Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Avonturen op reis

Naar aanleiding van een ander topic, kwam ik op het idee voor eens een draadje met leuke verhalen! Ik schreef daar over reizen en vakanties buiten je comfortzone: "Het grappige is dat juist die onverwachte gebeurtenissen, waarbij je moest improviseren de verhalen zijn die je vele jaren na zo’n reis nog weer opnieuw ophaalt met je reisgenoten van toen of juist op feestjes en partijen. Dat zijn de avonturen waar je je een echte reiziger van gaat voelen!

Nou, kom maar op met die verhalen!

Mija

Mija

15-08-2023 om 14:21 Topicstarter

TO begint:

Er komen een heleboel anekdotes in me op maar ik denk dat dit de spectaculairste is. We waren met een groepje familieleden in een Aziatisch land. We hadden in grote lijnen een reis uitgestippeld en de meeste transfers geboekt maar we vulden ook nog een aantal dingen ter plekke in. Om een paar dagen een eiland te gaan boekten we een binnenlandse vlucht bij een klein reisbureautje. Maar, toen de tickets moesten worden opgehaald bleef de deur hardnekkig dicht. Een aantal van ons gingen op onderzoek in de buurt. De man bleek bij zijn collega-ondernemers bekend te staan als een oplichter en die waren heel geïrriteerd daarover. Hij gaf hun land bij toeristen een slechte naam, vonden zij. Men wist waar hij woonde en we kregen zijn adres. Twee van ons zijn toen persoonlijk naar dat huisadres gegaan en hebben die oplichter onder druk gezet om de tv en de sieraden van zijn vrouw te verkopen als hij dan geen geld had liggen om ons terug te betalen. Dat was hem kennelijk toch te gortig en hij is na heel wat gesoebat overstag gegaan heeft al het geld terugbetaald! Wij waren in uitgelaten feeststemming en hebben de mannen die dit voor elkaar gebokst hadden als helden geëerd! Want eigenlijk hadden we er ons al bij neergelegd dat we er geen cent van zouden terugzien. 

Ik was als 13-jarige met mijn ouders en broertje kamperen in Frankrijk. Mijn ouders kozen altijd vage kampeerplekken. Officiële, commerciële campings met een receptie, campingwinkel en zwembad sloegen we over. We stonden dus naast een gemeentelijk voetbalveld en hadden behalve de kleedkamers waar we naar het toilet konden geen voorzieningen. Met nog 3 andere gasten, verder uitgestorven.

Midden in de nacht kwam er een man mijn tentje in geslopen. Op handen en knieën zat hij tussen mij en mijn broer in en duidelijk dronken vroeg hij, "ôu est Patrique? Kennelijk op zoek naar zijn zoekgeraakte drinkmaatje. Ik had net een jaartje brugklas Frans gehad, dus ik dacht, ik kan die man in zijn eigen taal te woord staan en antwoordde, Patrique n' est pas la, il est trés loin! Helemaal trots op mezelf. 

Daarvan werd mijn vader (in de andere tent) wakker en kreeg toch wel een lichte hartverzakking toen hij de benen van een volwassen kerel uit de tent van zijn kinderen zag steken. Maar mijn slimme antwoord dat Patrique best een eind weg was zorgde er wel voor dat de dronkaard de tent weer uit ging en hij de rest van de camping afstruinde op zoek naar zijn maat. Die zoektocht eindigde bij het toilet dat hij helemaal ondergekotst heeft en in slaap gevallen is. Mijn vader is de rest van de nacht wakker gebleven en ik ben gewoon verder gaan slapen. 

Toen ik 23 was werkten mijn beste vrienden een zomer op een camping in Frankrijk, waar tenten stonden van Eurocamp. Zij moesten de gasten ontvangen en de tenten schoonhouden, verder konden ze doen wat ze wilden. Op een dag belden ze me: "Dymo, het is hier heerlijk, pak de trein en kom hierheen." Ik wist de naam van het Franse plaatsje, maar niet de naam van de camping. Mobiele telefoons hadden we nog niet. De reis naar het plaatsje was met trein en bus geen probleem en zo stond ik op een ochtend met mijn bagage op een dorpspleintje. Ik hoorde Nederlands spreken en vroeg die mensen of ze wisten waar de camping van Eurocamp was. Dat wisten ze en ik mocht meerijden, maar aangekomen bleek de camping Eurocamping te heten en niet de juiste camping te zijn. Teruggelift naar het pleintje, waar ook een VVV was. Er stond een chagrijnige vrouw achter de balie, die niet wilde begrijpen wat ik bedoelde. Maar een opaatje dat in een hoek bij een ventilator zat, begreep het wel. Hij zou me wel even brengen. Ik stapte in een soort pick-up wagen en opa gaf gas. Hij scheurde het dorp uit, de bergen in. De schrik sloeg me om het hart: er was helemaal niets te zien en ik was alleen met een man die ik helemaal niet kende. Ik zat net in te schatten of ik hem aan zou kunnen, mocht het zover komen, toen we plotseling een poort zagen. Opa scheurde door de poort en daar was godzijdank de camping. Het bleek dat de eigenaren daar ook een opa bij een ventilator hadden, waarmee 'mijn' opa de beste vrienden was. Mijn vrienden werden opgetrommeld en de wijn werd opengetrokken.
Op de terugweg dacht ik mijn lesje geleerd te hebben: niet zomaar met vreemde mannen mee. Ik moest na een stuk met de bus nog even wachten op de nachttrein naar Amsterdam. Eerst maar een hapje eten. Een aardige ober bood aan dat ik mijn bagage wel even in een achterkamertje mocht zetten, dan zou hij mij na het eten wel wat van de stad laten zien. Ik dacht dat het wel kon, er waren immers overal mensen. Het was een gezellige avond, tot ik mijn bagage weer terug wilde hebben om de trein te halen. De ober vond dat er wel een kleine lichamelijke tegenprestatie mocht zijn voor zijn rondleiding. Ik heb hem letterlijk in zijn ballen moeten schoppen om te ontsnappen. 

Wauw, wat een mooie verhalen!! 
En Dymo, had je toen nog wel je bagage weg kunnen gritsen?

De ouders van een vriend van me waren ooit, meer dan veertig jaar geleden of zo, nog voordat hij geboren was, in Spanje op vakantie. Bij een restaurant was de service zo slecht en het eten zo smerig dat ze weggingen zonder te betalen. Maar toen had die eigenaar de politie gebeld  en zijn moeder was nogal hoogblond dus die hadden ze tussen al die Spanjaarden zo gevonden. Toen hebben ze met zijn tweeën een nachtje in een Spaanse cel doorgebracht alwaar het ontbijt beter smaakte dan het betreffende avondeten.

Mija

Mija

17-08-2023 om 14:26 Topicstarter

Leuk om te lezen! Zo maak je nog eens wat mee op vakantie 😂.

Egel. schreef op 16-08-2023 om 22:04:

Wauw, wat een mooie verhalen!!
En Dymo, had je toen nog wel je bagage weg kunnen gritsen?

Ja, gelukkig wel! Terwijl hij met zijn handen om zijn ballen stond pijn te lijden, hebben ik mijn spullen gegrepen, keihard 'merde' geroepen (het enige scheldwoord dat ik toen kende in het Frans) en ben er vandoor gegaan. Gelukkig stond de nachttrein klaar, ik kon er zo in springen.

Mija

Mija

17-08-2023 om 18:16 Topicstarter

Opdringerige kerels, helaas inderdaad een klassieker, ook op reis. Jullie verhalen herinnerden me aan die keer dat ik liftend bij een man in de auto terecht kwam die na een tijdje gezellig gekletst te hebben ineens in mijn kruis begon te graaien. Hij reageerde niet toen ik zei dat hij zijn hand daar moest weghalen en toen had ik een ingeving: ik zette mijn voet tegen de voorruit en ik riep dat hij &^%$* zijn hand weg moest halen omdat ik anders zijn voorruit eruit zou trappen. Hij schrok zich helemaal te pletter en trok zijn hand terug. Toen zei ik: "En nou stoppen." Dat vond hij niet nodig maar ik wel en dus zette ik nog maar even wat spanning op mijn been en herinnerde ik hem eraan dat ik alsnog zijn ruit eruit kon trappen. Toen koos hij eieren voor zijn geld en stopte. Daar stond ik dan, midden op de snelweg op de vluchtstrook, helemaal te shaken. 

De volgende man die me meenam vroeg hoe ik daar op die, voor een lifter totaal idiote, plek terecht was gekomen en heeft me nadat ik het verhaal verteld, overgehaald om er aangifte van te doen. Wat ik eigenlijk niet van plan was want mijn ouders mochten niet weten dat ik liftte. Maar hij zei dat mijn ouders het erger zouden vinden als ik ze niet om hulp vroeg. Dat bleek te kloppen want mijn vader is met mij naar de politie gegaan en ze hebben er niet over 'gezeurd' (zo zag ik dat toen ....). Een jaar na de aangifte ben ik opgeroepen voor een confrontatie en kon ik hem gelukkig nog aanwijzen. Ik kreeg geen details te horen maar wel dat er meer aangiften lagen tegen hem. Maar ik heb  nooit meer gehoord wat er nou van dat onderzoek/die vervolging terecht is gekomen. 

En ik heb overigens ook geen benul of mijn dreigement ergens op sloeg want ik heb natuurlijk nooit echt geprobeerd een vooruit uit een rijdende auto te trappen 😂.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.