Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tips gevraagd voor 3 dagen weg tijdens Kerstvakantie

Dag allemaal,
Omdat ons huis in Frankrijk verbouwd wordt, kunnen we er niet naartoe tijdens de Kerstvakantie. We willen toch een paar dagen weg, en hebben een paar “vereisten”:
-Maximum 3 uurtjes rijden van Utrecht, of directe treinverbinding vanuit Utrecht.
-Mag een klein stadje zijn, maar graag met een paar leuke musea en restauranten.

Ik realiseer me dat het Duitsland/België/Luxemburg en eventueel Noord-Frankrijk betekent. 
Lille valt af omdat we er al best vaak geweest zijn, Brussel, Antwerpen, Gent en Brugge ook. Verder sta ik open voor suggesties en (onverwachte) ideëen.
Sinilind

mocht het toch 4 uurtjes rijden mogen zijn: Amiens is een aanrader.
Bremen, Dortmund, Munster, Aken, Cochem, Dusseldorf zijn ook erg leuk.

Holterberg; omgeving met hele mooie villa’s, mooie natuurgebied met veel heide en glooiend, wandel- en fietspaden, gelegenheid tot huren ‘golfcar’ als fietsen te intensief is, mooi natuurmuseum leuke theehuizen en goede restaurant waarvan één met michelinster.
Alsof je over de grens bent...

Leiden is misschien geschikt? 

Hasselt en de Kempen; Luik, Aken (mooie kathedraal met Karel de Grote erin). En in eigen land Groningen en de regio boven de stad Groningen, Winsum is heel mooi ook. Rijk van Nijmegen is heel mooi, Alkmaar en Hoorn vind ik ook prachtige steden. 

Sinilind

Sinilind

04-12-2023 om 16:34 Topicstarter

Ee zitten goede tips in, bedankt alvast. Ik heb jaren gewerkt op een school in Leiden (het Bona) en ken de stad daardoor net te goed. Aan Amiens had ik zelf nooit gedacht (als française) maar is inderdaad wel een goede.
Blijf maar komen met die tips 😊
Sini

Nijmegen en Maastricht zijn allebei super leuk.

ik weet niet hoe de treinverbinding is maar Osnabrück is in deze periode met kerstmarkten ook leuk. En natuurlijk Münster.

Leuven of Gent, erg sfeervol.

Een rondje Hanzesteden: Zwolle, Zutphen, Doesburg, Deventer. Ik was nog nooit in die hoek van het land geweest voordat ik de Hanzeroute fietste, vond die hoek van het land verrassend leuk.
En in Trier, de oudste stad van Duitsland, compact centrum met veel bezienswaardigheden en aardige restaurants. Is net iets verder dan de door jou beoogde drie uur.

Mijn lievelingsstad; Boulogne sur mer

Keulen? 

Dusseldorf is erg leuk rondom de kerst om naartoe te gaan

Al aan de Waddeneilanden gedacht? Is ook erg leuk!

Wijs schreef op 10-01-2024 om 09:42:

Al aan de Waddeneilanden gedacht? Is ook erg leuk!

Het ging om de kerstvakantie, die is reeds afgelopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.