

29-04-2016 om 05:39

moedersam

Googlen op de condooms vd lidl? Lees nu eens wat Veer schreef over condooms. Daarbij zijn alleen condooms niet veilig genoeg (zeker bij onervarenheid) dus als je toch zegt dat ze daar liggen zeg je ook dat 'zij aan de pil moet zijn'. Double Dutch!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-04-2016 om 08:18

Nou

Heb je in condoomland niet goed en beter? Als die van de Lidl aan de eisen voldoen maar andere zijn beter, geef ik liever wat meer geld uit.

Triva

Triva

29-04-2016 om 10:02

Vesper

kwaliteit heeft geen enkele zin als zo'n jongen maar wat aanprutst!

moedersam

moedersam

29-04-2016 om 12:55

rare reacties

Triva, lees jij je eigen tekst ook even na, je schrijft nl wat vervelend.

Aangezien de Lidl hier in de straat zit ga ik even Googlen of die echt betrouwbaar zijn, ook al zit er een keurmerk op dus relax.

Wbt Double Dutch: ik zal aan zoon vragen of hij evt vriendinnetje een briefje kan laten ondertekenen wat hij aan mij kan laten zien

Jee, wat denk je nu zelf

Vesper: dat wil ik ook graag weten, vandaar dat ik toch even ga googlen. Of betalen we alleen voor de naam en niet voor het artikel op zich.

condooms beschikbaar

Ik weet dat vraag ts hier niet over ging, maar toch ben ik verbaasd dat jullie het allemaal normaal vinden om voor 16-jarige preventief condooms in huis te halen.
Misschien wel omdat ik als 16-jarige net als Kenfan uitgebreid de tijd heb gehad om van alles te proberen zonder dat Het gelijk moest. Die tijd is dan nu wel over. Ik heb condooms, dus het kan. Lees het moet.
Ik heb geen condooms voor mijn 17 jarige zoon in huis. En ik ga mijn 14-jarige dochter nog een keer heel goed duidelijk maken dat het de eerste keer echt niet All the way hoeft, ook al heeft de jongen condooms.

40er

40er

30-04-2016 om 20:31

Alkes

Als ik terug denk bij mezelf, eerste 3x was met condoom, toen was het pakje leeg... dus toen maar zonder gedaan. We durfden geen van beide nieuwe te kopen. En dat wil ik voorkomen bij mijn kind. Ik gun hem het ontdekken, dat is bij mij pas veel later gekomen, maar wel veilig.

moedersam

moedersam

30-04-2016 om 20:43

theorie en praktijk

Dat vind ik precies zo Alkes, heb je het idee dat ik dat anders zie? Maarr, stel: jouw dochter krijgt verkering met een jongen en jouw dochter wil toch verder gaan dan wat gefriemel, heb je dan liever dat ze het zonder condoom doet of met condoom?
Dat bedoel ik.

Je hoeft met condooms in huis niet aan te geven van toe maar, je moet nu. Wat een rare kijk op zoiets, je kunt er tich vanuit gaan dat ze zich niets verplicht voelen omdat er condooms in het kastje liggen. Je geeft aan: jongen, als het zover is dat je toe bent aan all the way dan zijn ze er, zodat je veilig kunt vrijen.

Ps: ik was 15 toen ik voor de eerste keer sex had met mijn vriendje. Jong, maar wel aan toe qua gevoel. Het overkwam me toch onverwachts met als gevolg dat hij, noch ik iets bij had. De sex hebben we toch doorgezet die keer.

Schijnveiligheid en dubbele moraal

Ik wil ook even verder afdwalen van de oorspronkelijke vraag. Ik vraag me dus af of het geen schijnveiligheid is, die preventieve voorraad condooms. Want op op ter beschikking hebben is een ding, maar ze meenemen en tijdig en veilig omdoen is een tweede.

En ik denk wel dat jongens ermee een middel in handen hebben om meisjes over te halen. Misschien komt het omdat mijn experimenteerdrift me aan de haal ging, maar ik kan me nog twee situaties voor de geest halen waarbij ik de afwezigheid van condooms gebruikte om voortvarende vriendjes af te remmen. En dat we het desondanks nog heel gezellig hadden samen.

Er is nog steeds een stevige dubbele moraal onder jongeren; meisjes met wisselende contacten worden sletterig gevonden, bij jongens is het stoer. Denk aan de bangalijsten voor een paar jaar terug. Ik denk dat preventief (??) condooms klaarzetten voor jongens die dubbele moraal mede in stand houdt. Zeker als het gesprek over seks daarmee uit de weggegaan wordt.

Mijn zoons staan ook met rollende ogen als ik onder het was ophangen onderwerpen aansnijd als grenzen aangeven/respecteren/ herkennen (een heel weifelend ja is wschl liever niet), alternatieven voor all the way, mogelijk verschil in beleving tussen jongens en meisjes, iemand die stapelverliefd op je is niet als een eenmalig verzetje gebruiken. Ik heb wel het idee dat ze er iets van meenemen.Hopelijk plukken evt partners er de vruchten van. In elk geval leren ze er wel over praten. En dat is op den duur een voorwaarde voor een plezierig seksleven.

moedersam

moedersam

01-05-2016 om 04:49

better safe than sorry

Dat is zeker iets wat kan gebeuren, niet meenemen of niet goed gebruiken. Maar voor mij nog steeds geen reden om dan het dan maar op zijn beloop te laten. Zoals ik al eerder aangaf kan ik niet uitgaan van zoons zelfstandigheid/eigen verantwoordelijkheid dus dan geef ik liever de mogelijkheid. (Ik vind de opmerking over schijnveiligheid in het rijtje vallen autogordel om af niet)

Er wordt steeds erg uitgegaan van de jongen die verder wil gaan dan het meisje. Maar draai het eens om, je zou als ouder toch ook willen dat als je dochter toe is aan sex, dat er een vriendje is dat zorg draagt voor condooms? Ik ben de dans vaak ontsprongen wbt zwangerschap of soa, omdat vriendje(s) geen condooms bij hadden en we toch meer wilden dan alleen friemelen. Onverstandig ja maar het schetst wel een voorbeeld waarom je ze maar beter preventief in huis kunt hebben.

moedrsam

"Ik ben de dans vaak ontsprongen wbt zwangerschap of soa, omdat vriendje(s) geen condooms bij hadden en we toch meer wilden dan alleen friemelen. Onverstandig ja maar het schetst wel een voorbeeld waarom je ze maar beter preventief in huis kunt hebben."

En dan maar hopen dat je zoon alleen seks heeft bij jou in huis. Want anders gaat het alsnog mis.
Ik hoop dat als mijn dochter toe is aan seks, ze zelf voor voorbehoedsmiddelen zorgt. Ik verwacht namelijk niet dat "toe zijn aan seks" een uurtje opkomt. Zelf vond ik in jonge jaren seks hebben waarbij de mogelijkheid op zwangerschap bestond zo'n afknapper dat de zin al snel verdween. Maar wellicht beschik ik - net als Kenfan - over veel zelfdiscpline.

aanvulling

Met die zelfdiscipline bedoel ik dat ik me niet liet overhalen tot onbeschermde seks. Je hoeft het tenslotte geen tijden uit te stellen, zo lastig is het niet om condooms te kopen.

moedersam

moedersam

01-05-2016 om 12:18

referentiekaders

Je slaat waarschijnlijk de spijker op zijn kop: ik beschikte wat seks betreft niet over zoveel zelfdiscipline. Je zult dus maar een dochter hebben die op mij lijkt wat betreft spontaan en gevoelsmens. Dan komt zoiets echt binnen een uurtje op.

Snap je wat ik bedoel, je gaat teveel van jezelf uit.

Wat betreft in de omgeving seks hebben, dat zou misschien wel het fijnst zijn ja, de gelegenheid is er wel af en toe, zijn ouders zijn niet altijd thuis. En verder zal ik hem erop wihzen er tzt altijd 1 bij te hebben, Hopelijk is hij zo verstandig om daar gehoor aan te geven.

Serwe

Serwe

01-05-2016 om 12:57

Nee

Als ze oud genoeg zijn om seks te hebben dan zijn ze ook oud genoeg om condooms te kopen. Ik voed de kinderen niet op om zo maar met de eerste en beste tijdens een verloren uurtje in bed te duiken. Ze zijn meer waard dan dat. Willen ze dat wel dan mogen ze zelf de condooms kopen.
De jongens weten prima wat condooms zijn, waarvoor je ze moet gebruiken en waarom dat belangrijk is, ze weten ook waar je ze kan kopen. Ik ga dat niet voor ze doen verder.
Mijn eigen dochters zijn nog klein maar ik zal ze niet aanmoedigen om de pil te gaan gebruiken. Het is echt niet nodig je zelf vol met hormonen te proppen. Condooms zijn minstens zo goed om een ongewenste zwangerschap te vermijden.

@Emma

@Emma

01-05-2016 om 13:04

Serwe

"Als ze oud genoeg zijn om seks te hebben dan zijn ze ook oud genoeg om condooms te kopen. Ik voed de kinderen niet op om zo maar met de eerste en beste tijdens een verloren uurtje in bed te duiken. Ze zijn meer waard dan dat. Willen ze dat wel dan mogen ze zelf de condooms kopen".

Dat doen we allemaal, en we willen het allemaal zo. In de praktijk zijn pubers weerbarstiger dan hun opvoeding. Soms sta je raar te kijken met al je opvoedingsidealen.

moedersam

moedersam

01-05-2016 om 15:40

wake-up call

Serwe, lees ik tussens de regels dat je denkt dat ik ze wel zo opvoed? Dan heb je het mis. Ik lees bij jou onwetendheid. Uit mijn voorbeeld zou je moeten begrijpen dat het niet altijd gaat zoals je als ouder wil. Of denk jij dat jij het wiel hebt uitgevonden mbt pubers opvoeden en ze precies dát doen wat jij wil? En waarom zou je alleen van de eerste de beste zwanger kunnen worden. Een tijdje verkering hebben zegt niks over het hoofd koel houden en alles volgens het boekje doen mbt voorbehoedsmiddelen.

Ik hoop dat dit draadje een wake-up call is.

40er

40er

01-05-2016 om 16:12

@serwe

Mijn ouders hebben mij opgevoed met het idee dat sex in een huwelijk hoort. Ik was 16 en had al een maand dikke verkering......
En nee, ik werd niet gepushed door hem, wilde het zelf ook maar al te graag.
Dus het idee van hoe ik mijn zoon opvoed hoeft niet te betekenen dat hij ook zo word. Misschien is hij wel het braafste bij jongetje van de klas, misschien n**kt hij zich een slag in de rondte, maar ik bied hem de kans het veilig te doen. Niet alleen beter voor hem, maar ook voor zijn vriendinnetje (of vriendje, laten we die optie ook open houden hè)

Paasei

Paasei

01-05-2016 om 16:57

Gedaan

Ik heb de mazzel dat een vriendin een ziektekostenverzekering heeft die als jaarlijkse aktie een doos condooms uitdeelt aan haar klanten (vraag me nou niet welke verzekering het is.. geen idee!). Omdat vriendin niks met die doos doet, heeft ze m aan mij gegeven. Ik heb er destijds een aantal condooms uitgehaald en heb ze aan mijn toen 16jarige zoon gegeven. Onder het motto 'oefen er maar mee', want een vriendinnetje had hij destijds nog niet en seks was nog lang niet aan de orde.

Iemand hier boven had het over 'referentiekader'. Het mijn bevat een hoop geklungel met die dingen, gestuntel uit zenuwen en onwetendheid. Ik heb zoon de kans kunnen geven om iets meer vertrouwd te raken met condoom-gebruik voordat dat echt aan de orde was.

Ondertussen zijn we jaren verder en is zoon volwassen. Woont samen. Hij heeft wel eens aangegeven dat hij mijn houding destijds erg heeft gewaardeerd. Dus nu zijn broertje die leeftijd bereikt, ga ik hetzelfde doen. De doos staat er nog... Waarschijnlijk zijn de condooms 'over de datum' maar als 'oefenmateriaal' kunnen ze vast nog prima..

paasei

Wat een goed idee! Ga ik onthouden. Nu alleen bedenken wat een goed moment is. Mijn oudste is 15 maar nog wel vrij kinderlijk. Denk ik dan toch….

Ach ja de kleintjes

Die kunnen met condooms in ieder geval ballonnen blazen.

Geklungel en gestuntel

Ik heb geklungel en gestuntel met condooms met eerste vriendje meegemaakt. En dat maakte de seks zo leuk. Dat het niet perfect was. Dat je mocht proberen. Dat je afsprak wie condooms ging kopen. En ja ook als je heel veel zin hebt, kun je best wat anders verzinnen dan alleen De Daad. Het lijkt het er op dat nu perfect moet zijn. Je moeder koopt condooms. Je oefent eerst zelf. Jemig seks is voor de leuk. Die boodschap kreeg ik mee en geef ik mijn kinderen mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.