Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

USA-reizigster

USA-reizigster

19-06-2015 om 15:26

Een beetje gezond eten op vakantie in de USA?

We gaan deze zomer 3 weken rondreizen in Amerika.

Ik maak me een beetje zorgen om het eten. Er is natuurlijk wel heel veel ongezond eten /fast food in Amerika. Zeker als je continu uiteten bent (we zitten in hotels/motels). Eigenlijk is er maar een gezinslid die kan eten wat hij wil zonder aan te komen - maar ook die wil ik het liefst niet 3 weken op fastfood hebben, omdat ik dat niet gezond vind. De rest moet er toch op letten, sommigen (nog) meer dan de ander. En sommigen houden juist wel van lekkere dingen...

Thuis probeer ik vnl. gezond eten (groente, fruit, niet teveel koolhydraten) aan te bieden.

Heeft iemand een idee hoe ik dit nog een beetje in goede banen kan leiden?


Noet

Noet

19-06-2015 om 15:36

ook

bij de fastfood ketens zijn gezondere opties te krijgen en anders onderweg stoppen bij de supermarkt.

filalu

filalu

19-06-2015 om 15:54

er zijn ook andere restaurants

Wij zijn een aantal weken aan de Oostkust geweest. Van te voren maakte ik me ook zorgen. Maar het viel alles mee. We zijn wel een paar keer bij een fastfood restaurant geweest. Maar hebben voornamelijk redelijk gezond gegeten. Je had veel kleine bierbrouwerijen waar je ook licht en lekker kon eten. We hadden ook een tijdje een huisje waar we zelf hebben gekookt. Fruit haalden we gewoon bij de supermarkt. Of plukten we zelf bij de boer.

Veel plezier

Krullevaar

Krullevaar

19-06-2015 om 16:12

de keuze is reuze

en de porties zijn HUGE!!

Echt, het ligt aan jezelf als je in de US alleen fastfood eet. Er is zoveel aanbod, ook wat betreft gezonde opties. De superfoods glutenvrije trend komt niet voor niets daar vandaan.

Maar als ik je 1 tip mag geven: DEEL. Bestel 1 gerecht en vraag er een bord bij. Deel de portie. Vinden ze daar i.t.t. hier echt niet raar. De porties zijn namelijk giga.

Veel plezier alvast!

Mikke

Mikke

19-06-2015 om 16:15

Kan prima

Je kan prima gezond eten in de VS. Ik ben net terug en heb eigenlijk veel gezonder gegeten dan normaal thuis. Nu was ik in California, dat scheelt misschien, maar ook in andere delen van de VS ben je echt niet aangewezen op fastfood. Waar Amerikanen wel rare ideeën over hebben is het ontbijt. Gewoon 'n boterham met kaas was niet te vinden, het is bijna allemaal zoet en/of vet (wafels, muffins, cookies, cereals, donuts, bacon, worstjes, croissants en zelfs cronuts ).

Fruit vond ik overigens wel prijzig, net als snoep en schepijs.

Wil prima.

1. Drink vooral water. De frisdrank gaat in de meeste restaurants per halve liter met gratis refills. Dat hakt er nogal in als je snel aankomt.
2. In de meeste motels heb je wel een eigen koelkasten of zo. Wij zorgden meestal voor een eigen ontbijten van yoghurt met cereals of zo. En fruit. Hadden we dat maar weer binnen. Alternatiefvwas eerst een stukje rijden, laat maar uitgebreid ontbijten en dan de lunch overslaan. Werkt ook prima.
3 idd....bestel alleen een voorgerecht of deel een hoofdgerecht
4. Eet vooral salades! Lekker! Ik bestelde als avondeten heel vaak soep + salade. Meer dan genoeg.
5. Stop met eten als je genoeg hebt gehad. Je krijgt echt zo vaak veel te veel..... Doggybag days zijn heel normaal sus als iets 'meeneembaar ' is...doen!
6. Pizzamaten worden in inches opgegeven. Je verkijkt je er nogal op. Toen onze kinderen een keer per ongeluk pizza's hadden besteld die zo groot waren dat er een extra tafeltje moest worden bijgeschoven hebben we ons lesje wel geleerd. De kleinste maat is ALTIJD groot genoeg. Zo niet....de toetjes in Amerika zijn ook erg lekker!
7. Wat voir pizza geldt geldt ook voor sandwiches. Ook al is 1 foot de regular of bescheiden maat......op het menu...... Het is langer dan je denkt
8.het is ECHT altijd meer dan je denkt. Bestel bescheiden, je kunt later altijd meer bestellen. 1 keer zaten we met zijn 5-en na 1 (!!!!!!) gedeeld voorgerecht eigenlijk best wel vol
9. Ga niet naar de macd. Dat kan in Nederland ook wel!

Veel plezier! ( wij vertrekken over 2 weken naar de oostkust....).

USA-reiziger

USA-reiziger

19-06-2015 om 16:42

Westkust

Wij gaan naar de westkust, rondje parken en steden, dus deels California.

We kunnen niet zelf koken.

Wat zijn cronuts??

Krullevaar, goede tip om porties te delen. Zijn ze echt groot genoeg om met 2 volwassenen (of kinderen die eten als volwassenen) te delen?

Zijn er behalve salades wel voldoende groentes in restaurants te krijgen?

En hoe deden jullie dat dan met ontbijt? De hele tijd al die ongezonde dingen eten?

Barvaux

Barvaux

19-06-2015 om 18:55

Mikke

'Waar Amerikanen wel rare ideeën over hebben is het ontbijt.'

Ik denk dat ze dat ook over ons zeggen met chocoladespikkels op brood, vruchtenhagel en gestampte muisjes, basterdsuiker etc.

Mikke

Mikke

19-06-2015 om 19:38

Cronuts

Cronuts zijn een kruising tussen donuts en (Amerikaanse) croissants, en dan het liefst met een dikke laag glazing erop. Niet aan beginnen, dus

Ik kan me van vorige vakanties niet herinneren of de avondmaaltijden in California ook zo enorm waren en afgelopen week hebben we alleen maar buffetten gedaan (bij een bedrijf dat eten HEEL belangrijk vindt, dus alles was goed, lekker en gezond ). Maar als je het niet op kan is het inderdaad gewoon geaccepteerd dat je het restant meeneemt. En het is ook geen probleem om een portie te delen (sommige restaurants rekenen daar een kleine bijdrage voor) of om een voorgerecht als hoofdgerecht te nemen, of alleen maar 'n salade, of nou ja.. alles kan en ze kijken nergens van op.

Groente is gewoon te krijgen. Salades zijn wat dat betreft het handigst, die hebben ze vrijwel overal. De lekkerste burgers (je ontkomt er toch niet aan ) hebben ze trouwens bij de In-n-Out

Soda gaat inderdaad wel in HEEL grote glazen, maar de helft is gevuld met ijs. En inderdaad altijd refills, tenzij er staat dat het niet mag. Dus bestel gewoon de kleinste maat, dat is -voor ons idee- al behoorlijk groot.

bloemetje

bloemetje

19-06-2015 om 21:01

geen zorgen

Ik herken het helemaal niet dat je alleen maar ongezond zou kunnen eten. Het is net als in Nederland: de keuze is reuze. En stop als je genoeg hebt. Uit eten gaan is daar een stuk informeler dan in Nederland. In Nederland besluit je niet zomaar halverwege om wat extra te bestellen. Dat is daar heel gewoon. Dus begin bijvoorbeeld met twee porties voor het hele gezin, en bestel zo nodig later wat bij.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-06-2015 om 07:28

Krullevaar

"wat betreft gezonde opties. De superfoods glutenvrije trend"

Wil je wel eens even ophouden met 'gluten' gelijk te stellen aan 'ongezond' Ik zou het eerder om willen draaien: dat hysterische gedoe over gluten is *juist* een voorbeeld van ongezond omgaan met voedsel (de echte coeliaki patienten uitgezonderd natuurlijk). En daar zijn de Amerikanen ook heel sterk in.

Ligt er erg aan waar je bent

De verkrijgbaarheid en de prijzen van gezond eten verschillen erg. In steden is alles wel verkrijgbaar, maar daar betaal je dan ook 5 dollar (excl. tax) voor één paprika, of 8 dollar voor een halve liter verse sinaasappelsap in een supermarkt.

In sociaal-economisch mindere buurten is soms helemaal niks gezonds of vers te krijgen. Wij waren in een winkelcentrum met diverse supermarkten maar er was geen appeltje te vinden. Alle groenten en fruit waren in blik, diepvries of anderszins geconserveerd. Een winkelmedewerker wist me te vertellen dat als je nou met de auto weer de snelweg op ging er misschien wel bij de volgende afslag een winkel met een 'produce' afdeling zat, maar hij wist het niet helemaal zeker.

In gebieden waar veel landbouw is zijn er vaak stalletjes langs de weg waar je lekker fruit kan kopen. Winkeltjes (general stores of convenience stores) van Mexicanen hebben ook vaak verse spullen.

skik

Krullevaar

Krullevaar

20-06-2015 om 13:28

Je spreekt jezelf direct al tegen. Je kan het dus beter houden bij zaken waar je wel verstand van hebt.

Overigens spreek ik over de trend. Er staat nergens dat ik er zo over denk of zelf een glutenvrij dieet volg. Je vult dingen zelf ik, maar goed...

Krullevaar

Krullevaar

20-06-2015 om 13:30

groenten

Ik heb niet de indruk dat het slecht verkrijgbaar is. Supermarkten als WalMart, Public etc bieden een ruim assortiment.

Oh en neem een vestje mee als je uit eten gaat en het is buiten 30+ graden. De kans is groot dat het in het restaurant maar 18 graden is. Zit je daar in je hemdje met kippenvel...

Houston city

Waar ik was, heb ik een paar supermarktjes bezocht maar ik kon dus echt niet vinden wat ik zocht. Gewoon een brood, niet te krijgen, alleen maar zoetigheid en koek. Of vlees, alleen in enorme stukken van 5 kg. Groente wel iets, maar echt te weinig om keus te hebben. Vond het ook vreemd. Dacht dat t aan mij lag. Nu was ik er maar een paar dagen, en een zakelijk event met veel afspraken dus aten we meestal buiten de deur alhoewel ik dus ook een keuken had in mijn huisje.
In de restaurants was wel veel gezonds te krijgen naast de ongezonde en vette dingen. Sommige hip en trendy ogende tentjes hadden juist veel salades en groente op t menu staan. Neon, papieren tafelkleedjes en grote uithangborden met schreeuwerige teksten waren een vooraankondiging van fast food. Soms ook lekker en hilarisch grappig. Mijn favoriete restaurant was de Ragin Cajunn met (hoe raad u het) Cajun food en alles uit de zuidelijke staten van Amerika. Typisch amerikaanse dingen geproefd en je besteld aan een counter en daarna werd je omgeroepen als t klaar was. Heeeeel grappig, want wij kregen geen nummertje, maar werden aangesproken met ' the dutch' .
Maar wat al eerder verteld is; vraag om desserts met een extra spoon, of extra plate. Vinden ze heel normaal.

Veel plezier daar!

bieb63

bieb63

20-06-2015 om 14:59

jeetje!

Ik wist niet dat het zó erg was in de USA. Tjonge, zoveel geld voor een paprika'tje, of gewoon helemaal niet te krijgen..... Echt, ik ben verbaasd. Wist dat het een raar land was, maar dit... wat ik hier lees uit jullie ervaringen.
Tja, dan begrijp ik dat de USA een mega probleem heeft met gezondheid en dikke mensen. Waarom doen ze daar niet iets aan?

Krullevaar

Krullevaar

20-06-2015 om 15:13

Nee bieb

Goed lezen. Sommigen hebben die ervaring, maar die zijn waarschijnlijk alleen in kleine mini supermarktjes geweest. Van die mama en papa winkeltjes. Geloof mij nou maar dat grote supermarkten als Wal Mart, Publix, Target of Whole Foods een ruim assortiment aan verse groenten en fruit hebben. Je moet natuurlijk wel op de goede plekken zoeken.

Als je bij ons in de Kalverstraat of op de Scheveningse boulevard naar verse groenten gaat zoeken, zal je het ook niet vinden....

vlinder72

vlinder72

20-06-2015 om 15:58

wel nee, bieb

Ik heb zelf een jaar in Anerika gewoond. Wij zijn inmiddels drie keer met onze kinderen naar Amerika geweest. lk herken dat helemaal niet.

Groente en fruit genoeg in supermarkten. Vlees ook. En normale porties. Ik vind supermarkten daar lijken op de grote supermarkten in Frankrijk. Brood hebben ze wel maar vind ik niet echt lekker. Amerikanen eten ook niet brood zoals wij dat doen. Maar beleg je het op zijn Amerikaans dus met bijvoorbeeld mosterd en kalkoen dan is het prima te eten.

Porties in een restaurant zijn groot maar Amerikanen nemen meer dan de helft vaak mee naar huis. Delen is geen probleem.

Wij komen nooit aan in Amerika. En echt niet alle Amerikanen zijn te dik.

Nur

Nur

20-06-2015 om 18:28

Prima

Je kan daar prima eten. Natuurlijk kan je allerlei soorten fastfood krijgen maar je hebt ook heel veel restaurants waar je echt van alles kan krijgen. Ik heb ook niet de ervaring dat groente en fruit moeilijk te verkrijgen zijn. Wel zal je in arme buurten eene veel beperkter assortiment groente/fruiit hebben. Maar alsnog kan je dan heus wel wat krijgen bij de supermarkt. Ik heb in elk geval nooit moeite om gezond eten te vinden.

Ik vind de porties in restaurants ook niet zo gigantisch als sommigen beschrijven. Een voorgerecht voor vier personen zou voor ons niet genoeg zijn. Ik kan in de meeste restaurants prima een hoofdgerecht op. Ik ben ook geen hele kleine eter dus dat scheelt wel. Maar je kan inderdaad altijd de restjes meenemen of je kan met elkaar delen dus ook voor kleine eters prima te doen.

Nur

Nur

20-06-2015 om 18:31

Kleine winkels

Kleine winkels hebben inderdaad vaak geen groente/fruit assortiment. Dat is logistiek vaak moeilijker te verkopen (want blijf niet zo lang vers) dan andere producten dus voor kleine winkels is het vaak te duur om (veel) groente/fruit te hebben. Dus als je veel keuze wilt hebben kun je beter naar een grotere supermarkt gaan.

Brood uit de supermarkt is inderdaad niet lekker. In grote steden heb je vaak Franse, Duitse, Joodse bakkers waar je wel goed kan brood kan krijgen (maar een stuk duurder)

Gezond fastfood en Walmart

USAreizigster, hier wat tips van de Amerikanen zelf: http://www.buzzfeed.com/carolynkylstra/fast-food-breakfasts-that-are-actually-healthy.

Als je rondreist en in hotels of motels overnacht heb je niet zoveel aan doggy bags voor je overgebleven restauranteten omdat je het onderweg niet echt handig kan goed houden zonder koeling.

Krullevaar, ik ben toch wel wat flinke Walmarts tegen gekomen waar geen verse groeten of fruit te krijgen was. Of hele malls waar je wel voedingsmiddelen kon krijgen maar alleen maar houdbaar (blik, diepvries). Dat was vaak de enige mall in die plaats, dus waar de locals hun groenten vandaan halen?

skik

bieb63

bieb63

20-06-2015 om 21:36

oke

Nou, gelukkig dan maar....

Nur

Nur

20-06-2015 om 23:27

Winkels

Sprouts en wholefoods hebben alle gezonde dingen die je maar kan bedenken. Allemaal biologisch ook nog.

Krullevaar

Krullevaar

21-06-2015 om 10:57

Skik / brood

Vreemd, want een Wall Mart is vergelijkbaar met een Franse Auchan maar dan nog groter. Ze verkopen er alles van tomaten tot autobanden..... Tis even zoeken, maar alles is er te vinden is mijn ervaring.

Nederlands brood zul je in Amerika niet vinden, maar wij konden altijd wel ergens Italiaans of Duits brood krijgen dat prima te eten was. Vooral Publix heeft goed brood, Wall Mart is daarin minder goed. Maar op vakantie is Nedelands brood krijgen overal wel een uitdaging

Sanne

Sanne

21-06-2015 om 12:12

Wholefoods

Ook voor geweldige, gezonde buffetten.

Lokatie

In wat minder toeristische gebieden, zeker als het sociaal-economisch zwakke gebieden zijn, vind je Walmarts of zelfs hele malls waar je inderdaad autobanden kan krijgen, en cereals in alle kleuren van de regenboog, en bruin brood dat na drie weken nog niet beschimmeld of uitgedroogd is, allerhande fastfoodketens maar toch geen groente en fruit. Ik heb er wel een paar aangetroffen, in Oakland(CA), Rotterdam (NY), Flagstaff (AZ). Wholefoods heeft nog geen 400 winkels in de hele USA, dus die moet je maar net tegenkomen. En in dat soort winkels is gezond eten dan wel verkrijgbaar maar ook behoorlijk prijzig. Voor toeristen misschien niet zo'n probleem, want die hebben om te beginnen al genoeg geld om een reis te maken, maar voor de plaatselijke bevolking die niet zoveel te besteden heeft wel een behoorlijke drempel. We boffen maar in Nederland dat gezond eten tegen een redelijke prijs alom te verkrijgen is.

skik

bieb63

bieb63

21-06-2015 om 13:41

Indedaad Skik

Wij moeten ons meer bewust zijn dat we hier een walhalla aan gezonde en normale producten hebben. En als je niet al te kritisch bent nog eens heel goedkoop ook. Er is overal wel een markt, om maar wat te noemen. Reden ook, dat ik me soms irriteer aan mensen die overal wat over te klagen hebben (wat er allemaal in ons eten gepropt wordt of dat er geen 'gezonde' snacks te koop zijn). Onzin allemaal, als we willen kunnen we hier heel makkelijk gezond en betaalbaar eten. De keus is enorm, ook aan slecht voedsel, maar wij hebben i.i.g. een ruime keus, dus is het ook aan ons zelf.

Krullevaar

Krullevaar

21-06-2015 om 16:21

Zeker..

maar de kans is groot dat TO in toeristische gebieden komt waar het aanbod ruim is en de keuze reuze. Ook vind je trouwens overal wel deli's, winkeltjes waar je zelf een gezond broodje of salade kan samenstellen

Uiteindelijk is het gewoon aan jezelf om de juiste (verstandige keuze) te maken. En dat valt niet altijd mee

kan best

Omdat we een aantal jaar in de VS gewoond hebben daan we er nog vaak op vakantie. Het lukt ons altijd om gezond en ongezond (maar lekker) eten af te wisselen. We delen in restaurants maaltijden, bestellen salades en gaan 's middags (ipv 's avonds) uiteten. Bijvoorbeeld bij een saladbar (zoals bijvoorbeeld souper salad) of een Pho restaurant kun je goed en gezond lunchen, 's avonds eten we dan iets makkelijk in of bij het motel. We drinken weinig soda's maar vaker water of (ongezoete) ijsthee.

Ontbijt kan ook echt gezond ...een smoothy, havermout, fruit of een ei...

Aan het begin van een vakantie kopen we vaak een koelbox, zo kunnen we broodbeleg en brood (of wraps) en salades bij de supermarkt kopen.Met een beetje geluk is er een magnetron in de hotelkamewr en dan kun je ook eenvoudige maaltijden opwarmen.

Afhankelijk van het deel van de VS eten we natuurlijk ook burgers, seafood (cajun), mexicaans, pizza, italiaans, .... En dan het liefst niet bij een keten. We gebruiken vaak yelp of tripadvisor of een dergelijke site om een leuk/lekker restaurant te zoeken.

Zelf ontbijt

Wie in USA rondreist, koopt als eerste een grote koelbox op wielen of een wegwerp ding van piepschuim.
Maak je ontbijt zelf; de broden van Country Bread komen het meest overeen met de Hollandse brood.
Let erop dat je unsalted butter koopt. Wij kennen hier geen salted butter, maar daar bestaan verschillende smaken.
Als broodbeleg Jiffy, pindakaas( ook bekend in de nederlandse schappen), is wel wat zoeter of Jam. Pas op dat he jam is en geen Engelse marmelade.
Verder verkopen ze hersluitbare zakken met kipfilet of ham in honey of chedar cheese. Allemaal prima voor een eigen gemaakt Hollands ontbijt.
Koop niet een sandwich met beleg want daarvan gooi je 70% van je beleg weg omdat je hem anders niet in je mond kan stoppen.!

Er zijn ook veel verschillende soorten melk. Koop half daily milk met rood etiket 1% fat. Komt overeen met halfvol hier. Hier kocht ik een pot nesquick chocopoeder om melk smaak te geven als het weer eens een verkeerd pak was.

Je leert in UsA veel fruit eten, heerlijke kersen en meloenen. Er bestaan ook veel soorten pasta gerechten of wraps. Er wordt ook veel rijst met zalm gegeten. Er zijn veel italiaanse restaurantsketens zoals olive garden die heel kindvriendelijk zijn.
Ps. Bestel geen macaroni cheese want dat is heel ongezond.
Veel plezier.

Yura

Yura

22-06-2015 om 17:12

Afgevallen

Wij hebben vorig jaar een rondreis gemaakt van 3 weken. Ik maakte me vantevoren dezelfde zorgen als jij, hoorde altijd van die verhalen van mensen die 5 kilo aan kwamen in 3 weken. Ik heb dus best wel opgelet, ik krijg dat er zo moeilijk weer af. Nou dat viel echt reuze mee. Meestal hebben ze in restaurants op de kaart een aparte afdeling met magere gerechten, dus die nam ik altijd. Verder natuurlijk heel erg opletten met frisdrank, nu drinken wij dat nooit, maar daar is het vrij normaal. Ik vond huisgemaakte ongezoete ijsthee erg lekker. Tussen de middag vaak een iets van subway broodje ofzo en dan met mager beleg kiezen en zonder kaas. Ontbijt vond ik inderdaad vaak lastig. In veel hotels heb je gelukkig een koelkast en zelf heb je inderdaad ook een grote koelbox bij je. In de meeste hotels heb je op je kamer een tafel met wat stoelen waar je aan kunt ontbijten. In SF en LA konden we lekker brood krijgen, verder vond ik het lastig, zeker in de parken, alleen bagels of donuts. Ik heb ook wel eens zo'n kant en klare havermout gehaald, waar je water bij doet en dan in de magnetron, die heb je ook vaak op de kamer. Maar ook deze havermout is gezoet en gewoon naturel yoghurt is ook lastig te krijgen. Bij sommige hotels heb je ontbijt erbij, maar ook daar is het enige brood toast. Verder verse wafels of pannenkoeken, die heb ik maar links laten liggen. Meestal koos ik dan toch maar voor een banaan en een zoet yoghurtje met muesli ofzo. Wat ook lekker en mager is als lunch is bij zo'n fastfoodtentje een wokgerecht halen uit zo'n kartonnen doosje, lekker en gezond.
Verder hebben we veel gewandeld uiteraard en we hadden onze hardloopschoenen mee, dus we hebben ook wel een paar keer hard gelopen of in het hotel op de loopband of een paar stevige baantjes in het zwembad getrokken, dat is vooral lekker als je een lange reisdag hebt gehad en weinig lichaamsbeweging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.