Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

USA-reizigster

USA-reizigster

15-04-2015 om 13:25

USA - mobiel en navigatie met auto

We gaan deze zomer naar Amerika (westkust).

Heb nog niet veel tijd gehad om dingen voor te bereiden, maar 2 vragen heb ik al een tijdje in mijn hoofd:

1. Hoe deden jullie het met je mobiel? Ik heb wel eens gehoord dat mobiels uit Nederland in de USA niet werken.
En sowieso: misschien goedkoper een kaartje daar aan te schaffen? Of past dat dus niet in je mobiel?

Wat adviseren jullie te doen?

2. Andere vraag betreft de navigatie. We hebben een route van de reisorganisatie, maar denk dat een kaart of soort Tom Tom toch handig kan zijn.

Wat hebben jullie gedaan en zouden jullie adviseren te doen?

Brianna F

Brianna F

15-04-2015 om 18:43

Wij

Mobiel werkt prima daar.

Wij huurden een tomtom bij de auto (Garmin)

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2015 om 19:32

I guess we're not in Kansas anymore...

Pas wel op met die navi-systemen. Mijn ervaringen met Tom Tom in het buitenland (Z-Frankrijk, Italie) zijn niet altijd even positief. En in de VS kan dat zomaar fataal aflopen. Er zijn verhalen van toeristen die volgens hun navigatiesysteem een leuke shortcut konden nemen en op een onbegaanbare weg aan hun eind kwamen...

http://www.npr.org/2011/07/26/137646147/the-gps-a-fatally-misleading-travel-companion

Wij

Hadden onze tomtom met usa kaart. Daar wel even opnieuw instellen omdat hij op de lokaties daar opnieuw ingesteld moest worden. Huren kon ook maar dit was goedkoper.
Daarnaast in CVS of Walmart een usa kaart gekocht omdat op een kaart sommige attracties staan waar je het bestaan niet van wist en op tomtom je alleen maar de belangrijke plekken laat opzoeken als je een benzine station nodig hebt op een hotel of supermarkt zoekt. Op een kaart kan je ook meteen met pen tekenen hoe je gereden bent tijdens de vakantie, makkelijk voor de foto's achteraf. Zo konden wij later aanwijzen waar we die wilde beer de weg zagen over rennen-.

Met mijn prepay mobiel ws ik wel zuinig. Alleen sms en in nederland met een groot bedrag opgewaardeerd.man met mobiel plus abonnement had die zorg niet en wel goed bereik. Maar als je in de bergen van Yosemite rijdt, wilt het contact soms wt minder zijn.
Wij hadden in de walmart een walkytalky gekocht. Voor in geval de mobiel geen bereik had. Niet veel gebruikt maar wel een prettig gevoel.

navigatie

Vroeger werkten Europese mobiele telefoons inderdaad niet in de VS, nu wel. Maar pas op, het is duur!! Gebruik het vooral als je ergens wifi hebt en kan facetimen/skypen. Of je koopt ter plekke een prepaid kaartje en gebruikt die voor lokale gesprekken. Overigens zijn in hotels local calls meestal ook gratis.

Een navigatiesysteem kan je bij je huurauto huren, maar op bijv. het Florida of AllesAmerika forum worden ze regelmatig aangeboden. Reizigers die er eentje bij de WalMart hebben gekocht en die doorverkopen. Vaak voordeliger dan huren.

Ulla

Ulla

16-04-2015 om 11:44

Ad Hombre

Inderdaad, wees voorzichtig. Maar dat geldt ook voor minder verlaten gebieden bij bijv. steden. Er worden nogal eens toeristen aan de kant gezet en beroofd/vermoord.

Minthe

Minthe

16-04-2015 om 12:03

Gezond...

Gewoon gezond verstand gebruiken En Waze! Werkte bij ons als een tierelier. Ik dacht dat je 'm ook zonder internet kan gebruiken, maar zoon twijfelde. Man weet het, maar is er niet.

Wij hebben 'n simkaartje met internet en lokaal telefoonnummer gekocht, twee eigenlijk. Als we met het gezin waren gegaan dan hadden we dat misschien niet gedaan, maar we waren nu met een tweede gezelschap en zij moesten af en toe contact met ons hebben. Telefoons werkten gewoon. We hebben eerder wel eens een telefoon met simkaartje gekocht, maar dat was een hoop gedoe.

Overigens ben ik verschillende keren in de VS geweest, zowel met gezin als met een van mijn kinderen (en alleen), en ik heb me werkelijk nooit onveilig gevoeld. Natuurlijk moet je sommige wijken vermijden, maar goed.. daar heb je verder ook niks te zoeken. Ik mag over anderhalve maand weer

Nou nou Ulla

Dat was jaaaaaren geleden het geval toen toeristen in hun huurauto nog herkenbaar waren aan hun nummerbord. Nu niet meer. Reizen in de USA is echt heel veilig als je je gezond verstand gebruik (spreekt voor zich). In Amsterdam (of elders in Nederland) worden ook weleens toeristen vermoord maar dat betekent niet dat Nederland onveilig is.

Ik nam eens een verkeerde afslag en reed door Compton, een achterbuurt bij het vliegveld van LA. Nou ik was verbaasd: het zag er mooi uit i.v.m. mijn referentiekader van een achterstandswijk (Schilderswijk). Geen oude, kleine portiekflatjes maar allemaal vrijstaande huizen. Maar dat was in de tijd dat je nog met een kaart reisde, nu heb je een navigatiesysteem en maak je minder vaak fouten.

Geniet ervan, het is een heerlijk land met prachtige natuur en vriendelijke mensen. Met dito service waar ze in Europa nog van kunnen leren!

Yura

Yura

16-04-2015 om 13:28

Net geweest

Wij zijn afgelopen jaar geweest. Mobiel kun je overal gebruiken, tenzij je net ergens bent waar geen bereik is, maar dan heb je ook niks aan een Amerikaanse mobiel. Wij gebruikten onze mobiels overdag niet, maar als we pech zouden krijgen ofzo, hadden we hem kunnen gebruiken. In de avonden heb je eigenlijk overal wifi in de hotels, dus dan kun je makkelijk even contact opnemen met het thuisfront via facetime of whatsapp ofzo.

Wij hadden thuis geprobeerd om een USA-kaart op de tomtom van mijn schoonouders te zetten, maar dat lukte niet ivm beveiligingsinstellingen etc, dus toen besloten we maar daar ter plekke een tomtom te kopen, dat is voordeliger dan eentje bij je auto huren. Maar het kwam er niet echt van en uiteindelijk hebben we gewoon alles ouderwets met een kaart gedaan en dat ging eigenlijk prima. Wij hadden vantevoren hier een kaart van het gebied bij de ANWB gekocht en de route had ik wel geel gemaakt erop.

Ook had ik een roadbook gemaakt, maar wij hadden ook alles zonder hulp van het reisbureau gedaan. Dat was een map met per dag een mapje met daarin een printje van google maps van de route, een printje van de hotelreservering, een opsomming van de bezienswaardigheden en eventuele toegangskaarten uitgeprint, zoals bijvoorbeeld Alcatraz, Universal. Ik neem aan dat jullie nu zoiets van het reisbureau krijgen.

Nog een tip

neem een tablet mee, en maak onderweg een reisblog, leuk voor het thuisfront. Wij hebben er nog steeds plezier van, want we kijken/lezen het nog wel eens terug.
Verder: mobiel doet het gewoon en als je hem inderdaad alleen op plekken met wifi gebruikt vallen de kosten erg mee.
Wij hadden onze oude TomTom mee (in de nieuwe auto zit ie ingebouwd) en daar hebben we hier een kaartje USA voor gekocht. Ik zou er eentje via zo'n forum als hierboven genoemd op de kop proberen te tikken.
Wij hadden ook de route zelf op Google Maps uitgestippeld en er een print van gemaakt. En inderdaad lijsten met bezienswaardigheden, met een prioritering erbij, want sommige dingen MOET je zien, en andere zijn leuk als je nog tijd hebt . Werkte erg prettig.
Heb je alle hotels al geboekt? Wij hebben alles via booking.com en zo geregeld, wij vonden het prettig om in het hoogseizoen en met 2 kinderen niet te hoeven zoeken. Je bent minder vrij maar dat vonden wij ruim opwegen tegen de stress van iedere keer op zoek moeten. Wij hebben zoveel mogelijk geprobeerd hotels met zwembad te boeken, zeker in Death Valley en omgeving was dat echt zalig!

Copilot

Als je een smartphone hebt kun je ook de Copilot app downloaden. Ik geloof dat de app zo'n € 10 kost, maar dat is nog altijd veel minder dan een nieuwe of tweedehands tomtom.

Je kunt thuis de kaart van het gebied waar je naartoe gaat downloaden en vervolgens als je in Amerika bent, je telefoon als offline navigatie gebruiken. Voordeel is dat je thuis al de adressen van bijvoorbeeld de hotels erin kunt zetten.
Wij hebben het 3 jaar geleden in het Noord-Oosten van Amerika gebruikt en het werkte prima. Er is zelfs een nederlandse stem beschikbaar voor de instructies.

Stenna

Stenna

22-04-2015 om 21:00

tomtom mee

Wij hadden onze eigen tomtom mee, van te voren usa kaart op geinstalleerd. Werkte supergoed, was echt blij dat we m mee hadden! Daar huren is duur en dan moet je weer wennen aan een ander systeem.
Ik heb me ook nog nooit onveilig gevoeld in de usa, hoewel ik er vaak kom voor werk, vooral ook in grote steden. Voel me veel onveiliger in sommige europese steden en de enige plek waar ik ooit beroofd ben was Amsterdam...
Denk eraan je bankpasjes te laten de-blokkeren voor de usa, van te voren bij de bank (kan telefonisch). Zijn sinds een jaar of twee uit veiligheidsgronden geblokkeerd voor pinnen in de usa. Ook handig is om van te voren je creditcard maandlimiet tijdelijk te verhogen, voor 1 maand bijvoorbeeld. Die gebruik je daar veel en met hotels en huurauto zit je dan snel aan de limiet.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-04-2015 om 12:27

Janne1969

Ziet er handig uit, Google Maps heeft ook wel een preload optie, maar die kan slechts een beperkt gebied aan. De premium versie kost trouwens wel 22 EUR, maar dat kan het best waard zijn. Mijn Vodafone reisbundel is niet bestand tegen een hele dag navigeren in het buitenland.

Ook prettig dat je een andere taal kunt kiezen dan de standaard interface van je telefoon. Routes met Nederlandse namen klinken wel merkwaardig in het Nederlands.

Kortom, bedankt voor de tip, ik ga hem uittesten.

USA-reizigster

USA-reizigster

27-06-2015 om 14:52

Bedankt en nog een vraag.

Beetje laat, maar alsnog hartelijk dank voor al jullie reacties.

We hebben zelf geen TomTom.

Die Copilot klinkt goed. Gaan we even naar kijken.

Stenna bedankt voor de tip de bankpassen te deblokkeren .

Nog even een vraag voor degenen die met navigatie reden: hadden jullie naast de navigatie ook gewone papieren kaarten mee van het deel van Amerika waarin jullie rondreden? En bijv. ook kaarten van de grote steden als LA of San Francisco? Of deden jullie het alleen met de navigatie?

Barvaux

Barvaux

27-06-2015 om 14:56

algemeen antwoord

Ik ga dus NOOIT naar het buitenland zonder de algemene ANWB kaart waar ik de route op heb gezet en zonder landsgids met kaarten. Ik wil namelijk niet in de problemen komen als mijn navigatiemiddel stuk gaat of stuk valt maar ik heb dan ook geen internet op mijn mobiel. Als je dat wel hebt kun je het op die manier oplossen of je maakt foto's van ingezoomde kaarten via google maps, zeker ook handig voor de detailroutes soms en doe ik ook wel eens.

Brianna F

Brianna F

27-06-2015 om 19:42

dubbel

Wij hadden ook een papieren kaart bij ons van het gebied, want je weer maar nooit, maar de Garmin heeft ons nooit in de steek gelaten en ons overal gebracht waar we moesten zijn.
We hebben de west en oostkust, alsmede het zuidoosten en een noordelijke staat gehad en nooit verkeerd gereden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.