Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Zus

Zus

01-07-2015 om 15:37

Naar Marokko: wat zeker zien of doen?

Over twee weken gaan we zonder kinderen op vakantie naar Marokko. We maken een rondreis met een auto. Wat zijn dingen die we zeker niet mogen missen als je in Marokko bent? En hoe wat eten betreft? Een zijn er ook dingen die we zeker niet moeten doen (of eten ?
Ik hoop op leuke tips!

Tijgeroog

Tijgeroog

01-07-2015 om 15:49

Uhm...

Ik zou de kinderen zeker niet vergeten. Die van ons willen sinds we terug zijn nog steeds elke dag terug.

Waar ga je heen, weekje plaatsen?

Zeker eten en drinken: muntthee. Vers geperst sinaasappelsap op het grote plein in Marrakech. Pastilla. Tajines. En als je een keer makkelijk wilt eten een omelette berbere. Plekjes genoeg om te eten. Wees ook niet bang om een tajine te eten bij een "restaurantje" in een klein dorpje. Die dingen staan al uren te pruttelen en zijn erg lekker, en voor een paar euro zit je helemaal vol.
Een kameeltocht vanuit Erg Chabbi is wel een hoogtepunt. Aan het eind van de middag vertrek je, na een uur of twee kom je bij een hutje ergens midden in de zandwoestijn, daar gaan ze voor je koken (houd er dus rekening mee dat je pas heel laat eet). Dan slapen in het hutje of in de buitenlucht (er zijn dekens, maar een eigen lakenzak vonden wij erg prettig) en de volgende ochtend weer terug.

Als ik weet welke route je volgt heb ik misschien nog wel wat tips voor hotels. Wij hadden bijna geen hotels geboekt, en dat gong prima.

Zus

Zus

01-07-2015 om 16:15

Tijgeroog

Leuke tips, bedankt! De kinderen gaan naar de VS, ook leuk
Onze route wordt Rabat, Fez, Atlasgebergte, Marrakech en we eindigen in een kustplaatsje. Hotels zijn al geregeld.
Is het in de woestijn niet momenteel erg heet? Of kan dat wel later in de middag? En hoe zit het eigenlijk met kleding? Ik neem aan dat heel bloot niet handig is, maar wat kan nog wel?

Reisadvies

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/marokko
Eerlijk gezegd zou ik in de grote steden blijven. Vanwege de hitte en de veiligheid zou ik zeker niet met een auto de woestijn in gaan.

Het is Ramadan.

Armen bedekken tot over de elleboog en rokken tot over de knie, geen decollete. Tenzij je in een resort bent.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-07-2015 om 17:49

Zus

Woestijn kan wel, hebben we een aantal jaar geleden (zonder kinderen) ook in juli gedaan. Ik zal vanavond laat of morgen wat uitgebreider antwoorden.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-07-2015 om 23:36

Zus

Kleding: zorg dat je schouders bedekt zijn, rok of broek tot de knie. Ik had een rok en een luchtige broek met wat shirtjes, en daarnaast een jurkje met een legging eronder. Dat jurkje droeg ik binnen een hotel ook zonder de legging.
Jullie gaan niet naar de zandwoestijn, zoals bij Erg Chabbi (merzouga)? Jammer, die is wel heel mooi. Dat was bij ons de heetste plek, maar toch wel goed te doen. Wij zijn een aantal jaar geleden in juli geweest, en vorig jaar in de meivakantie, en beide keren was het er heet. In juli wel heter, maar daar stel je je op in. In Marrakech was het minder heet, maar daar had ik er meer last van, veel vochtiger en plakkeriger. Zorg natuurlijk voor iets op je hoofd, zonnebrandcreme en heel veel water. Ohja, en airco in de auto. Toen wij die van ons opgehaald hadden bleek de airco het niet te doen, dus we zijn teruggegaan en hebben een andere auto meegekregen. Dat was een hele goede beslissing.
De wegen in de woestijn zijn ook prima. Je hebt zodra je de atlas over bent hele grote (bijna)woestijn-gebieden, met hier en daar een dorpje of een stadje. Daar gaan prima asfaltwegen doorheen, en er zijn ook tankstations, winkeltjes enzo. Wij vonden het wel prettig om daar een hele ruime marge te hebben qua water en benzine, maar dat was eigenlijk niet nodig. Er zijn wel pistes (onverharde wegen), maar wij hebben die alleen het laatste stukje naar de zandwoestijn gereden, de laatste kilometer ofzo. Welke route rijden jullie, tussen Fez en Marrakech?
En het is vandaag volle maan, dus volgens mij is over twee weken de Ramadan weer voorbij.

In Fez moet je natuurlijk naar de leerlooierijen. Je zal wel wat mensen tegenkomen die je daar graag heen willen brengen, want daar werkt hun vader, met een hele lange omweg ("hee, hier zijn we toch al geweest?"), en daarna de arganoliecooperatie waar de zus werkt, en dan naar de houtwinkel van de oom... Het is in het begin even puzzelen hoe je hier mee om moet/wil/kan gaan. In Fez hebben ze door de souks trouwens een aantal wandelroutes, met verschillende thema's, die zijn heel goed aangegeven met bordjes. Als je er even rondloopt kom je er vanzelf eentje tegen, en op die manier zie je heel veel verschillende stukken van de souk die je anders zou missen, en ook de leerlooierijen. (Die je trouwens kunt zien door door een leerwinkeltje naar binnen/boven te lopen)
Je kunt in de souks trouwens heel veel lekker eten kopen, voor heel weinig geld. Nootjes, pannenkoeken, koekjes, nougat, vanalles...
Cafe Clock, vlak bij de blauwe poort is lekker eten, maar redelijk toeristisch. Soms is dat wel even fijn.

In Marrakech heb je het grote plein, Jma El Fna, met daarachter de souks. Op het plein is vanalles te zien, maar als je mij een plezier wil doen blijf je bij de slangenbezweerders en mannen met aapjes aan een ketting uit de buurt. Het sinaasappelsap daar is heel lekker en betrouwbaar om te drinken. 'S avonds verandert het plein in een openluchtrestaurant en kun je er hele spannende dingen eten. Vergeet niet om in de souks naar het plein van de kruidnwinkeltjes te gaan. Daar zit ook een fijn cafe, waar je lekker kunt eten, vlak naast de scooter-stalling. (Ohja, in Marrakech moet je in de souks oppassen dat je niet door een scooter wordt aangereden. In Fez moet je opletten voor de ezels) Ook de wolververijen en de houtbewerkers zijn leuk. En als je bij een kruidenwinkeltje naar binnen gaat kun je vaak allemaal uitleg over verschillende spullen krijgen, dat is ook wel leuk. De joodse buurt is daar trouwens ook heel geschikt voor.
In de medina kun je heel lekker eten vlak bij de Ben Youssef moskee. Als je er omheen loopt is er ergens een heel klein pleintje waar lage tafels en stoelen staan, in een lange rij. Als je daar aanschuift krijg je een aantal. Keer wat te eten voor je neus en na afloop wordt er verteld hoe veel je moet betalen. Dat is niet veel, en het eten is heerlijk. Ik kan helaas niet terugvinden hoe het heet.
Verder, als je van het Jma El Fna plein richting de Koutoubia moskee loopt, ga dan vlak voor de moskee, voor je de boulevard oversteekt, naar rechts. Een klein stukje verder langs de boulevard zit een lekker ijssalon, met betrouwbaar ijs.

Anneke

Anneke

02-07-2015 om 08:44

Toch..

Weet ik nou niet of het slim is om in deze tijd in Marokko te gaan rondreizen. Vrienden van ons gaan het ook doen (met kleine kinderen) en velen vragen zich toch af, waarom nu?

Eerlijk gezegd zou ik de hele regio momenteel vermijden (Marokko, Tunesie, Egypte). En zelfs Turkije. Je wilt niet op een paar honderd kilometers van een oorlogsgebied zitten en helemaal niet in een land dat niet eens een tegengeluid laat horen.

Overigens ben ik in Marokko geweest en het is prachtig, maar nu even niet.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-07-2015 om 09:23

Tsja...

Het reisadvies voor vrijwel heel Marokko is "groen", alleen voor de meeste grotere steden is het "geel".
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/marokko

Turkije is helemaal geel, met een paar stukken oranje en rood. Filipijnen en India hetzelfde, Indonesië, Costa Rica, Cuba, Brazilië en Zuid-Afrika helemaal geel, om maar eens wat te noemen. Toch ook gebieden waar veel toeristen naartoe gaan, maar daar hoor (meestal) niemand praten over gevaar.
En natuurlijk, er zou een aanslag plaats kunnen vinden. Maar de kans dat dat precies is de plek waar jij bent is wel heel klein. Bovendien hebben er ook aanslagen plaatsgevonden in het openbaar vervoer in Spanje en Londen, in New York. Ook plaatsen waar je gewoon nog naartoe gaat.

Veiligheid

Inderdaad die grote steden worden juist als onveilig aangemerkt. Toch zou ik niet eenzame stukken opzoeken. Als er dan iets mis gaat ben je spoorloos. Veiligheid is ook gewoon sociale veiligheid. Andere mensen kunnen je beschermen of op zijn minst getuige zijn als er iets gebeurt.

Zus

Zus

02-07-2015 om 18:21

Tijgeroog

Bedankt voor je uitgebreide tips, daar krijg ik meteen zin in! Volgens mij loopt de route wel door of langs zandwoestijn, want we overwogen in zo'n hutje te slapen. Alleen werd ons dat afgeraden vanwege beesten in de nacht (insecten). Maar ik weet niet precies waar.
Bedankt voor kledingtips. Ik heb luchtige broeken en bloesjes met korte mouwen. Ook heb ik een lange rok en blouse als dat ergens nodig is. Dan hoef ik dus niks speciaals meer aan te schaffen.

Nog een suffe vraag: je zegt ergens dat de sinaasappelsap op een bepaalde plek betrouwbaar is om te drinken daar: hoe weet je wat je wel en niet kunt eten en drinken zonder ziek te worden?

Zus

Zus

02-07-2015 om 18:25

veiligheid

Het is inderdaad honderden kilometers verderop. Alsof er in Parijs oorlog is. Dan voel je je toch niet onveilig in Amsterdam per se? Ook gaan we geen extreme dingen doen: we zijn gezapige veertigers die van hotel naar hotel rijden .
Natuurlijk moet je niet naar plekken gaan waar demonstraties zijn of zo. Kans is aanwezig, maar niet groter dan op stations en vliegvelden in NL of inderdaad in NY, Parijs etc. In ieder geval niet zo'n grote kans dat ik niet er op vakantie durf.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-07-2015 om 22:48

Zus

In reisgidsen kun je dat soort dingen soms terugvinden. Of als je heel veel toeristen ziet staan, dan heb je ook een redelijke kans. Wij zijn trouwens sowieso niet heel moeilijk geweest, we hebben gewoon ook salades en geschilde sinaasappels gegeten. Wel moesten de kinderen van ons ook voor het tandenpoetsen flessenwater gebruiken. (Sidi Ali water vond ik trouwens het lekkerste, en overal te krijgen. Dat smaakt vrij zacht, een beetje als spa blauw. Maar ik ben een pietlut als het om mineraalwater gaat)

Ook leuk: als je van fez richting Marrakech rijdt kom je vlak voor Azrou bij een splitsing. Rechtsaf naar Azrou, linksaf naar Midelt (veel verder weg) Als je richting Midelt rijdt kom je vrij snel (kilometer? Twee misschien) in het bos bij een parkeerplaats met allemaal hokjes, aan de linkerkant van de weg. Waarschijnlijk ook wat ponies waar je op kunt rijden enzo. Daar zitten in het bos, aan de rechterkant van de weg, wilde Berberapen. Je kunt daar ook pinda's kopen (geen brood geven, dat is ongezond voor ze), en die komen ze graag bij je halen. Houd je zakje goed vast, ervaringstip...

En ga ook ergens in een palmeria een stuk wandelen, dus een geïrrigeerde rivieroase. Er zijn overal wel mensen die je daar rond willen leiden. Heel leuk om te zien. Wij zijn bij Tinehir in de buurt op die manier een stuk wezen wandelen, bij de Todra kloof in de buurt.

Als je Facebook hebt mag je me wel mailen op [email protected], dan kan ik je nog wel wat foto's enzo laten zien.

Tijgetje

Ik wil oooooook!

Tijgeroog

Tijgeroog

02-07-2015 om 23:10

Dorry

Jij kan m'n facebookfoto's allang zien!

Ja maar

Dan ben ik er zelf nog niet geweest!!! Staat hoog op mijn lijstje. Dat weet ik zeker

Zus

Zus

03-07-2015 om 09:56

Leuk!

Wat fijn, zo'n persoonlijke reisgids hier op OOL . Ik heb je teksten geprint en die neem ik mee.
Ik ga je mailen, want ik heb Facebook. Wil graag de foto's zien!

Vakantiefoto

Vakantiefoto

03-07-2015 om 17:40

Foto's maken

Wat ons opviel (feb 2014) was dat de meeste Marrokanen het totaal niet waardeerden als je foto's van hen maakte. Ja ze wilden wel, maar tegen betaling.
Man maakte de mooiste foto's terwijl ik auto reed. Wegen zijn idd goed. Alleen kan je geen hoge gemiddeldes rijden, doordat wegen dwars door dorpen gaan, er kuddes geiten oversteken of ezels langs de kant vd weg lopen. En soms zijn de wegen wat smal, waardoor je van het asfalt afmoet. Dat kan uiteraard meestal zonder problemen, alleen met de huurauto was ik toch wat voorzichtig.
Onze route: Marrakech, Atlas, Ouarzazate, Zagora, Tamegroute, Tagounite. Daar gingen we 2 dagen de woestijn in. Jeepsafari, met gids. De rest zelf.
Mooi land!

Egel

Egel

03-07-2015 om 20:32

Ehm, vakantiefoto...

Maar Vakantiefoto, wat zou jij ervan vinden als wat mensen (bijvoorbeeld Aziaten) op hun vakantie ineens foto's van jou gingen maken, als was je een dierentuindier?

Zus

Zus

03-07-2015 om 20:37

Vakantiefoto

Maar ook als ze per ongeluk in beeld komen of wilde je echt mensen zelf fotograferen? Lijkt mij lastig een markt of zoiets te fotograferen en dan mensen zien te vermijden

Vakantiefoto

Vakantiefoto

03-07-2015 om 21:34

Lastig inderdaad

Het was ook lastig om foto's te maken. Ook bij een moskee, uiteraard aan buitenkant, daar zagen we een leuk plaatje; zodra de mensen zagen dat je met de camera bezig was, draaiden ze zich om, of ze komen naar je toe dat ze geld willen. Daarmee was vaak het leuke plaatje al weer verdwenen.
Juist het straatbeeld vinden wij namelijk altijd leuk om vast te leggen. Leuker dan alleen de zoveelste kerk of grot. Ook op de markten in Marrakech, soeks, zodra ze zagen dat mijn man met de camera iets (let op iets, niet eens zo zeer iemand) wilde vastleggen was het nee, nee nee.

En natuurlijk hoef ik ook niet op n ander zijn kiekjes prominent op de voorgrond te staan. Maar ik reageer niet zo overdreven als sommige bewoners reageerden die wij tegenkwamen.

Wij vonden het in elk geval lastig ermee om te gaan. Het zal wel aan mijn man en zijn camera hebben gelegen.
Ik hoop dat jullie geen problemen ervaren en een mooie vakantie hebben. Want zoals ik al zei, het is n mooi land.
En gelukkig hebben we ook hele mooie foto's als herinnering.

Zus

Zus

08-08-2015 om 17:55

Hoe het was

En het was fantastisch! Bloedheet, maar toch goed te doen. Ik vond de mensen erg aardig en open. Omdat er nog weinig toeristen waren, hadden we ook bijna geen last van gidsen die zich willen aanbieden e.d. We hebben een keer een gids via het hotel geregeld, oudere man en die heeft ons door de medina van Fes geleid. Erg leuk! Marrakech vond ik wat minder leuk, veel toeristischer. We hebben veel gezien en gekocht. Onderhandelen was nog even wennen . Ook erg leuk daar was, meer buiten de stad, om een supermarkt in te gaan. Daar vind je dezelfde kruiden en spullen als in de soeks maar dan veel goedkoper )
Essaouira vond ik ook leuk, lekker koel ook.
Oja, we hadden geen problemen met het fotograferen gelukkig. We werden gewoon zo'n beetje genegeerd eigenlijk als we foto's namen, haha.
Bedankt nog voor jullie reacties.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.