Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Koelboxkoelkast disselbak bermkeuken

we hebben een vouwwagen gekocht, met een losse trespa disselbak die behoorlijk groot is. Die disselbak kan op de vouwwagen blijven zitten als de vouwwagen opgeklapt wordt. Ik wil de disselbak straks met flinke bouten gaan vastzetten zodat hij er niet meer af kan.

Het lijkt ons fijn om op de camping (zuid frankrijk dus warm) vleeswaren en drankjes ed koel te houden.

Wat is nou het handigste om te doen, zonder dat ik iets heel ingewikkelds moet gaan doen met die disselbak.

Dan idem met de keuken, kan ik het beste iets van gasstel inbouwen of een los campingaz dingetje kopen ?

Ik kan natuurlijk ook die disselbak gebruiken als opbergruimte maar een soort van alles in 1 ding keukentje lijkt mij het handigste. En hoe doe ik dat op een simpele en veilige (!!) manier ?

Over het budget zit ik nu nog niet in

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

06-01-2013 om 22:05

Buiten de tent?

Hoi
Als de vouwwagen uitgeklapt is, zit dan de disselbak aan de buitenkant?
Zo ja, vraag je dan af of het handig is om daar te gaan koken, je hebt dan waarschijnlijk geen zicht op wat er in de tent gebeurt en je hebt geen afdak?
Wat ik me afvraag is waarom je een vouwwagen zonder keuken hebt gekocht, nu heb je allemaal extra gedoe en kosten om er toch nog een keuken in te krijgen.
Wellicht dat je hier ook nog tips kan vinden?
https://www.kck.eu//

Annet

Annet

06-01-2013 om 22:18

Kijk eens naar de keuken van holtkamper

Wij hebben een vouwwagen van Holtkamper met keuken.
Die kan eventueel in de tent gereden worden maar dat doen wij nooit. Wij koken liever buiten. Zeker als je naar een mooi weer land gaat, werkt dat prima. Zicht in de tent heb je niet nodig want iedereen is buiten.
Als je binnen kookt, heb je het èn heel warm èn je ziet je kinderen niet als dat nodig is.

Wij hebben niet de hele moderne versie van HK maar de traditonele. Er zit een kookplaat in van drie pitten. Dat hadden van mij 2 pitten mogen zijn. Er is een kastje waarin de gasfles past. Daarvoor past bij ons nog de cafe duo (om koffie te zetten) en een verlengsnoer met contactdoos.
Het laadje met keukenmateriaal is ideaal. Alle kookmessen, schillers, lepels, zoetjes, etc, zitten hierin. Er zit een koelbox in die op gas en electriciteit kan. Wij hebben in al die jaren alleen electr. gebruikt. Oja, onderweg blijft alles koel met 12 volt. Dat is ideaal. Je neemt alles vanuit huis mee uit de koelkast. En het maakt niet uit hoe lang je reist.
Onder het gasstel zit een kastje met de pannen, kleine wok, bakpan, disselslot, vliegenmepper, etc.
Met deze indeling zijn wij heel tevreden.
De grote deksel die erbij hoort, heeft eigenlijk geen functie (of je moet de keuken ergens anders heen rijden, dan zou het een goede windvanger zijn).
Wij hebben een kleine alu plaat die in een richel past (aan beide kanten van de kookplaat). Als windvanger is dat voldoende.

Aanvullend hebben we een kleine ronde gasbbq met plaat erop. Zo kunnen we ook aan tafel bbq-en. Bovendien heeft dat ding een zwaardere brander. Ideaal voor het gebruiken van de kleine wok. Daar is zo'n gasstel minder geschikt voor.

Kari1

Kari1

07-01-2013 om 09:24

Manda

Voor vervoer kan de koelbox prima in de disselbak, als je voor een draadje elektriciteit zorgt dan werkt hij hij ook onderweg. Op de camping zelf lijkt het mij handiger als je hem meer bij de hand hebt. Of zit de dissel in de tent als je opgezet bent?
Wat koken betreft, buiten is heerlijk maar ik zou er niet afhankelijk van willen zijn. Ook in warme landen komen regenbuien/regenperiodes voor.
Heb je al bedacht of een skottelbraai-achtig iets bij je past? Kun je heel veel mee doen, b.v. zoiets.
LtAodFHYAIg" target="_blank" rel="nofollow">http://www.skottelbraaishop.nl/?gclid=CPbEirDm1bQCFLtAodFHYAIg
Daarbij heb je dan genoeg aan 1 pitje om pasta of rijst erbij te koken. http://www.handig.nl/camp-bistro-205370/fh?&x=&soort=product&secondid=04_3138522053703&origin=product-extension&keyword=&gclid=CLPdjPvm1bQCFW_KtAodjX4Ahw
Dit soort pitjes is ook wel bij de action te koop.
Op camping-frankrijk.nl zijn veel topics te vinden over koken op de camping, hoe en waarmee.
Kari

Vera*

Vera*

07-01-2013 om 09:48

Hier

Wij hebben een grooote disselbak (ons schuurtje) en hebben geen disselkeuken. De koelbox halen wij uit de disselbak en zetten die op een steun zodat die recht staat (koelt die beter) en het deksel een aflegplek is. Voor het koken hebben wij twee gasflessen met voor de ene een outdoorchef (kookpit en bbq en grillplaat) en de andere heeft enkel een gaspit. In warme landen eten wij vaak iets op de plaat met brood en salade en hebben wij maar één pit nodig.
Wij hebben hier ook nog een kooktafeltje met driepitsgasstel maar dat ligt niets te doen op zolder. WIJ vinden dat niet handig op de manier zoals wij kamperen (trekken).

Vic

Vic

07-01-2013 om 10:05

Aparte tent met keukentje

Ik weet niets van vouwwagens, maar heb eens op een camping gestaan met Spanjaarden die allemaal een vouwwagen of tent hadden, met daarnaast een apart tentje met keukentje. Leek me eigenlijk ontzettend praktisch. Nadeel was dat ze de hele dag stonden te barbecuen, terwijl de kinderen van 7 tot 23 uur rondrenden en schreeuwden

Manda Rijn

Manda Rijn

07-01-2013 om 11:35 Topicstarter

Hmm tja

peins en pieker wat is nou het handigste. Kijk wij hebben afgelopen jaren altijd iets gehuurd, caravans, huisjes met alles erin dus dan is dit even lastig.

hmm, nou die disselbak zit straks vast op de dissel en staat buiten de tent. Ik kan er een tarp oid boven hangen dan kunnen we ook bij regen koken.

Ik heb al zo'n 1 pits brandertje met van die flessengas, erg handig inderdaad om erbij te hebben of op tafel iets te maken.

Is het handig om een simpel klein 2 gas setje op een plaat de schroeven (scharnier zodat hij van boven open geklapt kan worden), dan kan ik onder die kookplaat nog allerlei troep kwijt en ook de grote gasfles.

dan laat ik namelijk even bij gamma oid een plaat op maat zagen en die bevestig ik dan met een scharnier en een latje in de disselbak, in die plaat nog een gat erin voor de gasslang. En daarnaast dan een koelbox die ook vast zit, gat in de disselbak zodat de stekker eruit kan en een paar gaten voor lucht.

Nou schrik ik mij kapot van de prijzen voor die koelboxen op electra (200 euro minimaal als je eentje neem die geen kabaal maakt) en 120 voor een 2 ptis gasstel (thermisch beveiligd), komt er dus nog die plaat bj en schroeven.

goh best duur, de vouwwagen zelf was 'maar' 1000 euro. Er moet ook nog een nieuw matras in (ikea) en dus die keukentarp. Bestek, borden, schoonmaakspullen koop ik wel bij xenos oid.

Vera*

Vera*

07-01-2013 om 12:17

Manda

Soms kun je voor weinig een complete keukeninventaris kopen op marktplaats. Dat hebben wij ook gedaan toen wij begonnen met kamperen.
Een deel ervan gebruiken wij nog steeds maar het grootste gemak is dat je door ervaring te weten komt wat VOOR JULLIE het fijnste werkt.
Een koelbox is wel heel fijn maar je moet het niet vergelijken met de prijs voor een 'normale', zeker niet als je gaat omrekenen naar dm3.
Persoonlijk zou ik een gasstel kopen op marktplaats en zo ervaren hoeveel pitten je nodig hebt en waar je wil koken. Als het koud is en hard waait word je niet vrolijk van een tarp waar de wind onderdoor jaagt.

Clowntje

Clowntje

07-01-2013 om 13:35

Dissel keuken

Maar als je de keuken in de disselbak doet dan zit ie toch aan de achterkant van de tent als het opgezet is? Tenminste dat zou bij ons zou zijn.
Dat lijkt mij onhandig en ongezellig. Bovendien zetten wij de vouwwagen altijd zover mogelijk achter (we kunnen dan nog net wel in de disselbak) zodat je voor de tent nog ruimte genoeg hebt.
Ik zou dan toch kijken naar losse keuken spullen met een tafel of zo.
Wij hebben een keuken die binnen of buiten kan staan. Staat toch meestal binnen in de voortent. Vlees bakken en vis en zo doen we eigenlijk altijd buiten op de gasbbq.

amk

amk

07-01-2013 om 13:51

En dit

http://www.vrijbuiter.nl/kampeerartikelen/kookmeubels/

Dit zet je in je voortent en berg je op in die disselbak.

Annet

Annet

07-01-2013 om 20:08

Wat ben je van plan?

Ga je rondtrekken of ga je naar 2 plekken in 3 weken. Dat maakt veel uit.
Als je niet rondtrekt, is een kookmeubel ook handig. Die kun je neerzetten waar je wil.
Als je wel rondtrekt, zou ik van de disselbak je keuken maken.
Een tarp is niet duur. Bij Blokker, Ikea of Kwantum zijn vaak eenvoudige modellen te koop. Meestal zijn die niet waterdicht (bedoeld tegen zon) maar als je ze goed laat aflopen, dan gaan ze niet lekken.
Investeer wel in goede stokken ( in delen uit elkaar te halen, niet de uitschuifbaren, die zijn te zwak).
Een tarp is ook ideaal bij mooi weer op andere plekken. Die zou ik sowieso kopen.
Wij hebben een tarp (vierkant) als extra luifel. Gaatjes op de plekken van de tentstokken, twee goede losse stokken, scheerlijnen en je hebt veel extra schaduw.

Margriet*

Margriet*

07-01-2013 om 21:35

Koelkast

http://witgoedwarenhuis.wohi.nl/koelen-en-vriezen/koelboxen/tristar-kb7147-koelbox-39l?utm_source=google_shop&utm_medium=cpc&utm_campaign=16&gclid=CNS90YSL17QCFQ7LtAod_nEAhQ.

Deze hebben wij, maar hij gaat al wel 8 jaar mee. Dus naar verhouding valt de prijs wel weer mee. De koelkast moet wel rechtstaan en we zijn erg tevreden over de inhoud.

Verder kan ik je verhaal over disselbakken niet helemaal volgen maar dat komt omdat ik niets van vouwwagens weet. Wat ik de meeste mensen op de camping zie doen, ook de meeste mensen met caravans, dat is koken op zo'n ding: http://huis-en-tuinwarenhuis.wohi.nl/camping/keukenbenodigheden/tristar-ki0752-campingkeuken-valencia-navy?utm_source=google_shop&utm_medium=cpc&utm_campaign=16&gclid=CMiTt-6L17QCFYXLtAodCAMAVg.
Wij hebben een dubbele benzinebrander en twijfelen nu of we zo'n ding gaan aanschaffen. Ik weet eigenlijk niet of dat wel gaat. Tot nu toe hebben we altijd mooi weer gekampeerd en gewoon op de grond gekookt, altijd buiten. Maar ook nu gaan we weer met de camper dus we hoeven niets aan te schaffen

Ook vouwwagen met disselbak gehad.

Deze zat ook aan de achterkant ( na plaatsing op camping) van de vouwwagen en na aankomst haalden we de koelbox eruit en was het opbergplaats voor wat groter speelgoed (bv opblaasdingen).
Onze keuken was de achterkant van de vouwwagen, die we onderweg ook uit konden draaien. Op de camping haakten we de keuken eraf, draaiden er poten onder en stond in de voortent of onder de luifel. Wij hadden 2 pitjes, was altijd genoeg voor "camping eten" met 3 kinderen. Een los kooktoestel zou mijn voorkeur hebben.

Kari1

Kari1

08-01-2013 om 09:13

Uitproberen

Voordat je nou van alles aan/in je disselbak gaat veranderen, tarpen installeren etc: ga eerst eens een vakantie met dat ding weg met een los gasstel op een kooktafel (marktplaats), of probeer ergens zo'n skottelbraaivariant te lenen. Dan kun je gaan ervaren waar je zou willen koken, in de voortent, onder de luifel, achter de wagen in de disselbak, of wisselend afhankelijk van het weer. Dan kun je gerichter je vouwwagen "uitbouwen" waar nodig.
Kari

marie

marie

08-01-2013 om 10:09

2 pitten - hoe doen jullie dat?

Hoi
Wij hebben wel gekampeerd met een tent en nu gaan we met de caravan en dan koken we op een 3-pits kookplaat. En dat vind ik vaak al gedoe - pannen passen niet lekker op de plaat, ondanks dat het campingpannen zijn (hoger met kleinere diameter). Vooral met de koeken-/braadpan loop ik vaak te "hannessen".
Ik kom altijd een pit tekort. Hoe doen mensen dat maar met 2 pitten, als je toch een voedzame maaltijd van aardappels, groente en vlees op tafel wil zetten?
Ikzelf en de kinderen houden ook wel van rijst met prutje of pasta enzo, maar er zijn er ook in het gezelschap die niet van dat gewokte "groenvoer" houden (niet elke dag in elk geval).
Ben wel al een aantal jaren aan het dubben over een skottelbraai, maar dan ben je op 2 plekken aan het koken? (in de caravan en buiten). Hoe houd je dat een beetje in de gaten?
Maar misschien ben ik te ouderwets en denk ik te moeilijk? Wie heeft tips?
O, ja nog even over koken op/in de disselbak. Als die inderdaad aan de achterkant van de vouwwagen zit, houd dan rekening met je standplaats. Als je aan de zijkant moet koken zou het wel weer kunnen werken denk ik.
succes

Manda Rijn

Manda Rijn

08-01-2013 om 10:25 Topicstarter

Of de korte link

http://www.camperpoint.de/index.php?page=Thread&threadID=2185

Wij hebben alleen niet zo'n chique variant disselbak maar een vierkante van trespa Anyway, hij zit dus aan een zijkant.

Ik heb net een lang weekend met pinksteren in noord frankrijk gereserveerd, kunnen we het 1 en ander uitproberen. En verder ben ik er denk ik wel een beetje uit hoe ik het ga doen. Dank !!

Nu nog wat 2e hands speuren op marktplaats inderdaad.

Clowntje

Clowntje

08-01-2013 om 10:29

2 of 3 pitten

Wij eten in de vakanties gewoon veel makkelijker. Prutje met rijst af en toe , pasta's (pasta salade) maar nog veel vaker stukje vlees/vis van de bbq met sla.

krin

krin

08-01-2013 om 11:09

Marie

Mijn campingkok gebruikt vaak een van de slaapzakken als warmhoudplaatje/hooikist. Rijst koken - laten garen in de slaapzak. Pasta koken - warmhouden in de slaapzak. Dan heb je weer twee pitten vrij. Met groente kan dat ook. Aardappels maakt hij zelden, geloof ik, maar je kunt natuurlijk ook aardappelpartjes bakken. Vlees aan een stuk doen we ook niet vaak (duurt te lang), hooguit als hamburger (met brood en sla - weer een complete maaltijd).
Je zou het inderdaad wat simpeler kunnen aanpakken, denk ik. Ik zou niet elke dag een volwaardige AVG-maaltijd willen klaarmaken op de camping. Er zijn genoeg andere manieren om gezond en voedzaam te koken.

Manda Rijn

Manda Rijn

08-01-2013 om 13:19 Topicstarter

Koken

ik heb niet meer dan 2 pitten nodig, wel als extra dus een los 1 pits komfoortje. Wij eten vaak rijst/pasta + groente + vlees. Vlees gaat grotendeels op de bbq of in een pan waar dan ook de groente bij gaat.

Wij eten wel erg lekker vind ik, we kopen wat we willen, maar het moet wel simpel te maken zijn in dus max 3 pannetjes.

Wij hebben thuis een handige kleine wok (ooit bij albert heijn gekocht van 1 of ander goed merk) en die is ook erg handig om rijst of pasta in te koken. Ik moet nog wel een handig dekseltje vinden die er goed op past.

Sjansje

Sjansje

08-01-2013 om 13:27

Altijd buiten

Hoewel wij niet altijd naar de echte mooi weer landen gaan, koken we altijd buiten. Ik vind het zo'n gedoe om in ons mini-caravannetje te koken, het wordt zo heet en je ruikt het ook. In de voortent koken doen we eigenlijk ook nooit (waarom eigenlijk niet???)
We nemen een opvouwbare partytent mee, zodat we altijd buiten kunnen zitten en koken.
We hebben een 2-pits ding waar je een blauwe campinggaz fles onderschroeft, en een skottelbraai.

Kari1

Kari1

08-01-2013 om 13:41

Zo'n disselkeuken

van holtkamper is natuurlijk heel mooi! Helaas zijn ze ook errug duur, kost meer dan je hele vouwwagen .
Marie, wij hebben vaak genoeg aan 1 pit. Net wat al gezegd wordt, rijst of pasta zetten we in bed om af te wachten tot de rest klaar is. Rijst gaart dan nog goed na. Net als oma's hooikist vroeger. Verder hebben wij een elektrisch grillplaatje, heel handig voor vleesjes en/of aardappeltjes. Bij hamburgers en spiesjes op de grillplaat of barbecue, met een stokbrood en een bak sla, heb je helemaal geen gaspit nodig.
Kari

Annet

Annet

09-01-2013 om 10:00

Die hebben wij ook (astro)

Wij hebben er één uit 2004. Ik geloof dat ze toen met een nieuw model gestart zijn.
De beste tip die wij kregen is een extra stang aan te schaffen (heet geloof ik verandastang). Die klem je vooraan in de voortent tussen beide staande stokken. Zo krijg je je tent makkelijker strak.

Manda Rijn

Manda Rijn

09-01-2013 om 10:55 Topicstarter

Leuk

onze astro is 18 jr oud

in ieder geval hebben we hem afgelopen zomer toen we hem net een dagje hadden eens open geklapt, nogal onhandig (eerst de poten uitklappen !!) en vervolgens kreeg ik hem niet meer netjes dicht maar omdat het een softtop is gewoon op de laatste gaatjes van de riempjes, haha, ben erg benieuwd hoe hij er straks in mei uit ziet.

in ieder geval verandert van plan, we gaan in mei naar drenthe en niet naar n-frankrijk. Mocht het allemaal niet lekker lukken dan kunnen we makkelijk weer naar huis

Manda Rijn

Manda Rijn

09-01-2013 om 10:56 Topicstarter

mochten we na de eerste ervaring totaal niet blij zijn dan verkopen we hem wel weer, of als het een succes wordt dan zien we tzt wel of er een nieuwer model komt, dure krengen zijn het.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.