Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tihama

Tihama

25-06-2013 om 10:59

Gezonde restaurants in het zuidwesten van de vs

Wij gaan deze zomer weer naar de VS. Het zuid-westen. Nu weet ik van de vorige keer dat het niet heel gemakkelijk was om gezond te eten. Ik heb echter wel een aardige uitdaging qua gewichtsbeheersing , dus ik probeer me nu alvast voor te bereiden door te zoeken op gezonde eetgelegenheden. Ik heb al wat gegoogled, maar ik wil ook niet in de veggie en raw-food terecht komen.

We reizen per auto en via hotels. Dus zelf koken is niet echt aan de orde.

Heeft iemand slimme tips hoe ik makkelijk restaurants kan selecteren die wat gezondere, kleinere en minder calorierijke porties op het menu hebben staan?

We maken een rondje vanaf LA, via Las Vegas, Kayenta, Holbrook, Williams, Tucson en vertrekken weer vanaf Las Vegas. De helft van de tijd zitten we in Arizona. Ik herinner me dat de steaks daar nogal exorbitant groot waren. Hoe lekker ik het ook vind: ik wil de verleiding liever voorkomen.

Tihama

Heee tihama!

Geen voedseltips helaas (ik verheug me erg op de pancakes , omeletten en hamburgers)...maaarr...wie weet kunnen we nog naar elkaar zwaaien!

Hier vanuit LA via Las V richting Utak/salt lake city & dan naar yellowstone....

Groet.

ingrid (het is er erg warm trouwnens....dat beperkt bij mij de eetlust altijd behoorlijk....)

Tihama

Tihama

25-06-2013 om 19:38

Haha

Ik vrees dat er weinig is dat mijn eetlust ooit remt

Vorige keer ben ik in 1 maand VS bijna 6 kg aangekomen. Die pancakes en omeletten zijn veel te verraderlijk voor mij. Dat rampscenario wil ik nu voorkomen. Wij buigen na Las Vegas af naar Arizona. Daar vinden ze een steak van 4 ons een ladies size...

Maar wel leuk dat jullie ook gaan. Ik verheug me er enorm op. We hebben echt 15 jaar gezegd dat we ooit weer gaan als de kinderen groot genoeg zijn. Nu gaat de jongste naar de middelbare school, hét moment dus.

Tihama

Hier precies net zo....

paar keer geweest 'voor de kinderen' en idd...gewacht tot ze het allemaal echt leuk vinden. Tussen de 11 1/2 en 16 hier, en ze hebben er echt reuze zin in! (zowel in de pancakes als in de beren, taal, parken, geisers, en wat niet meer...)

Wanneer vertrekken jullie??

Ingrid

Tihama

Tihama

25-06-2013 om 19:55

Niet online

Ik wil dat niet openbaar online gooien, maar mail me maar even op [email protected]

Kunnen we nagaan of we toevallig dezelfde vlucht hebben

Tihama...

Je hebt mail!

Ligt toch aan je keuze

Zelfs alle chain restaurants hebben maaltijdsalades op het menu staan. Er is altijd een gezonde keuze, de vraag is alleen of jij de gezonde keuze kan maken. Overigens is het in de VS ook heel normaal om een main course te delen, dat scheelt dan ook al aanzienlijk qua portie.

Trix

Trix

25-06-2013 om 22:26

Just share!

Mijn ervaring in Amerika is dat er helemaal niet vreemd wordt of verontwaardigd wordt gedaan als je vraagt om een extra plate, wanneer je bijvoorbeeld je dessert besteld. Die zijn nl zo groot dat ik er altijd 1 bestelde en dan extra bestek en bordje erbij vroeg om het te verdelen onder mij en de kinderen.
Je kunt natuurlijk all out gaan tijdens je vakantie, maar je kan ook gewoon met mate eten en niet alles opeten.

Gave vakanties hebben jullie beiden in het vooruitzicht! Kan over alles meepraten, behalve LA, dus mochten jullie vragen hebben: shoot! Enne IngridT, Yellowstone is nog altijd mijn 'favorite NP ever', fun fun fun ))

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-06-2013 om 23:19

Oooow tihama en ingrid

wat geweldig, die reizen. Ik word er bijna jaloers van . Twee jaar geleden zijn wij ook met ons gezin naar het Zuidwesten van de US of A geweest, geweldig, prachtig en alle superlatieven die ik maar bedenken kan. Zijn nu aan het sparen voor meer Noordwest en deel Canada: Vancouver, via Banff naar Yellowstone, Seatle. Duurt nog wel ren pasr jaar maar we hebben een doel....
Maar wat betreft het eten, mijn tips liggen in het verlengde van de voorgaande spreeksters: kijk naar salades, vraag je portie te delen, neem niet steeds een desert en blijf bewegen. Lopend zie je meer. Maar in Arizona is het daar wel erg warm voor vrees ik.
Veel plezier!
Aagje

Fiorucci

Fiorucci

26-06-2013 om 07:27

Tips

Applebee's is een keten, en heeft een weight watchers menu.
Juist in de VS zijn chinese en japanse restaurants zeer authentiek en daar kun je zeker slank eten. En dat geldt ook voor visrestaurants. Want de hele reis salades eten lijkt me ook zo wat...

nathalie

nathalie

26-06-2013 om 09:06

Hoeveelheid

Het zit hem meer in de hoeveelheid dan in de soort eten denk ik. Een hamburger van rundvlees is niet zo verkeerd, sla erbij zonder of met weinig saus, paar frietjes zonder mayo (tomatenketchup geen probleem), moet lukken. Wraps met bonen, rijst en groenten idem dito.
Als je bang bent dat je de porties moeilijk in de hand kunt houden kun je behalve delen van te voren al een doggybag erbij vragen en het teveel er alvast inkieperen, dus voor je begint. Is een of andere dakloze dan weer blij mee.

Brianna F

Brianna F

26-06-2013 om 12:21

Was ook benieuwd

Wij hebben een paar jaar geleden het zuidwesten gedaan en inderdaad, en salade is er altijd, wel achterlijk groot, je krijgt gewoon een klein teiltje. Kun je delen.
Nu gaan we 4 weken naar het zuid oosten (the deep south) en meestal ben je toch afhankelijk van wat er op de food courts langs de high way aan restaurants zijn, wil je niet teveel tijd kwijtraken aan het zoeken naar geschikte eettentjes. Ik vrees dat het toch weer veel salades worden, maar ook voor lunch een supermarkt induiken en fruit inslaan. De wafels 's en pancakes ochtends loop ik er overdag wel weer vanaf.

Tihama

Tihama

26-06-2013 om 20:18

Tips

Brianna
"meestal ben je toch afhankelijk van wat er op de food courts langs de high way aan restaurants zijn, wil je niet teveel tijd kwijtraken aan het zoeken naar geschikte eettentjes. Ik vrees dat het toch weer veel salades worden, "

Dat is dus wat ik nu probeer te doen: we kennen onze route, dus ik ben op zoek naar restaurants langs die routes, die bijv. ook gegrilde vis en gestoomde groente op het menu hebben staan. Zodat ik niet per ongeluk in chains beland waar ik op de menukaart óf minutieus moet zoeken naar het enige verantwoorde óf voor de zoveelste keer aan de salade moet óf ik toch val voor die te grote burger. Het is niet zo dat dit niet af en toe een keer kan gebeuren, maar 3 weken lang is voor mij tamelijk funest. Ik ken mijn valkuilen.

Ik heb al wat nuttige tips gehoord: sharing, doggybag vooraf en de weight watcher menu's. De Japanse restaurants had ik al genoteerd: de kinderen zijn er gelukkig ook gek op.

Ik maak een lijstje van geschikte restaurants langs de route, zodat we vooral in de wat eenzamere gebieden hier niet teveel tijd aan zoeken kwijt zijn.

Een collega tipte me ook al dat de meeste motel magnetrons hebben, zodat je ook kant-en klaarmaaltijden uit de super kunt gebruiken.

Tihama

Ook langs de snelweg..

..vind je ketens die lekkere broodjes verkopen. Oke, ook deze 'broodjes' zijn aan de maat (footlong??!!) maar te beleggen met van alles naar je eigen smaak. Denk verder ook eens aan Aziatisch eten, gegrilde vis of clamchowder voor de variatie.

Kant-en-klaar-maaltijden

Tihama, zijn die kant-en-klaar-maaltijden voor de magnetron uit de supermarkt serieus minder calorierijk en gezonder dan de lichtste keuze in een restaurant?

Ik vind het sowieso wel schrikken om te horen dat je zo aankomt van een rondtrekvakantie door Amerika vanwege de restaurants daar. Amerikanen eten sowieso veel meer buiten de deur dan hier, en je snapt dus ook wel waar de statistiek vandaan komt dat 65% van de volwassen Amerikanen te dik is.

Maar goed, ondertussen zit jij er maar mooi mee. Ik heb geen directe tips, maar denk dat het in ieder geval al veel scheelt dat je je zo goed voorbereidt en je ook heel goed bewust bent van de risico's en valkuilen. Heel veel plezier gewenst, klinkt als een supervakantie!

Tihama

Tihama

27-06-2013 om 12:34

Ja, in de supermarkten hebben ze veel weight watchersmaaltijden als kant-en klaar. Net zoals je in NL veel stoommaaltijden bij de AH kunt kopen die niet meer dan 500 kcal voor een avondmaaltijd bevatten. Dat is dan wel gezonder.

Ik heb de afgelopen dagen heel wat menu's op restaurantwebsites bekeken. De meeste hebben ook kcal-tabellen per product. Dat is best schrikken: 1200 kcal voor 1 product is niet zeldzaam. Dan heb je soms alleen de keuze uit een beperkt aantal salades.

Maar er zijn gelukkig ook ketens die volop mogelijkheden bieden voor sidedishes met veel groente.

De porties zijn per definitie groter.
Uit onderzoek is bekend dat mensen meer eten naarmate er meer op hun bord ligt. Op een uitzondering na, en ik ben niet die uitzondering
Je went ook aan meer eten. Dus na een paar weken voelt een maaltijd normaler, terwijl die misschien wel 30% groter is dan in NL.

Dat share-systeem geeft ook al te denken. Het is natuurlijk raar om extra grote porties te leveren, die je dan weer kunt gaan delen. Doe dan normale porties en vul aan met sidedishes. Maar zo denken ze blijkbaar niet. Ik heb gisteren op Forbes een ranglijst bekeken van de beste chainrestaurants. Opvallend was daar de nadruk op value for money. Hoe meer, hoe beter. Als je opgevoed bent met 'bordje netjes leegeten', dan heb je hier nog een extra uitdaging.

Mijn man merkte op dat hij niet de hele tijd in supergezonde tenten wil belanden, want dat hij ook af en toe een lekker vette hamburger wil. Maak je geen zorgen, schat: dat hebben ze in alle ketens meer dan genoeg, ik zoek alleen de extra keuze en dat is nog best moeilijk.
Ik heb overigens inmiddels wel een lijstje van restaurants in de regio waar ik makkelijk kan kiezen. Dus dat gaat wel goedkomen.

Tihama

Anneke

Anneke

27-06-2013 om 15:06

Ik vond het meevallen...

Ik ben niet aangekomen in the USA (en ik moet echt wel opletten). We haddden een camper en ontbeten dus vaak gewoontjes maar ook wel eens een pancake met maple syrup. Maar dus niet french toast en pancakes en..... Tussendoor lunchten we vaak the Americain way met brood, tomaatjes, kaas, komkommer, sap. Maar ook weleens meloen en een muffin pp. Ik zou dus zeker een koelboxje kopen om wat spul in te slaan.
In restaurants kun je je vreselijk te buiten gaan maar nergens is er zoveel ubergezond eten te bestellen dan in the USA. Veel restaurant hebben een saladbar.
Wij deelden ook regelmatig porties. Of wij bestelden een menu waar de kinderen ook van aten.

En iets heel anders: USA is ook leuk voor jongere kinderen!

Maaike

Maaike

27-06-2013 om 17:41

Tihama - lijstje restaurants?

Hoi Tihama,

Je zegt "Ik heb overigens inmiddels wel een lijstje van restaurants in de regio waar ik makkelijk kan kiezen."

Wil je dat lijstje met ons delen?
Ik hoop een keer naar het zuiden van Amerika te gaan en dan is deze info natuurlijk wel interessant!

Veel plezier tijdens jouw vakantie!

Tihama

Tihama

28-06-2013 om 19:46

Lijstje

De ketens:
Red Lobster
Ruby Tuesday
Cracker Barrel
Flame Broiler
San Sai
Cheese Cake factory

Die laatste is trouwens vooral op het lijstje gekomen omdat iedereen hier fan van The Big Bang Theory is

Daarnaast heb ik in de wat meer afgelegen plaatsen expliciet gezocht naar Japanse eetgelegenheden. Dat zijn dan geen ketenrestaurants, maar solo.

Tihama

Maaike

Maaike

29-06-2013 om 17:52

Dankjewel!

Dank je wel Tihama,
Jouw lijstje staat nu in mijn bestandje met info voor als ik ooit ook naar Amerika ga.
Heel veel plezier daar!
Maaike

Nog enkele suggesties

Olive Garden - goed Italiaans restaurant
Sweet Tomatoes - salades, soepen, pasta
Outback steakhouse - heerlijke steaks

Red Lobster is ook 1 van mijn favorieten, Cracker Barrel vind ik weer niks. Maar smaken verschillen.

Tip: meld je 2 weken voor vertrek aan bij de newsletter van je favoriete restaurants, dan krijg je allerlei coupons toegemaild die je dan weer kunt gebruiken (zoals free appetizer/dessert, kids eat free, etc)

jutter

jutter

01-07-2013 om 15:12

Tip

Ik weet niet of deze keten door hele land zit, maar in Florida aten wij vaak bij 'Chili's'. Heerlijke chili in normale portie's, goede keus uit meerdere keuken (italiaans, tex mex etc), en ook keus qua portie grootte.

veel plezier, Jutter

Jujube

Jujube

03-07-2013 om 19:29

Vietnamees

In de USA zijn veel Vietnamese restaurants. Tenminste, toen wij 3 jaar geleden door Noord-West USA trokken wel. Dat is heel lekker én gezond. De kinderen vonden het ook leuk omdat ze aan tafel hun eigen spring rolls konden maken.
Veel plezier alvast in the USA!
Groet,
Jujube

JansjeRommy

JansjeRommy

05-07-2013 om 22:15

Half

Geen concrete restaurant tips, wel meer algemeen.:

Ooit las ik een interview met iemand die beroepsmatig constant reisde en niet te dik wilde worden. Zijn regel was : in de VS de helft van de porties laten liggen en in Europa een derde.

Onlangs was ik met iemand in de VS die glutenfree moest eten en die steeds de restaurants uitzocht. En dat bleken utistekende restaurants te zijn met ook voor VS begrippen tamelijk gezond eten.

Persoonlijk zijn voor mij de pancakes echt een enorme verleiding. Ik doe dan wel voor mezelf de regel dat als ik pancakes eet dat ik die dag extra moet zwemmen of lopen of zo.

Misschien heb je er wat aan, goede reis alvast!

Tihama

Tihama

07-07-2013 om 22:53

Bedankt nog voor de laatste tips.

Die van de helft laten liggen kunnen we simpel oplossen: 2 maaltijden voor 4 personen bestellen dus

Hoewel onze puberzoon volgens mij momenteel wel de volle maaltijd kan hebben. Het lijkt erop dat hij in zijn volgende groeispurt zit.

Maar ik ben er inmiddels wel gerust op dat ik het onder controle kan houden met al deze voorbereidingen en tips. Nu nog aftellen tot aan de vakantie....

Tihama

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.