Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Noet

Noet

27-05-2015 om 22:46

Hanne: fietsvakantie-ervaring

Hanne, in een ander bericht gaf je aan dat jullie fietsvakanties doen.
Ik als tourdefrance kijker, maar zeker geen fervent fietser heb mijn dochter beloofd op fietsvakantie te gaan dit jaar. We hebben er geen van beiden ervaring mee.
Voor de zekerheid, en de rust, hebben we de eerste week een trekkershut de luxe en gaan we met de fiets in de trein heen.

Wat zijn dingen waar ik rekening mee moet houden met een 9-10 jarige?
We zijn met zijn 2 en hebben wel kampeer ervaring. Ik heb een lichtgewicht 2pers tent geleend voor de flexibiliteit, en we gaan nog een weekend proeffietsen en kamperen.

Thursday Next

Thursday Next

27-05-2015 om 22:59

fietsbroek

Ik heet geen Hanne maar heb wel ervaring...
doe vooral een fietsbroek aan!
Wij spraken van tevoren af dat er niet gezeurd gaat worden om pauze, maar dat we wel pauze nemen als iemand het zat is. Dus gewoon zeggen: ik wil zo graag pauze, of zullen we even stoppen.
Neem voldoende eten en drinken mee, wij vinden dat drinkpoeder in het water fijn (te koop bij o.a. de fietsenwinkel). En drink veel vooral als het warm is.
In de zon een pet op, als het heel heet is is het lekker om die pet kletsnat te maken. Een natte doek in je nek is dan ook fijn.
Doe schoenen aan met stevige harde zolen, dat voorkomt veel vermoeidheid aan je voeten en knieen.
Kies je route zo dat je wind mee hebt, vooral op vlakke stukken. Dat betekent dus niet veel plannen vooraf, maar als je met een tentje gaat is dat meestal ook niet nodig.
De knooppunten (in Nederland) zijn wel fijn om op te fietsen, vaak mooie routes en je kan goed de voortgang zien en bijhouden, en dochter kan mooi meezoeken naar die bordjes.
En geniet er vooral van! Waar gaan jullie fietsen?

Katniss

Katniss

27-05-2015 om 23:09

Afstand?

Mijn dochter (die jij volgens mij wel eens ontmoet hebt, als ik je nickwissel juist heb) is op fietsvakantie geweest met haar vader toen ze 8 was. Dat was een georganiseerde reis in Frankrijk, met afstanden van ca. 40 km per dag maar dat was echt te hoog gegrepen. Het was jammer dat er verder weinig flexibiliteit was qua afstanden, alles was natuurlijk uitgestippeld. Gelukkig mocht ze met de bagagebus. Kennissen hebben laatst een fietsvakantie gedaan op de Waddeneilanden. Ze hebben in 5 dagen 135 km gefietst met kinderen van 10 en 7, en qua afstand was dat net leuk te doen (oudste kind is een beetje een mieperd). Ze hadden hun tentjes en andere spulletjes mee in een fietsaanhanger, en het plan was om bij regen een B&B te zoeken.

Thursday Next

Thursday Next

27-05-2015 om 23:12

ja afstand

daarmee is het ook handig om flexibel te zijn, wij hebben wel dagen gehad van ruim 70 km (met een 7-jarige die zelf fietste) maar ook dagen dat 35 km genoeg was.

Improviseren

Vakantie is ook improviseren. Je kunt nog zoveel proberen voor te zijn maar er kan iets mis gaan.
Zorg dat je dochter jou telefoonnummer bij zich heeft mocht je per ongeluk gescheiden raken dan kan ze altijd iemand vragen jou te bellen als ze zelf geen mobiel heeft.
Ik had de afspraak dat als een kind per ongeluk vertrok met de trein waar ik nog niet inzat dat ze dan de volgende halte uit zouden stappen en wachten tot ik ze ingehaald had.
De eerste keer was namelijk nogal met hindernissen maar is wel goed afgelopen.
Ik had vooraf treinkaartjes gekocht, ook vanwege de fietskaartjes. Maar ik was prompt vergeten ze af te stempelen in het apparaat. Wat natuurlijk nog een beetje de oude tijd en kaartjes waren kaartjes, maar nu zijn kaartjes, mits al electronisch gedateerd iets dat je zelf stempelt of op de dag zelf op je kaart zet.
We werden gecontroleerd, maar de conducteur besloot ons gelukkig niet te beboeten toen ik aangaf het gewoon vergeten te zijn in de drukte met de kinderen.
We hadden de pecht dat in het fietsgedeelte van de trein een enorme groep toeristen met koffers zat maar er was met wat passen en meten, en mopperende treinreizigers net genoeg plek voor een moederfiets en twee kinderfietsjes. Helaas was de conducteur wat ongeduldig zodat ik voluit tegen de deur moest hangen en zwaaien om te voorkomen dat kind 2 met fiets buiten bleef staan. Gelukkig zwaaiden anderen even mee om de conducteur te waarschuwen.
Op het station waar we uitstapten bleek helaas geen afdaalhelling en geen lift zodat we een hoge steile trap afmoesten met 3 fietsen.
Gelukkig kregen we daar even hulp van een paar sterke mensen.
We waren best zwaar beladen en de kinderen waren nog klein, 6 en 8 jaar oud.
Na een tijdje bleek de weg nogal heuvelachtig te zijn en dochter haar fiets ging achterover bij het bestijgen van de helling door het gewicht in haar fietstasjes. Gelukkig viel ze niet en daarna deden we de stijgingen samen waarbij ik het stuur even vasthield en we maar even gingen lopen.
We hebben toen niet getrokken maar bleven 14 dagen op de camping maar konden wel tochtjes maken met de fiets.
Maar ik ben toch nooit een kilometervreter geweest. 5 tot 10 Kilometer heb ik vroeger, zonder kinderen, ook altijd wel genoeg gevonden om weer eens een andere camping op te gaan zoeken.

Camping stekkerdoos

http://www.vakantiewereld.com/electrische-stroomunit-15-mtr-p-9721201.html

Je kunt mobiele telefoons en dergelijke opladen in de toiletruimte als je toch even samen gaat douchen of tandenpoetsen maar het is handiger om een camping stekkerdoos bij je te hebben zodat je bij de tent kunt opladen.

Is het alleen voor even opladen neem je een met een kort snoer, de apparatuur even in een plastic zakje met een knijper goed dicht tegen vocht en regen. Maar als je er ook licht mee wil kunnen maken in de tent neem je een veel langer snoer.

Noet

Noet

28-05-2015 om 07:30

afstand

had ik ook al bedacht. Ik zit rond de 30 max 35 per dag. Maar dat gaan we nog even testen. In een weekend met volle bepakking.
Fietsbroeken gaan we nog achteraan. Tips waar die te krijgen zijn in maat 140 zonder schouderbanden?

Meer tips zijn natuurlijk welkom.

Hanne.

Hanne.

28-05-2015 om 08:29

Leuk een fietsvakantie

Leuk een fietsvakantie. Wij gaan dit jaar waarschijnlijk weer. Heb er nu al zin in

Ik doen mijn fietsvakanties duidelijk anders dan Thursdaynext. Fietsbroeken en voldoende eten en drinken/drinkpoeder mee is bij ons niet aan de orde. We hebben altijd water mee (bidonhouders op de fiets) en eten regelen we ter plekke. Als we eten mee hebben is dat omdat we iets over hebben van de vorige maaltijd. Enige waar we ons vorig jaar in hebben vergist is dat in de dorpjes de winkels op maandag ochtend dicht zijn. Toen werd het ontbijt wat later dan gepland.

Wij kiezen een gebied en een globale route en dan gaan we. Fietsen meestal plm 50 km per dag en dat gaat prima (vorig jaar waren ze 4, 8 en 10). En onze kinderen fietsen gedurende het jaar niet vaak grote afstanden (wel vaak kleine afstanden).

Met een snelheid van 12 km per uur is 50 km het maar plm 4 uur per dag fietsen. 's morgen 2 uur en 's middag 2 uur. Dan heb je daarnaast nog voldoende tijd om iets te gaan doen (boodschappen, picknicken, dierentuin, museum, zwemmen etc.). Dat alleen al is voor mij een reden om geen fietsbroek aan te willen. Ik heb geen behoefte om me 3x per dag om te kleden en ook niet om met een fietsbroek aan door een museum/supermarkt oid te lopen.

We nemen zeer beperkt bagage mee. Schoon ondergoed voor elke dag 1-2 setjes schone kleding en zwemkleding en een handdoek pp. Daar houdt het wel bij op. Eerste jaren gingen we maar 2 nachten en dan hadden we ook geen kookspullen mee (alleen 1 bord en 1 mes). tegenwoordig wel. Klein brandertje, 1 mini pannetje en voor iedereen bord/beker/bestek. Speelgoed ed gaat vrijwel niet mee. Vorig jaar 1 donald duck en die hebben we ergens onderweg voor een voorleesboekje geruild.

Wat ik belangrijk vind zijn goede fietstassen. De Lidl/Aldi heeft soms aanbiedingen. Lijken op ortliebs maar vele malen goedkoper. Iedereen heeft bij ons eigen slaapzak/matje op de fiets + 2 achtertassen met bagage. Jongste krijgt de lichtste bagage (regenpakken), ouders de zwaarste (tenten/kookspullen). Wij fietsen ook nog met voortassen. Daarnaast heb ik altijd 1 klein opvouwbaar rugtasje mee. Tijdens het fietsen is alles efficiënt ingepakt, maar als je iets gaat doen is het wel fijn als je sleutels/portemonnee/telefoon makkelijk mee kan nemen. Handtas en broekzakken zijn nl afwezig.

Afgelopen jaar hebben we op Staatsbosbeheer campings gestaan. Beviel prima. Zeker op de trekkersvelden. Je hebt daar ook geen elektriciteit ed. Dus stekkerblok oid meenemen was niet aan de orde. Ook niet nodig gehad. Telefoon heeft de hele week uit gestaan (5 min per dag kijken of er nog sms-je waren) en was na een week nog niet leeg.

Verder hebben we sinds afgelopen jaar de luxe van een GPS. Heerlijk want tijdens het rijden meer kans om om je heen te kijken. Maar de kaart gaan ook gewoon nog mee. 's avonds rond de kaart de route voor de volgende dag bekijken is gewoon heel gezellig. Met de windrichting proberen we rekening te houden, maar dat is niet geheel foolproof. Het eerste jaar draaide de wind na en halve dag. Toen hebben we nog 2 dagen tegenwind gehad.

Lusithania

Lusithania

28-05-2015 om 08:32

decathlon

Die heeft ze.
Ik heb hier nog een setje fietskledi g van de decathlon liggen voor leeftijd 10 jaar.
Als je shirt, jack, handschoentjes en amper gedragen broek over wil nemen, moet je het even laten weten.

Pieter

Pieter

28-05-2015 om 08:41

Hanne

Die van vier fietst 12 km per uur?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-05-2015 om 20:08

leuk

Leuk hoor! Wij hebben al veel fietsvakanties gedaan, vanaf de baby-leeftijd. Er is in dit draadje al veel zinnigs gezegd. En weet je: zoveel mensen, zoveel meningen/smaken. En ervaringen. Zo is voor de ene 9-jarige 40 km te veel en ken ik ook 9-jarigen die graag de uitdaging van 100km op een dag aan gaan. Je zult moeten ervaren hoe dat voor jouw kind (en voor jezelf) is.
Ons motto: het leuke van fietsen is afstappen. Het fietsen zelf is leuk, maar geniet ook van de plekken waar de fiets jullie brengt. Dat leuke kerkje, het hunebed, de speeltuin, die vogel-kijk-hut: vooral doen!

Ik zou voor zo'n eerste fietsvakantie niet teveel investeren in spullen. Wat de pret wel vreselijk kan drukken, zijn fietstassen die niet waterdicht zijn. Niets zo vervelend als je er na een flinke regenbui achterkomt dat niet alleen jijzelf, maar ook je slaapzak kleddernat is. Dus als je spullen wil kopen: koop dan goede waterdichte fietstassen. Een fietsbroek is fijn, maar persoonlijk zou ik ook prima zonder kunnen. Zeker als je niet de hele dag op de fiets zit.

Vergeet ook niet om wat fietsreparatie-spulletjes mee te nemen. Een lekke band krijg je altijd op een afgelegen plek

Wat leuk kan zijn, is om een bepaalde fietsroute te volgen. Google bijvoorbeeld eens op LF-routes. Van die routes zijn ook boekjes te koop (vaak ook te leen bij de bieb). Je vindt er een uitgebreide informatie over de route, over accommodaties en winkels onderweg en over bezienswaardigheden. Dat kan het fietsen vaak nog net wat leuker maken.

Hanne.

Hanne.

28-05-2015 om 22:19

met 4 niet

Met 4 misschien nog niet mijn middelste deed het met 5 jaar wel.

Maar al zou het 10 km per uur zijn dan is 50 km 5x een uur fietsen. En het je ook nog royaal tijd over voor andere dingen. Dat was het punt dat ik probeerde te maken.

Noet

Noet

28-05-2015 om 22:29

lui

wij zijn wel van de lui. Voor 11 uur zitten wij niet op een fiets. En dan om een uur of 1 rustig 2 uur lunchen is ook geen probleem en om 4 uur willen we wel al weer lekker zitten. Dat werk.
Investeren in spullen was ook niet mijn idee. We lenen de tent. Ik kampeer ook alleen met een rugzak waar alles in moet dus die kleine brander enzo is er allemaal wel.
De slaapzakken gaan in een vuilniszak in mijn fietskrat. Want ja een lichtgewicht fiets heb ik ook niet (batavus personal bike met een krat voorop en kitchkitchen fietstassen. Dochter heeft een set hema fietstassen) we zijn er eerder een weekend mee weggeweest wat nu extra mee moet zijn vooral de tent en de matjes en wat extra kleding. Het zal passen en meten worden maar dat is de uitdaging en daarom gaan we ook een proefweekend doen.

Noet

Noet

28-05-2015 om 22:31

o, ja

we beginnen in Assen want daar hebben we eerst een huisje, en dan terug via Stavoren-Enkhuizen want die tocht lijkt me zo leuk.

Met de boot Noet?

http://www.veerboot.info/

Rondje Ijselmeer. Vroeger wel een gewilde route. Maar dat eenzame stuk op de afsluitdijk heb ik nooit gedaan. Hmmm, mag je daar eigenlijk wel fietsen?
Dan namen we de veerboot. Tenzij het te hard waait. Heb het nog weleens bij windkracht bijna 6 gedaan. Na een uur vertraging ging die toch.

Barvaux

Barvaux

29-05-2015 om 16:04

Annej

Mijn man moest de hele afsluitdijk af fietsen voor het zesdeklaskamp en voor ze bij de afsluitdijk waren hadden ze al heel wat km achter de rug! Ik vind het kindermishandeling.

Noet

Noet

29-05-2015 om 16:07

met de boot ja

want die afsluitdijk daar heb ik voldoende jeugdtraumaas aan overgehouden: Ja je mag er fietsen, (er is gewoon een fietspad tenslotte) maar dat doe IK NOOOOOOOOOOIT nooit!!!! meer.
Wonen in de kop van Noord-Holland en dan schoolkamp in Friesland........ Het is 32 km tegenwind ongeacht welke kant je opgaat. Groep 8 tot eind middelbare school, wat een ellende zeg.
Had ik al gezegd dat fietsen niet mijn hobby is? )

Ja fietsen

Inderdaad. Ik dacht ook dat je daar wel kon fietsen. Maar dat zullen er niet veel meer doen nu.
Ik heb in Baarn nog weleens een fietsend kamperende klas gezien. Maar die kwamen volgens mij gewoon uit Baarn zelf.

Noet

Noet

29-05-2015 om 16:51

wel

ze gaan nog steeds op de fiets op kamp in Friesland: traditie! Zoon van vriendin mag dit jaar, zijn broers zijn al geweest en zijn broertjes mogen waarschijnlijk ook nog wel. Ze zijn het fietsen ook gewend ov is er nauwelijks tenslotte.

Noet

Noet

03-08-2015 om 15:21

weer terug

we hebben heerlijke weken gehad, maar we gaan het niet nog een keer doen is nu de conclusie.
De regen en de storm waren niet de brekers, maar dochter heeft graag wat meer rust en tijd om te spelen.

We fietsten 40 -50 km per dag, voornamelijk tegenwind. Uiteindelijk hebben we maar 1 nacht in de tent geslapen, die ik ook nog eens nat mocht inpakken.

Tijdens de storm zouden we in de tent slapen, maar dat werd een trekkershut. En daarna hebben we de route wat omgegooit en zijn we in een hotel in de midle of knowwhere uitgekomen. (wel een aanrader overigens Klein Giethoorn in Hazerswoude-Dorp)

Bij de Stayokay kwamen we een klasgenootje van dochter tegen dus die 2 hebben die dagen heerlijk samen opgetrokken.

Ook de pipowagen in Bovenkarspel was erg leuk (www.degouwestek.nl) en daar gaan we zeker nog een keer naar terug.

Op de momenten dat ik dacht het is echt niet leuk voor dochter zo, zei zij aldoor, we gaan toch wel door fietsen he? Wat ze heel leuk vond waren de bewonderende opmerkingen van mensen die met meewind en electrisch haar zo stoer vonden.

Ik ben blij dat we het gedaan hebben.

tonny

tonny

03-08-2015 om 15:41

meewind en electrisch

jaja, daar zijn er veel van!

Op een dag zal elke tradionele fietser stoer zijn

Leuk dat jullie deze tocht gemaakt hebben. Je zegt nu: we doen het niet nog eens, maar het zou best leuk kunnen zijn als ze een paar jaar ouder is. Heb zelf met zoon en later met dochter gefietst toen ze 13 waren, dat was een mooie tijd. Je hebt gewoon een heel ander contact dan anders.

Wij deden wel heel lui hoor, van Van der Valk naar Van der Valk en slechts een paar nachtjes.

Nog een tip voor wie nog eens op fietsvakantie wil...

Zorg voor hele goede sloten en zet je fiets altijd vast, ook als je op fietsvakantie bent en je fiets op een afgesloten binnenplaats staat. We zijn het 1x vergeten (het ene kettingslot haalde maar twee fietsen en geen drie en het andere kettingslot was even niet in de buurt) en *poef* fiets weg. Dit gebeurde in Tsjechië, maar kan als je pech hebt ook heel goed in Nederland gebeuren.
Gelukkig zijn de fietsen in Tsjechië goedkoper dan in Nederland en konden we met het potje onvoorzien een nieuwe Tsjechische fiets kopen en kon de fietsvakantie gewoon doorgaan. Er is gelukkig verder ook niets onvoorziens voorgevallen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.