Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Kretatips?

Lief en ik gaan over een paar maanden samen naar Kreta. We hebben een auto en verblijven aan de zuidwest-kust.
Wie heeft leuke tips? We zijn breed georiƫnteerd, houden zowel van rust als gezellige drukte (geen chersonisos-drukte), lekker eten, cultuur, natuur etc...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
pooh bear

pooh bear

29-03-2013 om 13:06

Samaria kloof

Het is al jaren geleden fat wij op Kreta zijn geweest. Maar bij mij is de Samaria kloof het meest bijgebleven. Echt geweldig om die te lopen.
Wij zijn toen wel al heel vroeg in de ochtend gaan lopen zodat we niet achter allemaal toeristen hoefde te lopen.

http://www.grieksegids.nl/kreta/samaria.php

Serra

Serra

29-03-2013 om 13:58 Topicstarter

Oh ja....!

Ik krijg al helemaal de kriebels. De samariakloof! En dan idd lekker vroeg en 's middags met boek in het zonnetje bijkomen. Dit lijkt me wat voor de eerste dag na aankomst. We vliegen namelijk vroeg en kunnen dan dag 2 ook meteen vroeg opstaan om om 6 uur te gaan lopen. Goede tip poohbeer!!
Ik ben jaren terug met mijn vorige lief op kreta geweest en hij was geen wandelaar dus heb samaria toen niet gelopen.

Serra

Serra

30-03-2013 om 15:01 Topicstarter

Meer tips?

Hebben jullie nog meer tips? Of niet-te-missen ervaringen?

Veel te doen en te zien

De opgravingen: Knossos, Festos en Gortys. De hippie grotten van Matala. Naast de samariakloof zijn er ook kleinere kloven. Het zoetwatermeer is leuk.
Rethymnon is een leuke stad. Chania schijnt ook erg mooi te zijn.
Haal een paar reisboeken uit de bieb, daar staan vaak leuke routes in.
Of kijk hier: http://www.grieksegids.nl/kreta/index.php
Veel plezier, wij hebben erg genoten van Kreta.

Serra

Serra

31-03-2013 om 11:27 Topicstarter

Griekse gids

Die griekse gids is handig. Nu weer het 'probleem' van kiezen. We gaan maar 5 dagen... Samaria, Knossos en Spinalonga. Dat is het voor nu. En dan aankomst en vertrekdag lummelen en kijken waar we uitkomen. Als ik wat mis dat ik niet zou moeten missen: ik hoor het graag dan!

Chania

Chania is heel mooi maar wel aan de noordkant. Volgens mij is het van zuid naar noord een behoorlijke reistijd omdat je door de bergen moet. Dus of dat dan de moeite waard is. Ik ben nooit aan de zuidkant geweest (behalve Samaria dan), ik zou me voor zo'n korte periode vooral orienteren op bezienswaardigheden in de buurt.

Veel plezier!

Serra

Serra

02-04-2013 om 21:29 Topicstarter

Gonniegans

Goed dat je dat zegt van de noord-zuid lijn. Ik herinner het me nu idd van de vorige keer Kreta dat het met de bergen veel langer reizen is. Niet te ambitieus plannen dus...

olijfje

olijfje

04-04-2013 om 07:41

Yassoe

Van de zuidwestkust naar Knossos of Spinalonga is behoorlijk ver , omdat zij aan de oostelijke kant van Kreta liggen.En ook wel saai om alsmaar over de snelweg te jakkeren. Ik zou een goede gids en vooral een goede wegenkaart aanschaffen ! Van de zw kust naar Chania is prima te doen, je rijdt wel door de bergen, maar de weg is goed. Vergeet de binnenlanden van Kreta niet, Prachtige landschappen en mooie dorpjes. De streek Apokoronas, het dorp Vamos bv., echt de moeite waard !

Elafonissi

van mij ook de tip: onderschat de afstanden niet, als je een aangename vakantie wilt hebben... wegen zijn van mindere kwaliteit, en via de bergen ben je lang onderweg (kan ook mooi zijn natuurlijk, als je gewoon de tijd neemt)

Wat mij nog is bijgebleven en in de zuid-west hoek ligt, zijn de stranden van Elafonissi, paradijselijk...!

Vic

Vic

04-04-2013 om 12:00

Spinalonga

Het eiland zelf vond ik niet zo bijzonder, maar we hadden op de boot een gids die heel goed kon vertellen. Het was ook een heerlijke boottocht en halverwege de route hebben we nog in zee gezwommen. Jaja, zelfs ik (nadat ik had gevraagd of er nog mensen waren die reddend konden zwemmen

makakos

makakos

05-04-2013 om 12:33

Agia eirini kloof

De Agia Eirini kloof is minder bekend dan de Samariakloof maar is ook heel erg mooi en heeft een stuk minder toeristen. De kloof is ook voor minder geoefende lopers goed te doen.

En als jullie in de buurt van Gramboussa zijn dan zeker de taveerne gramboussa niet overslaan (www.gramboussa-restaurant.gr). Zalig eten en tot in de kleinste details verzorgd.

Het strand Balos dat duizenden keren wordt gefotografeerd is alleen maar mooi om te fotograferen. Het is een roteind rijden over een zeer slechte weg en daarna nog een behoorlijk eind lopen (bergafwaarts gaat nog wel maar daarna weer omhoog....) en als je dan eindelijk beneden aankomt stinkt het naar zeewier en valt het behoorlijk tegen.

Natuurlijk de stranden van Elofonisi (wel heeeeel druk maar zeker de moeite waard of s'morgens vroeg of na 4 uur als de grote bussen weer zijn vertrokken) en ook het strand van Sougia is erg mooi. Hier heerst nog de sfeer zoals je die vroeger in Grland aantrof. Vanaf Sougia is er een mooie hike door een kloof van ongeveer 1,5 uur naar het oude Lissos.

Knossos en het museum in Heraklio zijn erg de moeite waard, maar niet te doen in een dag vanuit het zuidwesten van Kreta. Overnachten in het prachtige Rethymno is dan een optie.

Veel plezier!

makakos

makakos

05-04-2013 om 12:37

En o ja,

sommige dingen die hier genoemd worden (Spinalonga, Gortys etc)
zijn echt niet te doen in dagtripjes. De afstanden op Kreta zijn best groot en vooral vanaf het zuidwesten nr het noorden is vermoeiend rijden door de bergen. Vanaf bv Sougia naar Chania moet je zeker al 1,5 uur rekenen. En dan ben je bijna nog misselijk ook

Serra

Serra

07-04-2013 om 12:26 Topicstarter

Jippie

Nog meer tips. Jippie en dank jullie wel. Ik neem ze allemaal mee!!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kampioen

Er staat een stuk over Kreta in de Kampioen van deze maand, misschien staan daar nog nuttige tips voor je in?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.